2003 az új szabályok éve

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2003.03.01. 20:39
Címkék
Történelmi szezon lesz a 2003-as a Formula1-ben, ez nem vitás. Ha Michael Schumacher nem is nyeri meg hatodik világbajnoki címét, akkor is emlékezni fognak rá, hiszen  több módosítás között  először lesz egykörös hivatalos időmérő edzés és először adnak az első nyolc pilótának vb-pontokat. Az idény közepén az elektronikus rendszereket is betiltják, és már az elejétől kezdve nem adhatnak a csapatok utasítást a pilótáknak. Négy istálló pénteken plusz két órát tesztelhet a verseny pályáján, de ezért csökkenti versenyközi teszteléseinek mennyiségét. A téli szünet nem is az erőviszonyok alakulásáról szólt, hanem inkább a szabálymódosításokról. A cél ugyanis a csapatok költségeinek csökkentése, valamint az F1 szurkolótáborának megtartása.
Bernie Ecclestone (balra) és Max Mosley felforgatta a Formula–1 szabálykönyvét (Fotó: Afp)
Bernie Ecclestone (balra) és Max Mosley felforgatta a Formula–1 szabálykönyvét (Fotó: Afp)
Bernie Ecclestone (balra) és Max Mosley felforgatta a Formula–1 szabálykönyvét (Fotó: Afp)
Bernie Ecclestone (balra) és Max Mosley felforgatta a Formula–1 szabálykönyvét (Fotó: Afp)
Bernie Ecclestone (balra) és Max Mosley felforgatta a Formula–1 szabálykönyvét (Fotó: Afp)
Bernie Ecclestone (balra) és Max Mosley felforgatta a Formula–1 szabálykönyvét (Fotó: Afp)
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA), és annak elnöke, Max Mosley először sokak számára nevetséges tervezetet tárt a csapatok elé, a megszerzett vb-pontokkal járó súlybüntetés, a tartalék autó betiltása, vagy a pilóták versenyenkénti csapatcseréje csak néhány példa ezek közül. De több változtatást – kisebb-nagyobb módosításokkal – elfogadtak, az egyik a pontozás megváltoztatása.

Változik a pontozás

A 2003-as idénytől már nem az első hat, hanem az első nyolc versenyző jut vb-pontokhoz, sorrendben 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 pontot tehetnek zsebre a legjobbak. Így futamonként nem 26, hanem 39 pontot, a teljes idény során pedig nem 416, hanem 624 egységet osztanak szét. A pontokat ezután is azok kapják, mint eddig, nagy változás nem várható az élcsoportban, a középmezőnyben viszont sokkal nagyobb szerepet kap az eddigieknél a megbízhatóság, hiszen szinte minden célba érés pontot érhet.
A versenyeken való legjobb helyezés elérése érdekében mindig is roppant fontos volt a rajtpozíció, ám az idén ennél sokkal bonyolultabb lesz a rendszer. A hivatalos időmérők – ezzel együtt az egész futam – lebonyolítási formája megváltozik, péntek és szombat délután két órától 60-60 perces tréninget tartanak, ezeken a pilóták egyenként hajtanak ki a pályára, és egymás után egy-egy gyors kört teljesítenek.
No de kezdjük az elején!
Egy nagydíjhétvége a következőképpen alakul: pénteken 8.30-tól 10.30-ig a teszteket bonyolítják le, 11 és 12 óra között az első szabadedzés, 14 és 15 óra között a hivatalos időmérő első része zajlik; szombaton 9-től 9.45-ig a második, 10.15-től 11-ig a harmadik szabadedzés lesz, majd 13.30-tól negyedórás bemelegítés következik, amelyet 14 és 15 óra között a hivatalos időmérő második része követ; vasárnap nem lesz bemelegítés, a verseny 14 órakor kezdődik (kivétel ez alól a Malajziai GP 15 órával, a Japán Nagydíj 14.30-cal, valamint a brit, az amerikai és a kanadai futam 13-13 órával).
A péntek reggeli tesztelésen a Jaguar, a Jordan, a Minardi és a Renault vesz részt, ezek a csapatok minden verseny előtt lehetőséget kapnak, cserébe korlátozzák idényközi tesztelésüket. Ez azt jelenti, hogy március 1. és november 1. között 20 napot tréningezhetnek, de ha valamelyik teszten egynél több autót használnak, az két alkalomnak számít. A többi csapat hőzöngött, amiért a pénteki tesztelők korlátlan típusú gumit kipróbálhatnak, de a két gumigyár, a Michelin és a Bridgestone megnyugtatta az aggódókat, hiszen a tesztelő négyes is ugyanúgy kétfajta abroncsot használhat, mint a többiek.

Új időmérő rendszer

És akkor az időmérőkről! Péntek délután a világbajnokság állásának megfelelő sorrendben a pilóták megteszik egy-egy mért körüket, és az itt kialakuló sorrendben visszafelé haladva szombaton eldöntik, ki rajtolhat az élről, illetve a további rajtkockákból. A rajtsorrendben csak a szombati eredményeket veszik figyelembe, a 107 százalékos szabályt eltörlik, és aki egészséges és ép autója van, az elindulhat.
Mindkét edzésen 30 másodpercük van a pilótáknak arra, hogy a pályára hajtsanak, eme időszak alatt a boxutca kijáratánál zöld lámpa ég, az első két órakor villan fel. A többiek számára az előttük lévő versenyző mért körének kezdetekor nyílik meg a kifelé vezető út, kivéve a 6., a 11. és a 16. sofőrt, akiknek a zöld lámpa akkor gyullad ki, ha a másik pilóta a boxba hajt (erre a tévéreklámok miatt van szükség). Ha valaki nem tud a pályára hajtani a számára fennálló fél perc alatt, nem vehet részt az edzésen, a következő versenyzőt pedig két percre rá szólítják.
Az edzés előtt és közben, legkorábban öt perccel a maga futama előtt bárki beállhat a boxutca végére, úgy, hogy közben – sem a négykerekű, sem a rajta dolgozó szerelőgárda – nem zavarja azokat, akik a pályára hajtanak. Ám itt csak a motor elindítását és egyéb apró simításokat lehet végrehajtani.
Ha valaki leáll kint a pályán, csak akkor indulhat el a következő, ha a meghibásodott kocsit biztonságos helyre szállítják, a várakozó sofőrt két perccel az indulása előtt figyelmeztetik, a kieső pilóta edzése pedig véget ér. Ha valaki a mért körében áll meg, az utána következő, de már a pályán lévő versenyzőnek a boxba kell hajtania, de utána – legalább öt perc elteltével, üzemanyag-feltöltés és kerékcsere után – ismét próbálkozhat. Ha valaki mért kör nélkül hajt a boxba, többször nem próbálkozhat, ha pedig valaki feltartja a mögötte érkezőt, törlik az idejét.
Azok, akik pénteken idő nélkül végeztek, szombaton az edzés elején hajtanak a pályára, a pénteki sorrenddel ellentétesen. Akik szombaton nem érnek el eredményt, azok a mezőny végéről rajtolnak, közülük az indul előkelőbb pozícióból, aki később kezdett a szombati tréningen.
Minden autó, amely teljesítette a három körét, átesik az FIA általános vizsgálatán, majd az FIA által kijelölt zárt területre, az úgynevezett parc fermé-be áll. Az FIA korábban engedélyezte, hogy szombat délután 15 és 18 óra között, valamint vasárnap 8 órától a verseny kezdetéig a csapatok a saját garázsukban, néhány ellenőr felügyelete alatt szerelhetik autóikat, de a szerdán kiadott, véglegesített időmérő rendszerben már azt írják, hogy azonnal a parc fermé-be kell hajtani.
A megengedett munkálatok sorát mindenesetre kiadták. Szombaton ellenőrizhetik a gumik nyomását; hűtőeszközöket rakhatnak az autóra a túlhevülés elkerülése végett; lecsatolhatják az autók elektronikus adatrögzítőit;vízmelegítőt tehetnek az autóba; és az FIA technikai delegátusának utasítására a szükséges teendőket is elvégezhetik. Vasárnap: javíthatják az esetleges sérüléseket; bizonyos folyadékokat és gázokat cserélhetnek, de üzemanyagot nem; leszedhetik a gumikat, de nem cserélhetik ki őket, csak időjárás-változás esetén;visszatehetik az adatrögzítőket; akkumulátort cserélhetnek; tisztíthatják az autót.
Tehát a csapatok ugyanannyi üzemanyaggal kezdik el a versenyt, mint amennyivel befejezik a szombati hivatalos időmérőt. Ezzel némiképp csökken a rajtpozíciók szerepe, és ha minden az FIA tervezete szerint alakul, roppant érdekes lehet egy-egy nagydíj. Persze, eddig is voltak különböző boxtaktikák versenyenként, ám ezúttal ezeket már szombat délután ki kell dolgozniuk a csapatoknak.

További változtatások

Ami a Formula–1 sport részét illeti, betiltják azokat a csapatutasításokat, amelyek hatással lehetnek a verseny végeredményére. Ezeket az eszközöket a Ferrari az utóbbi években többször is látványosan használta, és mivel rengeteg szurkoló (no meg néhány fogadóiroda) elfordult emiatt a Formula–1-től, az FIA jobbnak látta, ha közbelép. Ennek érdekében teszik nyilvánossá a pilóta és a garázs közötti rádióbeszélgetéseket, amelyeket az előzetes tervekkel szemben nem tiltanak be. Így a csapatok és a szurkolók is jól járnak, hiszen Schumacheréknek nem kell feltétlenül a célegyenesben kitartott táblát figyelniük, míg a szurkoló belehallgathat néhány fontos párbeszédbe. A német RTL csatorna 91 millió euróért megvásárolta az idei közvetítési jogokat, Bernie Ecclestone, a Formula–1 mindenható ura pedig kiváló feltételeket ajánlott számára. A társaság bármikor belehallgathat a rádióbeszélgetésekbe, az időmérő alatt a hat legjobb pilóta gyors körét fedélzeti kamerából mutathatja, és a boxutcában oda is befurakodhat, ahova eddig nem.
Ecclestone emellett azt is kitalálta, hogy –a vasárnapi bemelegítő eltörlése ellenére se unatkozzon a néző –a televíziók számára elérhetővé teszi a versenyt megelőző pilótagyűléseket. Ezeken szokták a versenyzők megbeszélni általános észrevételeiket, illetve ötleteiket, ám félő, hogy a nyilvánosság előtt csak poénkodás és színjáték lesz a tárgyalás, és a fontos dolgokat egy másik, továbbra is titkos összejövetelen tárgyalják meg. Ecclestone azt is kitalálta, hogy a csapatok adózzanak minden képernyőn töltött perc után, és a befolyt öszszeggel a legkevesebbet mutatott istállókat támogassák, de ez még csak ötlet.
A nyilvánosságot növeli –és a csalás lehetőségét csökkenti –a legújabb intézkedés, amely szerint a csapatok nem takarhatják le a kocsi "belső szerveit” a motorcsere közben, illetve, miközben a boxutcában tolják az autót. Az éppen nem használatos légterelőket sem takarhatják le, és nem építhetnek falat az üzemanyagtöltőkből és eszközszállító kocsikból. A sérült autókat és alkatrészeket – továbbá az autón lévő hátsó légterelőt –le lehet takarni, és az autót is abban az esetben, ha esik az eső.
A tartalék autót csak abban az esetben lehet használni, ha valakinek meghibásodik a járműve. Ám ha a pilóta vált, utána már nem ülhet vissza az első autójába, csak ha összetöri a másikat is. A szombati edzés után a tartalék autóba át kell tölteni az üzemanyagot úgy, hogy a két masina közötti súlykülönbség nem több három kilogrammnál. Kereket csak akkor lehet cserélni, ha az első készlet használhatatlanná válik. Ha a verseny első két körében meghibásodik valakinek az autója, csak akkor használhatja a tartalék gépet, ha az FIA technikai delegátusa esélytelennek találja a megjavítást.
Újdonság még az idei szezonban, hogy 1971 után először (a Formula–1 54 éves történetében ötödször) nem lesz Belga Nagydíj, az országban ugyanis továbbra sem engedélyezik a dohányreklámot.

A vb állása
Futamról futamra, 2003
Adatbank
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik