A sportteljesítmény önmagában már kevés, a huszonegyedik század ennél jóval többet vár a legkiválóbb atlétáktól. Márkák népszerűsítését, kifogástalan megjelenést, összeszedett nyilatkozatokat, megnyerő stílust, rendszeres közösségimédia-használatot. Vagyis mindent, amitől a sportoló piaci értéke megnő, ami miatt jobban fogy a mez vagy éppen a saját márkás baseballsapka. Minél nagyobb a sportoló marketingértéke, annál kedvezőbb helyzetből várhatja a tárgyalást a szponzorokkal, és annál többet tehet zsebre, ha valamelyik közösségi csatornán bájosan mosolyog a legújabb kozmetikummal a kezében.
A Nemzeti Sport a Strongaa Management segítségével készítette el a legértékesebb magyar sportolók listáját, a csütörtöki számunkban megjelent rangsornál a sportolók eredményeit és megítélésüket, sportáguk értékét, marketingváltozójukat, valamint a médiamegjelenéseiknek megfelelő reklámegyenértéküket is figyelembe vettük. Az első helyen a háromszoros olimpiai bajnok úszó, Hosszú Katinka szerepelt, s figyelmet érdemel, hogy a labdarúgók közül Nikolics Nemanja, a Chicago Fire csatára végzett a legelőkelőbb helyen, az ötödik pozíciót szerezte meg.
Az NB I-ben bajnoki címre törő Videotonban több válogatott labdarúgó is szerepel, a klub igyekszik követni a nyugati mintákat – vajon a marketingre és a brandépítésre mennyire figyelnek a klubnál? „Természetesen fontos, hogy szurkolóink, támogatóink és a média szemében milyen kép él a klubról, ezért több területre is kiemelt figyelmet fordítunk – mondta lapunknak Gressó Gergely, a Videoton sajtófőnöke, aki a labdarúgók nyilvános megjelenését koordinálja. – Honlapunk, mobilalkalmazásunk és közösségi oldalaink napi többszöri frissítés mellett működnek, igyekszünk informatív, szórakoztató tartalmat nyújtani követőinknek. Játékosaink a szezon ideje alatt heti rendszerességgel részt vesznek a város életében, csütörtökön például Fiola Attila és Mocsi Attila találkozott fehérvári diákokkal a Bugát Pál Szakgimnáziumban. Figyeljük a játékosok közösségi aktivitását, de senkinek sem tesszük kötelezővé. Kialakítottuk az erre vonatkozó szabályzatot, játékosaink tisztában vannak vele, mit oszthatnak meg a külvilággal. A játékosok személyiségét figyelembe véve igyekszünk úgy irányítani a klub által szervezett nyilvános megjelenéseket, hogy senki ne érezze kényelmetlenül magát, de arra figyelünk, hogy mindenki vegye ki a részét a programokból. Ezeken az eseményeken, a mérkőzésnapokon, valamint a médiamegjelenéseken a klub biztosít öltözetet a játékosoknak.” |
„Sokáig nem foglalkoztam a pályán kívüli lehetőségekkel, de Lengyelországban megtapasztaltam, milyen népszerű lehet a sportoló, mekkora brandértéket képviselhet a klubjában, valamint a városban, ahol sportol – mondta Nikolics Nemanja, a Chicago Fire támadója. – Amióta az Egyesült Államokban futballozom, ezt még jobban átérzem, szinte minden a marketing körül forog. Az MLS különösen nagy hangsúlyt fektet erre, minden klubot profizmus jellemez, és el is várják a játékosoktól, hogy a klub értékét a saját teljesítményükkel növeljék. Emellett saját magukat is népszerűsíteniük kell, mert a csapatok olyan játékosokat akarnak, akik miatt a nézők kijárnak a meccsre, és mondjuk mezt vásárolnak. Amikor megérkeztem Chicagóba, kérték, hogy a Twitteren is legyek aktív, mert az országban a sportolók között az a legnépszerűbb közösségi csatorna. Megesett, hogy a Facebookhoz hasonlóan naponta több posztot is kitettem oda, aztán amikor elkezdtem lőni a gólokat, az egyik tévéműsorban úgy beszéltek rólam, mint a közösségi médiában rendkívül aktív csatárról. Mostanra odáig jutottunk, hogy az MLS-ben megválasztottak az év közösségi játékosának, vagyis annak a labdarúgónak, aki a legjobban használja az Instagram-, Facebook-, valamint Twitter-oldalát. Persze a díjban a magyar szurkolók szavazata is nagy szerepet játszott, amit ezúton is köszönök. Már Amerikában is téma a magyar internetes társadalom elhivatottsága, a ligának is feltűnt, milyen szenvedélyesen támogatnak engem. Tudom, hogy a média – természetesen a magyar is – sokat segített abban, hogy példakép lehessek a gyerekek és a szurkolók előtt. A pályán és azon kívül is próbálok olyan életet élni – és ezt a közösségi csatornáimon megmutatni –, amely miatt büszkék lehetnek rám az emberek."
A magyar csatár népszerűségét az amerikaiak is felismerték. Az MLS-ben hagyomány, hogy Los Angelesben minden évad előtt médianapot tartanak, a klubokat csupán egy játékos képviseli – ezúttal Nikolics állt a sajtó rendelkezésére. Hétfőn a Chicago Fire tartott évadnyitó rendezvényt a szponzoroknak, a főbb támogatóknak és a tehetősebb szurkolóknak, s az új idényt hirdető plakátokról Nikolics mosolygott vissza.„Az érkezésemkor kis halnak számítottam, alig ismertek, de úgy érzem, mostanra megkedveltek, és elismerik a munkámat. Örülök, hogy sikerült megismertetnem a nevem, majd eldől, hogy hosszú távon ebből mennyit profitálhatok. Igyekszem kamatoztatni az eddigi tapasztalatokat, és szeretném megmutatni, hogy követhető példa lehet a karrierem. Egy kis csapatból indulva, végigjárva a szamárlétrát, tudatos döntésekkel, kellő önbizalommal és munkával el lehet érni az álmokat.”