Tragédia a versenyen

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2004.05.21. 22:11
Címkék
A csattanás után fülsiketítő volt a csend. A por lassan leülepedett, és egyszeriben kitört a pánik. A földön egy férfi feküdt, és ijesztő volt, hogy nem mozdult. A pályáról kicsúszó autó pilótája kiugrott a kormány mögül, majd térdre esett, arcát a fűbe temette, és csendben összeomlott.
A baleset ellenére nem szakították félbe a versenyt, a mezôny hátralévô része utcai tempóban teljesítette a távot – képünkön a tragédia helyszíne (Fotó: Meggyesi Bálint)
A baleset ellenére nem szakították félbe a versenyt, a mezôny hátralévô része utcai tempóban teljesítette a távot – képünkön a tragédia helyszíne (Fotó: Meggyesi Bálint)
A baleset ellenére nem szakították félbe a versenyt, a mezôny hátralévô része utcai tempóban teljesítette a távot – képünkön a tragédia helyszíne (Fotó: Meggyesi Bálint)
A baleset ellenére nem szakították félbe a versenyt, a mezôny hátralévô része utcai tempóban teljesítette a távot – képünkön a tragédia helyszíne (Fotó: Meggyesi Bálint)
A baleset ellenére nem szakították félbe a versenyt, a mezôny hátralévô része utcai tempóban teljesítette a távot – képünkön a tragédia helyszíne (Fotó: Meggyesi Bálint)
A baleset ellenére nem szakították félbe a versenyt, a mezôny hátralévô része utcai tempóban teljesítette a távot – képünkön a tragédia helyszíne (Fotó: Meggyesi Bálint)
Körülötte azonban nagyon is nagy volt a zaj. Jött a tűzoltó, a mentő, de a férfin már senki sem segíthetett. Abban a pillanatban szörnyethalt, amint a száguldó autó eltaszította és a mögötte parkoló terepjárónak lökte.
Duna Alba-rali, péntek, első gyorsasági szakasz, 500. méter. A hivatalos közlemény szerint a 15-ös rajtszámú Mitsubishi Lancerben ülő Tóth Tibor a rajtot követő dobbantó utáni jobbos kanyart nem tudta bevenni, kicsúszott a pályáról, és elütött egy nézőt.
A sors furcsa fintora, hogy a szerencsétlenül járt fiatalember, Schleider Ferenc maga is első osztályú ralipilóta volt. Számtalanszor élte át, hogy milyen kicsúszni, milyen a bukás, végül azonban úgy érte a halál, hogy a pálya szélén állt.
A szalag mögött – szabályosan.

Intő jel lehetett volna, hogy nem sokkal korábban Szabó Gergő ugyanott csúszott ki, igaz, neki sikerült korrigálnia. De talán a szerencsétlenül járt fiatalember ezt nem is látta. No és mindannyian azt hisszük, velünk ez nem történhet meg. De megtörténik – megtörtént.
És ez nemcsak a halálos balesetet szenvedett férfi tragédiája, hanem azé a sofőré is, aki elütötte, és akit sokkos állapotban szállítottak kórházba. A rendőrségi vizsgálat jelenleg is folyik.

Szavazás

Ki nyer az abszolútban?

Az N-csoportban?

A Szuper1600-ban?

Rali ob: ki nyer az abszolútban?

---- A rendezők úgy döntöttek, nem szakítják félbe a versenyt – a baleset után a mezőny hátralévő része természetesen utcai tempóban teljesítette a távot –, amely ezután sem volt gondmentes. A köves, autógyilkos pályákon jó néhányan kiestek, sajnos egy másik nézőnek eltört a lába, és volt, akinek a szanaszét repülő kövek okoztak sérüléseket. Két versenyzőt is kórházba szállítottak, mindkettőt esés után – Hideg Krisztiánnak a lába tört el, a korábbi olimpiai bajnok úszó, Rózsa Norbert pedig agyrázkódást szenvedett.
Szerencsére verseny is volt, igaz, a történtek után nehéz volt arra összpontosítani, milyen szépen és tempósan közlekednek az élen haladó autók. A viadal első két szakaszát némi meglepetésre Aschenbrenner György nyerte meg a World Rally Cart irányító riválisok előtt, a harmadik gyorsaságin azonban Tagai Tamás állt az élre. Ám az Octaviát most először irányító pilóta nem örülhetett sokáig az éllovas pozíciónak. A harmadik szakaszon egy nagy bukkanó után Tagai Róbert kezéből kiesett az itiner, és mivel éppen egy kanyar előtt történt, lecsúsztak az útról. De ez még nem volt elég, a következő gyorsaságin lefulladt az autó a rajt pillanatában, majd a nap vége felé öt kilométert "kísérték" a pályára beküldött mentőt. (Hogy miként mehetett be a mentő eléjük, azt azóta se érti senki…) A nap "megkoronázásaként" elrepedt a kipufogócsonk, így turbónyomás nélkül jókora hátrányba kerültek Tagaiék – a tizedik pozícióba csúsztak vissza. ---- Az első helyet Aschenbrenner visszavette, aki saját bevallása szerint egy apró bakitól eltekintve (elnézte az egyik féktávot, és árokba csúszott) egész nap hibátlanul autózott. "Azt hittem, hogy a dobálós pályákon hátrányban leszünk, végül azonban nem így történt – mondta Aschenbrenner. – A veszélyes részeken spóroltam az autóval, a szűk, köves szakaszokon pedig egyenesen lassítottam. Nem akartam defektet kapni, és az idei fejlesztésű Yokohamák jelesre vizsgáztak."
Az éllovas mögé a bajnoki címvédő Benik Balázs zárkózott fel a nap végére, igaz, a fordos pilótának egyáltalán nem jött jól, hogy az utolsó előtti szakaszt törölték, mert ha ez nem történik meg, akkor nem 26, hanem csak hat másodperc lett volna a különbség közte és Asi között. Így sem lehet azonban elégedetlen, hiszen a két defektje miatt bizony jókora hátrányt kellett ledolgoznia.
A képzeletbeli dobogó harmadik fokát az első WRC-s viadalát teljesítő Herczig Norbert foglalja el, aki mindössze 1.4 másodpercre van lemaradva Beniktől – ugyanakkor izgulhat, hogy a kocsija kibírja a versenytávot. A Skoda váltójából ugyanis egész nap folyt az olaj. Herczig egyébként a harmadik helynek is nagyon örül, bevallotta: navigátorának, a rendkívül rutinos Tóth Imrének néha még vissza kell fognia őt. A nap tanulsága ugyanis az volt: a WRC sokkal többet kibír, mint bármely más autó, viszont nem sebezhetetlen.
A tavalyi fehérvári győztes Szabó Gergőnek az első két szakaszon nem volt szervója, utóbb pedig a váltóelektronika adta meg magát. Ha pedig ez még nem lett volna elég, leesett az Octavia sofőr felőli ajtaja, úgyhogy fél kézzel azt is tartani kellett. Szóval volt gond bőven. Csakúgy, mint a hatodik helyen álló Turi Tamás autójával, amelyben eltört a gólyaláb, emiatt a pilóta nyolc percet késett az egyik időellenőrző állomásról (ez nyolcvan másodperc büntetést jelent). A két octaviás pilóta közé befurakodott az A8-as Mitsubishit irányító Turán Frigyes, aki hosszú, technikai problémákkal teli időszak után végre úgy autózik, ahogyan mindig is szeretett volna. ---- Az Európa-kupa mezőnyét jóformán az N-csoportos és a kétkerékhajtású autók alkotják – előbbi kategóriában Spitzmüller Csaba, utóbbiban Bútor Róbert az éllovas. Ez egyáltalán nem meglepő, hiszen ők ketten az eddigi versenyeiket simán nyerték, a szenzáció az lenne, ha nem ők vezetnének.
Ennek ellenére nem voltak vidámak a célban. Spitzmüller teljesen kikészült idegileg amiatt, hogy kétszer is az utolsó pillanatban sikerült kikerülnie a pályán sétálgató nézőket, és az sem esett túl jól neki, hogy az autója a nap végére amortizálódott a hatalmas kövektől. Ilyen körülmények között nem élvezet az egyes rajtszámot viselni.
Bútornak egyetlen gondja volt: az utolsó előtti szakaszon hatodik fokozatban áthajtott egy nagyobb sziklán, ami miatt a váltó kidobálta a sebességet, egyébként semmi sem hátráltatta abban, hogy újabb kategóriagyőzelme felé száguldjon. A balesetek azonban őt is megviselték, így ahol a nézők sorfalat álltak a pálya szélén, inkább mindig visszavett egy kicsit a tempóból. A baleset lehetőségét is el akarta kerülni.
Ez a nap ugyanis már így is elég szörnyű volt az egész ra-limezőny és a sportágat szerető közönség számára. ---- Duna Alba-rali, Ek-futam, az ob 3. viadala, Székesfehérvár
Abszolút sorrend 10 gyorsasági szakasz után (nem hivatalos):
1. Aschenbrenner György, Percze Nándor (Asi Rallye Team, Mitsubishi Lancer Evo6) 1:10:45.7, 2. Benik, Doromby (OMV Benik Rallye Team, Ford Focus WRC) 26.7 mp h., 3. Herczig, Tóth I. (Herczig Rallye Team, Skoda Octavia WRC) 28.1 mp h., 4. Szabó G., Kerék B. (Budaörs Motorsport, Skoda Octavia WRC) 1:01.8 p h., 5. Turán, Csökő (Turán Motorsport, Mitsubishi Lancer Evo6) 2:54.1 p h., 6. Turi, Kerék I. (Turi Rallye Team, Skoda Octavia WRC) 3:27.3 p h.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik