Csillaghullás - ez az egy szó tökéletesen összefoglalja a Vredestein-rali első napján történteket. Ahhoz képest ugyanis, hogy az egri idénynyitón egyetlenegy World Rally Car sem búcsúzott műszaki gondok miatt, ezúttal a technika ördöge már az első napon alaposan megtizedelte a mezőnyt.
De nézzük sorjában, hogy mi történt. Tegnap reggel még úgy tűnt, újabb közelharcot vív egymással ifjabb Tóth János, Turi Tamás és Benik Balázs. Az első gyorsasági szakaszon (amely a leghosszabb volt a verseny során) mindössze hét tizedmásodperc (!) volt a részsikert begyűjtő Janika és a címvédő Turi között. "Te jó ég, mi lesz ebből?!" - sóhajtottak a szurkolók, ám néhány órával később már lemondóan legyintettek. Turi pedig legszívesebben a fejét verte volna a falba csalódottságában.
Váltócsere miatt esett ki a bajnok
Ifjabb Tóth János megdolgozott a napi betevôért, hiszen hat gyorsasági után több mint tíz másodperccel vezet az abszolút rangsorban (Fotó: Mirkó István)
Az első kör végéig minden jól alakult - a szervizparkban azonban kiderült, hogy Turi Octaviájában váltót kell cserélni, ám a csapatnak ehhez több időre volt szüksége, mint húszegynéhány perc. Turi fel-alá sétált, próbálta szuggerálni a szerelőket, hátha attól gyorsabban dolgoznak, de minden igyekezete hiábavaló volt. A szervizpark már egy emberként szurkolt, hogy elkészüljenek, de Turi késett 11 percet a következő időellenőrzőről, ez 110 másodperc büntetést jelentett volna számára, így pedig már nem volt értelme folytatni.
Janika tovább növelte az előnyét (a napi hat szakasz közül hármat megnyert) és tegnap este 10.5 másodperces előnnyel vezetett a tavalyelőtti bajnok Benik előtt. Az egy év kihagyás után visszatérő Peugeot-pilóta elmondta: az első körben óvatos volt, mert a pályák rendkívül sárosak voltak, és nem volt ritka a vízátfolyás sem. Ilyenkor lassítania kellett, kizökkent a ritmusból, amelyet nagyon nehéz volt újra felvenni.
Ifjabb Tóth tovább barátkozik a kocsival
Szavazás
"Sajnálom Turi Tomit, jó csatát vívhattunk volna egymással - mondta sportszerűen ifjabb Tóth. - Annak persze örülök, hogy vezetünk, meg annak is, hogy az autónk sokkal kezesebb, sokkal jóindulatúbb, mint néhány hete Egerben volt. Továbbra is csak barátkozunk egymással, a féktávokon még sokszor spórolok."
Benik Balázsnak elvileg nem szerepelt a tervei között a spórolás, mégsem tudta kihozni a Fordból a maximumot. Ennek a lambdaszonda hibája az oka. A Focus "dadogott" a szűk kanyarokban és a teljesítménye sem volt olyan jó, mint az idénynyitón. Bár a tíz másodperces hátrány nem eget rengető (főleg, hogy ma eggyel több gyorsasági van, mint tegnap volt), a pilóta azt mondja: csak akkor támad, ha az autó megjavul, különben semmi értelme kockára tenni a biztos második helyet.
Bútor Róbert az első kör után álmában sem gondolta volna, hogy az abszolút harmadik helyen zárja a napot. Mert nem elég, hogy a váltóból dőlt az olaj, a kipufogó is leszakadt, úgyhogy a megmaradt rész pont a tankra lövellte a lángokat. Ezért ha Bútor nem akarta, hogy felrobbanjon a gép, etapprogramban kellett közlekednie. Ezek után a második körre helyreállt a rend, a kétkerékhajtásúak között korábban négy bajnoki címet szerző pilóta végre hírnevéhez méltó részidőket produkált, és felzárkózott a harmadik helyre.
Tagai Tamás nem elégedett magával
Ifjabb Tóth jános továbbra is biztosan vezeti az ob mezőnyét
Persze ehhez az is kellett, hogy megtizedelődjön a mezőny. A WRC-sek közül először a tavalyi N-csoportos bajnok Spitzmüller Csaba búcsúzott (felakadt a gázpedál, és így életveszélyes volt közlekedni a kanyarokban), majd a kétszeres abszolút bajnok Kiss Ferenc kényszerült a pálya szélére (egy törött féltengely miatt). Herczig Norbert is erre a sorsra jutott, miután szűken vett egy kanyart, defektet kapott, és a Ford futóműve megsérült.
A negyedik helyre Herczig kiesése után Tagai Tamás zárkózott fel, aki nemrég gerincműtéten esett át, és azóta ez az első viadala. Az Octavia pilótája bevallotta: azt hitte, könnyebb lesz a visszatérés. A helyezéssel alapvetően semmi gondja sincs, a saját teljesítményével azonban annál több, bár a második körben időnként már jól érezte magát a kocsiban.
A WRC-k közé az ötödik helyre beférkőzött Hideg Krisztián (róla bővebben keretes írásunkban olvashatnak), őt Michna Ottó követi, aki számára már az is öröm, hogy végre működik a kocsija (éjszaka még váltót cseréltek). Most végre elkezdhet összebarátkozni vele. Vizin Lászlónak (7. hely) ilyen gondjai nem voltak, ám rutinos róka lévén az útviszonyok óvatossá tették. Azt mondja: lesz még idő bőven a támadásra ma, amikor hét gyorsasági szakasszal befejeződik a verseny.
12. Vredestein Miskolc-rali, az Agip ob 2. futama Abszolút sorrend 6 gyorsasági szakasz után: 1. ifjabb Tóth János, Bahor Bea (Peugeot-Total-Pirelli Rally Team, Peugeot 206 WRC) 30:59.7 2. Benik, Vinoczai (OMV Benik Rally Team, Ford Focus WRC) 10.5 másodperc hátrány 3. Bútor, Tóth V. (Bútor Rally Team, Skoda Octavia WRC) 55.7 mp h. 4. Tagai T., Tagai R. (Intermédia Motorsport, Skoda Octavia WRC) 1:05.0 perc h. 5. Hideg, Szenner (Hideg Team, Mitsubishi Lancer Evo6) 1:13.10 p h. 6. Michna, Zsíros (Michna Rally Team, Skoda Octavia WRC) 1:30.5 p h. ---- K ---- &