Bár sokan azt várják, hogy csökkenni fog a Red Bull-istálló fölénye a következő hetekben a diffúzorra irányított kipufogók hatásának csökkentése miatt, eddig nem úgy tűnik, hogy sebezhető lenne a világbajnok istálló. Mark Webber ugyanis több mint nyolc tizeddel megverte a második leggyorsabb pilótát, Vitalij Petrovot az Európai GP 1. szabadedzésén.
A rendkívül poros aszfalton megtartott tréningen össze-vissza csúszkáltak a pilóták (sőt, több autó gumijából üvegszilánkokat kellett kiszedniük a szerelőknek a boxba való visszatérés után), kész csoda, hogy csak Nico Hülkenberg ment neki a falnak a Force Indiával. A többiek a bukótérbe sodródva megúszták kisiklásaikat, és folytatni tudták a száguldást.
A versenyzők közül többen is olyan dolgot teszteltek, amitől nem tudták kihozni a maximumot autójukból. A McLaren pilótái új légterelőjük tesztje miatt egyáltalán nem nyitották ki a hátsó légterelőjüket, így DRS nélkül lett Lewis Hamilton a 4., Jenson Button pedig a 7.
Sebastian Vettel pedig a BBC értesülései szerint a silverstone-i motorbeállítással száguldott. A Brit Nagydíjtól kezdve nem ömölhet olyan erővel a gáz a kipufogóból a diffúzorra a motor alapjáratában (tehát amikor a pilóta nem nyomja a gázpedált), mint teljes gázadáskor, legfeljebb annak 10 százalékával. Így a kanyarokban csökken az autó stabilitása, és lassúbbá válik. Lehet, hogy több üzemanyag is volt a vb-éllovas autójában, mint a riválisokéban, és ez magyarázza Vettel 2.5 másodperces lemaradását Webberhez képest, de ezt nem lehet teljes biztossággal megmondani egy szabadedzés után.
Az edzés legpechesebbje Karun Chandhok volt: a Lotus tesztpilótája váltóhiba miatt csak két kört tett meg. Az indiai Ausztráliában két kanyar után a falnak ment az autójával, Törökországban az esős tréningen mindössze hat kört tett meg, azaz három edzésen nyolc és fél kör az össztermése...
AZ EDZÉS KRÓNIKÁJA
Elsőként Sebastian Vettel, a Red Bull vb-éllovasa hagyta el a boxutcát, őt Nico Hülkenberg, a Force India tartalékpilótája követte.
Hülkenberg Valenciában még csak az első szabadedzésen száguld, de lehet, hogy rövidesen beül Adrian Sutil helyére. A tavasszal a Renault egyik tulajdonosát bántalmazó Sutilt ugyanis német források szerint hivatalosan is beperelte Eric Lux. Vijay Mallya tulajdonos azt mondta, Sutilnak addig biztos a helye a csapatban, amíg nem kapnak hivatalos értesítést a bírósági eljárásról.
Az edzés első mért köre Nico Rosbergé, a Mercedes versenyzője 2:06.412 perc alatt teljesítette a pályát – ennél közel fél perccel jobb eredményekre lehet számítani a nap végére.
A TOVÁBBI PROGRAM | ||||
PÉNTEK | ||||
2. szabadedzés | 14.00–15.30 | |||
SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés | 11.00–12.00 | |||
Időmérő edzés | 14.00–15.00 | |||
VASÁRNAP | ||||
A verseny | 14.00 |
A tréning 13. percében a mezőnyből utolsóként Nick Heidfeld is kiment a próbakörére a boxutcából. A Red Bull mellett a Renault-t érinti kényesen a trükkös kipufogó fokozatos letiltása, a franciák ugyanis éppen a megoldás korábbi engedélyezése miatt elöl kivezetett kipufogójukkal nagy kockázatot vállaltak, és többet veszítenek, mint riválisaik.
Az első másfél órában Paul di Restát helyettesítő Hülkenberg a 17. percben 1:47.942 percre javította a legjobb köridőt, rajta kívül csak Rosbergnek volt mért köre, még azaz egy korábbról. (Az edzésen még két tartalékpilóta ül autóba, Karun Chandhok Jarno Trullit helyettesíti a Lotusnál, míg Daniel Ricciardo Sébastien Buemi gépét vezeti a Toro Rossónál.)
Michael Schumacher is elkezdte a körözést, miközben Button és Hamilton a McLaren boxában beszélgetett. Hülkenberg legjobbja a 20. percben 1:44.929 volt.
A pálya fölé felhők érkeztek, de így is 25 fok van, esőre nem lehet számítani, a csapatok szerint délutánra kitisztul az ég. A Pirelli az idén élesben először használandó közepesen kemény keverék mellett a lágyat hozta el Valenciába, és hétfőn értesítette az istállókat arról, hogy az előzetesen tervezett szuperlágy gumi helyett a várható nagy kopás miatt eggyel megbízhatóbb keverékre vált.
Hülkenberg 1:43.769-re javította a legjobbját, majd a 12. kanyar előtt, a pálya leghosszabb egyenesének végén fékezéskor megcsúszott, a bal első kerék a falnak csapódott, az autó pedig a bukótérben megállt. A német nem folytathatta a körözést. Di Resta a boxban szemrebbenés nélkül, látszólag végtelen nyugalommal figyelte, ahogy a négykerekűje megsérül.
A pálya gyors megtisztítása után többen is az aszfaltra hajtottak. Pastor Maldonado a Williamsszel 1:43.55 perces idővel vette át a vezetést.
Maldonado és Felipe Massa is megcsúszott a poros ringen, de szerencsésebbek voltak, mint Hülkenberg, és folytatni tudták.
Az edzés 38. percében Schumacher 1:43.050 perccel az élre állt, őt Massa váltotta 1:42.530-cal, majd jött Fernando Alonso 1:41.683-mal.
A pálya hossza: 5419 méter |
A verseny: 57 kör, 308.883 km |
Leggyorsabb kör: Vettel (2010) 1:37.587 (átlag: 199.907 km/óra) |
Teljes gázzal: 13 mp a 10-es és a 12-es kanyar között, 69% a teljes pályán. Váltások egy körben: 64 |
Sergio Pérez, aki Montrealban az első gyakorlás után visszalépett a Kanadai Nagydíjtól, mert még érezte monacói balesetének tüneteit, a 7. helyen állt a Sauberrel.
Hamiltonnal a csapat közölte, hogy aerodinamikai tesztek miatt a délelőtti tréningen egyáltalán nem nyithatja ki a hátsó légterelőjét – a többiek minden egyenesben használhatják, míg a versenyen csak a pálya két pontján fogják engedélyezni – több mint 1600 méteren át. Hamilton köre 1.4 másodperccel volt gyengébb Alonsóénál.
Chandhok Lotusában elszállt a 2. sebességi fokozat. Rosberg elszúrta a 12-es kanyart, de a bukótérből visszajött a pályára.
Sutil az edzés felénél feljött a 2. helyre a kért Ferrari közé, de Massa gyorsan visszavágott, Alonso pedig 1:41.239-re javított. Mark Webber az első komolyabb menetére érkezett a pályára, miközben Vettel még a boxban tartózkodott egyetlen körrel a háta mögött.
Webber a második mért körével a 6. helyre érkezett, 1.2 másodperccel maradt el Alonsótól. Hamilton 9 tizedre megközelítette az éllovast, az 5. helyen állt. Vettel is elhagyta a boxutcát.
A McLaren-istállóról nem lehet azt mondani, hogy hanyagolná a külsőségeket. Bár Jenson Button és Lewis Hamilton kanadai ütközése után mindkét pilóta azt nyilatkozta, hogy szent a béke, és nem okolják egymást a végül Hamilton kiesését okozó karambolért, Valenciában a fotósok előtt is bemutatót tartottak abból, mennyire jól megvan együtt a két versenyző. A boxutcában megtartott rögtönzött kerékcsere során a pilóták nem az autóban ültek, hanem a bal első keréknél iparkodtak: Button hozta az új kereket, amelyet Hamilton csavarozott be. Aztán a végén úgy pacsiztak, mintha kettős győzelemmel zárták volna az Európai Nagydíjat. Látszólag tehát minden rendben van a wokingiaknál, és sokak szerint az időmérős szélsőséges motorbeállítás tilalma, és ezáltal a diffúzorra irányított kipufogó hatásának csökkentése is a McLaren malmára hajthatja a vizet, a Red Bull ugyanis elveszíti az egyik ütőkártyáját – persze Sebastian Vettel nem aggódik, biztos benne, hogy így is meg tudja tartani az eddigi remek formáját. |
Webber 46 ezredre feljött Alonsóra, mögöttük Massa, Button, Sutil, Hamilton, Heidfeld, Rosberg, Petrov, Schumacher volt az első tíz sorrendje.
Webber az 53. percben 1:40.852 perccel átvette a vezetést, majd újabb 3 tizedet javított. Schumacher a 10-es kanyar előtt, a hídon elfékezte magát, de korrigálni tudott, és megúszta a bukótérben tett kitérővel.
A BBC értesülései szerint a 8 kör után a 16. helyen álló Sebastian Vettel már a silverstone-i motorbeállítással száguldott. A Brit Nagydíjtól nem ömölhet olyan erővel a gáz a kipufogóból a diffúzorra a motor alapjáratában (tehát amikor a pilóta nem nyomja a gázpedált), mint teljes gázadáskor, legfeljebb annak 10 százalékával. Így a kanyarokban csökken az autó stabilitása, és lassúbbá válik.
Vettel 3 másodpercre volt Webbertől, aki 1:40.403 perces időeredménye felállítása után a boxba hajtott. Már csak Alonso volt 1 másodpercen belül az ausztrálhoz képest.
A két Renault feljött a 3. és a 4. helyre. Húsz perc maradt az edzésből. Petrov bejött Alonso elé, és Massa is nagy lendülettel érkezett, de a 12-es kanyart ismét elszúrta, és a bukótérben tett egy kitérőt.
A Sauber boxából érkező információk szerint Pérez jól érzi magát, és ezúttal nem lesz szükség pilótacserére a svájci istállóban.
Hamilton a McLaren új légterelőjével javítani tudott, 1.1 másodpercre megközelítette Webbert – még mindig DRS nélkül.
Vettel 2.5 másodperces hátránnyal feljött a 15. helyre. A pálya még az utolsó percekben is csúszós volt, sőt a csapatok a boxba hajtó autók gumijaiban üvegszilánkokat találtak.
Az edzés zárásaként Timo Glock a 4-es kanyarból kijövet elfékezte magát, és keresztbe állt a pályán.
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:40.403 | átlag: 194.300 km/ó | 22 kör |
2. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:41.227 | 0.824 mp h. | 20 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:41.239 | 0.836 | 22 |
4. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:41.510 | 1.107 | 23 |
5. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1:41.580 | 1.177 | 24 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:41.758 | 1.355 | 23 |
7. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:41.926 | 1.523 | 14 |
8. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:41.955 | 1.552 | 20 |
9. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:42.043 | 1.640 | 22 |
10. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:42.216 | 1.813 | 29 |
11. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:42.270 | 1.867 | 26 |
12. | Daniel Ricciardo* | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:42.412 | 2.009 | 27 |
13. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:42.704 | 2.301 | 23 |
14. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:42.738 | 2.335 | 20 |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:42.841 | 2.438 | 28 |
16. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:42.941 | 2.538 | 21 |
17. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:43.201 | 2.798 | 18 |
18. | Nico Hülkenberg* | német | Force India-Mercedes | 1:43.769 | 3.366 | 7 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:44.136 | 3.733 | 17 |
20. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:45.026 | 4.623 | 17 |
21. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:45.221 | 4.818 | 19 |
22. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:45.494 | 5.091 | 24 |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | 1:46.926 | 6.523 | 27 |
24. | Karun Chandhok* | indiai | Lotus-Renault | idő nélkül | 2 | |
*Tesztpilóta, a hétvége további részében nem vesz részt |
győztes | pole pozíció | leggyorsabb kör | ||
2001 | Nürburgring | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Juan Pablo Montoya |
2002 | Nürburgring | Rubens Barrichello | Juan Pablo Montoya | Michael Schumacher |
2003 | Nürburgring | Ralf Schumacher | Kimi Räikkönen | Kimi Räikkönen |
2004 | Nürburgring | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2005 | Nürburgring | Fernando Alonso | Nick Heidfeld | Fernando Alonso |
2006 | Nürburgring | Michael Schumacher | Fernando Alonso | Michael Schumacher |
2007 | Nürburgring | Fernando Alonso | Kimi Räikkönen | Felipe Massa |
2008 | Valencia | Felipe Massa | Felipe Massa | Felipe Massa |
2009 | Valencia | Rubens Barrichello | Lewis Hamilton | Timo Glock |
2010 | Valencia | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Jenson Button |