Két versenyautóval és három szervizkamionnal vág neki a jubileumi 25. Dakar-ralinak a Hyundai Auto Hungary Team. A csapat az év közepén jelentette be indulását a világ legnehezebb terepraliversenyén. Akkor még az egész országban csak két Hyundai Terracan terepjáró volt. Az a kettő, amelyekből azóta az idén tereprali bajnoki címet szerző Benyó Miklós két csodálatos versenyautót épített.
Rack György (balról), Liszi László, Benyó Miklós és Maurer Péter egy csapatként vág neki a világ legnehezebb terepraliversenyének (Fotó: Árvai Károly)
Rack György (balról), Liszi László, Benyó Miklós és Maurer Péter egy csapatként vág neki a világ legnehezebb terepraliversenyének (Fotó: Árvai Károly)
Az egyik közülük ott volt azon a kedd délutáni sajtótájékoztatón, amelyen a csapat hivatalosan is bemutatkozott. Vadas Tamástól, a Hyundai Hungary első emberétől megtudhattuk, a márkaképviselet azért állt a párosok mögé, mert bizonyítani szerették volna, hogy az átépített, de sok elemében széria Hyundai minőségében ott van a legjobbak között. Nos, ezt a párosoknak, Benyó Miklósnak és Maurer Péternek, valamint a magyar bajnokságban idén bronzérmes Liszi Lászlónak és Rack Györgynek kell bizonyítani januárban, a sivatagban. Benyó kijelentette, az egyértelmű cél, hogy a kettő közül legalább az egyik terepjárót végigvigyék a 8500 kilométeres versenytávon, hiszen a híres-hírhedt Dakar-ralin már a célba érkezés is hatalmas eredménynek számít. "Meggyőződésem, hogy sikerül a vállalkozásunk, bár ismeretlen helyre megyünk, egyikünk sem indult még a Dakaron soha – mondta Benyó. – De én bízom benne, hogy jól megépítettük az autót. Direkt arra helyeztük a hangsúlyt, hogy ne erőgép legyen, hanem inkább megbízható. A kocsi százötven-százhetven lóerős és próbáltunk minél több gyári alkatrészt bennehagyni, hogy ezáltal is könnyebb legyen a szervizelés. Többek között a váltó és a motor is széria, bár utóbbin még dolgozunk, szeretnénk, ha belekerülne egy speciális chip-tuning.” A Hyundai-csapatra vonatkoztatva is igaz tehát a mondás, hogy egy versenyautó sohasincs teljesen kész, mindig van rajta mit csinálni. Benyóék is az utolsó pillanatig szerelnek, ráadásul a bajnok vállán óriási a teher, hiszen mindkét autót ő "alkotta”, csak saját magát okolhatja (és Liszi László is rá lehet dühös), ha valami nem úgy működik ahogyan kellene. De efféle gondokon egyelőre fölösleges gondolkodni, hiszen az is lehet, hogy semmi bajuk sem lesz az autóknak. Az egyetlen gond most már csak az, hogy a versenybe nevezendő kamionnak egyelőre nincs meg a homologizációja, és ha ezt nem sikerül megszerezni (elképzelhető, hogy már ma rendben lesz), akkor nem közlekedhet a versenyútvonalon és nem segíthet a párosoknak. Mert a Dakaron szabály, hogy az indulókon csak egy másik versenyzőtárs segíthet – ezért is szoktak a legtöbben kamiont is nevezni a versenybe. Nem titok egyébként, hogy a tavalyi hatodik helyezett DAF-kamionról van szó a Hyundai-team esetében, amely az augusztusi kiírásban még megfelelt az FIA-szabályoknak, az új verzió szerint azonban már nem. Mindenesetre ha sikerül rajthoz állítani, akkor nem más vezeti majd, mint a Hyundai-főnök Vadas Tamás, a navigátorülésben pedig az utóbbi években a raliban és terepraliban egyaránt tapasztalatokat szerző Gajdos Tamás foglal majd helyet. De visszatérve még az autósokra, mindenképpen meg kell említeni, hogy Benyóékkal ellentétben Liszi László és Rack György már autózott sivatagban – igaz, nem versenykörülmények között. Kétezerben, amikor Szalay Balázsék célba értek a Dakaron, akkor ők eltöltöttek egy hetet a homokdűnék között és az idei Egyiptom-ralit is végigkísérték egy szériaautóval. "A sivatagról mindenkinek a homoktenger jut eszébe, pedig az idei Dakar útvonalában is rengeteg a köves szakasz. És míg a dűnék és a puha homok a versenyzőket viseli meg, addig a sziklás részek az autót kínozzák – mondta Liszi László. – Ezért is lesz hasznos a számítógépes rendszer, ami még a proficsapatoknak sem biztos, hogy van és ezért fontosak a jó gumik. Mi a Dakar-győztes márkát, a BF Goodricht használjuk. Nekünk egyébként több éve dédelgetett álmunk válik valóra azzal, hogy indulhatunk a sivatagi show-n és bár a feladat nagyon nehéz, remélem, hogy eljutunk a célig.” Az útvonalról is szót ejtettek a párosok, és amint az várható volt, ők is a mindenki számára ismeretlen, líbiai szakasztól tartanak a leginkább. Ám oda sem mennek felkészületlenül, mert az er-petro cégtől olyan geológiai térképeket kapnak a területről, amely megkönnyíti majd a munkát. És ezzel még nincs vége: miután megkapják a következő napi GPS-pontokat, egy számítógép segítségével rá tudják helyezni azokat a térképre és így tisztában lesznek azzal, hogy mi vár rájuk a következő napon. Márpedig az útviszonyok ismerete a félelmetes vörös kősivatagban egyáltalán nem hátrány, sőt...