A helyzet eléggé szokatlan. Az utóbbi években nem nagyon fordult elő (vagy ha igen, akkor csak átmeneti jelleggel), hogy ne az ifjabb Tóth János, Tóth Imre kettős vezesse a bajnokságot, az meg pláne nem, hogy a hatszoros bajnokot nagy csatában úgy győzzék le, hogy semmiféle technikai gondja nem volt.
Márpedig másfél hete Szombathelyen éppen ez történt. Janika azt mondja, nem tudott felpörögni, egyszerűen képtelen volt rávenni magát arra, hogy rizikózzon, ezért kapott ki Benik Balázstól. No meg az okok között szerepel az is, hogy az eddig megtartott négy futamból kettőn nem ért célba a Peugeot 206 WRC-vel autózó pilóta (Salgótarjánban műszaki hiba, Fehérváron egy baleset akadályozta meg ebben).– Mi billentette ezúttal Benikék felé a mérleg nyelvét?– Az, hogy elkövettem néhány hibát. – Mik voltak ezek? – Úgy viselkedtem, mintha most ülnék először a Peugeot-ban. Bizonytalan voltam, tapogatóztam. Persze ez annak is lehet a következménye, hogy az idén nagyon keveset vezettem versenyautót. – Úgy tűnt, mintha nem tudna felpörögni.– Tényleg nem tudtam. Volt egy-két pillanat, amikor egy kicsivel jobban mentünk, amikor többet vállaltam, de egyszerűen nem tudtam rávenni magam arra, hogy kockáztassak. Ebben valószínűleg közrejátszott az a sok rossz, ami az idén történt velem, meg az is, hogy nem voltam topformában. Márpedig ha nem vagy tökéletes összhangban az autóddal, akkor nagyobb esély van rá, hogy hibázol. –Főleg olyan pályákon, amelyeket nem kedvel különösebben.– Való igaz, hogy nem találtam sok kihívást a szombathelyi gyorsasági szakaszokban, de ez nem is csoda, hiszen nem voltak túl változatosak: az egyeneseket derékszögű kanyarok követték. Ezzel szemben a veszprémi gyorsasági szakaszok általában technikásak, kanyargósak, élvezetes lesz rajtuk a versenyzés. – Bízik az autójában?– A balesetek kilencven százaléka abból adódik, hogy a versenyző elrontja a féktávot. És én Székesfehérváron elrontottam, azért csúsztunk le az útról a nézők közé. Márpedig egy ilyen baleset után mindig kell némi idő, hogy elhidd, tényleg megáll ilyen rövid idő alatt a World Rally Car. Arról nem is beszélve, hogy a szombathelyi pályák sem voltak éppen kímélőek ebből a szempontból, hiszen sokszor száznyolcvanról kellett nyolcvanra lassítani. – Hibáztatja magát a második helyért? – Hát persze, ki mást hibáztathatnék?! Tudom én azt, hogy nem lehet mindig nyerni, sőt, azt is tudom, hogy jelenleg rajtam kívül három olyan pilóta is van a mezőnyben, aki képes lehet futamgyőzelemre, sőt, a bajnoki címre is esélyes. – Eddig legfeljebb egy trónkövetelővel kellett számolnia, most meg mindjárt hárommal kell szembenéznie. Furcsa érzés lehet. – Főleg úgy, hogy nem vagyok biztos magamban. – Eddig ezzel nem volt gond.– De nem is volt ennyi erős ellenfelem. Gondoljon csak bele, két éve még nem is mértek tizedeket a raliban, most meg tizedeken múlik egy-egy győzelem sorsa! Az autók majdnem teljesen egyformák, most már tényleg csak a pilótákon múlik a siker. Ez már az idegek harca is. – Amely három hét múlva Veszprémben folytatódik. Várja már?– Nagyon. A verseny előtt valószínűleg tesztelünk egy kicsit murván, remélem, ezáltal többet tudok majd vállalni. Talán jó is, hogy ennyi balszerencse ért minket az idén, mert így legalább újból fel tudom építeni magamat, újból van értelme, tétje a küzdelemnek. Mert az ugye nem kérdéses, hogy győzni szeretnék Veszprémben?!Benik vezet, de nem szaladt el vele a ló
"Janika” peches idénykezdete egyben azt is jelenti, hogy valaki másnak viszont nagyon jól kezdődött az év. Ez a valaki pedig Benik Balázs, aki a látványos miskolci triplaszaltója ellenére vezeti a pontversenyt, és két futamgyőzelemmel, valamint egy második hellyel jó esélye van a bajnoki cím megszerzésére is.
– Lépéselőnyben vagyunk, de ez nem jelenti azt, hogy elkezdhetjük a láblógatást – mondta Benik. – Ha bármiféle gondunk adódik, ha elesünk, úgy, mint Miskolcon, hamar semmivé válhat az előnyünk. Ezért aztán nagyon oda kell figyelnünk, és minden viadalon törekednünk kell a pontszerzőhelyek megszerzésére.
–Ezek szerint megszerezni könnyebb volt a pozíciót, mint megtartani?
–Mindenképpen. És ezt kicsiben láthattuk Szombathelyen is. Amikor ment a nagy adok-kapok, és tartani kellett volna a vezető pozíciónkat, akkor hibáztam. Szerencsére a végére sikerült visszaszereznünk az első helyet.
– Lehet óvatoskodni egy WRC volánja mögött?
– Vannak helyzetek, amikor mindent bele kell adni, amikor ing-gatya leszakad az emberről, úgy száguld. De előfordul az is, hogy a rizikósabb helyzetekbe már nem megyünk bele. Az mindenesetre biztos, hogy a múltkori sikerünk után sem szaladt el velünk a ló, bár kétségtelen, hogy önbizalmat adott.
– Mi volt a sikere titka?
– Én nagyon szeretem a csapatomat, igazán profin dolgozik minden egyes tagja, de tény, hogy most először nem volt semmiféle műszaki gondunk. Most végre minden összeállt.
– Számított valamit az év eleji világbajnoki szereplés?
– Abból a szempontból nem, hogy az ottani pályák legfeljebb csak annyiban hasonlítottak a szombathelyiekre, hogy azok is murvásak voltak, de a stílusuk egészen más volt. Abból a szempontból viszont hasznos volt a Török Rali, hogy több versenykilométer van a kezemben, mint a többiekében.
– Indul még valamelyik vébéfutamon?
– Legközelebb Ausztráliában szeretnék. Olyan jó árajánlatot kaptunk arra a versenyre, hogy ez így nem sokkal drágább, mint egy európai verseny. Ráadásul jó időpontban is van.
– Csak a nehéz feladatok vonzzák?
– Akkor tudok fejlődni, ha minél nehezebb körülmények között versenyzek.
– Az FIA most olyan szabályt akar megalkotni, amely segíti a fiatal tehetségek előrelépését. Hallott róla?
– Persze, ezért is kell a lehető legtöbb vébéfutamon indulnunk. Ott kell lenni a tűz közelében ahhoz, hogy jusson egy-két jó falat. Tudom, hogy vannak nálunk tapasztaltabb pilóták is, de hátha nekünk lesz szerencsénk.