Baumgartner Zsolt nehéz hétvégén és egy még nehezebb hétfőn van túl.Olyan gyorsan követték egymást az események, és olyan hirtelen vált tesztpilótából Formula1-es versenyzővé, hogy az szinte még mindig felfoghatatlan. Óriási szerencséje volt de azt is mondhatnánk: jó időben volt jó helyen.
Baumgartner Zsolt iránt hatalmas az érdeklôdés a hét végi F1-es szereplése után (Fotó: Czagány Balázs)
Baumgartner Zsolt iránt hatalmas az érdeklôdés a hét végi F1-es szereplése után (Fotó: Czagány Balázs)
Ha Ralph Firman szombaton nem a szabadedzésen, hanem az időmérésen sérül meg; ha a baleset nem Magyarországon, hanem, mondjuk, az utolsó, szerződésben meghatározott teszt után, Monzában történik; vagy ha korábban, amikor még nem volt meg a szuperlicenchez szükséges 300 kilométer F1-es versenygéppel… Nos, a fenti esetekben bizony Baumgartnernek nem sok sansza lett volna arra, hogy már az idén Formula–1-es futamon induljon. Ám ami történt, megtörtént, és a 22 éves magyar fiú szereplésére igazán nem lehet panasz. Nem rajta múlt, hogy nem sikerült teljesítenie a célját – motorhiba miatt a saját maga 35. körében a verseny feladására kényszerült. Az azonban tény, hogy sporttörténelmet írt, hiszen a Formula–1 54 éves történetében még nem volt példa arra, hogy egy magyar pilóta szerepeljen a mezőnyben.
Sok mindenen múlik a monzai szereplés
Frank Tamás volt az, aki elintézte, hogy a magyar fiú a szombati idômérô edzésen és a vasárnapi Magyar Nagydíjon beülhessen a Jordan-istálló versenygépébe. Baumgartner menedzsere természetesen azon dolgozik, hogy legyen folytatása az ügynek, de azt egyelôre nem tudja, reális-e az, hogy már a három hét múlva esedékes monzai viadalon. „Sok mindentôl függ, hogy Zsolt rajthoz állhat-e Monzában – mondta Frank Tamás. – Az egyik legfontosabb, hogy Eddie Jordannek van egy olyan szerzôdése a csapatot támogató Benson and Hedges cigarettagyártóval, amelynek értelmében foglalkoztatnia kell egy brit pilótát. Az elmúlt hétvégén erre nem volt lehetôség, tehát ez nem számít szerzôdésszegésnek, ráadásul a szponzor képviselôje bele is egyezett a pilótacserébe, de nem tudni, mi lesz Monzában. Tíz nap múlva van ott egy teszt, amelyen elvileg Firman is részt vesz. Ha megjelenik a pályán, és versenyképes állapotban lesz, akkor nincs mirôl beszélni, és ha a sérülése meg is gátolja ebben, még akkor is kérdés, mit mond a csapat szponzora.”
Ezzel ő lett a jelenlegi legismertebb magyar sportoló, és ennek megfelelően szinte "szétszedték” a versenyt követő órákban és hétfőn egész nap. "Ki vagyok facsarva – vallotta be hétfő délután. – Hatalmas az érdeklődés irántam, ami valamilyen szinten érthető, de remélem, hogy hamarosan lecseng, mert ez sokkal fárasztóbb, mint tíz autóverseny együttvéve. A futam után egyébként minden rendben volt: a csapat elégedett volt a munkámmal, Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója elégedett volt a debütálásommal, az egyetlen kritikus talán Ralf Schumacher volt, akinek nem tetszett, hogy a lekörözéseknél nem engedtem el azonnal. De hát nekem nem az a dolgom, hogy csak úgy leugráljak az ideális ívről. Ha ugyanis az ember a pálya poros részére húzódik, egy köre odavan, hiszen annyi kosz tapad a gumijára. Mindegy, az a fontos, hogy a versenyigazgató szabályosnak tartotta a viselkedésemet.”
A Jordan azonban nemcsak azért került az érdeklődés középpontjába, mert Firman helyett Baumgartner ugrott be a Magyar Nagydíjon (bár kétségtelen, hogy ez volt a hét vége sztorija), hanem azért is, mert a csapat másik pilótája, Giancarlo Fisichella szerződést kötött a Sauber-istállóval. Elkezdődött tehát a találgatás azzal kapcsolatban, hogy miként áll fel jövőre a Jordan-csapat. Ralph Firman – aki a nyakát és a bal lábát fájlalja a baleset után – a maga részéről nagyon szeretne maradni. Már tárgyalt is erről Eddie Jordannel, de egyelőre nem született döntés. A külföldi pletykák arról is szólnak, hogy Baumgartnernek is esélye van a pilótai szerződésre, de szóba került a Heinz-Harald Frentzen, Nick Heidfeld páros neve is. A jelentkező tehát sok, ám nem tudni, kit választ közülük Jordan úr.