Parázs hangulat, tüzes csaták és égő domboldal. Röviden így lehetne öszszefoglalni a szombati nap történéseit az idénynyitó Start Autó-ralin. Ja, és rendkívül fontos megjegyezni, hogy az egy év kihagyás után visszatérő ifjabb Tóth János vezet a versenyben, de szorosan ott liheg a nyakában az elmúlt két év bajnoka: Turi Tamás 1.1, Benik Balázs 7.2 másodperccel marad le mögötte.
Ifj. Tóth János egy év kihagyás után a lehetô legmeggyôzôbben tért vissza a ralibajnokság elsô futamának elsô napján, hiszen az élen áll (fotó: Mirkó István)
Ifj. Tóth János egy év kihagyás után a lehetô legmeggyôzôbben tért vissza a ralibajnokság elsô futamának elsô napján, hiszen az élen áll (fotó: Mirkó István)
De nézzük csak szépen sorjában, mi történt a hatalmas érdeklődéssel kísért viadal első napján. Várható volt, hogy minden idők legszorosabb bajnoksága kezdődik, de arra talán senki sem számított, hogy tizedmásodpercek döntenek a szakaszokon. Meg arra sem, hogy az utak mentén szinte mozdulni sem lehet a rengeteg nézőtől. Utóbb a közönség okozott is egy kis zűrt, pontosabban tüzet (kigyulladt a domboldal), aminek következtében a rendezők biztonsági okokból kénytelenek voltak törölni a nap utolsó gyorsaságiját. A mezőny alternatív etapútvonalon teljesítette a szervizparkig vezető távot, és mindenki szegényebb lett egy élménnyel. Mert bizony élményszámba ment ezen a napon az összes apró ütközet.
Start Autó-rali, az Agip ob 1. futama, Eger Abszolút sorrend 8 gyorsasági szakasz után (egy elmaradt): 1. ifj. Tóth János, Bahor Bea (Peugeot Total Pirelli Rally Team, Peugeot 206 WRC) 33:37.8, 2. Turi, Kerék I. (Turi Rally Team, Skoda Octavia WRC) 1.1 másodperc hátrány, 3. Benik, Vinoczai (OMV Benik Rally Team, Ford Focus WRC) 7.2 mp h., 4. Aschenbrenner, Zagyva (V-Max Asi Rally Club, Mitsubishi Lancer Evo6) 33.7 mp h., 5. Herczig, Tóth I. (Herczig Autósport, Ford Focus WRC) 34.6 mp h., 6. Spitzmüller, Kazár (Pacotti Motorsport, Toyota Corolla WRC) 35.9 mp h.
A gyorsasági szakaszgyőzelmeken ifjabb Tóth János és Turi Tamás osztozott 5:3 arányban, ám az utánuk következők száguldása is figyelemre méltó volt. Parádés különcsatákat láthattunk, és úgy zárult a nap, hogy jóformán semmi sem dőlt el.
Ifjabb Tóth János több mint egy éve nem ült versenyautóban, úgyhogy érthető volt: az első viadalt a tanulásnak akarta szentelni. A Peugeot 206 WRC bitangul ,,szólt", a hatszoros abszolút bajnok azonban eleinte visszafogottan közlekedett vele, mert nem akart kockáztatni. Az első kör után változtattak a beállításon, és attól kezdve minden sokkal jobban ment. Jöttek is a részsikerek. A vezető pozíciót azonban csak a napi utolsó szakaszon vette át ,,Janika" Turitól. ,,A végére egész jól bemelegedtünk - mondta a Peugeot pilótája, aki új navigátorral, Bahor Beával autózik. - Nem gondoltam, hogy az első nap végén vezetni fogunk a versenyben, de ha már így alakult, nem bánom…"
A címvédő Turi Tamás azt mondja, mindössze annyit hibázott egész nap, hogy az egyik kanyarban túlcsúszott. Neki is a futóművel volt kis gondja (meglazult), ám ez nem befolyásolta döntően a teljesítményét. A Skodából szerinte többet már nem lehet kihozni, de azért a maximumra kapcsol a zárónapon.
Csakúgy, mint Benik Balázs, aki szintén lőtávolon belül van - ő is a futamgyőzelemre esélyesek táborát gyarapítja. Nem akar mindent egy lapra feltenni, de természetesen neki sem mindegy, hogy hány ponttal kezdi az idényt. Természetesen húszra vágyik…
A pillanatnyi dobogósok után van egy kis űr, de a mögöttük következők is ,,vérre menő" csatát vívnak egymással - 2.2 másodpercen belül vannak hárman. Folyamatosan cserélgették a helyeket, de a nap végére Aschenbrenner György került lépéselőnybe, ami egyben azt is jelenti, hogy az A8-as Mitsubishivel autózó pilóta öt World Rally Cart előz meg. Ez igazán figyelemre méltó, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a pilóta szervógondokkal küszködött, ráadásul nem is a megszokott navigátorával autózik (Percze Nándor néhány hete autóbalesetet szenvedett, és még lábadozik).
Persze a többiek sem úszták meg gondok nélkül. A Fordra váltó Herczig Norbert a motorerőt kevesellte. Elvileg a miskolci viadal után akarták felújítani az erőforrást, de a tények ismeretében lehet, hogy erre már korábban sor kerül. Spitzmüller Csaba a mezőny egyik legszebb autóját kormányozza, és nagyon élvezi a versenyt, bár a váltóáttételt nem sikerült eltalálni, és a végén egy, a műszerfalon kigyulladó piros lámpa is a pilótára ijesztett. "Spici" ettől eléggé összezavarodott, és két helyet csúszott vissza, de így sincs veszve semmi. A fennmaradó három WRC közül Bútor Róbert Skodájában egész nap alig volt turbónyomás, a kategóriát váltó pilóta ennek ellenére a hetedik, Vizin László pedig arra panaszkodott, hogy a Ford nem annyival gyorsabb, amennyivel többe kerül a tavalyi Corollánál. Holczer Dániel egyelőre tanulgatja a Corollát - pillanatnyilag a 13. helyen áll.
A szurkolók így is veregették a vállát, csakúgy, mint a többiekét, helyezésre való tekintet nélkül. Az esti szervizparkban szinte mozdulni sem lehetett az emberektől, a pilóták jóformán ki se tudtak szállni a kocsijukból, annyian vették körül őket. Úgy tűnik, a rali iránti érdeklődés egyenes arányban nő a WRC-k számával. Márpedig azokból bőven van az idén.