Embert próbáló viadal autógyilkos terepen.Így jellemezhetnénk röviden a Veszprém-rali első napját, s gyaníthatóan a második is hasonló lesz. De ami a nehézsége a murvás pályákon való versenyzésnek, az adja meg a szépségét is, mert bár rengeteg a kieső, a győzelemnek is nagyobb az értéke.
Ifjabb Tóth János és navigátora, Tóth Imre több mint fél perccel vezet üldözôi elôtt a 10. Veszprém-ralin hat gyorsasági után (fotó: Meggyesi Bálint)
Ifjabb Tóth János és navigátora, Tóth Imre több mint fél perccel vezet üldözôi elôtt a 10. Veszprém-ralin hat gyorsasági után (fotó: Meggyesi Bálint)
Ehhez a szombati történések alapján jelenleg az ifjabb Tóth János, Tóth Imre kettős áll a legközelebb, amely több mint fél perccel vezet az összetett pontversenyben első Benik Balázs, Somogyi Pál duó előtt. Ôk ketten vannak még harcban a végső győzelemért, a többiek számára szinte lehetetlen a felzárkózás. "Iszonyú nehéz ez a verseny – fújta ki magát a célban a hatszoros bajnok, a Peugeot 206 WRC sofőrje. – Igénybe veszi az autókat, és a versenyzőket sem kíméli, hiszen a kocsiban pokoli meleg van. Ennek ellenére nem panaszkodom, hiszen vezetünk, méghozzá nem is kevéssel. S hogy elég lesz-e ez a fél perc a győzelemhez? Nyerni egy másodperccel is lehet, kérdés, mennyire leszünk szerencsések vasárnap.” A gyorsasági szakaszgyőzelmeken Janika és Benik 4:2 arányban osztozott. Kettejük különversenye egészen az ötödik szakaszig rendkívül szoros volt, ám akkor hét másodpercről fél percre nőtt a differencia. Benik a célban alig tudta türtőztetni magát. Az ok: másodikként rajtolva sokszor semmit sem látott a portól, túlcsúszott, vagy éppen fékeznie kellett, nehogy besodródjon a közönség közé. Benik szerint méltatlan, hogy a pontverseny éllovasaként és a bajnoki címért küzdő versenyzőként ilyen feltételek között kell autóznia. "Ez így szélmalomharc! – jelentette ki a Focus pilótája. – Ráadásul veszélyes is, mert a porban fogalmunk sincs, hogy hol a kanyar, hol állnak a nézők. De még nincs vége a meccsnek, ha így kell bizonyítanom, akkor így fogok!” Nemcsak Benikék kérték azonban, hogy két percre rajtolhassanak egymástól (a szabály szerint ez egy perc), hanem az abszolút harmadik helyen tanyázó Tagai Tamásék is, akik még azt is hozzátették: az Öskü melletti erdőben megállt a por, ami miatt teljesen elveszítették a tájékozódóképességüket. Ám Tagai Tamás azt sem mindig tudta, hogy épp egyenesen megy-e, vagy lecsúszik a pályáról. Márpedig ez egyáltalán nem szerencsés akkor, ha az úttól 30-40 centire mindkét oldalt fák vannak. A versenyzők összekötőjéhez, Büki Ernőhöz is rengeteg panasz érkezett az átláthatatlan por miatt, ám hogy lesz-e megoldás, és ha lesz, akkor mi, az csak vasárnap derül ki. (A felügyelőtestület lapzártánk után döntött az ügyről.) A World Rally Carral indulók közül a fent említetteken kívül Szabó Gergő van még versenyben – pontosabban lehet, hogy vasárnap reggel ő is a pálya szélére kényszerül. A Octaviával autózó páros kálváriája azzal kezdődött, hogy az első szakaszon folyt az olaj, majd elszabadult és felrobbant az egyik tűzoltópalack. Szabó megállt (égett már le autója, tudta, mitől kell tartania), de némi időveszteséggel folytatni tudta a küzdelmet. Délutánra a differenciálmű tört el, így maximum 80 kilométer/órás sebességre volt képes a kocsi. A duó elvergődött a szervizparkig, ahonnan négyperces késéssel állt be a parc fermébe, és bár reggel még megpróbál tenni valamit a szervizcsapat, Szabónak új váltó híján valószínűleg fel kell adnia a küzdelmet. A WRC-sek közül kettő egyébként már az első szakaszon búcsúzott: ifjabb Angyalfi Károly túl merészen vett egy ugratót, és kiszakadt a Subaruja futóműve, a viadalhoz nagy reményeket fűző Kiss Ferenc pedig technikai hiba miatt állt félre. Az A8-as géposztályban Turi Tamás egész nap 70 fokban autózott, mivel melegedett a víz, és fel kellett tekerni a kocsiban a fűtést. Ennek ellenére vezet, hiszen legfőbb riválisai, Szilágyi János és Vizin László máris búcsúztak. Az N-csoportban is úgy hullottak az esélyesek, mint a legyek: műszaki hiba miatt előbb a legutóbbi viadalt megnyerő Elek István, majd a rutinos Oroszlán László esett ki. S ez még nem minden, a szintén a győzelemért küzdő Spitzmüller Csaba autójában leszakadt a kormányoszlop, így kilenc percet vesztegelt az egyik szakaszon. A kategóriában Posta Attila vezet, aki rendkívül büszke volt a kocsija remek futóművére. A korábbi részeredmények alapján talán számított arra, hogy az első háromban lesz, de hogy az élen zárja a szombatot, nos, ebben még ő sem reménykedett. A második helyen az ismét új navigátort (Bögyös Lászlót) kipróbáló Tobak Zoltán áll, méghozzá úgy, hogy az egyik szakaszon öt kilométeren keresztül azt sem tudta, hol van, melyik kanyar után mi következik. A harmadik helyen egy régi motoros, Garami Zoltán érkezett, aki tíz év után Szombathelyen tért vissza, és Veszprémbe már egy Nocentini-féle Mitsubishit hozott. Nagyon úgy néz ki, hogy hamar viszszarázódott a rali kerékvágásába. Az F2-es géposztályban a Herczig Norbert, Herczig Róbert duó vezet, és mögöttük sokáig senki. A fiatal pilóta nagyon vigyáz a Saxóra, főleg azután, hogy a legjobb barátja és egyben csapattársa, az eddig százszázalékos Bútor Róbert a generátor leszakadása miatt kiállt. A bajnoki címvédő Bútor szomorú volt, mert nagyon élvezte az autózást, Herczig viszont azért búslakodott, mert nincs csata az első helyért. Persze, azért biztosan nem bánja majd, ha begyűjtheti az idei első F2-es győzelmét.
10. Veszprém-rali, az ob 5. futama
Abszolút sorrend az 1. nap (6 gyorsasági szakasz) után: 1. ifj. Tóth János, Tóth Imre (Bomba Rally Team, Peugeot 206 WRC) 52:16.8, 2. Benik, Somogyi (OMV Best Racing, Ford Focus WRC) 31.1 másodperc hátrány, 3. Tagai T., Tagai R. (Intermédia Motorsport, Subaru Impreza WRC) 1:47.8 perc h., 4. Turi, Kerék I. (Botka Rally Team, Mitsubishi Lancer Evo6) 4:00.5 p h., 5. Posta, Szabó K. (Pi-Do Racing Team, Mitsubishi Lancer Evo5) 5:22.5 p h., 6. Szabó G., Kerék B. (Budaörs Motorsport, Skoda Octavia WRC) 5:29.2 p h.