Némethnek bizonyítania kell

HEGYI ANDRÁSHEGYI ANDRÁS
Vágólapra másolva!
2003.12.22. 20:58
Címkék
Egyetlen motokrossz-vb-menőnk, a 20 éves Németh Kornél idei idénye csalódást keltőnek számít. No nem az elért eredményei miatt  a 125-ös és a 250-es géposztály után a MotocrossGP-ben is ő lett az első magyar vb-pontszerző , hanem azért, mert roppant kevés viadalon, az Olasz, a Lieropi és a Francia Nagydíjon indulhatott el az idén.
Kurt Nicoll
Kurt Nicoll
Kurt Nicoll
Kurt Nicoll
Kurt Nicoll
Kurt Nicoll
Ez a tény pedig alaposan megosztotta a honi motoros-közvéleményt. Voltak, akik a vb rendezőjét, a spanyol Dornát okolták, amiért a balatonszemesi krosszosnak ilyen kevés lehetősége volt a bizonyításra. Voltak, akik Németh munkaadóját, a KTM-et hibáztatták, míg voltak olyanok is, akik egyszerre szidták a Dorna rendszerét és az osztrák márka hozzáállását. De természetesen olyan vélemények is akadtak, amelyek szerint Némethnek örülnie kell még ennek a három versenynek is, hiszen ő nem gyári pilóta, egyetlen nagyobb privát alakulatnak sem tagja, és különben is: a KTM őt elsősorban freestyle-pilótának szerződtette.
Összefoglalva azonban azt kell mondanunk, hogy a legtöbben csak találgattak Németh Kornéllal kapcsolatban, ezért lapunk az egyik leghitelesebb személyhez, Kurt Nicollhoz, a KTM sportigazgatójához fordult tájékoztatásért. Az egykori kiváló krosszos készségesen és szívélyesen válaszolt kérdéseinkre.
– Mister Nicoll, mi a jelenlegi hivatalos státusa Németh Kornélnak a KTM-en belül?
– Szögezzük le: Németh Kornél nem a KTM gyári versenyzője. A szerződése a KTM-Austriával úgy szól, hogy mi adjuk neki a motorokat, az alkatrészeket, és mi fedezzük az utazási költségeit is a freestyle- és a motokrosszversenyekre. Az utazási költség limitált összeg, amely épp arra elég, hogy segítsen Kornélnak. Ô maga felel a csapatáért és a verseny előkészületeiért. A szerelője az édesapja, és Kornél gondoskodik a szállításról is.
– Miért nem indulhatott el Németh a vébé összes futamán 2003-ban?

Kurt Nicoll szerint Németh (képünkön) minden támogatást megkapott az idén (Fotó: Árvai Károly)
Kurt Nicoll szerint Németh (képünkön) minden támogatást megkapott az idén (Fotó: Árvai Károly)
Kurt Nicoll szerint Németh (képünkön) minden támogatást megkapott az idén (Fotó: Árvai Károly)
– Arról, hogy ki kaphat rajthelyet a vébén, teljes mértékben a mindenkori rendező – 2003-ban a Dorna, 2004-ben már a Youthstream – van hivatva dönteni. A KTM-nek nincsenek garantált starthelyei. Az erre vonatkozó szabályok a Nemzetközi Motorkerékpáros-szövetség, a FIM szabályzatában világosan le vannak írva. És ebbe nincs beleszólása a KTM-nek. A KTM legfeljebb kérvényezheti a FIM-től, hogy adjon szabadkártyát egy-egy versenyzőnek. Ezt az idén legalább négyszer megtettük Kornél érdekében. Nem mi határozzuk meg, hogyan osszák szét a szabadkártyákat. Csak abban az esetben juthat valaki biztosan rajthelyhez, ha bekerül az öszszetett pontverseny első huszonöt helyezettje közé.

Névjegy

KURT NICOLL

Született: 1964. november 15.
Állampolgársága: brit
Márkái: Kawasaki, Honda, KTM
Nagydíjgyôzelmei száma: 14
Legnagyobb sikerei: 4-szeres motokrossz-vb-ezüstérmes (1987, 1988, 1990, 1992 – mind 500 ccm), Nemzetek Krossza-gyôztes (1994), 7-szeres brit bajnok
– Mik a tervei a KTM-nek a magyar versenyzővel?
– A KTM-Austria a jövőben már nem támogatja azokat a csapatokat és versenyzőket, amelyek, illetve akik nem tartoznak a gyári alakulatához. Az ilyen csapatok és versenyzők támogatása ezentúl a különböző országok helyi márkaképviselőinek a hatáskörébe tartozik majd. Kornéllal már beszéltem a jövőjéről, hamarosan ajánlatot kap a magyar KTM-importőrtől.
– Jövőre valamennyi vébéfutamon elindulhat majd?
– Ahogyan már említettem, Kornél jelenleg nincs abban a helyzetben, hogy automatikusan rajthoz állhasson a MotocrossGP első versenyén. Lehetséges, hogy a vébé rendezője ad neki starthelyet, de az is lehet, hogy nem. Kornél a 650-ben versenyezhetne, mivel ebben a géposztályban nincs meghatározva az indulók létszáma. Akár száz pilóta is benevezhet egy-egy viadalra.
– Akkor ebben a kategóriában láthatjuk versenyezni?
– A választás elsősorban Kornélon múlik. Az a KTM Magyarország fő érdeke, hogy egy 450-es vagy egy 650-es motoron szerepeljen a magyar open bajnokságban. A KTM-Austriának pedig megvannak a vébécímekre esélyes gyári pilótái, úgyhogy Kornélnak előbb meg kell mutatnia: elég jó ahhoz, hogy felvegye velük a versenyt. Éppen ezért az lenne a tanácsom Kornélnak, hogy versenyezzen a 650-ben.
– Támogatná-e a KTM a magyar pilótát, ha esetleg elmenne egy privát KTM-es csapathoz, hiszen Olaszországból és Németországból is érdeklődtek már iránta?
– A KTM Magyarország támogatja majd Kornélt. Viheti a motorokat, és abban a csapatban versenyezhet, amelyikben csak akar. A KTM-nek sok együttese van, ezeket a helyi, nemzeti márkakereskedők mind támogatják, illetve ellenőrzik.
Az interjú itt véget is érne, Kurt Nicoll azonban még a következő fontos megállapításokat tette annak érdekében, hogy mindenki előtt világos legyen Németh Kornél helyzete: "Mielőtt bárki is azt sugallná, hogy a KTM nem támogatja a magyar versenyzőt, mindenkinek át kellene néznie a viadalokra vonatkozó nevezési szabályokat. Manapság sok csapat tesz ígéretet arra, hogy biztos starthelyet tud garantálni versenyzőinek a MotocrossGP-ben. De ilyen ígéreteket senki sem tehet. A KTM-nek sincsenek rajthelyei a MotocrossGP-ben. Kornél egyébként minden olyan támogatást megkapott, amit megígértünk neki. Ô sosem volt gyári pilóta, és csakis akkor lehet az, ha már bebizonyította, hogy a világbajnokság esélyese."
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik