Lufi eregetés
Sokakban felvetődhet az a jogos kritika, hogy miért mindig az edzőket pécézem ki magamnak?
Azért, mert hiszem azt, hogy az edzői társadalom tehet azért, hogy a futballunk, ott tart, ahol tart,
és rajtuk múlik az, hogy oda kerülhet, ahová szeretnénk, hogy kerüljön. Az edzői igénytelenség,
szakmaiatlanság vagy igényesség, szakmaiság, nagyon sok kárt okozhat, vagy emelheti azokba
a magasságokba a futballunkat, ahová vágyunk. Tisztelet a kivételnek, de az edzői
igénytelenség mivolta nagyon sok esetben hátráltató tényezőként hat futballunk fejlődésére.
Tudást átadni, mesterség, amit csak úgy megszerezni nem lehet. Meg kell dolgozni érte, úgy
hogy végig kell járni a szamárlétrát. Kellenek az inas évek. A tudást meg kell szerezni, mert csak
az tudja átadni, aki birtokolja azt. Kellenek a futballévek tapasztalatai, kellenek az edzők által
átadott tapasztalatok, de kellenek az edzői szakmát begyakorló tanuló évek is. Tanítani csak az
tud, aki igényes, innovatív, és birtokolja a tudást, azt át is tudja adni.
Mikor van a tudás birtokában egy edző?
Ha például megnézem tízszer, hússzor a csapatát, és mindig ugyanazt a mérkőzésképet látom.
Az egységes csapatkép megmutatja az edző elképzelését, a csapat stílusát, játékkoncepcióját,
csak a mérkőzéstaktika változhat mérkőzésről, mérkőzésre, ha szükséges. Az edzői koncepció
nyomon követhető hétről hétre, hónapról hónapra. Meggyőződésem, hogy a tudás átvihető a
megye egytől az él futballig. A különbséget csak a játékosok képessége, technikai felkészültsége,
és a futballkondíciója jelentheti. A felfogás, vagyis a játékszemlélet, egy csapat arculatának
kialakítása viszont edzői munka, edzői koncepció.
Lagerback:
„... egy csapat akkor lehet sikeres, ha a futballisták tökéletesen TUDJÁK, mit akarnak
játszani, ha van világos ELKÉPZELÉS. Ha ezt a TUDATOS futballt nem tudod
MEGALKOTNI, roppant nehéz eredményesnek lenni.”
A tanítást, az oktatást, főiskolákon, egyetemeken 46 évig tanulják a hallgatók és még akkor sem
mondhatják el magukról, hogy kisujjukban van a szakma. Az edzői szakma viszont nagyon
összetett, ugyanis azt állítják a nálam okosabb emberek, hogy az edző egy kicsit pedagógus, egy
kicsit diktátor, egy kicsit politikus, egy kicsit társ, egy kicsit, főnök, egy kicsit játékos, egy kicsit
média szereplő. Ha mindezeknek meg akar és tud felelni, akkor mondhatja el magáról, hogy
birtokában van egy kincsnek.
És ez a kincs a TUDÁS.
A tudás átadásának a kulcsa az oktatás.
Tudás átadása (oktatás) = elképzelés (koncepció) alkotás (módszer)
Az oktatás tudományát is oktatni kell.
Ezzel szemben sokszor szakmai igénytelenséget, felkészületlenséget, megalapozatlan tudást
tapasztalok nap, mint nap a munkám során. Edzői koncepció hiányában összekeverik a szezont
a fazonnal. Rosszak a módszerek, a szakmai irányvonal felismerhetetlen, a szakmai koncepció
legkisebb jelei sem fedezhetők fel, a gyakorlatok csak úgy találomra vannak összekutyulva, egy
kicsi innen, egy kicsi onnan, és azt gondolják, hogy minden ok.
Mostanában ezért sokszor teszem fel a kérdést magamnak:
Hogy lesz ebből FUTBALLKULTÚRA?
A népdal a régmúlt időkben szájról szájra terjedt, amíg valakik le nem jegyezték azokat.
Sok esetben ezeket a régmúlt időket idézi az, hogy ma is szájról szájra terjednek azok az üres
buborékok, amelyektől hangosak a futballpályák.
Figyeljünk csak!
Koncentrálj!
Húzd meg a váratlant!
Olvasd a játékot!
Törekedj a kreatív megoldásra!
Üsd a mélységit!
Gondolkodj gyorsan!
Kontrolláld a játékot!
Nap, mint nap elhangoznak ezek, vagy hasonló bölcsességek labdarúgó edzéseken,
mérkőzéseken a „nagyon” képzett edzők szájából.
Hogy miért állítom ezt?
Azért, mert üres duma, és ezzel jól meg lehet élni a magyar futballból. Nesze semmi fogd meg jól!
– mondhatnám ezekre a sztereotip kifejezésekre. Az edzők inkább tanácsokat adnának a
játékosainak, mintsem sztereotip okosságokat puffogtatnak folyton folyvást. Hasznos,
használható utasítást kell adniuk akkor, amikor arra éppen szükség van.
Nézzük sorjában, hogy mit is kell érteni, eme bölcs gondolatok alatt.
Koncentrálj!
A labdarúgó játék kollektív tevékenység, amelynek során, nagyon sok dologra kell egyszerre
figyelnie egy játékosnak. Többek között a labdára, a társra, az ellenfélre, a talajra, a
játékvezetőre, az edzőre, stb., szóval igencsak megosztottnak kell lennie annak a
koncentrációnak, figyelemnek, összpontosításnak, vagy nevezhetjük bárhogy. Az új technika
elsajátításakor jó, ha összpontosít a játékos, de csak akkor.
Minden más esetben, mondja meg az edző a játékosnak, hogy mi az, amire jobban kell
összpontosítania, pl. hova helyezkedjen, milyen irányba forduljon, mikor kapcsolódjon be egy
játékhelyzetbe, mire figyeljen egy adott játékhelyzetben, konkrétan mit csináljon, milyen technikai
hibát vétett, amit ki kell javítania, és ezt úgy nevezik, hogy oktatás, hibajavítás. Úgy kell
összeállítani a gyakorlatokat, hogy ne legyen ideje mással foglalkozni, unatkozni, nézelődni a
játékosnak, az edzés során teljes figyelmet igénylő feladatokat kell adni. Az edzőnek kell lekötnie
a játékosok figyelmét, de még azt is tudnia kell, hogy mikor iktasson be szünetet, vagy olyan
játékot, feladatot, amivel újra összpontosításra késztati a játékosait.
A futballban megosztott figyelemre van szükség.
Húzd meg a váratlant!
Először is tisztázni kell, hogy mit ért egy edző a váratlanságon, a váratlan megoldáson.
A futballban én még nem láttam annál váratlanabb húzást, mint amikor az angol válogatott
játékosa, Paul Gascoigne beleszagolt a játékvezető felemelt karjának hóna aljába, ez nemcsak
váratlan volt, hanem még kreatív is. Ha azt érti, amit ő is vár, akkor az, nem váratlan. Amit a
társak sem várnak, az valóban váratlan és nem lesz belőle semmi. Amire az ellenfél sem számít,
arra a csapattársak úgyszintén nem számítanak.
Szóval ez is egy nagy humbug!
Olvasd a játékot!
Ki tud olvasni?
Az, aki megtanulta betűket, és azt szótagokká, szavakká tudja illeszteni, aztán mondatokká, és
aztán jöhet az olvasás, amit közben értenie is kell, és az sem mellékes hogy mi lesz azoknak a
mondatoknak a tartalma.
Ezt úgy nevezik az iskolában, hogy értő olvasás. Ez a labdarúgás nyelvére lefordítva azt jelenti,
hogy meg kell tanítani arra az edzőknek a játékosait, hogy értsék a játékot, azt a játékot, ami
az edző koncepciójából fakad. Arra kell megtanítani a futballban a fiatalokat, hogy MIT
olvassanak, és akkor lehet majd utasítani, hogy olvasd a játékot. Ha jól értelmezi a
játékhelyzetet, és jó az elemzés és a döntési is, akkor lehet jó a végrehajtás is. Ezzel együtt
ugyanazt a játékhelyzetet egyszerre több játékosnak is helyesen kell értelmezni, elemezni és
dönteni, hogy a játékmegoldás sikeres legyen.
Aki érti a játékot, azt tudja is olvasni.
Törekedj a kreatív megoldásra!
Szintén tisztáznia kell azt, hogy mi az ő olvasatában a kreativitás, mert az is lehet, hogy nem is
ismerik ennek a kifejezésnek az értelmét.
A kreatív játék, több játékos ésszerű, célszerű harmonikus együttműködése, (kollektív
kreativitás).
Ne törekedjen rá, mert erre nem lehet utasítani egy csapatot, max meg lehet tanítani harmonikus
együttműködésre. Ha ezt a tanácsot egy, vagy két játékosnak mondja, talán még rendben is van,
de csapatra nézve butaság. Egy vagy két játékosnál több egyéni kreativitásra képes játékosnál
több nem kell egy csapatba.
Az egyéni kreativitásra pedig születni kell, ne akarjuk, hogy minden játékos kreatív legyen, mert
abból nagy káosz lesz, és értelmét veszti az edző hozzá adott értéke (szemlélet) mert mindig a
játékosokra van bízva, hogy mit csináljanak. A kreatív játék az edző kreativitásának jól
felismerhető jegye.
Az edzői kreativitás kiolvasható a mérkőzés képéből.
Üsd a mélységit!
Ez a kedvencem!
Különbséget kell tenni a mélységi passz és a mélységi indítás között. A mélységi passz leginkább
a pozíciós játékszervezés egyik összjáték eleme, ami a középpályás védelmi vonala, vagy zónája
mögött helyezkedő játékos lábára passzolt labdát jelenti. A mélységi indítás viszont a védelem
mögé beinduló játékos megjátszására irányul. Ahhoz, hogy egy játékos „üsse” a mélységit,
először passzsávot kell kialakítani, amely során kéthárom játékos együttműködésére van
szükség, és az már komoly edzői feladat. Megtanítása, begyakoroltatása a mérkőzésen történő
alkalmazása hosszú folyamat eredménye.
Aki oktatott már játékelemeket, az tudja, hogy az egyik legnehezebb összjáték elem a mélységi
passz.
Nem megy csak úgy felszólításra.
Gondolkodj gyorsan!
Gyorsan lehet akkor is gondolkodni, amikor valaki leül egy fatuskóra, és a térdén könyökölve a
fejéhez támasztja a kezét. A gondolkodás gyorsasága szinte követhetetlen mivel nem látunk az
illető fejébe.
De mikor tud egy játékos gyorsan gondolkodni?
Mi a gyors gondolkodás feltétele?
Kinek kell gyorsabban gondolkodniuk?
A labdásnak, a labdanélküli játékosnak vagy játékosoknak?
A gyors gondolkodás következménye a gyors csapatjáték.
A gyors csapatjáték hogyan sajátítható el?
A játékmegoldás idejét kell szabályozni, korlátozni az edzőnek.
Hogyan?
a játék feltételeit kell nehezíteni,
a védekezést kell felgyorsítani,
az átmeneteket kell gyorsítani, s akkor gyorsabban fog gondolkodni és cselekedni a
játékos is.
Ezekre kell megalkotnia az edzésjátékokat, megteremteni a gyors játéknak a feltételeit,
körülményeit.
Viszont, hiába gondolkodik a labdás játékos gyorsan, ha a társak lassan gondolkodnak, rosszul
helyezkednek, nem teszik lehetővé a gyors játékmegoldást.
A gyorsjáték alapja, a gyors labdanélküli támogató játék.
Kontrolláld a játékot!
Szép magyar kifejezéssel hangozhatna így is:
Irányítsd a játékot!
Talán ez érthetőbb, és jobban kifejezi a szándékot és a célt.
Ha nincs meg a technikai és tudásbeli fölény, értelmét veszti ez a lufi is.
Akiknek viszont az lenne a dolguk, hogy kontrollálják a magyar futballt, mikor fogják azt mondani,
hogy:
Kontroll alatt tartjuk a magyar labdarúgást!
Én pedig azt mondom, hogy:
Elég volt a tőlünk idegen kontrollból, illene már az irányítást a saját kezünkbe venni.
2015. november 5. bary
Lufi eregetés
Sokakban felvetődhet az a jogos kritika, hogy miért mindig az edzőket pécézem ki magamnak?
Azért, mert hiszem azt, hogy az edzői társadalom tehet azért, hogy a futballunk, ott tart, ahol tart,
és rajtuk múlik az, hogy oda kerülhet, ahová szeretnénk, hogy kerüljön. Az edzői igénytelenség,
szakmaiatlanság vagy igényesség, szakmaiság, nagyon sok kárt okozhat, vagy emelheti azokba
a magasságokba a futballunkat, ahová vágyunk. Tisztelet a kivételnek, de az edzői
igénytelenség mivolta nagyon sok esetben hátráltató tényezőként hat futballunk fejlődésére.
Tudást átadni, mesterség, amit csak úgy megszerezni nem lehet. Meg kell dolgozni érte, úgy
hogy végig kell járni a szamárlétrát. Kellenek az inas évek. A tudást meg kell szerezni, mert csak
az tudja átadni, aki birtokolja azt. Kellenek a futballévek tapasztalatai, kellenek az edzők által
átadott tapasztalatok, de kellenek az edzői szakmát begyakorló tanuló évek is. Tanítani csak az
tud, aki igényes, innovatív, és birtokolja a tudást, azt át is tudja adni.
Mikor van a tudás birtokában egy edző?
Ha például megnézem tízszer, hússzor a csapatát, és mindig ugyanazt a mérkőzésképet látom.
Az egységes csapatkép megmutatja az edző elképzelését, a csapat stílusát, játékkoncepcióját,
csak a mérkőzéstaktika változhat mérkőzésről, mérkőzésre, ha szükséges. Az edzői koncepció
nyomon követhető hétről hétre, hónapról hónapra. Meggyőződésem, hogy a tudás átvihető a
megye egytől az él futballig. A különbséget csak a játékosok képessége, technikai felkészültsége,
és a futballkondíciója jelentheti. A felfogás, vagyis a játékszemlélet, egy csapat arculatának
kialakítása viszont edzői munka, edzői koncepció.
Lagerback:
„... egy csapat akkor lehet sikeres, ha a futballisták tökéletesen TUDJÁK, mit akarnak
játszani, ha van világos ELKÉPZELÉS. Ha ezt a TUDATOS futballt nem tudod
MEGALKOTNI, roppant nehéz eredményesnek lenni.”
A tanítást, az oktatást, főiskolákon, egyetemeken 46 évig tanulják a hallgatók és még akkor sem
mondhatják el magukról, hogy kisujjukban van a szakma. Az edzői szakma viszont nagyon
összetett, ugyanis azt állítják a nálam okosabb emberek, hogy az edző egy kicsit pedagógus, egy
kicsit diktátor, egy kicsit politikus, egy kicsit társ, egy kicsit, főnök, egy kicsit játékos, egy kicsit
média szereplő. Ha mindezeknek meg akar és tud felelni, akkor mondhatja el magáról, hogy
birtokában van egy kincsnek.
És ez a kincs a TUDÁS.
A tudás átadásának a kulcsa az oktatás.
Tudás átadása (oktatás) = elképzelés (koncepció) alkotás (módszer)
Az oktatás tudományát is oktatni kell.
Ezzel szemben sokszor szakmai igénytelenséget, felkészületlenséget, megalapozatlan tudást
tapasztalok nap, mint nap a munkám során. Edzői koncepció hiányában összekeverik a szezont
a fazonnal. Rosszak a módszerek, a szakmai irányvonal felismerhetetlen, a szakmai koncepció
legkisebb jelei sem fedezhetők fel, a gyakorlatok csak úgy találomra vannak összekutyulva, egy
kicsi innen, egy kicsi onnan, és azt gondolják, hogy minden ok.
Mostanában ezért sokszor teszem fel a kérdést magamnak:
Hogy lesz ebből FUTBALLKULTÚRA?
A népdal a régmúlt időkben szájról szájra terjedt, amíg valakik le nem jegyezték azokat.
Sok esetben ezeket a régmúlt időket idézi az, hogy ma is szájról szájra terjednek azok az üres
buborékok, amelyektől hangosak a futballpályák.
Figyeljünk csak!
Koncentrálj!
Húzd meg a váratlant!
Olvasd a játékot!
Törekedj a kreatív megoldásra!
Üsd a mélységit!
Gondolkodj gyorsan!
Kontrolláld a játékot!
Nap, mint nap elhangoznak ezek, vagy hasonló bölcsességek labdarúgó edzéseken,
mérkőzéseken a „nagyon” képzett edzők szájából.
Hogy miért állítom ezt?
Azért, mert üres duma, és ezzel jól meg lehet élni a magyar futballból. Nesze semmi fogd meg jól!
– mondhatnám ezekre a sztereotip kifejezésekre. Az edzők inkább tanácsokat adnának a
játékosainak, mintsem sztereotip okosságokat puffogtatnak folyton folyvást. Hasznos,
használható utasítást kell adniuk akkor, amikor arra éppen szükség van.
Nézzük sorjában, hogy mit is kell érteni, eme bölcs gondolatok alatt.
Koncentrálj!
A labdarúgó játék kollektív tevékenység, amelynek során, nagyon sok dologra kell egyszerre
figyelnie egy játékosnak. Többek között a labdára, a társra, az ellenfélre, a talajra, a
játékvezetőre, az edzőre, stb., szóval igencsak megosztottnak kell lennie annak a
koncentrációnak, figyelemnek, összpontosításnak, vagy nevezhetjük bárhogy. Az új technika
elsajátításakor jó, ha összpontosít a játékos, de csak akkor.
Minden más esetben, mondja meg az edző a játékosnak, hogy mi az, amire jobban kell
összpontosítania, pl. hova helyezkedjen, milyen irányba forduljon, mikor kapcsolódjon be egy
játékhelyzetbe, mire figyeljen egy adott játékhelyzetben, konkrétan mit csináljon, milyen technikai
hibát vétett, amit ki kell javítania, és ezt úgy nevezik, hogy oktatás, hibajavítás. Úgy kell
összeállítani a gyakorlatokat, hogy ne legyen ideje mással foglalkozni, unatkozni, nézelődni a
játékosnak, az edzés során teljes figyelmet igénylő feladatokat kell adni. Az edzőnek kell lekötnie
a játékosok figyelmét, de még azt is tudnia kell, hogy mikor iktasson be szünetet, vagy olyan
játékot, feladatot, amivel újra összpontosításra késztati a játékosait.
A futballban megosztott figyelemre van szükség.
Húzd meg a váratlant!
Először is tisztázni kell, hogy mit ért egy edző a váratlanságon, a váratlan megoldáson.
A futballban én még nem láttam annál váratlanabb húzást, mint amikor az angol válogatott
játékosa, Paul Gascoigne beleszagolt a játékvezető felemelt karjának hóna aljába, ez nemcsak
váratlan volt, hanem még kreatív is. Ha azt érti, amit ő is vár, akkor az, nem váratlan. Amit a
társak sem várnak, az valóban váratlan és nem lesz belőle semmi. Amire az ellenfél sem számít,
arra a csapattársak úgyszintén nem számítanak.
Szóval ez is egy nagy humbug!
Olvasd a játékot!
Ki tud olvasni?
Az, aki megtanulta betűket, és azt szótagokká, szavakká tudja illeszteni, aztán mondatokká, és
aztán jöhet az olvasás, amit közben értenie is kell, és az sem mellékes hogy mi lesz azoknak a
mondatoknak a tartalma.
Ezt úgy nevezik az iskolában, hogy értő olvasás. Ez a labdarúgás nyelvére lefordítva azt jelenti,
hogy meg kell tanítani arra az edzőknek a játékosait, hogy értsék a játékot, azt a játékot, ami
az edző koncepciójából fakad. Arra kell megtanítani a futballban a fiatalokat, hogy MIT
olvassanak, és akkor lehet majd utasítani, hogy olvasd a játékot. Ha jól értelmezi a
játékhelyzetet, és jó az elemzés és a döntési is, akkor lehet jó a végrehajtás is. Ezzel együtt
ugyanazt a játékhelyzetet egyszerre több játékosnak is helyesen kell értelmezni, elemezni és
dönteni, hogy a játékmegoldás sikeres legyen.
Aki érti a játékot, azt tudja is olvasni.
Törekedj a kreatív megoldásra!
Szintén tisztáznia kell azt, hogy mi az ő olvasatában a kreativitás, mert az is lehet, hogy nem is
ismerik ennek a kifejezésnek az értelmét.
A kreatív játék, több játékos ésszerű, célszerű harmonikus együttműködése, (kollektív
kreativitás).
Ne törekedjen rá, mert erre nem lehet utasítani egy csapatot, max meg lehet tanítani harmonikus
együttműködésre. Ha ezt a tanácsot egy, vagy két játékosnak mondja, talán még rendben is van,
de csapatra nézve butaság. Egy vagy két játékosnál több egyéni kreativitásra képes játékosnál
több nem kell egy csapatba.
Az egyéni kreativitásra pedig születni kell, ne akarjuk, hogy minden játékos kreatív legyen, mert
abból nagy káosz lesz, és értelmét veszti az edző hozzá adott értéke (szemlélet) mert mindig a
játékosokra van bízva, hogy mit csináljanak. A kreatív játék az edző kreativitásának jól
felismerhető jegye.
Az edzői kreativitás kiolvasható a mérkőzés képéből.
Üsd a mélységit!
Ez a kedvencem!
Különbséget kell tenni a mélységi passz és a mélységi indítás között. A mélységi passz leginkább
a pozíciós játékszervezés egyik összjáték eleme, ami a középpályás védelmi vonala, vagy zónája
mögött helyezkedő játékos lábára passzolt labdát jelenti. A mélységi indítás viszont a védelem
mögé beinduló játékos megjátszására irányul. Ahhoz, hogy egy játékos „üsse” a mélységit,
először passzsávot kell kialakítani, amely során kéthárom játékos együttműködésére van
szükség, és az már komoly edzői feladat. Megtanítása, begyakoroltatása a mérkőzésen történő
alkalmazása hosszú folyamat eredménye.
Aki oktatott már játékelemeket, az tudja, hogy az egyik legnehezebb összjáték elem a mélységi
passz.
Nem megy csak úgy felszólításra.
Gondolkodj gyorsan!
Gyorsan lehet akkor is gondolkodni, amikor valaki leül egy fatuskóra, és a térdén könyökölve a
fejéhez támasztja a kezét. A gondolkodás gyorsasága szinte követhetetlen mivel nem látunk az
illető fejébe.
De mikor tud egy játékos gyorsan gondolkodni?
Mi a gyors gondolkodás feltétele?
Kinek kell gyorsabban gondolkodniuk?
A labdásnak, a labdanélküli játékosnak vagy játékosoknak?
A gyors gondolkodás következménye a gyors csapatjáték.
A gyors csapatjáték hogyan sajátítható el?
A játékmegoldás idejét kell szabályozni, korlátozni az edzőnek.
Hogyan?
a játék feltételeit kell nehezíteni,
a védekezést kell felgyorsítani,
az átmeneteket kell gyorsítani, s akkor gyorsabban fog gondolkodni és cselekedni a
játékos is.
Ezekre kell megalkotnia az edzésjátékokat, megteremteni a gyors játéknak a feltételeit,
körülményeit.
Viszont, hiába gondolkodik a labdás játékos gyorsan, ha a társak lassan gondolkodnak, rosszul
helyezkednek, nem teszik lehetővé a gyors játékmegoldást.
A gyorsjáték alapja, a gyors labdanélküli támogató játék.
Kontrolláld a játékot!
Szép magyar kifejezéssel hangozhatna így is:
Irányítsd a játékot!
Talán ez érthetőbb, és jobban kifejezi a szándékot és a célt.
Ha nincs meg a technikai és tudásbeli fölény, értelmét veszti ez a lufi is.
Akiknek viszont az lenne a dolguk, hogy kontrollálják a magyar futballt, mikor fogják azt mondani,
hogy:
Kontroll alatt tartjuk a magyar labdarúgást!
Én pedig azt mondom, hogy:
Elég volt a tőlünk idegen kontrollból, illene már az irányítást a saját kezünkbe venni.
2015. november 5. bary
Írta: bary
Sokakban felvetődhet az a jogos kritika, hogy miért mindig az edzőket pécézem ki magamnak?
Azért, mert hiszem azt, hogy az edzői társadalom tehet azért, hogy a futballunk, ott tart, ahol tart,és rajtuk múlik az, hogy oda kerülhet, ahová szeretnénk, hogy kerüljön. Az edzői igénytelenség,szakmaiatlanság vagy igényesség, szakmaiság, nagyon sok kárt okozhat, vagy emelheti azokbaa magasságokba a futballunkat, ahová vágyunk. Tisztelet a kivételnek, de az edzőiigénytelenség mivolta nagyon sok esetben hátráltató tényezőként hat futballunk fejlődésére.
Tudást átadni, mesterség, amit csak úgy megszerezni nem lehet. Meg kell dolgozni érte, úgy,hogy végig kell járni a szamárlétrát. Kellenek az inas évek. A tudást meg kell szerezni, mert csakaz tudja átadni, aki birtokolja azt. Kellenek a futballévek tapasztalatai, kellenek az edzők általátadott tapasztalatok, de kellenek az edzői szakmát begyakorló tanuló évek is. Tanítani csak aztud, aki igényes, innovatív, és birtokolja a tudást, azt át is tudja adni.
Mikor van a tudás birtokában egy edző?
Ha például megnézem tízszer, hússzor a csapatát, és mindig ugyanazt a mérkőzésképet látom.
Az egységes csapatkép megmutatja az edző elképzelését, a csapat stílusát, játékkoncepcióját,csak a mérkőzéstaktika változhat mérkőzésről, mérkőzésre, ha szükséges. Az edzői koncepciónyomon követhető hétről hétre, hónapról hónapra. Meggyőződésem, hogy a tudás átvihető amegye egytől az élfutballig. A különbséget csak a játékosok képessége, technikai felkészültsége,és a futballkondíciója jelentheti. A felfogás, vagyis a játékszemlélet, egy csapat arculatánakkialakítása viszont edzői munka, edzői koncepció.
Lagerback:
„... egy csapat akkor lehet sikeres, ha a futballisták tökéletesen TUDJÁK, mit akarnak
játszani, ha van világos ELKÉPZELÉS. Ha ezt a TUDATOS futballt nem tudodMEGALKOTNI, roppant nehéz eredményesnek lenni.”
A tanítást, az oktatást, főiskolákon, egyetemeken 4-6 évig tanulják a hallgatók és még akkor semmondhatják el magukról, hogy kisujjukban van a szakma. Az edzői szakma viszont nagyonösszetett, ugyanis azt állítják a nálam okosabb emberek, hogy az edző egy kicsit pedagógus, egykicsit diktátor, egy kicsit politikus, egy kicsit társ, egy kicsit, főnök, egy kicsit játékos, egy kicsitmédiaszereplő. Ha mindezeknek meg akar és tud felelni, akkor mondhatja el magáról, hogybirtokában van egy kincsnek.
És ez a kincs a TUDÁS.
A tudás átadásának a kulcsa az oktatás.
Tudás átadása (oktatás) = elképzelés (koncepció) alkotás (módszer)
Az oktatás tudományát is oktatni kell.
Ezzel szemben sokszor szakmai igénytelenséget, felkészületlenséget, megalapozatlan tudásttapasztalok nap, mint nap a munkám során. Edzői koncepció hiányában összekeverik a szezonta fazonnal. Rosszak a módszerek, a szakmai irányvonal felismerhetetlen, a szakmai koncepciólegkisebb jelei sem fedezhetők fel, a gyakorlatok csak úgy találomra vannak összekutyulva, egykicsi innen, egy kicsi onnan, és azt gondolják, hogy minden OK.
Mostanában ezért sokszor teszem fel a kérdést magamnak:
Hogy lesz ebből FUTBALLKULTÚRA?
A népdal a régmúlt időkben szájról - szájra terjedt, amíg valakik le nem jegyezték azokat.
Sok esetben ezeket a régmúlt időket idézi az, hogy ma is szájról - szájra terjednek azok az üresbuborékok, amelyektől hangosak a futballpályák.
- - - Figyeljünk csak!
- - - Koncentrálj!
- - - Húzd meg a váratlant!
- - - Olvasd a játékot!
- - - Törekedj a kreatív megoldásra!
- - - Üsd a mélységit!
- - - Gondolkodj gyorsan!
- - - Kontrolláld a játékot!
Nap, mint nap elhangoznak ezek, vagy hasonló bölcsességek labdarúgó edzéseken,
mérkőzéseken a „nagyon” képzett edzők szájából.
Hogy miért állítom ezt?
Azért, mert üres duma, és ezzel jól meg lehet élni a magyar futballból. Nesze semmi fogd meg jól!– mondhatnám ezekre a sztereotip kifejezésekre. Az edzők inkább tanácsokat adnának ajátékosainak, mintsem sztereotip okosságokat puffogtatnak folyton - folyvást. Hasznos,használható utasítást kell adniuk akkor, amikor arra éppen szükség van.
Nézzük sorjában, hogy mit is kell érteni, eme bölcs gondolatok alatt.
Koncentrálj!
A labdarúgó játék kollektív tevékenység, amelynek során, nagyon sok dologra kell egyszerrefigyelnie egy játékosnak. Többek között a labdára, a társra, az ellenfélre, a talajra, ajátékvezetőre, az edzőre, stb., szóval igencsak megosztottnak kell lennie annak a
koncentrációnak, figyelemnek, összpontosításnak, vagy nevezhetjük bárhogy. Az új technikaelsajátításakor jó, ha összpontosít a játékos, de csak akkor.
Minden más esetben, mondja meg az edző a játékosnak, hogy mi az, amire jobban kell
összpontosítania, pl. hova helyezkedjen, milyen irányba forduljon, mikor kapcsolódjon be egyjátékhelyzetbe, mire figyeljen egy adott játékhelyzetben, konkrétan mit csináljon, milyen technikaihibát vétett, amit ki kell javítania, és ezt úgy nevezik, hogy oktatás, hibajavítás. Úgy kellösszeállítani a gyakorlatokat, hogy ne legyen ideje mással foglalkozni, unatkozni, nézelődni ajátékosnak, az edzés során teljes figyelmet igénylő feladatokat kell adni. Az edzőnek kell lekötniea játékosok figyelmét, de még azt is tudnia kell, hogy mikor iktasson be szünetet, vagy olyanjátékot, feladatot, amivel újra összpontosításra készteti a játékosait.
A futballban megosztott figyelemre van szükség.
Húzd meg a váratlant!
Először is tisztázni kell, hogy mit ért egy edző a váratlanságon, a váratlan megoldáson.
A futballban én még nem láttam annál váratlanabb húzást, mint amikor az angol válogatott
játékosa, Paul Gascoigne beleszagolt a játékvezető felemelt karjának hóna aljába, ez nemcsakváratlan volt, hanem még kreatív is. Ha azt érti, amit ő is vár, akkor az, nem váratlan. Amit atársak sem várnak, az valóban váratlan és nem lesz belőle semmi. Amire az ellenfél sem számít,arra a csapattársak úgyszintén nem számítanak.
Szóval ez is egy nagy humbug!
Olvasd a játékot!
Ki tud olvasni?
Az, aki megtanulta betűket, és azt szótagokká, szavakká tudja illeszteni, aztán mondatokká, ésaztán jöhet az olvasás, amit közben értenie is kell, és az sem mellékes hogy mi lesz azoknak amondatoknak a tartalma.
Ezt úgy nevezik az iskolában, hogy értő olvasás. Ez a labdarúgás nyelvére lefordítva azt jelenti,hogy meg kell tanítani arra az edzőknek a játékosait, hogy értsék a játékot, azt a játékot, amiaz edző koncepciójából fakad. Arra kell megtanítani a futballban a fiatalokat, hogy MITolvassanak, és akkor lehet majd utasítani, hogy olvasd a játékot. Ha jól értelmezi ajátékhelyzetet, és jó az elemzés és a döntési is, akkor lehet jó a végrehajtás is. Ezzel együttugyanazt a játékhelyzetet egyszerre több játékosnak is helyesen kell értelmezni, elemezni ésdönteni, hogy a játékmegoldás sikeres legyen.
Aki érti a játékot, azt tudja is olvasni.
Törekedj a kreatív megoldásra!
Szintén tisztáznia kell azt, hogy mi az ő olvasatában a kreativitás, mert az is lehet, hogy nem isismerik ennek a kifejezésnek az értelmét.
A kreatív játék, több játékos ésszerű, célszerű harmonikus együttműködése, (kollektív
kreativitás).
Ne törekedjen rá, mert erre nem lehet utasítani egy csapatot, max meg lehet tanítani harmonikusegyüttműködésre. Ha ezt a tanácsot egy, vagy két játékosnak mondja, talán még rendben is van,de csapatra nézve butaság. Egy vagy két játékosnál több egyéni kreativitásra képes játékosnáltöbb nem kell egy csapatba.
Az egyéni kreativitásra pedig születni kell, ne akarjuk, hogy minden játékos kreatív legyen, mertabból nagy káosz lesz, és értelmét veszti az edző hozzá adott értéke (szemlélet) mert mindig ajátékosokra van bízva, hogy mit csináljanak. A kreatív játék az edző kreativitásának jólfelismerhető jegye.
Az edzői kreativitás kiolvasható a mérkőzés képéből.
Üsd a mélységit!
Ez a kedvencem!
Különbséget kell tenni a mélységi passz és a mélységi indítás között. A mélységi passz leginkábba pozíciós játékszervezés egyik összjáték eleme, ami a középpályás védelmi vonala, vagy zónájamögött helyezkedő játékos lábára passzolt labdát jelenti. A mélységi indítás viszont a védelemmögé beinduló játékos megjátszására irányul. Ahhoz, hogy egy játékos „üsse” a mélységit,először passzsávot kell kialakítani, amely során két-három játékos együttműködésére vanszükség, és az már komoly edzői feladat. Megtanítása, begyakoroltatása a mérkőzésen történőalkalmazása hosszú folyamat eredménye.
Aki oktatott már játékelemeket, az tudja, hogy az egyik legnehezebb összjáték elem a mélységipassz.
Nem megy csak úgy felszólításra.
Gondolkodj gyorsan!
Gyorsan lehet akkor is gondolkodni, amikor valaki leül egy fatuskóra, és a térdén könyökölve afejéhez támasztja a kezét. A gondolkodás gyorsasága szinte követhetetlen mivel nem látunk azillető fejébe.
- - - De mikor tud egy játékos gyorsan gondolkodni?
- - - Mi a gyors gondolkodás feltétele?
- - - Kinek kell gyorsabban gondolkodniuk?
- - - A labdásnak, a labda nélküli játékosnak vagy játékosoknak?
A gyors gondolkodás következménye a gyors csapatjáték.
A gyors csapatjáték hogyan sajátítható el?
A játékmegoldás idejét kell szabályozni, korlátozni az edzőnek.
Hogyan?
- - - a játék feltételeit kell nehezíteni,
- - - a védekezést kell felgyorsítani,
- - - az átmeneteket kell gyorsítani, s akkor gyorsabban fog gondolkodni és cselekedni a
játékos is.
Ezekre kell megalkotnia az edzésjátékokat, megteremteni a gyors játéknak a feltételeit,
körülményeit.
Viszont, hiába gondolkodik a labdás játékos gyorsan, ha a társak lassan gondolkodnak, rosszulhelyezkednek, nem teszik lehetővé a gyors játékmegoldást.
A gyors játék alapja, a gyors labda nélküli támogató játék.
Kontrolláld a játékot!
Szép magyar kifejezéssel hangozhatna így is:
- - - Irányítsd a játékot!
Talán ez érthetőbb, és jobban kifejezi a szándékot és a célt.
Ha nincs meg a technikai és tudásbeli fölény, értelmét veszti ez a lufi is.
Akiknek viszont az lenne a dolguk, hogy kontrollálják a magyar futballt, mikor fogják azt mondani,hogy:
- - - Kontroll alatt tartjuk a magyar labdarúgást!
Én pedig azt mondom, hogy:
Elég volt a tőlünk idegen kontrollból, illene már az irányítást a saját kezünkbe venni.