Webber pazarul kezdett Valenciában, az övé az első edzés

Vágólapra másolva!
2011.06.24. 09:56
null
Mark Webber tavalyi balesete a múlté (Fotó: Action Images)
Címkék
Mark Webber tavaly a valenciai Európai GP-n a hatalmas balesetével hívta fel magára a figyelmet, de a kikötői pályára most visszatérve az első edzésen megmutatta, hogy fekszik még neki az aszfaltcsík. Több mint nyolc tizedet vert a második leggyorsabb Vitalij Petrovra, jelezve, hogy a Red Bull-lal a trükkös kipufogók visszaszorítása ellenére is számolni kell.

Bár sokan azt várják, hogy csökkenni fog a Red Bull-istálló fölénye a következő hetekben a diffúzorra irányított kipufogók hatásának csökkentése miatt, eddig nem úgy tűnik, hogy sebezhető lenne a világbajnok istálló. Mark Webber ugyanis több mint nyolc tizeddel megverte a második leggyorsabb pilótát, Vitalij Petrovot az Európai GP 1. szabadedzésén.

A rendkívül poros aszfalton megtartott tréningen össze-vissza csúszkáltak a pilóták (sőt, több autó gumijából üvegszilánkokat kellett kiszedniük a szerelőknek a boxba való visszatérés után), kész csoda, hogy csak Nico Hülkenberg ment neki a falnak a Force Indiával. A többiek a bukótérbe sodródva megúszták kisiklásaikat, és folytatni tudták a száguldást.

A versenyzők közül többen is olyan dolgot teszteltek, amitől nem tudták kihozni a maximumot autójukból. A McLaren pilótái új légterelőjük tesztje miatt egyáltalán nem nyitották ki a hátsó légterelőjüket, így DRS nélkül lett Lewis Hamilton a 4., Jenson Button pedig a 7.

Sebastian Vettel pedig a BBC értesülései szerint a silverstone-i motorbeállítással száguldott. A Brit Nagydíjtól kezdve nem ömölhet olyan erővel a gáz a kipufogóból a diffúzorra a motor alapjáratában (tehát amikor a pilóta nem nyomja a gázpedált), mint teljes gázadáskor, legfeljebb annak 10 százalékával. Így a kanyarokban csökken az autó stabilitása, és lassúbbá válik. Lehet, hogy több üzemanyag is volt a vb-éllovas autójában, mint a riválisokéban, és ez magyarázza Vettel 2.5 másodperces lemaradását Webberhez képest, de ezt nem lehet teljes biztossággal megmondani egy szabadedzés után.

Az edzés legpechesebbje Karun Chandhok volt: a Lotus tesztpilótája váltóhiba miatt csak két kört tett meg. Az indiai Ausztráliában két kanyar után a falnak ment az autójával, Törökországban az esős tréningen mindössze hat kört tett meg, azaz három edzésen nyolc és fél kör az össztermése...

AZ EDZÉS KRÓNIKÁJA

Elsőként Sebastian Vettel, a Red Bull vb-éllovasa hagyta el a boxutcát, őt Nico Hülkenberg, a Force India tartalékpilótája követte.

Hülkenberg Valenciában még csak az első szabadedzésen száguld, de lehet, hogy rövidesen beül Adrian Sutil helyére. A tavasszal a Renault egyik tulajdonosát bántalmazó Sutilt ugyanis német források szerint hivatalosan is beperelte Eric Lux. Vijay Mallya tulajdonos azt mondta, Sutilnak addig biztos a helye a csapatban, amíg nem kapnak hivatalos értesítést a bírósági eljárásról.

Az edzés első mért köre Nico Rosbergé, a Mercedes versenyzője 2:06.412 perc alatt teljesítette a pályát – ennél közel fél perccel jobb eredményekre lehet számítani a nap végére.

21. EURÓPAI NAGYDÍJ, VALENCIA
(a vb 8. futama, június 26.)
A TOVÁBBI PROGRAM
PÉNTEK
2. szabadedzés
14.00–15.30
SZOMBAT
3. szabadedzés 11.00–12.00
Időmérő edzés
14.00–15.00
VASÁRNAP
A verseny
14.00

A tréning 13. percében a mezőnyből utolsóként Nick Heidfeld is kiment a próbakörére a boxutcából. A Red Bull mellett a Renault-t érinti kényesen a trükkös kipufogó fokozatos letiltása, a franciák ugyanis éppen a megoldás korábbi engedélyezése miatt elöl kivezetett kipufogójukkal nagy kockázatot vállaltak, és többet veszítenek, mint riválisaik.

Az első másfél órában Paul di Restát helyettesítő Hülkenberg a 17. percben 1:47.942 percre javította a legjobb köridőt, rajta kívül csak Rosbergnek volt mért köre, még azaz egy korábbról. (Az edzésen még két tartalékpilóta ül autóba, Karun Chandhok Jarno Trullit helyettesíti a Lotusnál, míg Daniel Ricciardo Sébastien Buemi gépét vezeti a Toro Rossónál.)

Michael Schumacher is elkezdte a körözést, miközben Button és Hamilton a McLaren boxában beszélgetett. Hülkenberg legjobbja a 20. percben 1:44.929 volt.

A pálya fölé felhők érkeztek, de így is 25 fok van, esőre nem lehet számítani, a csapatok szerint délutánra kitisztul az ég. A Pirelli az idén élesben először használandó közepesen kemény keverék mellett a lágyat hozta el Valenciába, és hétfőn értesítette az istállókat arról, hogy az előzetesen tervezett szuperlágy gumi helyett a várható nagy kopás miatt eggyel megbízhatóbb keverékre vált.

Hülkenberg 1:43.769-re javította a legjobbját, majd a 12. kanyar előtt, a pálya leghosszabb egyenesének végén fékezéskor megcsúszott, a bal első kerék a falnak csapódott, az autó pedig a bukótérben megállt. A német nem folytathatta a körözést. Di Resta a boxban szemrebbenés nélkül, látszólag végtelen nyugalommal figyelte, ahogy a négykerekűje megsérül.

A pálya gyors megtisztítása után többen is az aszfaltra hajtottak. Pastor Maldonado a Williamsszel 1:43.55 perces idővel vette át a vezetést.

Maldonado és Felipe Massa is megcsúszott a poros ringen, de szerencsésebbek voltak, mint Hülkenberg, és folytatni tudták.

Az edzés 38. percében Schumacher 1:43.050 perccel az élre állt, őt Massa váltotta 1:42.530-cal, majd jött Fernando Alonso 1:41.683-mal.

A GP SZÁMOKBAN
A pálya hossza: 5419 méter

A verseny: 57 kör, 308.883 km

Leggyorsabb kör: Vettel (2010) 1:37.587 (átlag: 199.907 km/óra)
Teljes gázzal: 13 mp a 10-es és a 12-es kanyar között, 69% a teljes pályán. Váltások egy körben: 64

Sergio Pérez, aki Montrealban az első gyakorlás után visszalépett a Kanadai Nagydíjtól, mert még érezte monacói balesetének tüneteit, a 7. helyen állt a Sauberrel.

Hamiltonnal a csapat közölte, hogy aerodinamikai tesztek miatt a délelőtti tréningen egyáltalán nem nyithatja ki a hátsó légterelőjét – a többiek minden egyenesben használhatják, míg a versenyen csak a pálya két pontján fogják engedélyezni – több mint 1600 méteren át. Hamilton köre 1.4 másodperccel volt gyengébb Alonsóénál.

Chandhok Lotusában elszállt a 2. sebességi fokozat. Rosberg elszúrta a 12-es kanyart, de a bukótérből visszajött a pályára.

Sutil az edzés felénél feljött a 2. helyre a kért Ferrari közé, de Massa gyorsan visszavágott, Alonso pedig 1:41.239-re javított. Mark Webber az első komolyabb menetére érkezett a pályára, miközben Vettel még a boxban tartózkodott egyetlen körrel a háta mögött.

Webber a második mért körével a 6. helyre érkezett, 1.2 másodperccel maradt el Alonsótól. Hamilton 9 tizedre megközelítette az éllovast, az 5. helyen állt. Vettel is elhagyta a boxutcát.

A McLARENNÉL TÚLTETTÉK MAGUKAT A KARAMBOLON

A McLaren-istállóról nem lehet azt mondani, hogy hanyagolná a külsőségeket. Bár Jenson Button és Lewis Hamilton kanadai ütközése után mindkét pilóta azt nyilatkozta, hogy szent a béke, és nem okolják egymást a végül Hamilton kiesését okozó karambolért, Valenciában a fotósok előtt is bemutatót tartottak abból, mennyire jól megvan együtt a két versenyző.

A boxutcában megtartott rögtönzött kerékcsere során a pilóták nem az autóban ültek, hanem a bal első keréknél iparkodtak: Button hozta az új kereket, amelyet Hamilton csavarozott be. Aztán a végén úgy pacsiztak, mintha kettős győzelemmel zárták volna az Európai Nagydíjat.

Látszólag tehát minden rendben van a wokingiaknál, és sokak szerint az időmérős szélsőséges motorbeállítás tilalma, és ezáltal a diffúzorra irányított kipufogó hatásának csökkentése is a McLaren malmára hajthatja a vizet, a Red Bull ugyanis elveszíti az egyik ütőkártyáját – persze Sebastian Vettel nem aggódik, biztos benne, hogy így is meg tudja tartani az eddigi remek formáját.

Webber 46 ezredre feljött Alonsóra, mögöttük Massa, Button, Sutil, Hamilton, Heidfeld, Rosberg, Petrov, Schumacher volt az első tíz sorrendje.

Webber az 53. percben 1:40.852 perccel átvette a vezetést, majd újabb 3 tizedet javított. Schumacher a 10-es kanyar előtt, a hídon elfékezte magát, de korrigálni tudott, és megúszta a bukótérben tett kitérővel.

A BBC értesülései szerint a 8 kör után a 16. helyen álló Sebastian Vettel már a silverstone-i motorbeállítással száguldott. A Brit Nagydíjtól nem ömölhet olyan erővel a gáz a kipufogóból a diffúzorra a motor alapjáratában (tehát amikor a pilóta nem nyomja a gázpedált), mint teljes gázadáskor, legfeljebb annak 10 százalékával. Így a kanyarokban csökken az autó stabilitása, és lassúbbá válik.

Vettel 3 másodpercre volt Webbertől, aki 1:40.403 perces időeredménye felállítása után a boxba hajtott. Már csak Alonso volt 1 másodpercen belül az ausztrálhoz képest.

A két Renault feljött a 3. és a 4. helyre. Húsz perc maradt az edzésből. Petrov bejött Alonso elé, és Massa is nagy lendülettel érkezett, de a 12-es kanyart ismét elszúrta, és a bukótérben tett egy kitérőt.

A Sauber boxából érkező információk szerint Pérez jól érzi magát, és ezúttal nem lesz szükség pilótacserére a svájci istállóban.

Hamilton a McLaren új légterelőjével javítani tudott, 1.1 másodpercre megközelítette Webbert – még mindig DRS nélkül.

Vettel 2.5 másodperces hátránnyal feljött a 15. helyre. A pálya még az utolsó percekben is csúszós volt, sőt a csapatok a boxba hajtó autók gumijaiban üvegszilánkokat találtak.

Az edzés zárásaként Timo Glock a 4-es kanyarból kijövet elfékezte magát, és keresztbe állt a pályán.


EURÓPAI NAGYDÍJ, 1. SZABADEDZÉS
1. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:40.403 átlag: 194.300 km/ó 22 kör
2. Vitalij Petrov orosz Renault 1:41.227 0.824 mp h. 20
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:41.239 0.836 22
4. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:41.510 1.107 23
5. Nick Heidfeld német Renault 1:41.580 1.177 24
6. Felipe Massa brazil Ferrari 1:41.758 1.355 23
7. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:41.926 1.523 14
8. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:41.955 1.552 20
9. Nico Rosberg német Mercedes 1:42.043 1.640 22
10. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 1:42.216 1.813 29
11. Michael Schumacher német Mercedes 1:42.270 1.867 26
12. Daniel Ricciardo* ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:42.412 2.009 27
13. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 1:42.704 2.301 23
14. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1:42.738 2.335 20
15. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 1:42.841 2.438 28
16. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:42.941 2.538 21
17. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:43.201 2.798 18
18. Nico Hülkenberg* német Force India-Mercedes 1:43.769 3.366 7
19. Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 1:44.136 3.733 17
20. Jérome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 1:45.026 4.623 17
21. Timo Glock német Virgin-Cosworth 1:45.221 4.818 19
22. Vitantonio Liuzzi olasz Hispania-Cosworth 1:45.494 5.091 24
23. Narain Karthikeyan indiai Hispania-Cosworth 1:46.926 6.523 27
24. Karun Chandhok* indiai Lotus-Renault idő nélkül 2
*Tesztpilóta, a hétvége további részében nem vesz részt
A LEGUTÓBBI TÍZ EURÓPAI NAGYDÍJ LEGJOBBJAI
győztes pole pozíció leggyorsabb kör
2001 Nürburgring Michael Schumacher Michael Schumacher Juan Pablo Montoya
2002 Nürburgring Rubens Barrichello Juan Pablo Montoya Michael Schumacher
2003 Nürburgring Ralf Schumacher Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen
2004 Nürburgring Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher
2005 Nürburgring Fernando Alonso Nick Heidfeld Fernando Alonso
2006 Nürburgring Michael Schumacher Fernando Alonso Michael Schumacher
2007 Nürburgring Fernando Alonso Kimi Räikkönen Felipe Massa
2008 Valencia Felipe Massa Felipe Massa Felipe Massa
2009 Valencia Rubens Barrichello Lewis Hamilton Timo Glock
2010 Valencia Sebastian Vettel Sebastian Vettel Jenson Button
Valenciában az egyik DRS-zóna a 10-es és a 12-es, a másik a    14-es és a 17-es kanyar között lesz. 
A mérési pont a 8-as kanyar előtt található
Valenciában az egyik DRS-zóna a 10-es és a 12-es, a másik a 14-es és a 17-es kanyar között lesz. A mérési pont a 8-as kanyar előtt található
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik