Költöznek a brit csapatok?

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2004.02.03. 22:17
Címkék
Újabb ellentét alakult ki a politikusok és a Formula1 szereplői között, ezúttal Nagy-Britanniában áll a bál a dohányreklámok miatt. Mint ismeretes, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) 2006 végén betiltja a dohányreklámokat az autósportokban, míg az Európai Unió már korábban, 2005. július 3-án megteszi ugyanezt.
A barcelonai teszten remeklô BAR-csapat japán pilótája, Szato Takuma biztosan nem bánná, ha csapata a hazájába költözne
A barcelonai teszten remeklô BAR-csapat japán pilótája, Szato Takuma biztosan nem bánná, ha csapata a hazájába költözne
A barcelonai teszten remeklô BAR-csapat japán pilótája, Szato Takuma biztosan nem bánná, ha csapata a hazájába költözne
A barcelonai teszten remeklô BAR-csapat japán pilótája, Szato Takuma biztosan nem bánná, ha csapata a hazájába költözne
A barcelonai teszten remeklô BAR-csapat japán pilótája, Szato Takuma biztosan nem bánná, ha csapata a hazájába költözne
A barcelonai teszten remeklô BAR-csapat japán pilótája, Szato Takuma biztosan nem bánná, ha csapata a hazájába költözne
Ráadásul egyes országokban – köztük Nagy-Britanniában – nemcsak a helyi eseményekre, hanem a külföldi versenyeken induló helyi szereplőkre is vonatkozik a tilalom. Azaz a brit központú csapatok Malajziában vagy Japánban sem címkézhetnek fel a cigarettareklámokat, hiába tennék lehetővé a viadalt szervező ország törvényei.
Ennek pedig akár az is lehet a következménye, hogy a dohánygyár által támogatott csapatok elhagyják Nagy-Britanniát, és máshol telepszenek le. "Az Európai Unió szükségtelenül szigorú elveket fogalmaz meg ezekben a törvényekben. Az EU ellehetetleníti a csapatok munkáját, így az istállóknak olyan országokat kell keresniük, amelyek garantálják számukra a szükséges feltételeket. Az FIA-nak százhúsz tagországa van, nem nagy gond, ha egy Formula–1-es csapat költözni akar" – mondta Max Mosley, az FIA elnöke. (Mosley kedden azt is elmondta, hogy a Ferrari-csapat tiltakozása ellenére megmarad a tavalyi pontszámítási rendszer, azaz továbbra is az első nyolc helyezett kap pontot 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 elosztásban.)
Hat Formula–1-es gárda székhelye található Nagy-Britanniában, ebből a BAR, a Jordan, a McLaren és a Renault – amelynek a kasztnigyártó üzeme áll Enstone-ban – jelentős dohánygyári szponzorpénzzel gazdálkodik, őket érintheti a törvény. A Jaguar és a Williams nem él cigarettapénzből, ők maradhatnak a szigetországban, ahol a majdnem hatezer embert foglalkoztató autó- és motorsport hatmilliárd dolláros üzletág.
A BAR-csapat már jelezte, hogy az új törvény miatt a Honda országába, Japánba költözhet. "Az istálló úgy készült, hogy kétezer-hatig megváltoztatja tulajdonosait, de ezt a folyamatot fel kell gyorsítanunk, tizenöt hónappal kevesebb időnk van – körülbelül ugyanennyi. Borzasztó ez az új törvény, a British American Tobaccóval rövid időn belül meg kell egyeznünk a részesedés eladásáról, különben Japánban köt ki a csapat" – fogalmazott David Richards csapatvezető, aki jelezte: ha a kormány kivételt tenne a Formula–1-es csapatokkal, csak a BAR esetében 450 ember állását mentené meg.

Már Szatóé a pályacsúcs

Jenson Button hétfôi pályacsúcs-felállítása után kedden csapattársa, Szato Takuma döntötte meg a körrekordot Barcelonában. A japán az istálló tavalyi autójával körözött, és közel egy másodpercet vert a második leggyorsabb Fernando Alonsóra.

Formula–1-es tesztek, Barcelona
Keddi eredmények:
1. Szato Takuma (japán, BAR-Honda, Michelin) 1:13.797, 2. Alonso (spanyol, Renault, M) 1:14.687, 3. Gené (spanyol, Williams-BMW, M) 1:15.129, 4. R. Schumacher (német, Williams-BMW, M) 1:15.206, 5. Button (brit, BAR-Honda, M) 1:15.462, 6. Montagny (francia, Renault, M) 1:15.610, 7. Barrichello (brazil, Ferrari, Bridgestone) 1:15.779, 8. Panis (francia, Toyota, M) 1:15.992, 9. Wurz (osztrák, McLaren-Mercedes, M) 1:16.069, 10. Piquet (brazil, Williams-BMW, M) 1:16.431, 11. Da Matta (brazil, Toyota, M) 1:16.610, 12. De La Rosa (spanyol, McLaren-Mercedes, M) 1:16.875, 13. Fisichella (olasz, Sauber-Petronas, B) 1:17.16, 14. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes, M) 1:17.315
Részben idetartozik, hogy a Jordan-istálló kedden egy évvel meghosszabbította a Benson and Hedgesszel kötött szponzorációs szerződését, azaz a dohánygyár sorozatban a kilencedik évben is az ír team támogatója marad. A szerződés egy évre szól, tehát a Jordant nem feltétlenül érinti a fent említett törvény – ha Eddie Jordan új szponzort talál 2005-re a Benson and Hedges helyére, megússza a költözködést. Ezzel az egyéves hosszabbítással viszont biztos, hogy Nick Heidfeld csapattársa brit pilóta lesz, a dohánygyár ugyanis már tavaly is kikötötte ezt a feltételt, és ezért kapott lehetőséget Ralph Firman.
A németországi Nürburgring versenypálya öt évvel meghosszabbította F1-es szerződését, így 2009-ig lesz Európai Nagydíj a versenypályán. A Német GP-nek otthont adó Hockenheimring 2008-ig rendez versenyeket, így addig biztosan két futam lesz évente Németországban.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik