Tani-­tani legalább középiskolás fokon

233203 233203233203 233203
Vágólapra másolva!
2015.10.22. 05:10
Címkék
  Tani­tani legalább középiskolás fokon Már régen itt volt a tollam hegyén az, amit Ferenczi Attila az MTK II. – Puskás Akadémia II. NB III ­...
Tani­tani legalább középiskolás fokon
Már régen itt volt a tollam hegyén az, amit Ferenczi Attila az MTK II. – Puskás Akadémia II. NB III
­ as mérkőzés kapcsán megírt. Jelesül, hogy a magyar pályákon olyan sokat edzenek, hogy nincs
idő megtanítani, futballozni a játékosokat.
Az írásának minden betűjével egyetértek.
Ma CTRLV, CTRLC folyik utánpótlásedzéseken, az oktatás ritka holló a magyar pályákon. Ha
valaki nem hiszi, vegye a fáradtságot és menjen ki csak úgy találomra egy futballpályára, és az
állításom tetten érhető. A futball tanítása helyett, képességet fejlesztenek, koordinálnak, és
stabilizálnak. Sablon sablonhátán. A rombusz felállási formában a pozíciós játék felpassz-
lekészítés­ mélységi passz kombinációját gyakorolják, holott tudomásom szerint senki sem játszik
a klasszikus Ajax 3­4­3­s játékrendszerben ma a magyar pályákon. Az elmúlt tizenöt évben az
edzők még arra sem voltak képesek, hogy ezen változtassanak. Amit Bothék beleégettek (a
holland pozíciós játékszervezés) az edzők fejébe, úgy tűnik, nehezen kopik onnan ki.
A megye háromtól az elit akadémiákig bezárólag mégis a kreativitás, a lózung.
Ennek ellenére a mai futballunkban annyi ötlet sincs, mint a hároméves gyerekeknek
készült foglalkoztató füzetben van.
De mitől lesz kreatív (alkotókészség) egy játékos, egy csapat?
A választ a kérdésre majdnem megfejtettem, amikor egy NB­I­ es utánpótlás mérkőzés előtt
szerencsém volt az ellenfél öltözőjéből kiszűrődő mondatfoszlányokat elcsípni. Az edzőjük az
eligazítás végén imígyen küldte harcba fiait:
„Legyetek kreatívak!”
Ekkor a fejemhez kaptam: „Abetyárját, hát ilyen egyszerű!?”
Ezt én is kipróbálom, hátha működik, mint Uri Geller országos órajavítása. „Múkodj!”
Ez éppen úgy hangzik, mint amikor a vasorrú bábának azt mondanám, hogy legyen szép,
megyünk a bálba.
Ennél azért konkrétabb az, ha arra kérem, hogy plasztikáztassa meg az orrát, vagy takarja el
fátyollal a fejét. Lehet, hogy nem segít, de konkrét.
De tegyük félre a cinikus mondatokat!
Nézzük meg, hogy nálam okosabb emberek mit mondanak a kreativitásról:
„A kreativitás semmi más, mint átgondolt utánzás”.(Murakami Haruki)
Ha a fenti idézetet komolyan vesszük, akkor a kreativitás, utánzás útján elsajátítható.
„Nem létezik szabályok által irányított kreativitás. (...) Ha szabályokat keresünk a kreativitásban, az
olyan, mintha az elmét próbálnánk elválasztani a testtől”. (Frank Herbert)
Ha viszont Herbert úrnak hiszünk, meg se próbálkozzunk kreatív játékosok nevelésével, mivel az
edzők által szabályozott futball nem kreatív.
De mégis mitől látjuk kreatívnak a futballt?
A kreatív játék miért szép a szemnek?
­ sokan a váratlan megoldásokban látják a kreatív futball szépségét,
­ mások szerint az egyéni képességekben rejlik a kreativitás titka,
­ vannak, akik azt mondják, hogy a kreatív játékos képes olyan megoldásra egy adott
játékhelyzetben, amit senki sem lát előre.
Mindegyik állításban van igazság, de...
Én leginkább Ferenczi Attilával értek egyet ebben a kérdésben. Ugyanis az ő elmélete szerint a
kreatív játék kollektív elgondoláson alapszik. Ennek titka az alakzatokban rejlő sokszínűség,
váratlanság, ötletgazdagság. Egy alakzatban együttműködő játékosok mozgása nagyon sok
variációra adhat lehetőséget, és ha ezek az összműködések harmonikusak, akkor szépnek és
kreatívnak tűnnek a laikus szemében is. Ezt úgy nevezi FA, hogy alakzatépítő­bontó játék. Nem
kell mást tennie az edzőnek, mint megalkotni azokat a szabályokat, elveket, amelyek rendszert
adnak az alakzatban együttműködő játékosoknak. A váratlan megoldáshoz is kell társ, kellenek a
társak. 3­4 játékos mozgásában a játékszervezési elvek alapján nagyon sok ötlet rejlik.
A játékrendszer önmagában egy megmerevedett struktúra, amibe életet kell lehelni a
játékosoknak, az edzőknek. A játékosok egy rendszerben megtarthatják a pozíciójukat, vagy
helyet cserélhetnek rövid időre, úgy hogy maga a rendszer nem sérül. A pozíciók megtartásával
szervezett futball valóban sablonos, sótlan, kreativitást nélkülöző játék.
Egy merev játékrendszert hogyan lehet mozgalmasabbá tenni?
Rendszert iktatunk a rendszerbe, vagyis megszervezzük kettő, három, négy játékos
együttműködését, majd ezeket csapatszinten beillesztjük a játékba, továbbá ezek kombinációja a
megoldások tárházát gazdagítják.
Hogyan működik a rendszer a rendszerben?
Lehet:
­ váltással (mélységi),
­ forgással (szélességi­mélységi),
­ háromszög építés­bontással,
­ négyszög építés­bontással,
­ rombusz építés­bontással
­ stb.
Hogy mindezeket hogyan szervezzük meg, csak edzői kreativitás kérdése. Úgy is fogalmazhatok,
hogy kreatív futball nincs edzői kreativitás nélkül.
Ha nem kreatív az edző, a játékosai, a csapata sem lesz kreatív.
Az edzői koncepció képekben kell, hogy megjelenjen a játékban. A képalkotás legfontosabb
ismérve az edzői munkának.
„Ami kiemelt fontosságú számunkra, az edzéseket úgy felépíteni, hogy a szemünk előtt mindvégig az
lebegjen, mi az a kép, amit a pályán megvalósítani szeretnénk”.(Guardiola)
És itt lép be az oktatás, a tanítás a futballba.
Ez a tevékenység viszont nem megy úgy, hogy bezárom a boltot és megyek edzést tartani. A
fiatalokkal való foglalkozás részben oktatás, részben képzés és részben nevelés. Az UEFA
képzés nem vértezi fel az edzőket pedagógiai licenccel, ami a tanítás, az oktatás védőbástyája
kell, hogy legyen. A futballmúlt nem elég, hogy valakiből kiváló edző legyen. Még a versenylovak
edzését sem vezetheti bárki, ahhoz is szakképzett trénerekre van szükség. És az is igaz, hogy
nem kell ahhoz lónak lenni, hogy valakiből jó zsoké legyen.(Sacchi)
Ezek után kérdezhetnék tőlem:
Én hogyan csinálom?
Gondolkodni kell!
Már három évtizede azon gondolkodom, agyalok, tervezek, edzéseket, gyakorlatokat, hogy minél
jobban segítsem a játékosaim összműködését, értsék meg a játékhelyzeteket, adjak olyan
mankót a hónuk, alá, hogy az adott játékhelyzetekben jó döntéseket hozzanak, miközben nem
feledkezhetek meg a futballkondícióról, a technikai képzésről sem a kor követelményeinek
megfelelően.
­ kell egy csapat,
­ kell egy koncepció a játékos keret tudásához, képességéhez igazodva,
­ kell egy stílus, ami lehet állandó,
­ kell egy terv a csapat támadó játékra,
­ kell egy terv a védekezésre,
­ kell egy terv a labdaszerzésre,
­ kell egy terv az átmenetekre,
­ kell taktika (terv), ami változhat mérkőzésenként.
Mindezeket szeretném viszont látni a mérkőzéseinken.
A játék képe mindent elárul, arról, hogy milyen munka folyik egy egyesületben, egy csapat
felkészítésében.
Ezután kezdődik a tényleges munka.
Tervezni, tervezni, tervezni kell!
Gyakorlatokat, edzésjátékokat tervezek a stílushoz és a játékkoncepcióhoz igazodva.
SOHA NEM FORDÍTVA!
Nem a gombhoz varrom a kabátot!
Ma sok a gomb az edzők repertoárjában, de valahogy a kabátot nem képesek leszabni.
Szóval gomb van egy rakással, de...
Lehet, hogy jó „szabászból” van kevés a magyar futballban?
Ha egy edző nem képes saját kútfőből meríteni, alkotni az alkalmatlan a játékosok
oktatására, tanítására. Az az edző, aki nem kreatív, nem képes kreatív játékost sem nevelni,
kreatív csapatjátékot oktatni. Szóval a kreatív futball először az edző fejében kell, hogy
megszülessen. Ha ez nem megy, egyet tehet, el kell hagynia a pályát, és ez szó szerint
értendő!

Írta: bary


Már régen itt volt a tollam hegyén az, amit Ferenczi Attila az MTK II. – Puskás Akadémia II. NB III-as mérkőzés kapcsán megírt. Jelesül, hogy a magyar pályákon olyan sokat edzenek, hogy nincsidő megtanítani, futballozni a játékosokat.
Az írásának minden betűjével egyetértek.
Ma CTRL V, CTRL C folyik utánpótlásedzéseken, az oktatás ritka holló a magyar pályákon. Havalaki nem hiszi, vegye a fáradtságot és menjen ki csak úgy találomra egy futballpályára, és azállításom tetten érhető. A futball tanítása helyett, képességet fejlesztenek, koordinálnak, ésstabilizálnak.

Sablon sablon hátán.

A rombusz felállási formában a pozíciós játék felpassz - lekészítés -­ mélységi passz kombinációját gyakorolják, holott tudomásom szerint senki sem játszik
a klasszikus Ajax 3­-4-­3-a­s játékrendszerben ma a magyar pályákon. Az elmúlt tizenöt évben azedzők még arra sem voltak képesek, hogy ezen változtassanak. Amit Bothék beleégettek (aholland pozíciós játékszervezés) az edzők fejébe, úgy tűnik, nehezen kopik onnan ki.
A megye háromtól az elit akadémiákig bezárólag mégis a kreativitás, a lózung.
Ennek ellenére a mai futballunkban annyi ötlet sincs, mint a hároméves gyerekeknekkészült foglalkoztató füzetben van.

De mitől lesz kreatív (alkotókészség) egy játékos, egy csapat?
A választ a kérdésre majdnem megfejtettem, amikor egy NB­I­ es utánpótlás mérkőzés előttszerencsém volt az ellenfél öltözőjéből kiszűrődő mondatfoszlányokat elcsípni. Az edzőjük azeligazítás végén imígyen küldte harcba fiait:
- - „Legyetek kreatívak!”
Ekkor a fejemhez kaptam: „Abetyárját, hát ilyen egyszerű lenne!?”
Ezt én is kipróbálom, hátha működik, mint Uri Geller országos órajavítása. „Múkodj!”
Ez éppen úgy hangzik, mint amikor a vasorrú bábának azt mondanám, hogy legyen szép,
megyünk a bálba.
Ennél azért konkrétabb az, ha arra kérem, hogy plasztikáztassa meg az orrát, vagy takarja elfátyollal a fejét. Lehet, hogy nem segít, de konkrét.
De tegyük félre a cinikus mondatokat!
Nézzük meg, hogy nálam okosabb emberek mit mondanak a kreativitásról:
- - - „A kreativitás semmi más, mint átgondolt utánzás”.(Murakami Haruki)
Ha a fenti idézetet komolyan vesszük, akkor a kreativitás, utánzás útján elsajátítható.
„Nem létezik szabályok által irányított kreativitás. (...) Ha szabályokat keresünk a kreativitásban, azolyan, mintha az elmét próbálnánk elválasztani a testtől”. (Frank Herbert)
Ha viszont Herbert úrnak hiszünk, meg se próbálkozzunk kreatív játékosok nevelésével, mivel azedzők által szabályozott futball nem kreatív.
De mégis mitől látjuk kreatívnak a futballt?
A kreatív játék miért szép a szemnek?
Sokan a váratlan megoldásokban látják a kreatív futball szépségét,mások szerint az egyéni képességekben rejlik a kreativitás titka,vannak, akik azt mondják, hogy a kreatív játékos képes olyan megoldásra egy adottjátékhelyzetben, amit senki sem lát előre.
Mindegyik állításban van igazság, de...
Én leginkább Ferenczi Attilával értek egyet ebben a kérdésben. Ugyanis az ő elmélete szerint akreatív játék kollektív elgondoláson alapszik.

Ennek titka az alakzatokban rejlő sokszínűség,váratlanság, ötletgazdagság. Egy alakzatban együttműködő játékosok mozgása nagyon sokvariációra adhat lehetőséget, és ha ezek az összműködések harmonikusak, akkor szépnek éskreatívnak tűnnek a laikus szemében is.

Ezt úgy nevezi FA, hogy alakzatépítő-­bontó játék.

Nemkell mást tennie az edzőnek, mint megalkotni azokat a szabályokat, elveket, amelyek rendszertadnak az alakzatban együttműködő játékosoknak.

A váratlan megoldáshoz is kell társ, kellenek atársak. 3­-4 játékos mozgásában a játékszervezési elvek alapján nagyon sok ötlet rejlik.
A játékrendszer önmagában egy megmerevedett struktúra, amibe életet kell lehelni a
játékosoknak, az edzőknek. A játékosok egy rendszerben megtarthatják a pozíciójukat, vagyhelyet cserélhetnek rövid időre, úgy hogy maga a rendszer nem sérül. A pozíciók megtartásávalszervezett futball valóban sablonos, sótlan, kreativitást nélkülöző játék.
Egy merev játékrendszert hogyan lehet mozgalmasabbá tenni?
Rendszert iktatunk a rendszerbe, vagyis megszervezzük kettő, három, négy játékos
együttműködését, majd ezeket csapatszinten beillesztjük a játékba, továbbá ezek kombinációja amegoldások tárházát gazdagítják.
Hogyan működik a rendszer a rendszerben?
Lehet:
- - - váltással (mélységi),
- - - forgással (szélességi­-mélységi),
- - - háromszög építés­-bontással,
- - - négyszög építés-­bontással,
- - - rombusz építés­-bontássalstb.
Hogy mindezeket hogyan szervezzük meg, csak edzői kreativitás kérdése. Úgy is fogalmazhatok,hogy kreatív futball nincs edzői kreativitás nélkül.
Ha nem kreatív az edző, a játékosai, a csapata sem lesz kreatív.
Az edzői koncepció képekben kell, hogy megjelenjen a játékban. A képalkotás legfontosabbismérve az edzői munkának.
„Ami kiemelt fontosságú számunkra, az edzéseket úgy felépíteni, hogy a szemünk előtt mindvégig azlebegjen, mi az a kép, amit a pályán megvalósítani szeretnénk”.(Guardiola)
És itt lép be az oktatás, a tanítás a futballba.
Ez a tevékenység viszont nem megy úgy, hogy bezárom a boltot és megyek edzést tartani. Afiatalokkal való foglalkozás részben oktatás, részben képzés és részben nevelés. Az UEFAképzés nem vértezi fel az edzőket pedagógiai licenccel, ami a tanítás, az oktatás védőbástyájakell, hogy legyen. A futballmúlt nem elég, hogy valakiből kiváló edző legyen. Még a versenylovakedzését sem vezetheti bárki, ahhoz is szakképzett trénerekre van szükség. És az is igaz, hogy "nem kell ahhoz lónak lenni, hogy valakiből jó zsoké legyen".(Sacchi)
Ezek után kérdezhetnék tőlem:
Én hogyan csinálom?
Gondolkodni kell!
Már három évtizede azon gondolkodom, agyalok, tervezek, edzéseket, gyakorlatokat, hogy minéljobban segítsem a játékosaim összműködését, értsék meg a játékhelyzeteket, adjak olyanmankót a hónuk, alá, hogy az adott játékhelyzetekben jó döntéseket hozzanak, miközben nemfeledkezhetek meg a futballkondícióról, a technikai képzésről sem a kor követelményeinekmegfelelően.
- - - kell egy csapat,
- - - kell egy koncepció a játékos keret tudásához, képességéhez igazodva,
- - - kell egy stílus, ami lehet állandó,
- - - kell egy terv a csapat támadó játékra,
- - - kell egy terv a védekezésre,
- - - kell egy terv a labdaszerzésre,
- - - kell egy terv az átmenetekre,
- - - kell taktika (terv), ami változhat mérkőzésenként.
Mindezeket szeretném viszont látni a mérkőzéseinken.
A játék képe mindent elárul, arról, hogy milyen munka folyik egy egyesületben, egy csapatfelkészítésében.
Ezután kezdődik a tényleges munka.
Tervezni, tervezni, tervezni kell!
Gyakorlatokat, edzésjátékokat tervezek a stílushoz és a játékkoncepcióhoz igazodva.
SOHA NEM FORDÍTVA!
Nem a gombhoz varrom a kabátot!
Ma sok a gomb az edzők repertoárjában, de valahogy a kabátot nem képesek leszabni.
Szóval gomb van egy rakással, de...
Lehet, hogy jó „szabászból” van kevés a magyar futballban?
Ha egy edző nem képes saját kútfőből meríteni, alkotni az alkalmatlan a játékosokoktatására, tanítására. Az az edző, aki nem kreatív, nem képes kreatív játékost sem nevelni,kreatív csapatjátékot oktatni. Szóval a kreatív futball először az edző fejében kell, hogymegszülessen. Ha ez nem megy, egyet tehet, el kell hagynia a pályát, és ez szó szerintértendő!

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik