Éppen egy hónap van hátra a Formula-1-es világbajnokság kezdetéig, a csapatok gőzerővel készülnek a március 6-i Ausztrál Nagydíjra, amelyen összemérhetik, mire jutottak az októberi Brazil Nagydíj óta eltelt időszakban. A héten a valenciai Ricardo Tormo-versenypálya volt a legforgalmasabb aszfaltcsík, hat gárda is próbálgatta az autóit, amelyekkel vagy amelyek módosított változatával az idényt kezdik Melbourne-ben. A Toyotának köszönhetően csütörtökön meglátogathattuk a tesztet, és belekóstolhattunk a felkészülés hangulatába.
A tesztelés a szezon előtti felkészülés utolsó fázisa, amelyen a hosszú ideig tervezett és épített autókon elvégzik az utolsó simításokat. Ha most kiderül, hogy valami nincs rendben az autóval, még van idő kijavítani vagy új alkatrészekkel orvosolni a problémákat. A csapatot váltó pilóták a tesztelés alatt megismerkedhetnek új szerelőikkel, akiknek ezekben a hetekben legalább annyi tennivalójuk van, mint egy-egy versenyhétvégén. A feszültség azonban közel sem akkora, egészen családias a hangulat, még Michael Schumachernek sem kell sprintelnie a paddockban, hogy eljusson annak egyik pontjából a másikba. Az idő sem sürget, hiszen kisebb ebédszünettel ugyan, de reggeltől estig szabad a pálya. A valenciai ring is úgy néz ki, mint ha Grand Prix-ra készülnének rajta, a boxépület mögötti paddockterület megtelt a csapatok kamionjaival - istállónként öt-nyolc monumentális szállító- vagy lakójármű parkol, ehhez jönnek még a gumigyártók gépei, valamint egy-egy pilóta saját motorhome-ja. Michael Schumachernek külön száguldó edzőközpontja van, míg David Coulthard, aki - bár nagy széltoló hírében állt egykor - nemigen szeret kimozdulni a pályáról, inkább a maga méregdrága "lakókocsijában" pihen.
Mindennap ötezernéző előtt köröznek
A csapatok kamionjai a teszteken is pont olyan katonás rendben sorakoznak a boxutca mögött, mint a nagydíjakon
Látogatásunkkor hat csapat rótta a köröket Valenciában. A McLaren, a Ferrari, a Renault, a Williams, a BAR és a minket vendégül látó Toyota - azaz a legtehetősebbek - próbálgatta az új szabályoknak megfelelően megépített négykerekűit. Annak ellenére, hogy nem volt teljes a mezőny, folyamatos volt a forgalom a pályán, csupán a kicsúszás vagy műszaki hiba miatt a pálya szélén maradó autók beszállításakor volt néhány perces csend. A tesztelésen a pályabírók ugyanúgy elfoglalják a helyüket a kanyarokban, mint a versenyeken, és ha kell, ugyanúgy lengetik a zászlóikat. A piros lobogó gyakran előkerült, ha ugyanis valaki leáll a pályán, nem félretolják az autóját biztonságos helyre, hanem azonnal a boxba rendelik a többieket, és csak akkor folytatódik a tréning, ha a garázsba kerül a meghibásodott gép. A tesztelésen ez alapvető, hiszen itt mindenkinek meg kell adni a legjobb feltételeket a felkészülésre, még akkor is, ha ez másoknak kellemetlenséget okoz. Ha ugyanis valaki miatt piros zászlót lengetnek, három-négy pilóta nagydíjszimulációját meg kell szakítani. Ezek azonban a legkisebb mértékben bosszantják csak a többieket, hiszen mindenkivel előfordul, hogy tönkremegy az autója, és ezek a hibák kiegyenlítik egymást. Ha pedig netán valakinek nincsenek gondjai, az örülhet neki, hogy amíg a többiek botladoznak, az ő felkészülésében ezek a kényszerszünetek jelentik a fő problémát. Teljes csend viszont ilyenkor sincs, hiszen szinte mindennap kilátogat vagy ötezer ember a Ricardo Tormo-versenypályára, és figyeli a történéseket. Az első számú kedvenc Valenciában természetesen Fernando Alonso, de nem sokkal marad el tőle a Ferrari-istálló és Michael Schumacher sem. A teszteléssel nem ér véget a pilóták kötelező programja, hetente legalább kétszer ugyanis sajtóvacsorán vesznek részt. Asztalról asztalra járnak, mosolyognak, de ritkán mondanak olyat, amitől leesne az ember álla. Talán a sablonos nyilatkozatok is benne vannak a szerződésükben, ugyanúgy pénzt kapnak érte, mint az autóvezetésért - igaz, ezért nem jár prémium.
Ralf elégedett az új autójával
Ralf Schumacher szerint a Toyota-csapat jobban áll a felkészüléssel, mint azt a német korábban remélte
A Toyota-istálló tagjai egy külvárosi luxusszállóban fogadták a nemzetközi sajtó képviselőit, a díszes vacsora előtt a csapat két pilótája, Ralf Schumacher és Jarno Trulli, valamint Ricardo Zonta is a rendelkezésünkre állt. Az új autót mindannyian biztatónak találták, a szabályváltozások miatt egyikük sem aggódik különösebben. "Az volt a cél, hogy három-négy másodperccel lelassítsák az autókat, de már most tizedekre vagyunk a tavalyi autóval elért eredményeinktől. A gumikkal semmi gond nincs, mert bár a kerékcserék megtiltása miatt sokkal hosszabb ideig kell kibírniuk, hosszú távon sem veszítenek sokat a teljesítményükből. Az első húsz körben igazán egyenletes sebességre vagyunk képesek velük, utána kezdenek el lassulni, de akkor is kis mértékben" - magyarázta Zonta. Ralf Schumacher roppant kiegyensúlyozottan érkezett, a Nick Heidfeld williamses szerződésével a németek házi versenyében papíron a harmadik helyre visszacsúszó sofőr bizakodó az idény előtt. "Örülök, hogy Nicknek összejött a szerződés a Williamsszel, de nem foglalkozom azzal, hogyan szerepel. Az új csapatomban kizárólag a saját feladataimmal kell törődnöm. Teszem a dolgom, a többiek szereplése pedig ugyanúgy nem érdekel, mint az F1-et körülvevő politikai hatalmi harc. Most éppen csak az köt le, hogy sokkal jobban állunk, mint ahogy azt reméltem" - mondta Ralf, aki elárulta, nem fél az idei indianapolisi versenytől, hiszen azt sem tudja, mi történt tavaly…
Ami biztos: nehéz a feljebb lépés
A Renault-nál együtt töltött éveik után sokan úgy tartják, hogy Mike Gascoyne technikai igazgatónál előnyt élvezhet Jarno Trulli, de Ralf is dolgozott már együtt az alacsony szakemberrel - 1997-ben és 1998-ban a német a Jordannél Gascoyne mellett "nevelkedett". "Mike nagyon korrekt, nála egyikünk sem fog kiemelt figyelmet kapni a másikkal szemben. Nem ismerek nála jobb szakembert, aki az élmezőny szintjére tudna emelni egy ilyen csapatot. Az idén erősen kell kezdenünk a szezont, sokkal könnyebb abból építkezni. A célunk, hogy dobogóra álljunk, de miután csak most kezdjük felmérni a többiek erejét, egyelőre nem lehet jósolni. Az egyetlen, amiben biztosak vagyunk, hogy roppant nehéz dolgunk lesz" - fogalmazott Trulli. Az olasz nagyon elszánt, a Toyotának szenteli minden idejét, ezért az idén még számos más szokásáról lemond a csapat érdekében - például maratoni futóversenyen sem indul el. Elég nagy maratoni az idei F1-es szezon, amely a 19 versenyével minden idők leghosszabbja lesz.
Szavazás
---- Váratlan vendégekbe ütköztünk Valenciában: a Ricardo Tormo-versenypálya paddockjában egyszer csak megjelent Karel Poborsky és Tomás Sivok, a Sparta Praha két labdarúgója. A Ferencvárost a Bajnokok Ligájában búcsúztató klub éppen Valenciában edzőtáborozik a héten, és e két labdarúgó lehetőséget kapott a tesztelés meglátogatására. Egyébként nem véletlen, hogy a Sparta Valenciában készülődhet, egyik fő támogatója (egyben stadionjának névadója), a Toyota ugyanis a Valenciának is fő szponzora, és ez a szál lehetőséget teremtett a spanyol bajnoknál való felkészülésre. A 101-szeres cseh válogatott Poborsky lapunknak elmondta, hogy életében először látott Formula-1-es autókat, és lenyűgözte őt a gépek sebessége és hangereje. "A tévében már sokat láttam ezeket a masinákat, nem gondoltam volna, hogy ennyire süketítőek. A kedvenc csapatom a Toyota, mert neki köszönhetően vagyok itt - mondta kényszeredett mosollyal Poborsky, majd áttért a labdarúgásra. - A Spartával a BL-ből és a Cseh Kupából már kiestünk, a bajnokságban viszont kilenc ponttal vezetünk, azt már nem veszíthetjük el. Én inkább a válogatottra figyelek, jelenleg szinte csak az érdekel, hogy kijussunk a világbajnokságra. Hogy ki nyeri a BL-t? Úgy gondolom, hogy a Chelsea-Barcelona párharc győztese a legnagyobb esélyes a trófeára, személy szerint a Chelsea-nek szurkolok, hiszen a kapusa, Petr Cech a cseh válogatott hálóőre, és jó barátom. Egykori klubom, a Manchester United sem rossz, de még nem érett össze, kell még neki vagy két év, hogy eljusson a korábbi szintjére."
Szavazás
---- A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) szabályalkotói 25 százalékkal akarták csökkenteni az autók leszorító erejét az aerodinamikai elemekre vonatkozó szabályváltoztatásokkal, ám úgy tűnik, a tervezők már ki is találták, hogyan lehet visszanyerni az elveszített teljesítményt. A feljebb emelt első légterelő, illetve a lejjebb és előrébb hozott hátsó vezetőszárny hátulütőit a McLaren mérnökei már ellensúlyozták, Kimi Räikkönen csütörtökön 1:00.005 perces idejével megdöntötte a pályacsúcsot Valenciában. Ráadásul gyorsabb volt, mint Alex Wurz a tavalyi autóval, ami igazán nagy tett a wokingiaktól, és nagy blamázs az FIA-nak. Azt remélték, hogy csak az idény végére érik utol tavalyi önmagukat az istállók, ehhez képest már az eleje előtt lepipálták a tavalyi teljesítményeket! Zonta, Trulli és Ralf Schumacher is egyetértett abban, hogy a tavalyihoz képest nem kell változtatni a vezetési stíluson, az új gumik ugyanis a teszten bírták a megpróbáltatásokat. Hogy mi lesz a versenyen? Egy hónap múlva kiderül.