Hogyan hozzuk szorult helyzetbe magunkat rossz helyezkedésünkkel?

Vágólapra másolva!
2013.09.09. 21:09
Címkék
Az alábbiakban azt a román helyzetet elemezzük, amit Koman hozott össze a román csapatnak. Leírás: Lipták labdát kap és első lehetőségként...

Az alábbiakban azt a román helyzetet elemezzük, amit Koman hozott össze a román csapatnak.Az alábbiakban azt a román helyzetet elemezzük, amit Koman hozott össze a román csapatnak.

Leírás:

Lipták labdát kap és első lehetőségként hosszan fel akarja ívelni a labdát. Miután nem tud senkit hosszú labdával játékba hozni lepasszolja a felé mozgó Komannak.

Leírás:

Koman átvette a labdát, amelyet a letámadó román csatár párharcban megszerzett tőle. Az ellenfél az elvett labdával egyedül kapura tör, mely támadást végül Bogdán lokalizál.

Mielőtt a játékhelyzet elemzésébe fognánk, sokadszor leírom Kalocsai Géza és Feleki László örökbecsű tanítását:

Futballban a legfontosabb a labda nélküli játék elsajátítása, mert nem az játszik akinél a labda van, hanem az akinél lesz!!!

Az összjáték feltétele, hogy a labdát fogadó játékosMEGJÁTSZHATÓ ésFOGADÓKÉPES legyen. Vagyis:

  • közte és a labdát adó között ne legyen ellenfél játékos és az ellenfél legközelebbi játékosa párharc távolságon kívül tartózkodjon,
  • lássa azt, akitől kapja a labdát, lássa azt akinek adni fogja a labdát és lássa azt, aki őt meg fogja támadni a labda birtokba vétele után.

A képen tisztán látható, hogy az egyedüliMEGJÁTSZHATÓ ésFOGADÓKÉPES játékos a kép alján található Kádár, vagy Guzmics volt. (Nem tudom beazonosítani a videó alapján) Minden további játékos nem felel meg a kritériumoknak.

Lipták azonban a labda birtokba vétele után nem is nézett balra, hogy egy esetleges labdajáratással biztosítsa a labda folyamatos birtoklását, így nem is látta a kép alján szabadon helyezkedő társát.

Azonban Egervári tanítása szerint Lipták erőlteti az “előre játékot”, így mindenféle külső kényszer nélkül – hiszen meg sem támadták -, csak azért, hogy szabaduljon a labdától, leadja Komannak.

- – - – Az első hibázó tehát Lipták, akinek nem szabadott volna olyan játékosnak passzolnia, aki a mezőnynek háttal van védők gyűrűjében és csak egy sorral van előrébb a játékszerkezetben, mint ő. További hibát követett el Lipták azzal, hogy – feltehetőleg -, nem kommunikált Komannak a várható román veszélyről, ill. azzal is, hogy nem sprintben lépett vissza mélységben biztosítani Koman esetleges labdavesztését.

- – - – A második hibázó Koman, akinek vissza kellett volna adnia a labdát Liptáknak és nem forgolódnia védővel a nyakán.

- – - – A harmadik hibázó Hajnal, aki nehogy megjátszható legyen, bemozog Koman és a román védő háta mögé.

- – - – A negyedik hibázó Vanczák és Lovrencsics, akik láthatóan nem is kérték a labdát, hiszen egy helyben állnak.

- – - – Az ötödik hibázó a kép bal oldalán lévő beazonosíthatatlan magyar támadó, aki egy helyben áll, ahelyett, hogy felkínálná magát mélységi passzra.

A következőkben leírom, hogy mi lehetett volna a megoldás az előbb értékelt játékhelyzetben.

Megoldás 1:

Leírás:

Lovrencsics és Vanczák mélységi váltást hajt végre. Hajnal visszalép védővonalba és a kép alján lévő Guzmics, vagy Kádár kimozog a pálya széle felé.

Megoldás 2:

Leírás:

Vanczák előre indul, Lovrencsics teret nyit neki. Koman kimozog Vanczák helyére, míg Hajnal vagy előre indul, vagy visszalép mélységben.

Tanulság!

A román-magyar meccs játékhelyzet megoldás milyenségéből és játékosok teljes tanácstalanságából tisztán látható, hogy “ad hoc” jellegű a szituációk megoldása válogatott játékosaink esetén.A “labda nélküli játék” az nem játéktudás kérdése, az nem akaraterő kérdése, nem hit kérdése és nem kondícionális probléma, hanem vagy játékintelligencia, vagy oktatási kérdés.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik