Az adidas a 2010-es labdarúgó-világbajnokságon különleges mezekkel jelentkezett, amelyek 35 százalékkal könnyebbek voltak a korábbi felsőknél, és hatékonyan segítették a játékosokat a hő leadásában is. A kutatások alapján az új összeállítások kimutatható javulást eredményeztek a játékosok teljesítményében, nem csoda, hogy a technológiát az Európa-bajnokságon is alkalmazza (a személyre szabott technológiai kínálatról a görögökről írt részben olvashat bővebben).
Az adidas a világ- és Európa-bajnoki címvédő spanyol válogatott mellett Németországnak, Dániának, Görögországnak, Ukrajnának és Oroszországnak szállít mezt, míg a szintén német Puma az olaszokat és a cseheket látja el felszereléssel.
Hogy milyennel, arról a cikk végén olvasóink is szavazhatnak.
SPANYOLORSZÁG
A világ- és Európa-bajnoki címvédő spanyol válogatott a két évvel ezelőtti vb-hez hasonlóan a Vörös Düh fantázianévre keresztelt, hagyományos vörös-sárga mezben és sötétkék nadrágban játszik pályaválasztóként. Az 1964-es és 2008-as kontinensbajnoki címre emlékeznek a galléron belüli évszámokkal, a vörös és a sárga szín a sportszáron is vegyül.
A spanyolok második számú meze a 2008-as Európa-bajnokságon okkersárga volt, a 2010-es világbajnokságon pedig sötétkék. Ezúttal a világoskék árnyalatot kapta a mez, amely első látásra Uruguayéra emlékeztet, de Asztúria tartomány színe is ez az égszínkék, a Formula–1-es Spanyol Nagydíjon például a piros-sárga spanyol színek ugyanezzel a kékkel vegyülnek az oviedói Fernando Alonso tiszteletére.
Az ibériaiaknak 1982-től 1984-ig, majd nyolcéves, Le Coq Sportif-es kitérő után 1992 óta megszakítás nélkül felszerelést szállító adidas és a spanyol szövetség közös jelmondata: „A múlt már nem számít – visszatértünk egy új kezdethez.″
Szubjektív. Az első számú mez semmiféle meglepetést nem okozott, s ez így is van rendjén. Az égszínkék váltómezen első blikkre megrökönyödtünk, de ha úgy vesszük, legalább olyat kapunk, amit eddig még nem láthattunk – és az is plusz pont, hogy a selejtezőben használttal szemben nem fehér...
NÉMETORSZÁG
A német válogatott hófehér felsőjén a német címer, a mezszám és a gyártó adidas logója mellett három hajszálvékony csík húzódik majd, méghozzá a német nemzeti lobogó színeivel: fekete, piros és arany. A válogatottat 1954 óta ellátó német vállalat a bemutatáskor három szóval írta le a klasszikus hatású, de gallér nélküli mezt: dinamizmus, dicsőség és elegancia.
A nadrág a szokásoknak megfelelően fekete, a sportszár pedig (szintén a három csíkkal) fehér lesz.
A német válogatott Jürgen Klinsmann és Joachim Löw kapitánysága alatt előbb piros, később fekete (vagy inkább szürkés) váltómezben játszott, a hagyományos zöld-fehér – ezek a szövetség, a DFB színei – trikó pedig 2000 óta nem került elő nagy tornán. Akkor a németek az angolok elleni vesztes Eb-csoportmérkőzésen (0–1) viselték a zöld-fehér szerelést.
A mostani váltómez az 1972-es Eb-győztes csapatra emlékeztet – maguk a németek ezt tartják minden idők legjobb Nationalelfjének, és a 40. évfordulót ünneplik vele. A nyakrészre rá is írták, hogy „1972 – egy sikerkorszak kezdete. 2012 – egy új fejezet, amely még megírásra vár″.
Szubjektív. Az adidas saját nemzete mezét ezúttal telibe találta, nem cifrázta túl az első számú trikót, a gyártó által megfogalmazott három jelzőből az elegáns valóban illik rá. A zöld váltómez mindenképpen jobb megoldás a bizarr pirosnál, de nem parancsol olyan tiszteletet, mint a 2010-es sötétszürke.
DÁNIA
Az adidas 2004 óta látja el a dán válogatottat mezekkel, amelyek az idén az emlékezés jegyében lettek kialakítva: az alap az 1992-es Európa-bajnok csapat felszerelése, amelyet még a Hummel szállított. A piros alapszíntől a váll feletti rész tér el, fehér alapon húzódik a gyártóra jellemző három párhuzamos csík.
A mintázat mellett a nyak részbe írt felirat is a svédországi dicső hadjáratra emlékeztet, a dán válogatott sem azelőtt, sem pedig azóta nem ért el hasonló sikert.
A fehér váltómez teljesen alap, a mezszámon és a játékos nevén kívül csak a dán szövetség és a gyártó logója szerepel rajta piros színnel.
Szubjektív. Az emlékezés miatt ódivatú a dánok meze, a fehér váll-részt a fehér nadrág menti meg, azzal együtt kompakt a felszerelés.
GÖRÖGORSZÁG
A görög válogatott 2003-ig a Le Coq Sportif felszerelését használta, utána váltott át adidasra, amelynek mezében első tornáján, Portugáliában Európa-bajnokságot nyert. A mostani mez nyak részébe írt felirattal emlékeznek a nyolc évvel ezelőtti váratlan sikerre.
A hazai mez a fehér, míg a váltómez a görög szövetség honlapja szerint most először három színű: a sötétkék és a fehér mellett a kék világosabb árnyalata jelenik meg rajta. Az adidas kétféle textilt kínál a játékosoknak, akik szabadon választhatnak: a Techfit elasztikus anyaga a játékos szervezetében tartja az energiát, javítja a vérkeringést, az izmokat melegen tartja, így a játékos végig ki tudja magából hozni a maximumot.
A Formotion különböző anyagok háromdimenziós szabásának köszönhetően teljes mozgási szabadságot biztosít viselője számára, anélkül, hogy zavarná a dörzsölődés.
Szubjektív. A címernél egymást keresztező vízszintes és függőleges csík igazán ízlésessé teszi a görögök mezét. A zászló motívuma egyszerűen jelenik meg, de a kék és a fehér felsőn is szép.
UKRAJNA
A társházigazda ukrán válogatott új mezének tervezésekor az adidas a népi motívumokra helyezte a hangsúlyt, a mez közepén húzódó vízszintes sáv közepére az ország címerét hímezték, s mellettük további, az ukrán kultúrára jellemző figurák lelhetőek fel. Az első számú mez a hagyományoknak megfelelően sárga, kék mintázattal, míg a váltómez – amely társházigazdaként nem éppen nevezhető idegenbeli meznek – annak az inverze.
„Ez az ukrán labdarúgás történetének legfontosabb eseménye, illik olyan mezzel ünnepelni, amelyre mindannyian büszkék lehetünk″ – mondta az adidas ukrajnai marketingfőnöke. A vállalat 2009-ben váltotta fel a Lottót az ukrán válogatott hivatalos mezszállítójaként.
Szubjektív. A sárga és a kék szín kombinálása hálás feladat egy sportszergyártó számára, de az ukránok még mindig messze elmaradnak a svédektől ezen a téren. A kék mez már egész jó, de a sárgában túl sok a… sárga. Talán szerencsésebb lenne a két szín bátrabb ötvözése, a kék nadrág a sárga felsőhöz lehet az első lépés.
OROSZORSZÁG
Az orosz szövetség 2008 őszén leváltotta a Nike-t, és 100 millió dollár értékű, 10 évre szóló szerződést kötött az adidasszal, amelynek mezét a 2010-es vb sikertelen selejtezője miatt a mostani Európa-bajnokságon viseli először.
A német vállalat az orosz szövetség mutatós címere mellett a nemzeti színeket húzza le átlósan a válltól a nadrágig. Andrej Arsavinék alap meze a szokásoknak megfelelően piros, a váltó fehér.
Szubjektív. Bár a több színű sáv keresztben lefelé húzódva a korábbi háborús hősök kitüntetéseit idézve tekintélyt parancsolhat, a szélső csík a piros és a fehér mezen is beleolvad a háttérbe, ami rontja az összképet. A szövetségi címer a piros mezen még-még mutat valahogy, de a fehéren alig látszik
OLASZORSZÁG
A 2006-os világbajnokságon még a legtöbb válogatottat (13-at) látta el felszereléssel a Puma, amely az idei Eb-n csak két nemzet válogatottjának szállít mezt – de legalább ott van. Az olasz válogatottal 2003 óta tart a német vállalat együttműködése, amely a németországi világbajnokság megnyerésekor különösen nagy elégtételt jelentett az adidas árnyékába szorult gyártónak, amely számára fontos piac Olaszország – a Formula–1-es Ferrari-istállóhoz is partneri szerződés közi a már francia kézben lévő gyártót.
Az idei Eb-mezek közül a hazai színében a hagyományokat követi, a Savoyai ház hagyományaiból származó azúrkék szín dominál. Ugyanakkor mintázata modern, térhatású csíkozású. A kar résznél a különösen kiképzett, négy irányban szabott anyag teljes szabadságot ad a mozgásban. A nyak rész ugyanakkor a múltat idézi, valóban elegáns a gombos megoldás. A galléron a nemzeti lobogó trikolórja is megjelent, ami azért érdemel említést, mert az olaszok a zöld-fehér-piros kombinációt igen ritkán jelenítik meg mezükön.
A fehér alapszínű váltómezen mellmagasságban húzódik egy vízszintes azúrkék sáv, benne az olasz szövetség, illetve a sportszergyártó logójával. Ennél a felszerelésnél az egyszerűségre törekedett a Puma.
CSEHORSZÁG