Baumgartner Zsolt izgatottan ácsorgott a szálloda folyosóján.Élete nagy lehetősége előtt állt, s bár már hetek óta tudta, hogy csütörtökön délelőtt aláírják a szerződést, a sorsdöntő pillanatokban általában elég zaklatott az ember. Biztosan ő sem volt kivétel ez alól, ám az autósportban eltöltött évek során megtanult uralkodni magán. Mert bizony az elmúlt esztendőkben voltak olyan pillanatok, amikor törni-zúzni lett volna kedve, de ilyenkor is mosolyt erőltetett az arcára, és fegyelmezetten válaszolgatott a nekiszegezett kérdésekre.
Jordan (jobbra) lehetôséget adott Baumgartnernek, hogy többek között a Magyar Nagydíj elôtt tesztelje a csapat versenygépét
Jordan (jobbra) lehetôséget adott Baumgartnernek, hogy többek között a Magyar Nagydíj elôtt tesztelje a csapat versenygépét
Csütörtökön nem kellett erőltetni a mosolyt, jött az magától is, hiszen valóra vált az az álom, amiért Baumgartner Zsolt eddigi pályafutása során dolgozott. Tavaly néhány perc erejéig már megtapasztalhatta, milyen érzés Formula–1-es autót vezetni (a Jordan sárga négykerekűjével tett meg néhány kört a Hungaroringen, több tízezer néző előtt), de az csak afféle próba volt. Vigyázni kellett az autóra, és egyáltalán ismerkedni vele, nagyjából megtapasztalni, mit tud, mire képes. Azért csak nagyjából, mert az a három kör többre nem volt elég. A 22 éves pilóta azonban az idén lehetőséget kap arra, hogy három valódi teszten vegyen részt a Jordan-istálló tagjaként – ebből az egyik a Magyar Nagydíj péntekjén lesz. Az egyetlen magyar Formula–3000-es versenyző tesztpilótai szerződését csütörtökön délelőtt írták alá az Intercontinental Hotelben. – Óriási lehetőség ez számomra, a legnagyobb, amit valaha kaptam – kezdte Baumgartner. – Az utóbbi hónapok már ennek a szerződésnek a jegyében teltek, de az elmúlt három hétben vált véglegessé, hogy tesztelhetek a Jordannél. – Miért döntöttek ön mellett? – Figyeltek a Formula–3000-es versenyeken, és végül az győzte meg őket, hogy a versenyeken látványosan küzdöttem előre magamat. Szeretik a vagány pilótákat. – Az utóbbi időben olvashattunk néhány tesztpilótai szerződésről. Ott van például Bobbi kontraktusa a Minardival, amelynek értelmében a pilóta tesztelt Imolában, a futam előtt. Ehhez hasonló megállapodás az öné is? – Egy kicsit más. Én több lehetőséget kapok a Jordantől, jobban részt vehetek a csapat munkájában. Silverstone-ban nagy súlyt helyeznek arra, hogy mielőtt sor kerül a két verseny előtti tesztre, megismerjem az autót. – Tavaly augusztusban szerzett már róla némi tapasztalatot. – Az egészen más volt. Az idei teszteken nemcsak bemutatóköröket fogok megtenni, hanem tempót kell autóznom. Mindenekelőtt át kell állnom, hiszen a Formula–1-es gép egész más vezetési stílust igényel, jellegében jobban hasonlít a Formula–3-asra, mint a Formula–3000-esre. Ez utóbbi géppel gyakran gokartosan, csúsztatva kell kanyarodni, míg például a Jordan nagyfokú precizitást igényel. Ezenkívül el kell hinnem, hogy adott kanyar előtt nem száz méterrel, hanem mondjuk ötvennel kell elkezdeni fékezni. Ehhez bizonyos fokú bátorság is kell, de ez a lényege ennek a sportnak.
A csapatvezetôt Zsolt gyorsasága gyôzte meg
Eddie Jordan csapatfônök elárulta, az utóbbi idôben figyelte Baumgartner szereplését a Formula–3000-es sorozatban, és képességeinek ismeretében döntött úgy, hogy lehetôséget ad neki. – Tehetség nélkül nem jutsz meszszire a Formula–1-ben, ez az egyik alapfeltétele a bekerülésnek – mondta Jordan. – A másik a gyorsaság. Ez az, ami megkülönböztet a többiektôl, ez az, amivel ki tudsz tűnni. És mivel a világon mindössze húsz versenyzô mondhatja el magáról, hogy a száguldó cirkusz tagja, nagyon kell igyekezni, hogy az ember ebbe a szűk elitalakulatba bekerüljön. – Mi gyôzte meg Baumgartnerrel kapcsolatban? – Zsolt gyorsasága. Figyeltem a Formula–3000-es viadalokon, és azt tapasztaltam, hogy igazán gyors pilóta. De erre szükség is lesz, hiszen a Jordan-istálló tagjaként nehéz feladatokat kell megoldania. – Mikor kezdôdik a közös munka? – Zsolt július végén Silverstone-ban találkozik a csapat tagjaival, elkészítik számára a versenyzôülést, kipróbálja az autót. Ez utóbbi azért fontos, hogy a kocsival kapcsolatban ne érhesse nagy meglepetés az elsô igazi bevetésén, a hockenheimi teszten. Ám a legfontosabb természetesen a Magyar Nagydíj elôtti teszt lesz számára. – Enge után ô az elsô pilóta a keleti régióból, aki Formula–1-es autót tesztelhet. Volt szerepe ebben a döntésének? – Tudom, hogy Zsolt lenne az elsô, aki Magyarországról Formula–1-es csapatba kerülhetne. De nem ezért választottuk ôt, hanem azért, mert nagyon gyors. Örülök, hogy vele dolgozhatunk.
– A hockenheimi és a hungaroringi futam előtt tesztel. Örül, hogy a hazai mellett a német pályán is körözhet? – Igen, mert a Hockenheimring gyorsabb, mint a mogyoródi, így, amennyire csak tőlem telik, sebességben is megpróbálhatom kihozni az autóból a maximumot. Persze, a hungaroringi teszt is nagyon fontos, hiszen attól is függ, hogy mi lesz jövőre. – Az a fontosabb, hogy ön úgy érezze, kihozta magából a maximumot, vagy az, hogy az időeredmények jók legyenek? – Először az a fontos, hogy ne legyen túl nagy különbség az én és a csapattársam köridői között. Nem várok csodát, bár nem lenne rossz egy kiugró eredmény… Elsősorban fejben kell felgyorsulnom, még jobban koncentrálnom a kanyarokra, az ideális ívekre. De ez egyáltalán nem baj, az a fontos, hogy végre lehetőséghez jutottam. – Rögösnek érezte az eddig vezető utat? – Az utóbbi két évben nem volt túl nagy szerencsém a istállóválasztással, csupán az vigasztalt, hogy a csapattársaimnál általában gyorsabb voltam. A sportban mindenki számára fontos a siker, és tavaly nekem ebben csak hébe-hóba volt részem. Talán ezért maradtam meg olyannak, amilyen voltam, talán ezért nem szaladt el velem a ló. Persze, lehet, hogy akkor sem változtam volna, ha nem maradnak el a sikerek, de általában nem ez szokott történni. Úgyhogy talán jó is, hogy nem volt teljesen sima ez az út… – A cél nyilván a Formula–1-es pilótai állás. Elérhető-e ez, és ha igen, mikor? – Ha másfél-két éven belül nem kerülök közel a tűzhöz, akkor nem biztos, hogy van értelme folytatni a küzdelmet. Egyvalamit biztosan tudok: alacsony színvonalú sorozatokban nem szeretnék versenyezni. Egyelőre azonban erről szó sincs, bízom benne, hogy az idén végre bizonyítani tudom a Formula–3000-es bajnokságban, hogy jó versenyző vagyok! Baumgartner szerződéskötésének tanúja volt Jánosi György leköszönő sportminiszter is, aki elmondta, az egész ország szempontjából fontos megállapodás született. Egyrészt azért, mert végre a világszínvonalú pályánk mellett lesz egy Formula–1-es pilótánk, másrészt pedig a jegyeladásra is jó hatással lehet, ha a magyarok egy honfitársuknak is szurkolhatnak a Hungaroringen. "Gratulálok Zsoltnak, és gratulálok Eddie Jordannek is, hogy ilyen remek tesztpilótát alkalmazhat” – tette hozzá. Jánosi arra a kérdésre, hogy a sportminisztérium, illetve a kormány támogatja-e anyagilag Baumgartner előrejutását, azt felelte: 33 levelet küldött el különböző tőkeerős szponzoroknak, felhíva a figyelmüket a tehetséges fiatal versenyzőre, és a nagyvállalatok közül néhány érdeklődést mutatott. Az ő levelüket továbbították Baumgartnernek. A tesztpilótai állás megszerzésében fontos szerepet játszik Frank Tamás. Már a tavaly augusztusi, hungaroringi próbaköröket is a Formula–1 Ostermann Kft. vezetője "intézte el” a magyar pilótának, és a mostani szerződéskötés is jórészt neki köszönhető. "Tavaly azt a célt tűztük magunk elé, hogy egy éven belül tesztpilótai állást kell szereznünk Zsoltnak, és ez sikerült – mondta Frank. – Remélem, ez csak a kezdet…” Nos, valószínűleg kevés autósport-rajongó van ebben az országban, aki nem ugyanebben bízik.
Janis lesz a kolléga
SILVERSTONE. Baumgartner Zsolt mellett a szintén a Formula–3000-es nemzetközi bajnokságban szereplő Jarek Janist is kipróbálja a Jordan-istálló. Az egyik brit internetes forrás szerint a cseh pilóta az F3000 szezon befejezése után két teszten vesz részt.