A Tour de Hongrie majd 80 esztendős történetében Vida László és Török Győző után Remák Zoltán a harmadik olyan kerekes, akinek sikerült megvédenie címét a Magyar körversenyen.
A 31. Tour de Hongrie mezônye a Lánchídon is áthaladt a vasárnapi záró futamon (Fotó: Meggyesi Bálint)
A 31. Tour de Hongrie mezônye a Lánchídon is áthaladt a vasárnapi záró futamon (Fotó: Meggyesi Bálint)
A 31. Tour de Hongrie mezőnye hétfőn Veszprémből indult útnak, majd több mint 850 kilométernyi tekerés után vasárnap kora délután Budapesten, az újbudai rakparton ért célba. A záró szakasz során többen is szökéssel kísérleteztek, végül a Víg Aurél, Ivanics Gergely, Steig Csaba összeállítású triónak sikerült némi előnyt szereznie, de a mezőny nem engedte őket másfél percnél távolabb. Budapestre érve Vígék előnye 30 másodpercre csökkent, ezt azonban az újbudai rakparton ledolgozták az üldözők, így a népes szurkolósereg igazi mezőnybefutót láthatott - ennek során az ausztrál Stevenson volt a legügyesebb. Remák Zoltán a mezőnnyel együtt ért célba, vagyis megőrizte előnyét az összetettben, és 2003 után újra megnyerte a Magyar körversenyt. "A legnehezebb a szombati szakasz volt, a hegyekben többen is támadtak, de a legfőbb ellenfeleimmel szemben nem kerültem hátrányba. Nagyon boldog vagyok, hogy másodszor is sikerült nyernem, hiszen számomra a Tour de Hongrie a legfontosabb verseny. A klubom is elégedett, hiszen megszereztük a sárga és a piros trikót és megnyertük a csapatversenyt, nagyon jól sikerült számunkra ez a hét" - mondta az immár kétszeres Tour de Hongrie-győztes.
Jean-Marie Leblanc elégedett volt a versennyel (Fotó: Meggyesi Bálint)
A legjobb hegyimenőnek járó kék trikó Garamszegi Lászlóé lett, ugyancsak az P-Nívó-Betonexpressz-FTC versenyzője vehette át a legjobb hazai kerekest illető bordó trikót. A zöld-fehérek versenyzője a zárónapon sem volt igazán szerencsés, a hajrában nagyot bukott, a fejvédő mentette meg attól, hogy komolyabb sérülést szenvedjen. "Peches voltam egész héten, kétszer is a lehető legrosszabbkor kaptam defektet, a végén pedig ez a bukás… Ennek ellenére elégedett lehetek, hiszen szereztem két trikót, de azt is hozzá kell tennem, ha Lengyel Tamásnak a karcagi bukása miatt nem kell feladnia a versenyt, alighanem övé lett volna a bordó trikó" - nyilatkozta az idén remekül szereplő Garamszegi. A Tour 105 tagú mezőnyéből 87-en érték el a budapesti célt, de biztosak lehetünk benne, jövőre nem csak ők vágnak neki újra… ---- A RÉSZVÉTEL A FONTOS. Kemény fából faragták a holland Goengát, a fiatal kerekes szombaton nagyot bukott, fél oldalát tenyérnyi sebek borították. Az amszterdami kerekest a kórházba is elvitték, ahol az ilyenkor szokásos tetanuszinjekciót is be akarták adni neki. Goenga hevesen tiltakozott, végül saját felelősségére nem kapta meg. Ô ugyanis mindenképpen folytatni akarta a versenyt, célba is ért vasárnap…
FÔ A BIZTONSÁG. Le a kalappal a Tour motorosai előtt, Vajda János alezredes irányításával a BRFK közlekedésrendészeti főosztályának rendőrmotorosai, a megyei kapitányságok, a polgárőrség és a sárga mellényes kísérőmotorosok biztonságban vezették végig a 105 fős mezőnyt a közel 850 kilométeres úton, a legkiélezettebb szituációkban is a helyzet magaslatán álltak, nélkülük nem lehetett volna ilyen sikeres az idei nemzeti körverseny. ---- 6. szakasz az Újbuda Nagydíjért, Gyöngyös-Budapest (132 km): 1. Cody Stevenson (ausztrál, Cyclingnews.com) 3:07:11, 2. Christiansen (norvég, Cykelvity.se) azonos idővel, 3. Strauch (német, Team RSH) a. i., 4. Árvai Attila (P-Nívó-Betonexpressz-FTC 1) a. i. Összetett verseny a DHL Nagydíjért (105 induló, 87 célba érkező): 1. (sárga trikóban) Remák Zoltán (szlovákiai, Podbrezová) 20:03:26, 2. Thuaux (ausztrál, Cyclingnews.com) 2:06 perc h., 3. Prazdnovsky (szlovák, Podbrezová) 2:23 p h., …5. Garamszegi László (P-Nívó-Betonexpressz-FTC 1) 5:03 p h., …7. Szekeres Csaba (P-Nívó-Betonexpressz-FTC 1) 5:18 p h., 8. Víg Aurél (P-Nívó-Betonexpressz-FTC 1) 6:09 p h., …16. Kiskó Gábor (P-Nívó-Betonexpressz-FTC 1) 11:06 p h., …18. Szeghalmi Bálint (Tamási-Pottospec Team) 13:00 p h., 19. Ivanics Gergely (Pécsi KSE) 13:13 p h. Gyorsasági pontverseny a Toyota Nagydíjért: 1. (piros trikóban) Martin Prazdnovsky 21 pont, 2. Müller (német, Team RSH) 19, 3. Christiansen 14 Hegyi pontverseny a Michelin Nagydíjért: 1. (kék trikóban) Garamszegi László 42 pont, 2. Müller 40, 3. Thuaux 30 A legjobb magyar kerekes (Port.hu Nagydíj): 1. (bordó trikóban) Garamszegi László A csapatversenyben: 1. Podbrezová (szlovák) 58:30:23, 2. P-Nívó-Betonexpressz-FTC I. 2:47 p h., 3. Favorit (cseh) 10:53 p h., …7. Békéscsaba-U23 Mix 30:38 p h., 8. Pécsi KSE 32:50 p h., …11. P-Nívó-Betonexpressz-FTC II. 2 51:38 p h., …13. Tamási Pottospec Team 54:31 p h., …15. Postás SE 1:12:44 ó h.
A Tour de Hongrie legutóbbi győztesei 2004 (853.5 km): Remák Zoltán (szlovákiai) 2003 (780.7 km): Remák Zoltán 2002 (665.2 km): Vanik Zoltán (magyar) 2001 (584.6 km): Mikos Rnjakovics (jugoszláv) 1998 (1078.5 km): Alekszandr Rotar (ukrán) 1997 (854 km): Bebtó Zoltán (magyar) 1996 (812 km): Andrej Tolomanov (ukrán) 1995 (1083.2 km): Szergej Ivanov (orosz) 1994 (1128 km): Wolfgang Kotzmann (osztrák) 1993 (945 km): Jens Dittmann (német) ---- Jean-Marie Leblanc a sportág egyik legismertebb alakja, hosszú évek óta ő a legnagyobb verseny, a Tour de France igazgatója: minden szakaszon ő indítja, indította útjára Armstrongékat, Indurainékat, LeMondékat és neves elődeiket. Korábban sohasem járt Magyarországon, mégis úgy üdvözölték, mint egy régen látott jó barátot: mint kiderült a Le Meridien hotel igazgatójának édesapja évtizedeken keresztül közreműködött a Francia körversenyen, nem volt szükség bejelentkezésre, papírok kitöltésére, sokkal inkább a régi emlékek, kerékpáros sztorik felelevenítésére. Leblanc úr a Tour de Hongrie főszervezőjének, Eisenkrammer Károlynak meghívására látogatott el négy nappal a Francia körverseny párizsi befutója után hazánkba, hogy bepillantson a mi körversenyünk kulisszái mögé, megtekintse a Mezőkövesd-Kékestető és a Gyöngyös-Budapest szakaszt. Szavai mögött végig érezni, ő is tisztában van vele, hogy a Tour de Hongrie-t nem lehet öszszehasonlítani a világ legnagyobb versenyével, mégis arra biztat, legyünk mi is büszkék a nemzeti körversenyünkre. - Mit gondol arról, amit látott a versenyen? - A legfontosabb egy ilyen versenyen a biztonság, a körversenyükön pedig nagyon jó volt az útvonal biztosítása. Elegendő rendőr és segítő kísérte a karavánt, jól működött a verseny során a tájékoztatás, jó ötlet volt hétvégi napra tenni a királyetapot, így a hegyibefutóhoz sok kerékpáros látogathatott el, hogy megnézze a legjobbakat, tudom, hogy nem lehet igazán öszszehasonlítani, de nekem ez a nap olyan volt, mint a Tour de France-on az Alpe d’Huez-i befutó, minden évben ez lehetne Magyarországon a kerékpárosok nagy találkozója. Az is nagyon jó, hogy az ország fővárosában, Budapesten volt a végső befutó, ez presztízskérdés. Megfelelő hosszúságúak voltak a szakaszok, a száznegyven és százhatvan kilométer közötti etapok a fiatalabbaknak is teljesíthetőek. Még jobb lenne, ha több külföldi csapatot hívnának meg, olyan nagy hagyományokkal rendelkező országokból is, mint például Belgium vagy a skandináv országok. Fontos, hogy azok a nézők, akik szimpatizálnak a kerékpársporttal, érezzék, hogy figyelnek rájuk, ezenkívül fel kellene gyorsítani az eredményközlést, közelebb hozni a befutókhoz az eredményhirdetés időpontját, ez a nézőknek, a szponzoroknak és a vendégeknek is jobb. - Mit tudott a magyar kerékpársportról? - Arról? Semmit. - Talán Bodrogi László… - Na persze! Népszerű sportoló Franciaországban, ha csapatfőnök lennék, azonnal szerződtetném, ő az egyik legjobb időfutammenő, a fejében is minden rendben van, nem udvariasságból mondom, dobogós lehet az olimpián. - Bizonyára a kerékpáros kultúránkról sem tudott semmit, de a két szakasz során ízelítőt kaphatott abból, hogyan állnak Magyarországon az autósok a kerékpárosokhoz. Tisztelet a kivételnek, a többség meglehetősen türelmetlen velük. Mit tehetnénk azért, hogy ez jó irányba változzon? - Itt van a kezükben a megoldás. Az ország legnagyobb versenye, a Tour de Hongrie, ennek kell népszerűsítenie a kerékpározást. Ez is felhívhatja az autósok figyelmét arra, hogy léteznek a kerékpárosok. A közlekedési kultúrát nem egyszerű megváltoztatni, de optimistának kell lenniük. Talán ha a magyar televízió néhány napot közvetítene egy nagy versenyről, itt is jobban megismerjék ezt a csodálatos sportágat. - Mit javasolna a körverseny szervezőinek, milyen célt tűzzenek maguk elé? - Jövőre megváltozik a nemzetközi versenyrendszer, bár még nem ismerem a változás minden részletét. Legfelül a Pro Tour versenyei tartoznak majd, őket követik a kontinentális versenyek - köztük lehet a Tour de Hongrie. - A Tour de France után nem bánta meg, hogy most is a kerékpárral kellett foglalkoznia? - Dehogy! Nekünk Franciaországban nemcsak a Tour megszervezése és lebonyolítása a feladatunk, hanem az is, hogy megismerjük a világ más versenyeit is. Tunéziától Lengyelországig, Kolumbiától Csehországig magam is sok helyen jártam, Magyarországra mindeddig nem került sor, éppen ezért örültem a magyar szervezők megkeresésének. Májusban megígértem, hogy eljövök és egyáltalán nem bántam meg. Tudom, hogy a versenyszervezőknek szükségük van a segítségre, arra, hogy meghallgassák a problémáikat és tanácsokat adjanak nekik, a szabályokról, a kategóriákról, a szervezés nehézségeiről tapasztalatot cserélhessenek. Ezért rendeztünk két éve Prágában egy nemzetközi konferenciát, ahová meghívtuk a nemzeti szövetségek vezetőit és a versenyszervezőket. - Akadt, aki megkérdezte, ha eljött egy ilyen ismert sportvezető, akkor jövőre Magyarországon lesz a Tour de France? - Ahhoz meg kellene kérnie a főpolgármestert, hogy pályázzon a rendezés jogáért. - Elképzelhető lenne, hogy egyszer idelátogasson a Tour de France mezőnye? - Minden lehetséges. - Mennyibe kerülne az országnak? - Csak egy idei példát tudok mondani, Belgiumban rendeztük meg a prológot és két szakaszt, ez kétmillió euróba került Belgiumnak. Persze, az az ország közvetlen szomszédja Franciaországnak. De tudja, mit? Kívánom önöknek, hogy lássák egyszer a Tour mezőnyét Magyarországon!