Sok lesz a kiesés az utolsó körben

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2005.03.03. 21:25
Címkék
Az idén már nem lesz hagyományos kerékcsere, két versenyt kell kibírniuk a motoroknak, vasárnap lesz az időmérő - érintőlegesen már az összes témával foglalkoztunk, ideje, hogy kivesézzük, mit is jelentenek pontosan és milyen hatása lehet az új szabályoknak a Formula-1-ben.
Mindenki a világbajnoki címvédô Michael Schumacher skalpjára vadászik – az FIA, ha nem is deklaráltan, az ô detronizálása végett alkotta meg az F1 új szabálykönyvét
Mindenki a világbajnoki címvédô Michael Schumacher skalpjára vadászik – az FIA, ha nem is deklaráltan, az ô detronizálása végett alkotta meg az F1 új szabálykönyvét
Mindenki a világbajnoki címvédô Michael Schumacher skalpjára vadászik – az FIA, ha nem is deklaráltan, az ô detronizálása végett alkotta meg az F1 új szabálykönyvét
Mindenki a világbajnoki címvédô Michael Schumacher skalpjára vadászik – az FIA, ha nem is deklaráltan, az ô detronizálása végett alkotta meg az F1 új szabálykönyvét
Mindenki a világbajnoki címvédô Michael Schumacher skalpjára vadászik – az FIA, ha nem is deklaráltan, az ô detronizálása végett alkotta meg az F1 új szabálykönyvét
Mindenki a világbajnoki címvédô Michael Schumacher skalpjára vadászik – az FIA, ha nem is deklaráltan, az ô detronizálása végett alkotta meg az F1 új szabálykönyvét

Kezdjük az időmérő edzésekkel! Az egykörös rendszer megmarad, ám az első időmérőt szombat délután, a másodikat pedig vasárnap délelőtt tartják. A két időeredmény ezúttal összeadódik, és a kettő együtt adja meg azt az értéket, amely szerint a rajtrácsra sorolják a versenyzőket. Szombat délután az előző verseny eredményének fordított sorrendjében hajtanak az aszfaltra a pilóták, tehát az eddigiekkel szemben nem az első, hanem az utolsó kezdi meg az edzést (Melbourne-ben az újoncok nyitnak, és a brazíliai győztes Juan Pablo Montoya lesz az utolsó, aki a pályára megy).

Akiknek nincs idejük valamelyik edzésen, az egyetlen körük eredménye - mindegy, megyik edzésen érték el - dönt közöttük a sorrendről. Szombaton kevés üzemanyaggal mennek ki a pályára a pilóták, vasárnap viszont már a rajthoz felkészített és teletankolt négykerekűeket láthatunk. Az első időmérő után elzárják az autókat, úgyhogy az üres tank ellenére is várhatóan versenybeállításokkal köröznek szombat délután.
Száraz időben egy pilóta egy gumikészletet használhat a két időmérőn és a versenyen, kereket a futamon csak defekt esetén lehet cserélni (csak a defektes kereket), vagy akkor, ha egy baleset után valaki áthajt a törmelékeken, és megsérül a gumija. Az FIA ellenőrei minden kerékcsere esetében ellenőrzik az elhasznált gumit, és ha nem találják jogosnak a cserét, megbüntetik a versenyzőt. A futam utáni ellenőrzés kizárással is járhat.

Kerékcsere közben tankolni nem szabad, csak ha szárazról nedves pályára való gumikra cserélik az abroncsokat. Ha valakinek a tankolás előtt, boxba hajtáskor lesz defektje, kerékcsere után meg kell tennie még egy kört, és utána tankolhat. Ha szárazon kezdődik a verseny, és közben elered az eső, természetesen lehet kereket cserélni. Ha viszont utána eláll az eső, ugyanazokat a száraz gumikat kell visszatenni az autóra, mint amelyekkel a pilóta elkezdte a versenyt.
A pilóták egyébként a pénteki tesztre két különböző készlet száraz gumit kapnak, a nap végén az egyiket visszaadják, a másikból pedig kapnak még kettőt. Az egyiket használhatják a szombati szabadedzésen, a másikat pedig a hétvége hivatalos részén, amelyre kötelező "szűz" készletet bevetni. Ha valaki a rajt után defektet kap, kénytelen olyan készlettel folytatni a verseny hátralévő közel háromszáz kilométerét, amellyel már pénteken vagy szombat délelőtt körözött - és nem tette őket tönkre a szabadedzéseken az esetleges kicsúszásaival.
A motoroknak két versenyt kell kibírniuk, ami azt jelenti, hogy célba érkezés után a V10-eseket plombálják úgy, hogy a két verseny között a tesztpadon se lehessen kipróbálni őket. Ha egy motor a szabadedzéseken megy tönkre, a versenyző tíz helyet veszít, ha az időmérőn, a rajtrács végére kerül. A versenyen tönkremenő motorért nincs büntetés, a következő viadalra új motort kap a pilóta, az új erőforrásnak újra két futamot kell kibírnia.

Ez azt jelenti, hogy ha valaki az utolsó körben leáll, a következő versenyre következmények nélkül kap új motort. Ha pedig az utolsó az adott körben, még helyezést sem veszít vele! Számos ilyen esetre számíthatunk, akik a pontszerző zónán kívül esnek, szinte biztosan leállnak a verseny utolsó körében.
Végül ejtsünk szót két, eddig nemigen emlegetett új szabályról: ha valakinek lefullad a motorja a rajt előtt, nem ismétlik meg a rajtprocedúrát, hanem azonnal újabb felvezető körre küldik a többieket. Ez idő alatt a leálló autót félre lehet tolni, vagy újra lehet indítani a boxban. A versenyt piros zászlóval félbe lehet szakítani (ez legutóbb 2001-ben Belgiumban történt meg), ám a korábbiakkal ellentétben nem indul új óra, és nem adják össze a két részfutam eredményeit, hanem fut tovább az idő. Tíz percig áll a verseny, ez alatt megtisztíthatják a pályát. Az újraindulás a biztonsági autó mögött történik, a safety car az első kör végén lehúzódik, és mehet tovább a futam. Korábban a versenytáv 75 százalékának teljesítése után végeredményt hirdettek (például a 2003-as Brazil Nagydíjon), az idén viszont két-három körös sprintre is lehetőséget adnak a hajrában. A safety car ezentúl a boxutcán is átvezetheti a mezőnyt abban az esetben, ha a célegyenesben történik baleset.

Szavazás

Ön szerint ki nyeri meg az Ausztrál Nagydíjat?


Szavazás

Hol folytatja Baumgartner Zsolt?


Szavazás

Ön szerint ki lesz Michael Schumacher első számú kihívója 2005-ben?


Szavazás

Az alábbiak közül ki szerzi meg élete első futamgyőzelmét 2005-ben?

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik