Varga Ákos valóságos hős lett itthon, miután a negyedik legjobb újoncként (és az összetett 27. helyen) teljesítette a sivatagi show majdnem kilencezer kilométeres távját. Korábban sohasem versenyzett még a homokdűnék között - ez tovább növeli a teljesítményének értékét. A Dakar-ralin célba érkező magyarokról szóló sorozatunk második részében a KTM-es motorossal, Varga Ákossal beszélgettünk.
- Nagy a nyüzsgés ön körül, mióta hazatért? - Elképesztő. Próbálok a lehető legtöbb időt tölteni a két lányommal és a családommal, de egész nap csörög a telefon. Persze a rokonok nem bánják, mert nagyon büszkék rám. - Akkor nem tudott túl sokat pihenni, igaz? - Egy nap alatt egyébként sem lehet kipihenni a Dakar fáradalmait. Talán egy hét is kevés lesz hozzá. - Fizikailag fáradt el? - A verseny során nem éreztem kimerültséget, mert annyira komolyan készültem a Dakarra, hogy a rövid alvások elegek voltak a regenerálódáshoz. Ha kellett volna, még tudtam volna tovább motorozni. - Könnyen be tudta osztani az erejét? - Azt hiszem, hogy igen. Ha kétszáz kilométeres volt a szakasz, akkor száznyolcvannál fáradtam el, ha ötszáz, akkor meg négynyolcvannál. - Ön szerint a gyári versenyzők hogyan tudnak ennyivel jobbak lenni az "amatőröknél"? - Körülbelül huszonöt százalékkal jobb a motorjuk, és sokkal nagyobb a rutinjuk. No és az is rengeteget számít, hogy közülük majdnem mind gyerekkora óta motorozik, én meg már rég elmúltam húsz, amikor elkezdtem. Mindig versenyezni szerettem volna, de a családomnak nem volt rá pénze, úgyhogy akkor kezdtem el motorozni, amikor önerőből meg tudtam venni az első gépemet.
Nem volt ideje a nézelődésre
Varga Ákos úgy lett 27. az embert próbáló viadalon, hogy korábban még sohasem motorozott homokdûnék között (Fotó: Horváth Dóra)
- Mindig az volt az álma, hogy elinduljon a Dakaron? - Igen. Néztem a közvetítéseket, és arra gondoltam, hogy ez tényleg igazán nagy kihívás. Éreztem magamban hozzá erőt, hogy leküzdjem, ezért belevágtam. - Megszerette Afrikát? - A falvakban nagyon sok a szemét, ez nem nyűgözött le túlságosan, a sivatag azonban gyönyörű. Persze sokkal jobban tetszene, ha csak kirándulgatnék benne. Megmondom őszintén, száz kilométer per órás sebesség fölött nemigen tudtam élvezni a táj szépségét. - Ön korábban még sohasem motorozott homokdűnéken. Tényleg olyan nehéz átmenni rajtuk? - Igen, némelyik nagyon veszélyes. Mert az ember sohasem tudhatja, hogy melyik dűnében süllyed el a motor. Volt olyan nap, hogy háromszor is elestem. - Ez nem szegte a kedvét? - Inkább elfogyasztotta az erőmet. A sokadik nap után már amúgy is fáradt az ember, és akkor még álljon neki teljes menetfelszerelésben kihúzkodni a motort a homok alól… - Ilyennek képzelte a Dakart? - Igen, ilyennek. Alapvetően könnyen alkalmazkodom bármilyen körülményekhez, ha kapok enni és inni, akkor másnap szívesen ülök fel a motorra. ----