Szemben a FARE ellenőr álláspontjával a Nagy-Magyarország molinó revizionistának és nacionalistának önmagában nem minősíthető. A Nagy-Magyarország molinó ezirányú minősítése olyan történelmi ismeretek hiányára vall a FARE ellenőr részéről, aminek az UEFA előtti eljárásban teret engedni nem lehet.
A 26/09/2022 napján lejátszott Magyarország – Olaszország labdarúgó mérkőzés teltházas mérkőzés volt, amelyet 67.000 néző tekintett meg. Ezt igazolják a becsatolt fényképek is. A Magyar Labdarúgó Válogatottnak számtalan külföldön élő, magyar anyanyelvű vagy kettős állampolgársággal rendelkező szurkolója van, akik rendszeresen utaznak a mérkőzésekre a környező országokból (Szlovákia, Szerbia, Horvátország, Ausztria stb.). Nagy-Magyarország molinó éppen ezt a szurkolói összetartozást igyekszik kifejezni, hiszen ezek a külföldről érkező szurkolók éppen azokon a területeken élnek, amelyek ezen térképen fellelhetőek. Ez egy történelmi tény, egy olyan történelmi kapocs, amely a mai napig összeköti a magyar szurkolókat, sőt amely a mai magyar társadalom egyik fundamentumát is képezi.
A történelmi területeken élő magyar gyökerekkel rendelkező személyek jogosultak kettős állampolgárságot kérni, amely okán magyar állampolgárnak is minősülnek, sőt magyar politikai választójoggal is rendelkeznek.
Ezek a tények soha egyetlen szomszédos és érintett ország irányában nem minősültek revizionistának vagy nacionalistának, ezzel szemben a magyar történelmi hagyományok tiszteletének és összetartozásának egyik jelképe. A Nagy-Magyarország molinó fellelhető a múzeumokban, levéltárakban, könyvekben és törvényesen engedélyezett kereskedelmi forgalomban is. Mindezek okán a FARE ellenőr kijelentése, mi szerint a Nagy-Magyarország molinó revizionista és nacionalista jelkép mind történelmi vonatkozásában, mind pedig napjaink társadalmi és geopolitikai vonatkozásában megalapozatlan és értelmezhetetlen kijelentés.
A mérkőzésen a szurkolók által felmutatott Nagy-Magyarország molinó valójában kizárólag azt szimbolizálta, hogy a Magyar Labdarúgó Válogatott szurkolói egy olyan határokon átnyúló közösséget képeznek, amelyek az európai labdarúgásban egyedinek számítanak.
A FARE ellenőr által tett megállapítás nem kizárólag felelőtlen, hanem olyan súlyos tárgyi és történelmi tévedésről is tanúskodik, amelyek az általa ellátott pozícióban nem engedhetőek meg. A FARE ellenőrnek minden körülmények között objektívnek kell lennie, hiszen ellenkező esetben nem tudja érdemben segíteni UEFA mérkőzés ellenőr munkáját és téves információival akár egy megalapozatlan eljárást indíthat meg az UEFA előtt, ahogy ezt esetünkben is tette anélkül, hogy bármilyen felelősséget vagy jogkövetkezményt is vállalna a tévedése miatt.
Mindezeket meghaladóan a Magyarország – Olaszország mérkőzéssel kapcsolatban nacionalizmusról és revízióról beszélni sem lehet, hiszen a két ország történelmében, illetve jelenlegi kapcsolatában nincs olyan terület, ahol akár a nacionalizmusnak vagy a revíziónak helye lenne. Ezt az álláspontunkat erősíti az a tény is, hogy a mérkőzés kezdetekor lejátszott olasz himnuszt 67.000 szurkoló tapsolta végig, ami a magyar szurkolóknak az Olasz Labdarúgó Válogatott iránt kifejezett tisztelete volt.
A fenti álláspontunkat meghaladóan rá kívánunk mutatni arra is, hogy a Nagy-Magyarország molinó felmutatása az UEFA Fegyelmi szabályzat 14. cikkely szabályozását sem meríti ki.
„14. cikkely – Rasszizmus, és egyéb diszkriminatív magatartás
(1) Legalább tíz mérkőzésre vagy meghatározott időtartamra szóló eltiltást, vagy bármi más megfelelő szankciót von maga után, ha egy, a 3. cikkely hatálya alá tartozó személy bármilyen alapon megsérti egy másik személy vagy csoport emberi méltóságát bőrszín, rassz, vallás, etnikai hovatartozás, nem vagy szexuális orientáció alapján. ..”
Önmagában a Nagy-Magyarország molinó mérkőzésen történt felmutatása a 14. cikkely tényállását nem valósította meg, mivel az sem rasszistának, sem diszkriminatívnak nem minősülhet. A Magyar Labdarúgó Szövetség, tanulva az UEFA korábban megfogalmazott elvárásaiból, mindent megtett annak érdekében, hogy a mérkőzés problémák nélkül kerüljön lejátszásra. Ennek érdekében a mérkőzés szervezése és lebonyolítása során igen jelentős hangsúlyt helyezett arra, hogy rasszista megnyilvánulások a mérkőzés során ne történjenek meg. A Magyar Labdarúgó Szövetségnek ez a munkája álláspontunk szerint eredményes volt, hiszen a mérkőzésen résztvevő 67.000 néző nem kizárólag egy mérkőzést látott, hanem a futball ünnepén vett részt. A mérkőzést semmilyen rasszista megnyilvánulás nem árnyékolta be, a nézők kizárólag a Magyar Labdarúgó Válogatott sikeres Nemzetek Ligája szereplését, valamint Szalai Ádám csapatkapitány búcsúját ünnepelték hosszasan a mérkőzés befejezését követően is.
Mindezek tükrében a FARE ellenőr ténybelileg és tartalmilag téves tájékoztatása okán indult fegyelmi eljárás álláspontunk szerint teljes egészében megalapozatlan.
A fentiekben kifejtettek alapján, kérjük a Tisztelt Ellenőrző, Etikai és Fegyelmi Bizottságot, szíveskedjék a fegyelmi eljárást a 14. cikkely (rasszista viselkedés) tekintetében megszüntetni.
2./ A menekülő utak elzárása (38. cikkely), tárgyak pályára dobálása (16(2)(b) cikkely), pirotechnika használata (16(2)(c) cikkely) fegyelmi szabálysértések vonatkozásában az UEFA mérkőzés ellenőr jelentését elfogadjuk.
Hivatkozni kívánunk azonban arra, hogy a lépcsőkön a nézők közlekedése a mérkőzés alatt zavartalan, a szurkolók által használt pirotechnika minimális volt, valamint a bedobott tárgyak sem jelentettek veszélyt sem a játékosokra, sem pedig a nézőkre.
Mindezek alapján a felsorolt három fegyelmi szabálysértés – még ha azt a Tisztelt Ellenőrző, Etikai és Fegyelmi Bizottságot megalapozottnak is találja – enyhe fokú megsértését jelenti a mérkőzés szervezésével kapcsolatos szabályoknak.
Kérjük a Tisztelt Ellenőrző, Etikai és Fegyelmi Bizottságot, hogy az általunk előadottak és hivatkozottak alapján szíveskedjék a Magyar Labdarúgó Szövetséggel szemben a menekülő utak elzárása (38. cikkely), tárgyak pályára dobálása (16(2) (b) cikkely), pirotechnika használata (16(2)(c) cikkely) fegyelmi szabálysértések vonatkozásában arányos és méltányos döntést hozni, a 14. cikkelyre alapított rasszista magatartás vonatkozásában pedig az eljárást megszüntetni.