Csillagok háborúja Egerben

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2005.03.31. 20:38
Címkék
A magyar rali történetének egyik legnehezebb bajnoksága rajtol a hét végén Eger környékén. Soha ennyi remek pilóta nem kapott (vagy harcolt ki magának) lehetőséget arra, hogy az elitkategóriában méresse meg magát - magyarra lefordítva: hogy World Rally Carba üljön. Elég, ha csak azt említjük, hogy az elmúlt tíz év alatt bajnoki címet szerző négy sofőr is felveszi a harcot a végső győzelemért, de vannak itt kategóriabajnokok és más trónkövetelők. Nem lesz tehát könnyű dolga Turi Tamásnak és Kerék Istvánnak akkor, ha meg akarja védeni a címét - igaz, a megszerzése sem volt éppen sétagalopp. Tavaly nem az övék volt a legütőképesebb autó, nem is nyerték meg az összes futamot a sorozatból, viszont egyenletesen jó teljesítményt nyújtva végül elhódították a bajnoki koronát. Emlékszünk még, hiszen nem volt olyan régen, hogy Turi Tamásék az utolsó futam céljában pezsgőben fürödtek, és hihetetlenül boldogok voltak. Azóta jó néhány hónap eltelt, és a pilóta sok-sok szeretetet kapott a szurkolóitól, ám ahogyan az már lenni szokott, az eredményesség ezúttal sem járt szorosan együtt a támogatással, úgyhogy kemény hónapok vannak a csapat mögött. A lényeg, hogy a bajnok ott lesz a rajtnál, és megpróbál újra nyerni.
A Turi Tamás, Kerék István duó a tavalyi Skodával száll harcba a bajnoki címe megvédéséért, de nem lesz könnyû dolga, hiszen minden idôk legnehezebb bajnoksága rajtol a hét végén Eger környékén
A Turi Tamás, Kerék István duó a tavalyi Skodával száll harcba a bajnoki címe megvédéséért, de nem lesz könnyû dolga, hiszen minden idôk legnehezebb bajnoksága rajtol a hét végén Eger környékén
A Turi Tamás, Kerék István duó a tavalyi Skodával száll harcba a bajnoki címe megvédéséért, de nem lesz könnyû dolga, hiszen minden idôk legnehezebb bajnoksága rajtol a hét végén Eger környékén
A Turi Tamás, Kerék István duó a tavalyi Skodával száll harcba a bajnoki címe megvédéséért, de nem lesz könnyû dolga, hiszen minden idôk legnehezebb bajnoksága rajtol a hét végén Eger környékén
A Turi Tamás, Kerék István duó a tavalyi Skodával száll harcba a bajnoki címe megvédéséért, de nem lesz könnyû dolga, hiszen minden idôk legnehezebb bajnoksága rajtol a hét végén Eger környékén
A Turi Tamás, Kerék István duó a tavalyi Skodával száll harcba a bajnoki címe megvédéséért, de nem lesz könnyû dolga, hiszen minden idôk legnehezebb bajnoksága rajtol a hét végén Eger környékén

- Hogy sikerült a felkészülés az új idényre?
- Négy napom volt rá összesen, hacsak nem számítjuk a felkészülés részének azt, hogy egész télen tárgyaltunk, mert valahogy elő kellett teremteni az idei versenyzéshez szükséges anyagi hátteret. Rengeteg munka van abban, hogy péntek este ott lehetünk az ünnepélyes rajtceremónián Eger főterén.
- Szóval a bajnoki cím megszerzésének ezúttal is inkább erkölcsi jelentősége volt? Nem sorjáztak az ajtaja előtt a támogatók?
- Dehogyis! Pedig én őszintén hittem benne, ha megmutatjuk, mit tudunk, akkor megnyílnak előttünk a kapuk. Ám nem így történt, a helyzetünk semmivel sem lett könnyebb.
- Autóváltásról tehát szó sem lehetett.
- Szó az esett róla, de végül nem volt rá esélyünk. Maradt a csapat, és maradt a Skoda Octavia. Tavaly óta ugyan bekerült néhány fejlesztés a kocsiba, de szerintem a többiek világszínvonalú WRC-ihez képest ez nem túl sok. Mindegy, alapvetően optimista ember vagyok, úgyhogy bízom a jó szerencsémben.

- Tavaly sem az öné volt a legjobb kocsi.
- Így van, de miközben mi egy helyben toporgunk, addig a többiek még a tavalyi jó technikát is továbbfejlesztették.
- Lehangoló lehet ezt látni.
- Az, de ettől még ugyanúgy nyerni szeretnék, mint tavaly.
- Mennyi esélyt lát arra, hogy sikerül?
- Egyelőre nehéz erről beszélni, talán mire túl leszünk az első versenyen, jobban megmutatkoznak az erőviszonyok.
- Kit tart a legnagyobb riválisának?
- Körülbelül öt-hat olyan pilóta van a mezőnyben, akinek van esélye futamgyőzelemre, neveket azonban nem szeretnék mondani, úgyis mindenki tudja, kikről van szó.

- Miben változtatta meg az életét az, hogy a hosszú évekig tartó küzdelem végén elnyerte jutalmát, a bajnoki koronát?
- Eddig is sok szurkolóm volt, de most még több lett, milliónyi hívást és üzenetet kaptam, az embereknek tetszett, hogy olyan technikai háttérrel, mint amilyen nekem volt, bajnokságot tudtam nyerni. A másik oldalon viszont semmi sem változott: se a kenyér nem lett olcsóbb, se támogatóm nem lett több a bajnoki címnek köszönhetően.
- Hosszú volt a téli szünet. Ült egyáltalán versenyautóban az elmúlt öt hónapban?
- Nincs tréningkocsim, úgyhogy csak az utcai gépemmel autózgattam a Bükkben, amikor leesett a hó. Kiegészítő sportágnak inkább a hódeszkázást választottam.
- Nagyon hiányozhat már a versenyzés.
- De még mennyire! Az utóbbi hetekben csak ez foglalkoztat, alig várom, hogy végre elkezdődjön a szezon.

- Tudta előtte tesztelni az autóját?
- Voltam Csehországban, de annyira jeges-havas volt az út, hogy képtelenség volt autóba ülni. Pontosabban lehetett volna, de nem volt értelme, hiszen aszfaltos pályákra szerettük volna beállítani az Octaviát.
- A csapat a régi, továbbra is Kerék István navigál?
- Természetesen. A legnagyobb technikai fejlesztésünk is vele kapcsolatos - a télen nem adtunk neki enni, úgyhogy fogyott kilenc kilót. Ô ennyivel járult hozzá ahhoz, hogy gyorsabbak legyünk.
- Ön szerint mi egy jó navigátor ismérve?
- Hogy meg tudja oldani a nehéz feladatokat. Mi nagyon jól megértjük egymást Pistivel, mindig megbeszéljük, hogy éppen sietünk, vagy visszafogjuk magunkat, és mindketten tartjuk magunkat a taktikához.

- Milyen stratégiát dolgoztak ki az egri viadalra?
- Nagyon kell vigyázni, hogy elkerüljük a defektveszélyes területeket.
- Egerben lakik. Előnyt jelent az ön számára a hazai pálya?
- Legfeljebb a hazai szurkolók miatt, mivel azokon az utakon, amelyeken a verseny zajlik majd, a hétköznapokban szinte sohasem járok.
- Alapvetően nehéz futamnak tartja az Eger környékit?
- Nem különösebben, ugyanolyan, mint a többi aszfaltos verseny. Rossz minőségű pályák ugyanúgy szerepelnek az útvonaltervben, mint jók, de szerintem nem is ez a legfontosabb. Minden jel - és főleg a nevezési lista - arra utal, hogy izgalmas, küzdelmes versenynek nézünk elébe.

Szavazás

Ki nyer az abszolútban?

Az N-csoportban?

A Szuper1600-ban?

Rali ob: ki nyer az abszolútban?

---- Turi Tamás, Kerék István Skoda Octavia WRC
A bajnoki címvédő ugyanazzal a technikai háttérrel indul, mint tavaly, amely fölött - a pilóta saját bevallása szerint - igencsak eljárt az idő. Fejlesztésekre nem nagyon volt lehetőség, ami nagy hátrány, mivel jó néhány kiváló pilóta jutott hozzá remek autóhoz az idén. Turi Skodája már tavaly sem tartozott a legjobbak közé, de akkor hatalmas csatában sikerült nyernie, és természetesen az idén is ugyanez a célja.

Benik Balázs, Vinoczai Attila Ford Focus WRC
A tavalyelőtti bajnok navigátort váltott: Vinoczai Attila korábban Tobak Zoltán és Elek István mellett ült a jobb oldali ülésben - igaz, az együttműködés egyelőre csak az idénynyitóra szól, utána közösen döntik el, hogyan tovább. Az autó ugyanaz a Focus WRC, amivel Benik korábban versenyzett, pontosabban az, amelyikkel annak idején megnyerte a bajnokságot. Tavaly ugyanis néhányszor egy régebbi fejlesztésű kocsit hoztak neki.

Herczig Norbert, Tóth Imre Ford Focus WRC
A pilóta tavaly ült először World Rally Carban, ráadásul nem is tudta végigversenyezni a teljes idényt (miután a citroenes szerződés füstbe ment, néhány hónapig úgy tűnt, nem tud majd ralizni). Ehhez képest óriási eredmény, hogy az elitkategória újoncaként futamokat nyert. A téli szünet alatt autót váltott: a Szabó Gergő-féle Fordot irányítja, és egyelőre nemigen tudja, mire számíthat vele.

Spitzmüller Csaba, Kazár Miklós Skoda Octavia WRC
Újonc a legelőkelőbb géposztályban, a riválisok ennek ellenére tartanak tőle, hiszen az N-csoport kétszeres bajnoka, ráadásul tavaly úgy szerezte meg a trófeát, hogy az összes futamot megnyerte, amelyen elindult. (Egy viadalt a quados bukása miatti vállsérülése miatt hagyott ki.) Remekül felkészített Octaviát vet be a futamokon, és újra korábbi navigátorával, Kazár Miklóssal versenyez.

Ifjabb Tóth János, Bahor Bea Peugeot 206 WRC
A hatszoros abszolút bajnok egy év kihagyás után tér viszsza a versenypályára, a mezőny egyik legütőképesebb autójával, a 2003-as fejlesztésű Peugeot 206 WRC-vel. Természetesen az a célja, hogy visszahódítsa a koronát, és ebben a tavalyi N-csoportos bajnok navigátor, Bahor Bea lesz a segítségére. "Janika" motiváltabb, mint valaha, bár az erőviszonyokról egyelőre nem szívesen beszél, mert nem tudja, milyen hatással lesz a gyorsaságára a kihagyás.

Vizin László, Táborszki Attila Ford Focus WRC
A rutinos pilóta autóját ugyanaz a cseh csapat hozza Magyarországra, amelyik Benik Balázsét, és a hírek szerint a két kocsi majdnem teljesen egyforma. Vizinnek a verseny előtt nem volt lehetősége arra, hogy teszten kipróbálja a Focust, de az alapján a néhány kilométer alapján, amelyet közúton megtett vele, azt mondja: biztosan jobb, mint a tavalyi Corolla. Számára az a legfontosabb, hogy jól érezze magát a kocsiban, amellyel öt-hat versenyen rajtol.

Bútor Róbert, Tóth Vilmos Skoda Octavia WRC
Az utóbbi években a pilóta neve teljesen összeforrt a Citroenével, ám mivel a gyár kivonul a raliból, megszüntették a nemzeti bajnokságok támogatását. Bútor ezután új kihívást keresett magának, és mivel az F2-es, illetve a Szuper1600-as kategóriában mindent megnyert, amit lehetett, a legfelsőbb "osztályba" lépett. Skodája 2003-as fejlesztésű, és bár a pilóta igen szerényen beszél az esélyekről, ő a kategória egyik "sötét lova".

Michna Ottó, Zsíros Gábor Skoda Octavia WRC
Új autóval vág neki az idénynek Michna Ottó, aki már tavaly bemutatkozott a legnagyobb érdeklődésre számot tartó kategóriában - igaz, az Accenttel jóformán egy versenyen sem tudott gond nélkül végigmenni. Az Octaviát sokkal ütőképesebbnek érzi, és valószínűleg az is, hiszen tavaly Herczig futamokat nyert vele. A csapat be nem tervezett motorfelújítással kezdte az évet, de úgy tűnik, az autó most már rajtra kész.

Kiss Ferenc, Penderik László Hyundai Accent WRC
A kétszeres abszolút bajnok esete is bizonyítja, hogy hazánkban az eredményesség nem feltétlenül áll egyenes arányban a támogatás mértékével. Kiss két éven (1998, 1999) keresztül uralta a mezőnyt, majd ínséges esztendők következtek, amelyekben egy-egy viadalon tudott csak rajthoz állni. Az idén, úgy tűnik, az egész idényre megvan a pénz, és Kissnek a két téli verseny alapján nagyon is tetszik a Hyundai WRC.

Holczer Dániel, Magyar Gábor Toyota Corolla WRC
A pilóta korábban az alacsonyabb kategóriákban tépdeste a babérokat, úgyhogy mindenképpen nagy váltás lesz számára a World Rally Car, de ügyes kezű sofőr, úgyhogy biztosan megoldja a rá váró feladatot. Ezzel az autóval természetesen nagy csodákat nem várhatunk tőle, de az első évben valószínűleg nem is az a célja, hogy megváltsa a világot, inkább afféle tanulószezonnak szánja az ideit.

Tagai Tamás, Tagai Róbert Skoda Octavia WRC
A pilóta néhány héttel ezelőtt gerincsérvműtéten esett át, úgyhogy az orvosok kérésére kénytelen kihagyni az első futamot, de Miskolcon már mindenképpen rajtolni szeretne. Ugyanazzal az Octaviával száll harcba a bajnoki pontokért, mint amelyikkel tavaly riogatta az ellenfeleket, de most már a kiváló részeredmények után végre futamot szeretne nyerni - sőt, harcba szállni a dobogós helyezések valamelyikéért. ---- A8 - A géposztály indulói közül néhányan a dobogós helyekért folyó küzdelembe is beleszólhatnak (bár ennyi WRC mellett nem lesz könnyű dolguk), elég, ha csak arra gondolunk, hogy Aschenbrenner György tavaly futamot is tudott nyerni a Mitsubishijével. "Asi" az első futamon biztosan új navigátorral (Zagyva Lajos) indul, hiszen állandó társa, Percze Nándor nemrégiben balesetet szenvedett, és több műtéten esett át. Aschenbrenner A8-as koronájáért többen szállnak harcba az idén, az egyik legjobb eséllyel valószínűleg a korábbi sokszoros gyorsasági autós bajnok, Turán Frigyes. De nem szabad megfeledkeznünk Botka Dávidról, vagy éppen a tavaly év végén már dobogóra álló ifjabb Rabócsi Tiborról, a szupertehetséges Hideg Krisztiánról, illetve Hankó Lászlóról sem.

N-csoport - Minden évben ez az egyik legerősebb géposztály (bár az idén többen pályáznak erre a címre), és minden évben itt zajlik az egyik legnagyobb küzdelem. Az idén egészen biztosan nem lesz címvédés, hiszen az utóbbi két esztendő bajnoka, Spitzmüller Csaba a WRC-sek táborát erősíti. A kategória élharcosai között emlegetjük a korábban bajnoki címet is szerző Elek Istvánt, Botka Krisztiánt, a tavalyi ezüstérmes Balázs Vilmost, az egykori gokartos kiválóságot, Magyar Miklóst, vagy éppen az idény végén a tehetségét ebben a kategóriában is megcsillantó Zsolt Dánielt.

Szuper1600 - Az utóbbi évek egyeduralkodójának távollétében (Bútor Róbert is WRC-vel folytatja) ebben a kategóriában is új bajnokot koronáznak meg. A tavalyi ellenfelek közül Kakuszi Zsoltnak, Keller Péternek, vagy éppen Ollé Sándornak van a legnagyobb sansza arra, hogy a megüresedett trónra üljön. Borsi Gergely is kategóriát váltott, az idén a Herczig féle Citroen Saxóval száll harcba a pontokért - számára új a géposztály, de valószínűleg simán megoldja a feladatot. ---- Április 1-3.: Start Autó-rali, az ob 1. futama, Eger. Április 29.-május 1.: 12. Vredestein-rali, az ob 2. futama, Miskolc. Június 3-5.: Kassa-rali, az ob 3. futama, Kassa. Június 23-25.: Szombathely-rali, az ob 4. futama, Szombathely. Július 22-23.: Veszprém-rali, az ob 5. futama, Veszprém. Augusztus 12-14.: 19. Michelin Budapest-rali, az ob 6. futama, Budapest. Szeptember 16-18.: 38. Allianz Hungária Mecsek-rali, az ob 7. futama, Pécs. Október 14-16.: 5. Zemplén-rali, az ob 8. futama, Tokaj/Sátoraljaújhely
Kilométerrôl kilométerre
IdôellenôrzôHelyszínTáv (km)Elsô autó
Április 1. (péntek)
Ünnepélyes rajtEger, Dobó tér17.00
Április 2. (szombat)
RajtEger, sportcsarnok9.00
Gy. 1.Szarvaskô–Egerbocs7.09.58
Gy. 2.Bükkszéktetô–Terpes9.810.26
Gy. 3.Tarnaszentmária–Egerszalók13.411.07
Gy. 4.Szarvaskô–Egerbocs7.012.45
Gy. 5.Bükkszéktetô–Terpes9.813.13
Gy. 6.Tarnaszentmária–Egerszalók13.413.54
Gy. 7.Szarvaskô–Egerbocs7.015.32
Gy. 8.Bükkszéktetô–Terpes9.816.00
Gy. 9.Tarnaszentmária–Egerszalók13.416.41
CélEger, sportcsarnok18.21
Április 3. (vasárnap)
RajtEger, sportcsarnok7.00
Gy. 10.Egerszalók–Verpelét7.28.00
Gy. 11.Terpes–Bükkszéktetô10.08.43
Gy. 12.Rozsnak–Bátor16.09.16
Gy. 13.Egerszalók–Verpelét7.211.16
Gy. 14.Terpes–Bükkszéktetô10.011.59
Gy. 15.Rozsnak–Bátor16.012.32
CélEger, Dobó tér14.22
Új idény és újdonságok

Új névadója van az első osztályú sorozatnak, amelynek a hivatalos neve így Agip országos ralibajnokság.

Az idén nincs mínuszolás, ami azt jelenti, hogy a tavalyi idénnyel ellentétben nem lehet "eldobni" a legrosszabbul sikerült verseny eredményét, hanem minden futamot számításba vesznek a végelszámoláskor.

Nincs szorzós verseny - vagyis a győztesnek minden viadalon húsz pont jár, ellentétben a korábbi évekkel, amikor a nemzetközi futamok 2-szeres vagy 1.5-szeres pontot értek.

Hosszú évek után újra van külföldi verseny a naptárban: a mezőny visszatér Kassára, ahol a szlovák bajnoksággal közösen tartják meg a magyar ob-futamot.

A versenyek össztávjára vonatkozó előírás változott: szélesebb lett a távra vontakozó intervallum.

Ettől az évtől kezdve a rajtszámot az ajtó helyett a hátsó oldalablakra ragasztják, ugyanúgy, ahogyan azt már a világbajnoki futamokon megszokhatták a nézők.

Sohasem indult még ennyi World Rally Car (11) a bajnokságban, mint az idén. ---- 1978.: Ferjáncz Attila, dr. Tandari János (Volán SC)
1979.: Ferjáncz Attila, dr. Tandari János (Volán SC)
1980.: Ferjáncz Attila, dr. Tandari János (Bp. Volán)
1981.: Ferjáncz Attila, dr. Tandari János (Bp. Volán)
1982.: Ferjáncz Attila, dr. Tandari János (Bp. Volán)
1983.: Hideg János, Kecskeméti Zoltán (Kaposvári KSE)
1984.: Hideg János, Bán Attila (Volán-Surján SE)
1985.: Ferjáncz Attila, dr. Tandari János (Váci AJ)
1986.: Németh László, Jójárt András (Váci AJ)
1987.: Ranga László, Dudás Mihály (Pannon Volán SC)
1988.: Ranga László, Dudás Mihály (Novotrade-Navigátor)
1989.: Selmeczi György, Jutassy József (Novotrade-Navigátor)
1990.: Ferjáncz Attila, dr. Tandari János (Novotrade-Navigátor)
1991.: Ranga László, Büki Ernő (MHB Rallye Team)
1992.: Ranga László, Büki Ernő (MHB Rallye Team)
1993.: Ranga László, Büki Ernő (Marlboro Rallye Team)
1994.: Ranga László, Büki Ernő (Marlboro Rallye Team)
1995.: ifj. Tóth János, Gergely Ferenc (Aral Colonia Rallye Team)
1996.: ifj. Tóth János, Gergely Ferenc (Aral Colonia Rallye Team)
1997.: ifj. Tóth János, Gergely Ferenc (Aral Colonia Rallye Team)
1998.: Kiss Ferenc, Büki Ernő (Mol Rally Team)
1999.: Kiss Ferenc, Büki Ernő (Mol Rally Team)
2000.: ifj. Tóth János, Tóth Imre (Symphonia Rally Team)
2001.: ifj. Tóth János, Tóth Imre (Symphonia Rally Team)
2002.: ifj. Tóth János, Tóth Imre (Bomba! Rally Team)
2003.: Benik Balázs, Somogyi Pál (OMV Benik Rally Team)
2004.: Turi Tamás, Kerék István (Turi Rally Team)
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik