Ezzel a módszerrel a Real is megtalálhatja Zidane méltó utódját

Vágólapra másolva!
2018.06.05. 07:41
null
A Real elnökét, Florentino Pérezt (balra) sokkolta Zidane bejelentése, de már a francia szakember pótlásán kell gondolkodnia
Miután a napokban lemondott tisztségéről a Real Madrid vezetőedzője, Zinédine Zidane, aktuálissá vált a kérdés, milyen szempontok alapján választhatnak ki egy új vezetőedzőt, hogyan történhet a szakemberek „scoutingja”. Jelen blogbejegyzésemben ezt a kérdést járom körbe – a játékosügynök szemével.

 

Az olasz scoutguru, Riccardo Guffanti legutóbb május második hetében járt Magyarországon előadást tartani a Football Education Center szervezésében – a következő scout-tanfolyamot június végén tartja –, amikor is az egyik fő témája éppen az edzők megfigyelése, értékelése és kiválasztása volt. Lássuk az általa elmondottak alapján, hogyan működhet ez olyan klubnál – legyen az akár a Zidane utódját kereső Real Madrid –, amely nemcsak a játékosok, hanem az edzők kiválasztásánál is támaszkodik a professzionális „scouting” módszereire.

AZ EDZŐK KIVÁLASZTÁSÁNAK ELSŐ LÉPÉSE – A CÉLOKHOZ ILLŐ SZEMÉLYISÉG MEGTALÁLÁSA

Az edzők megfigyelése két fő részre osztható. Ezek szorosan kapcsolódnak egymáshoz, ám mégis külön-külön kell kezelni és értékelni őket. Az egyik részt a mindennapi munka, vagyis az edzések, a másik részt a mérkőzések jelentik.

Ahhoz, hogy a megfelelő személyt megtaláljuk, először is a rövid és hosszú távú célokat, terveket kell tisztázni. Ezeket figyelembe véve kell körültekintőnek lenni, amikor kiválasztjuk azt a személyt, aki a szakmai célok elérésének fő felelőse lesz.

Nem mindegy ugyanis, hogy mondjuk a Real Madridnak keresünk edzőt, amelynél a sorozatban megnyert három BL-trófea után nem lehet más a cél, mint az újabb címvédés, vagy például az Udinesének, amelynél nem a trófeák számában mérik a sikereket, hanem a játékosok felépítésében, tovább értékesítésében.

A Real Madridnak olyan edzőre van szüksége, aki folyamatosan nyerni tud a csapattal, aki halmozni tudja a győzelmeket. Ehhez a célhoz alapvetően két típusból lehet edzőt választani. Az egyik többé-kevésbé belülről jön (a klub utánpótlásában dolgozik vagy dolgozott, esetleg játszott korábban a klubnál), lehet, hogy nincs jelentős edzői tapasztalata, de tökéletesen ismeri a klub filozófiáját, a játékoskeret adta lehetőségeket, és játékos-pályafutásából adódóan megvan benne a győztes mentalitás, tud bánni a klasszisokkal, hiszen közülük való. Ebbe a típusba tartozott Zidane a Realnál, Pep Guardiola vagy Luis Enrique a Barcelonánál, de ide sorolható az Atléticónál a csapattal bajnokságot és immár két Európa-ligát nyerő Diego Simeone is. A másik típusba azok a trénerek tartoznak, akik más kluboknál már nyertek nagy címeket, van rutinjuk abban, hogyan kell irányítani egy sztárcsapatot, hogyan lehet kezelni a klasszisokat, hogyan kell trófeákat nyerni. Ide sorolható Carlo Ancelotti, José Mourinho, de alighanem ez a szempont játszhatott szerepet akkor is, amikor a Real Madridnál Zidane elődjét, a Bajnokok Ligája- és Európa-liga-győztes Rafa Benítezt kiválasztották – sokak meglepetésére.

Az Udinesénél viszont nem klasszisokhoz kell edzőt keresni, hanem olyan játékosokhoz, akiknek jó része az út elején jár, akiket fejleszteni kell, hogy lépésről lépésre jobbá válhassanak. Ehhez teljesen más edzőre van szükség, mint mondjuk a Real Madridnál. Az Udinesének olyan trénerre van szüksége, aki tökéletesen átlátja a fiatal, illetve rutintalanabb játékosok első osztályba való integrálásának folyamatát, ehhez fontos lehet a hasonló területen szerzett tapasztalat (talán éppen ez hiányzott a csapat legutóbbi trénerénél, Massimo Oddónál), továbbá meg tud felelni annak a kettős elvárásnak, hogy bizonyos szintű eredmények elérése mellett egyénileg is fejlődnek nála a játékosok, ki tudja hozni belőlük a maximumot. Míg a Real Madridnál a csapat eredményessége a mindent felülíró szempont, az Udinesénél kulcskérdés, hogy azok a játékosok, akikért pénzt fizettek, akikbe kvázi befektetett a klub, hogyan fejlődnek, haszonnal tovább tudják-e adni őket, mert erre a folyamatra épül a klub működése.

Az edzőkeresés egyik első lépése tehát a fentieknek megfelelően, hogy megtaláljuk a célokhoz leginkább passzoló személyiséget, aki azonosulni tud a célokkal, kellőképpen elhivatott irányukba. Ezen túlmenően vannak olyan szempontok is, amelyek klubtól és céloktól függetlenül fontosak lehetnek és szerepet játszhatnak a kiválasztásban.

AZ EDZŐKERESÉS SZEMPONTJAI ÉS A MEGFIGYELÉS LEHETSÉGES ESZKÖZEI LEHETNEK

Csoportvezetés és személyiségkezelés

Fontos szempont lehet, hogy a kiválasztott edző képes legyen elfogulatlan döntésekre. Lehetséges, hogy egy csapat tagjai hasonló tulajdonságokkal bírnak, de ez nem jelenti azt, hogy együtt is kell őket kezelni. Különös figyelmet kell fordítani mindegyikük személyiségére, egyéni tulajdonságaira. Minden sportolónak saját, egyedi karaktere van. A jó szakember ezt képes a helyén kezelni minden egyes játékos esetében.

Az edzővé válás folyamata nem egyszerű, sőt nem is biztos, hogy mindenki képes rá. Mindig szem előtt kell tartani a személyiséget! A fiatalok és az első csapat számára is, valamint a játékosok viselkedésében az edző lehet az útmutató, az igazodási pont.

Helyzetfelismerés és kezelés

Akkor érhetünk el sikereket, ha a szakember rendelkezik a megfelelő tudásanyaggal és azt képes integrálni éles helyzetekbe, azaz felismeri a helyzeteket és az azokból adódó lehetőségeket. Ez két nagyon fontos tulajdonság.

Az edzőnek nem az a feladata, hogy a pályán egy rosszul megoldott szituációt követően lecserélje a játékost, hanem az, hogy a csapatot ösztönözze és jókor, jó helyen dicsérni is tudjon.

A mérkőzés olyan helyzet, ami a scout számára a legkézenfekvőbb lehet a felméréshez, hiszen ott egyszerű a részvétel. A mérkőzés során látható, hogyan „meccsel” a tréner, hogyan irányítja a csapatát, mennyire enged szabad kezet a játékosoknak és a kreativitásuknak az elképzeléseivel összhangban. A megfelelő cserejátékosok pályára küldése szintén jó fényt vethet az edzőre. Fontos, hogy ehhez fokozott figyelemmel kell kísérnünk az edzőt a mérkőzés ideje alatt, ezért célszerű a kispadokhoz közel helyet foglalni.

Kommunikáció

Az edzőnek – a tanárhoz hasonlóan – képesnek kell lennie arra, hogy megfelelő módon kommunikálja, illetve közvetítse gondolatait a játékosai irányába.

Éppen ezért, meg kell figyelni, hogy az edző hogyan kommunikál az őt körbevevő személyekkel – a segédedzővel, a stáb tagjaival –, de leginkább a játékosokkal. Ezt a fajta megfigyelést egy edzésen könnyebb megvalósítani, bár nagyobb kluboknál nem könnyű bebocsátást nyerni a tréningre.

Ugyanakkor a kommunikációt megfigyelhetjük a médiában is, egy nyilatkozat, interjú vagy egy televíziós beszélgetés során. Ezekből sok mindenre következtethetünk, például arra, hogyan viszonyul az edző a játékosaihoz.

A tanulásra, továbbképzésre, újításokra való nyitottság

Sok esetben az edzők ragaszkodnak a megszokott módszereikhez, nem fogadnak el új javaslatokat. A fejlődő szemléletű szakvezető viszont megfogadja a tanácsokat, ha szükséges, akkor alkalmazza is őket, gyakorlatilag mindig kész az új dolgokra, nyitott az innovációra. Ezt a gyakorlatban például abból szűrhetjük le, hogy jár-e az adott edző rendszeresen különböző szakmai konferenciákra, továbbképzésekre, de tulajdonképpen egy rövid, célzott beszélgetés során ki is derül, mennyire áll készen a kiszemeltünk az új ismeretek befogadására, azok gyakorlati alkalmazására.

Pedagógiai érzék

Az edzőnek nagy szerepe van abban, hogy megfelelő csapatkohéziót alakítson ki. Ehhez megfelelő szociológiai és pedagógiai érzék is szükséges. Megfordítva az előző kijelentést, e kompetencia meglétének vizsgálatára jó kiindulópont lehet egy jelenlegi vagy egy korábbi játékos, aki hosszabb ideig dolgozott már az edzővel. Tőle sok információt kaphat a megfigyelő, viszont lényeges az objektivitásra való törekvés, ezért ha a referenciaszemély nagyon egyoldalú jellemzést ad, mindenképp érdemes többeknek a véleményét kikérni, hogy ne egy vagy két játékos szimpátiája vagy antipátiája alapján hozzunk döntést

Számszerű mutatók

Mindemellett megfigyelőként az edző kiválasztásánál is élhetünk olyan, illetve hasonló, számszerű mutatók vizsgálatával, mint a játékosnál. Például megnézhetjük, hogy az edző korábban mely kluboknál állt alkalmazásban, milyen gyakran váltott klubot, és ha váltott, akkor annak mi volt az oka.

Nyilvánvalóan, ha az edző fél évente új csapatot irányít, akkor abból következtethetünk arra, hogy nem elég elkötelezett a klubja iránt, vagy hogy nem tud megfelelően alkalmazkodni az egyes helyeken megélt környezethez.

Természetesen egy jó edzőről árulkodó lehet az is, hogy rengeteg címet nyert meg, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy beleillik a klub által képviselt filozófiába és elképzelésbe (erre lehet példa a már említett Rafa Benítez esete a Real Madriddal).

Meg lehet figyelni azt is, főleg az utánpótlásedzőknél, illetve az olyan szakembereknél, akik nem sztárcsapatoknál, hanem a játékosok értékesítésére alapozó kluboknál dolgoztak főképp, hogy az adott szakember kezei közül milyen játékosok kerültek be a felnőttlabdarúgás vérkeringésébe és lettek profi játékosok. Az ilyen adatok megtalálására a nagy internetes adatbázisok lehetnek a segítségünkre, még ha ezen adatok összegyűjtése időigényes is.

Úgy vélem tehát, hogy minden edzőkeresési folyamat első lépése a fentieknek megfelelően a célokhoz illeszthető személyiségek megkeresése. Amikor ez alapján kialakítottunk egy listát a szóba jöhető jelöltekkel, akkor a vázolt szempontok, illetve a személyes megfigyelés és adatgyűjtés tapasztalatainak függvényében megtalálhatjuk a minden szempontból ideális jelöltet, jelölteket.

Véleményem szerint egy ennyire körültekintő és minden részletre kiterjedő kiválasztási folyamat révén a Real Madrid is képes lehet megtalálni a megfelelő vezetőedzőt, aki a Zidane-éra után hasonlóan sikeres, új korszakot nyithat a klubnál.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik