Az első négy sorban négy csapat foglalhat helyet az idényzáró Japán Nagydíj rajtjánál Szuzukában. A Ferrari, a McLaren és a Williams által kisajátított sorok után a hazai pályán megtáltosodott Szato Takuma vezérletével a Jordan-istállóé a negyedik vonal, az ír csapat szombaton remek alapokat fektetett le utolsó hondás versenyéhez. A félszázadik pole pozícióját megszerző Michael Schumachert megközelíteni sem lehetett a hivatalos időmérőn, amelyet 25 perccel a zárás előtt közel egy órára fel kellett függeszteni.
Allan McNish csúnyán összetörte Toyotáját, de mindenképpen rajtolni akar Szuzukában
Allan McNish csúnyán összetörte Toyotáját, de mindenképpen rajtolni akar Szuzukában
Az ok Allan McNish kicsúszása volt, a Toyota skótja a pálya utolsó harmadában található R130-as kanyarban megcsúszott, elvesztette az uralmát piros-fehér négykerekűje felett. A több mint 250 kilométer/órás sebességgel száguldó négykerekű megpördült, farral a szalagkorlátnak vágódott. A becsapódás következtében a szalagkorlátot átszakító (!) kocsi hátulja megroncsolódott, de szerencsére a versenyzőnek nem esett baja. Sid Watkins, a Formula–1 főorvosa azonnal kivizsgálta az újoncot, és úgy döntött, vasárnapig vár a döntéssel afelől, hogy versenyezhet-e McNish vagy sem. A skót mindenképpen szeretne rajthoz állni, hiszen nem kizárt, hogy ez lehetne élete utolsó versenye. "A nagyobb ütközéseknél általában az ember nem emlékszik semmire, én azonban sajnos igen. A kanyarban egyszer csak elszabadult alattam az autó, és ettől kezdve már csak tétlen szemlélő voltam” –mondta a skót. Szuzuka már évek óta csúnyán búcsúztatja a visszavonulókat, 2000-ben Johnny Herbert csapódott a gumifalnak a versenyen úgy, hogy utána ölben kellett elvinni a helyszínről, tavaly pedig Jean Alesi karambolozott a finn Kimi Räikkönennel. A pénteki szabadedzéseket az élen záró finn egyébként a 4. helyről indul, csapattársa, David Coulthard mellől, és a két Williams-BMW elől. A versenyen számos pilóta az utolsó futamát teljesíti jelenlegi csapatában, McNish mellett Mika Salo a Toyotától, Jenson Button a Renault-tól, Olivier Panis a BAR-tól, Felipe Massa a Saubertől búcsúzik, míg Alex Yoong, Mark Webber (mindkettő Minardi), Pedro De La Rosa, Eddie Irvine (mindkettő Jaguar) és Szato jövőjét homály fedi.
Komoly tervek az FIA-ban
PÁRIZS. "Valamit tenni kell!” – ez a jelszó a Nemzetközi Automobil-szövetségben (FIA), ahol annak ellenére is kitartanak a héten eltervezett szabálymódosítások egy részének alkalmazása mellett, hogy a csapatok ellenzik azt. A legnagyobb felháborodás korántsem meglepő módon a pilóták idény közbeni csapatcseréinek ötletét fogadta. A csapatok nem is tartják komolynak a tervezetet, amely teljesen lehetetlenné tenné a szponzorálást. "Juan Pablo Montoya az egyik héten a Williams miatt a Hewlett-Packard, a másikon a McLarennek köszönhetően a Sun Microsystems reklámjában szerepelne? Melyik szponzor vállalná ezt? Teljesen elértéktelenedne az egész” – mondta Jim Wright, a Williams marketingigazgatója. Nagyobb esély van a pontonként adandó pluszsúly bevezetésének, ezt erőlteti Berine Ecclestone és Max Mosley, az FIA két vezére. "Ez teljesen komoly ötlet, amelynek alkalmazásával tovább tartana a világbajnoki címért folyó versengés, de még így is a legjobbak nyernének. Ez nem technikai szabálymódosítás, hanem sportbéli, azaz már jövőre bevezethető” – nyilatkozta Mosley Szuzukában. A szabály életbe léptetéséhez az F1 végrehajtó bizottságában
(amelynek tagjai a csapatok, a versenypályák vezetői, a fő szponzorok, a gumi- és motorszállítók, valamint Mosley és Ecclestone) 26 tagból tizennyolcnak igennel kell szavaznia. Laurenz gyárat váltott
MÜNCHEN. A Mercedes elcsábította a BMW-től dr. Werner Laurenzet, a müncheni gyár F1-es részlegének általános igazgatóját. A helyére Heinz Paschen, a Formula–1-es motorok fő tervezője lép. Paschen 2000-ben csatlakozott a BMW-hez, előtte a Toyota Cart-részlegénél dolgozott tervezőként. "Heinz közel áll a BMW Formula–1-es motorjaihoz, ő felügyelte a tervezését és az építését is. Örülünk, hogy az ő kezébe kerül a program irányítása, és annak is, hogy az ő pozíciójába nagyobb nehézségek nélkül nevezhetünk ki új embert a BMW-n belül. Ez is megmutatja, milyen színvonalat képvisel a BMW személyzete. Werner Laurenztől nehéz szívvel válunk meg, remek munkát végzett nálunk, de reméljük, új kalandjában is sikeres lesz” – nyilatkozta dr. Mario Theissen, a BMW sportigazgatója. A Formula–1-es programot 1999 óta irányító Laurenz nagy szerepet vállalt a BMW jövő évi motorjának építésében. Sztárok a Cart mellett
EGYESÜLT ÁLLAMOK. Jacques Villeneuve és Juan Pablo Montoya egyetért abban, hogy a két, tengerentúli, nyitott karosszériás versenysorozat közül a Cart-világsorozat érdemel nagyobb figyelmet, nem pedig riválisa, az Indy Racing League. Mindkét sofőr részt vett a múlt hét végi miami Cart-versenyen, és elmondta, rengeteget tanult a szériában, mielőtt a Formula–1-be szerződött. "Az IRL bántja a Cartot azzal, hogy olcsón nagy szórakozást ígér. Ennek a sorozatnak nincs helye a technikai sportok között, mert semmi köze a versenyzéshez. Hiába vannak tehetségek az IRL-ben, nem számít a pilóták képessége, az egyetlen, ahol ez kimutatható, az az Indy 500, a többi nagy semmi. Remélem, megbánják tettüket, akik az IRL-be igazolnak. Becsapták őket és a szponzorokat is azok, akik azt tartották az igazi amerikai sorozatnak, mert már egyre több a külföldi” – mondta Villeneuve. "Látványos dolog húsz körön át fej fej mellett autózni, de ez csak azért van, mert úgy tervezték a motorokat, hogy együtt maradjon a mezőny. Sokkal nagyobb tett nyerni a Cart-sorozatban, mint az Indy 500-on” – tette hozzá Montoya.