Mexikó és a rali-világbajnokság az elmúlt hét végén ez a kettő rövid időre egybeforrt. Egy ország, amelyben úgyszólván nincsenek szabályok, és egy verseny, amely szigorúan a szabályok betartására épül.
Hiába ütött ki tűz a kocsijában, Markko Märtin végül megnyerte a mexikói futamot
Hiába ütött ki tűz a kocsijában, Markko Märtin végül megnyerte a mexikói futamot
Ha nem így lenne, akkor Leónban a világbajnoki címvédő Petter Solberg ünnepelhetett volna a céldobogón. El tudják képzelni, hogy valaki a 15 gyorsasági szakasz közül kilencet megnyer, különösebb technikai gond nélkül megússza a versenyt, beér a célba, és mégsem nyer? Bizony, nehéz elhinni. De a szabály az szabály. Solberg kocsija pénteken a parc fermé előtt néhány tucat méterrel megállt, és bár a két versenyző hatalmas erőfeszítések árán feltolta egy emelkedőn a Subarut, azt a pár métert, amit az időellenőrző állomás területén kellett megtenni, már nem tudta egyedül teljesíteni. Hárman beszálltak a tologatásba, aminek az eredménye öt perc büntetés lett (plusz volt még 40 másodperc a késésért). Ha ez nincs, Solberg gond nélkül, kétperces előnnyel megnyeri a futamot, így azonban meg kellett elégednie a negyedik hellyel. Az utána következő éllovasoknak sem volt sokkal több szerencséjük: Sebastien Loeb a szombati második szakaszon lecsúszott az útról, és amikor visszafelé igyekezett, egy szikla megütötte a kocsiját. Elfojt az olaj, a motor megadta magát, az e hét végéig maximális pontszámmal álló francia számára véget ért a verseny. Ezek után Carlos Sainz állt volna az élre, csakhogy ő rosszul választott gumit a szombat délelőtti szakaszokra, ráadásul a délutáni 77 versenykilométeren is ugyanazt a négy abroncsot kellett használnia, egy új, eléggé érthetetlen szabály miatt. A regula szerint a csapatnak három perccel azután fel kell írnia egy papírra, hányas számú gumikat tesz fel, miután a versenyző beért a szerviz-előkészítőbe, de még nem hajtott be a szervizbe. És a mérnökök annak a guminak a számát írták fel, ami már rajta volt az autón… A matador azonban így is a második helyről várhatta a zárónapot. És természetesen támadott! Elhatározta ugyanis, hogy megelőzi az éllovas Markko Märtint, aki szintén nem úszta meg gond nélkül a hétvégét (tűz ütött ki a kocsiban, folyt az olaj, defektet kapott), de még mindig kevesebb problémája volt, mint az őt üldözőknek. Akik közül Sainz a befejező nap harmadik szakaszán (amikor már csak 12 másodperc választotta el az észttől) a partoldalnak csúszott egy fékhiba miatt. Egy fotós segítségével visszatolták a Citroent az útra, de az incidens miatt rengeteg idő veszett kárba, így a "matadornak" még a második helyről is le kellett mondania. Így történhetett, hogy kettős Ford-siker született. Ráadásul a gyári csapatnak ez volt a 100. világbajnoki futama, úgyhogy duplán is volt ok az ünneplésre. "Ez az első alkalom, hogy a többiek pechének köszönhetem a sikert – mondta Märtin. – De ez a rali, aki itt nyerni akar, annak elsősorban versenyben kell maradni. Én csak tettem a dolgom." Csakúgy, mint csapattársa, Francois Duval, akinek ez a második hely pályafutása eddigi legjobb eredménye. A Ford egyébként legutóbb 2000-ben, a Ciprus-ralin aratott kettős sikert, ennek a mostaninak azonban azért is van különös jelentősége, mert ezzel a kék ovál márka átvette a vezetést a gyártók pontversenyében, ráadásként pedig Märtin felzárkózott Loeb mellé, és most holtversenyben állnak az élen. A legjobb hatba még a szinte hiba nélküli hétvégét maga mögött tudó Mikko Hirvonen, valamint a Peugeot 307-es gyerekbetegségeivel küszködő Marcus Grönholm került be. A kétszeres világbajnok finn számára erőlködés volt a viadal. Az N-csoportban (elegánsabb nevén PWRC) Daniel Sola örülhetett a győzelemnek, és annak, hogy átvette a vezetést az összetettben. Legfőbb riválisa, az előző futamot megnyerő Jani Paasonen ugyanis még szombat este beesett egy öt méter mély árokba, míg Manfred Stohl és Alister McRae technikai hiba miatt állt ki. A privát csapat után (OMV World Rally Team) tehát egy gyári alakulat pilótája (Mitsubishi Motorsport) tanyázik a pontverseny élén.
19. Mexikó-rali, a 16 futamos vb 3. versenye, León Abszolút végeredmény: 1. Märtin, Park (észt, brit, Ford Focus WRC) 4:06:46.2, 2. Duval, Prevot (belga, Ford Focus WRC) 42.5 másodperc hátrány, 3. Sainz, Marti (spanyol, Citroen Xsara WRC) 1:20.9 perc h., 4. Solberg, Mills (norvég, brit, Subaru Impreza WRC) 3:14.7 p h., 5. Hirvonen, Lehtinen (finn, Subaru Impreza WRC) 3:36.2 p h., 6. Grönholm, Räutiäinen (finn, Peugeot 307 WRC) 3:58.4 p h., 7. Valimäki, Honkanen (finn, Hyundai Accent WRC) 11:16.9 p h., 8. G. Panizzi, H. Panizzi (francia, Mitsubishi Lancer WRC) 11:30.6 p h. Az állás 3 futam után. Pilóták: 1. Sebastien Loeb (francia, Citroen Xsara WRC) és Märtin 20-20 pont, 3. Grönholm 16, 4. Duval 14, 5. Solberg 13, 6. Sainz 10. Gyártók: 1. Ford 40 pont, 2. Citroen 30, 3. Peugeot 21, 4. Subaru 19, 5. Mitsubishi 5 Következik (április 16–18.): Új-Zéland-rali, a vb 4. futama