Az év eddigi legszorosabb időmérő edzését láthatták a 35. Spanyol Nagydíj helyszínén szurkolók és a tévénézők. Az ideiglenes pole pozíció egyelőre Jarno Trullié, aki azonban mindössze 16 ezred másodperccel volt gyorsabb Fernando Alonsónál és 24 ezreddel Kimi Räikkönennél. Ehhez képest Ralf Schumacher már szinte látótávolságon kívül van a maga 75 ezredmásodperces hátránnyal. A címvédő Michael Schumacher egyelőre csak hetedik a Ferrarival.
Ezúttal fordított a sorrend, mint Malajziában és Bahreinben: egyelőre Fernando Alonso (jobbra) gratulálhat Jarno Trullinak (fotók: Reuters)
Ezúttal fordított a sorrend, mint Malajziában és Bahreinben: egyelőre Fernando Alonso (jobbra) gratulálhat Jarno Trullinak (fotók: Reuters)
Ralf Schumachernek a délelőtti második szabaedzésen futott 1:14,280 perces körideje már jelezte, hogy a Toyota csapat az imolai viszonylagos gyengélkedése után remekül felkészült a Spanyol Nagydíjra, és újra ugyanolyan versenyképes lehet, mint amilyen az idény első három futamán.
A szombati második gyakorlás egyébként azért is volt rendkívül érdekes, mert azon Mark Webberrel bezárólag összesen négy pilóta autózott jobb időt Szato Takuma tavalyi, 1:14,836-os idejénél, amelynél egyébként nagydíjhétvégén mostanáig nem értek el jobb eredményt a versenyzők. Most Kimi Räikkönen, Juan-Pablo Montoya és Mark Webber is alá tudott menni ennek az időnek.
Délután szinte ideális időben (a szél azért a pálya néhány pontján elég erős volt) kezdődhetett az első időmérő, amelyen az elsők között a pályára guruló Kimi Räikkönen rögtön megjavította Michael Schumacher tavalyi, 1:15,022-es pole pozíciós idejét, így új hivatalos pályacsúcsot állított fel (a nem hivatalos rekordot Jenson Button tartja 1:13,552-vel).
Szavazás
Mint később kiderült, Räikkönen McLaren-Mercedese olyannyira jól volt "kihegyezve", hogy a pálya első kilométerén elkövetett apróbb hibája ellenére a finn pilótát egészen addig senki nem tudta fölülmúlni, amíg Jarno Trulli a pályára nem hajtott. Az olasz pilóta az első szektorban ugyanúgy gyorsabb volt finn vetélytársánál, mint előtte több más versenyző, majd a másodikban elveszítette az előnyét. Mivel Räikkönen rendkívül gyors volt a Circuit de Catalunya utolsó szektorában, mindenki azt gondolta, hogy Trulli sem tudja őt megelőzni, azonban nem így történt, mert az olasz 24 ezred másodperccel megjavította a finn klasszis idejét.
Michael Schumacher (Ferrari) utolsó előttiként következett, azonban a második időmérő pontnál már 0,2 mp volt a hátránya, így biztosnak látszott, hogy nem tud veszélyes lenni a legjobbakra. A hétszeres világbajnok nem is tudott csodát tenni a kör végéig, sőt a hátránya hat tizedre nőtt, ami akkor a hatodik helyhez volt elegendő.
Hátra volt azonban még Fernando Alonso, aki miatt tízezrek zarándokoltak ki a Barcelonához közeli autodrómba. A Renault összetettben élen álló spanyolja az első szektorban valamivel lassabb, a másodikban gyorsabb, míg a harmadikban hajszállal megint csak lassabb volt Trullinál, így 16 ezredmásodperccel kikapott, és a második helyről várhatja a rajtsorrendet eldöntő holnap délelőtti (10 óra) második időmérőt.
Kimi Räikkönen dühös volt, mert elszúrta a kettes kanyart
Jól szerepelt a két Williams-BMW is. Nick Heidfeld és Mark Webber a pálya első szakaszán nagyon gyors volt, a második két szektorban azonban a teljesítményük elmaradt a Trulli, Alonso, Räikkönen, Ralf Schumacher kvartettétól, így az ötödik és a hatodik hely jutott nekik.
Barrichello is tíz hellyel hátrébbról indul
A mai időmérő edzés előtt motort kellett cserélni Rubens Barrichello Ferrarijában, így a brazil versenyzőt tíz helyet visszasorolják majd a rajtrácson a két kvalifikáción elért összetett eredményéhez képest. Nem elég tehát, hogy a dél-amerikai pilóta csak a kilencedik helyet szerezte meg a mai időmérőn, ha nem sikerül jelentősen javítania holnap délelőtt, akkor a Minardikkal kezdhet csatázni a barcelonai futam első néhány körében. Pénteken Nick Heidfeld Williams-BMW-jében kellett kicserélni a motort, így a német pilóta is abban a tudatban versenyez, hogy tíz hellyel hátrébbról rajtol majd holnap.
A válltörése után visszatérő Juan Pablo Montoyának nem sikerült az első kvalifikáció: a kolumbiai versenyző több mint egy másodperccel kapott ki saját csapattársától, Kimi Räikkönentől, és 1:15,902 perces produkciója a 12. helyhez volt elég.
Az biztos, hogy rendkívül izgalmas második időmérő edzés elé nézünk, hiszen az első négy helyezett között 80 ezred másodperc különbség sincsen. Abban biztosak lehetünk, hogy a Trulli, Alonso, Räikkönen hármas- ból mindegyik megtesz majd mindent azért, hogy megszerez- ze az egyes rajtkockát.
A DOBOGÓSOK MONDTÁK
Jarno Trulli (Toyota, 1.): - Nagyszerű kört futottam, a csapat nagyon jól dolgozott. Őszintén szólva egy kicsit meg is lepődtem, hogy ilyen jól mentem, ugyanis reggel volt egy kis probléma a hajtóművel, és a kocsit most is egy kicsit alulkormányozottnak éreztem. A hétvége folyamán fokozatosan javultunk eddig, így ez a mostani nagyon szép eredmény.
Fernando Alonso (Renault, 2.): - Ez egy különleges időmérő edzés volt számomra, mert saját közönség előtt, az ő támogatásukat érezve versenyezhettem. A gyors körömben elkövettem néhány kisebb hibát, ezért elégedett vagyok, hogy befértem az első háromba. Egy kicsit jobban tapadt az autó, mint ahogyan arra számítottam. Látom, hogy a kocsi egyre gyorsabb tud lenni, ami biztató. Persze a kocsi már eddig is jól viselkedett, és úgy érzem, sikerült jól beállítanunk a holnapi időmérőre és a versenyre, amikor reményeim szerint még ütőképesebb leszek.
Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes, 3.): - Ahhoz képest, hogy az edzés elején kellett gyors kört autóznom, elég jó ez az eredmény, de dühös vagyok, mert a kettes kanyarban kissé kisodródtam, és ott el is veszítettem körülbelül fél másodpercet. Ha ez nincs, én lehettem volna a leggyorsabb. A holnapi nap az, ami igazán számít, de én türelmetlen voltam. Az autó nagyon jól működött, megvan a megfelelő sebesség, így jó rajtpozíciót remélek a holnapi második tréningen.
35. Spanyol Nagydíj, az első időmérő edzés végeredménye:
1. J. Trulli
olasz
Toyota
1:14,795
3
2. F. Alonso
spanyol
Renault
1:14,811
3
3. K. Räikkönen
finn
McLaren-Mercedes
1:14,819
3
4. R. Schumacher
német
Toyota
1:14,870
3
5. N. Heidfeld
német
Williams-BMW
1:15,038
3
6. M. Webber
ausztrál
Williams-BMW
1:15,042
3
7. M. Schumacher
német
Ferrari
1:15,398
3
8. G. Fisichella
olasz
Renault
1:15,601
3
9. R. Barrichello
brazil
Ferrari
1:15,746
3
10. D. Coulthard
brit
Red Bull-Cosworth
1:15,795
3
11. F. Massa
brazil
Sauber-Petronas
1:15,863
3
12. J. Montoya
kolumbiai
McLaren-Mercedes
1:15,902
3
13. V. Liuzzi
olasz
Red Bull-Cosworth
1:16,288
3
14. J. Villeneuve
kanadai
Sauber-Petronas
1:16,794
3
15. N. Karthikeyan
indiai
Jordan-Toyota
1:18,557
3
16. T. Monteiro
portugál
Jordan-Toyota
1:19,040
3
17. C. Albers
holland
Minardi-Cosworth
1:19,563
3
18. P. Friesacher
osztrák
Minardi-Cosworth
1:20,306
3
---- Max Mosley, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) elnöke elárulta, hogy már a tél óta figyelték a BAR-istállót, amelynél csalást sejtettek. A két hete Imolában lebukó csapatot megfosztották a San Marinó-i pontjaitól, és további két mérkőzésről eltiltották. "Csak az őrültek próbálkoznak ilyennel, a Formula-1-ben már nem szokás hasonló dolgokat művelni. Ez utcai, bandák közötti gyorsulási versenyeken jelen lévő, primitív előnyszerzési módszer. A Formula-1-es berkekben ráadásul mindenki sejtette, hogy valami nem stimmel a BAR-ral" - fogalmazott Mosley.
A BAR, amely elfogadta a büntetést, a két kihagyott verseny miatt jelentős szponzorpénztől elesik. "Nem számoltuk ki pontosan, de úgy tízmillió dollár körül lesz a veszteségünk. Ráadásul sokkal nehezebb lesz megtartanunk Jenson Buttont a következő szezonokra" - fogalmazott Nick Fry csapatvezető. A BAR csak akkor élhet opciós jogával, ha a pilótának a Magyar Nagydíj előtt legalább annyi pontja van, mint a listavezető egységeinek 75 százaléka, azaz még versenyben van a világbajnoki címért. "Azt hiszem, lemondhatunk a végső elsőségről, ezzel minden esélyünk elszállt. Persze, versenyeket még nyerhetünk" - mondta Button. ---- A Benettonnál kétszeres világbajnokká váló Michael Schumacher 1996-ra a Ferrarihoz szerződött, ahol már hosszú ideje vártak arra, hogy világbajnoki esélyesként szálljanak harcba a Formula-1-ben. Jody Scheckter 1979-es vb-elsősége óta nem szerzett egyéni világbajnoki címet a Scuderia, bár többször is közel került hozzá. Legutóbb Alain Prost révén, még 1990-ben. Schumi megszerzésével új időszámítás kezdődött, ez már az első versenyeken kiderült. A német az első hat viadalon ugyan még nem nyert, de háromszor is a dobogóra állhatott, és kétszer indult a pole-ból. A nagy nap azonban a Spanyol Nagydíjon jött el. A rajtrácson a harmadik helyet szerezte meg, a mezőnyből magasan kiemelkedő Williams-istálló duója mögött. A pole pozíció Damon Hillé, a második rajtkocka Jacques Villeneuve-é volt, ám szombat délután elkezdett esni az eső, és a helyzet vasárnap délutánig nem változott.
A futamon Villeneuve rajtolt legjobban, mögötte a benettonos Jean Alesi, Hill, a szintén benettonos Gerhard Berger, a jordanes Rubens Barrichello, majd a két ferraris, Eddie Irvine és Schumacher sorkazott fel. Irvine a második körben kicsúszott, Barrichellón pedig átverekedte magát Schumi, aki Berger mögé került. Hill az esőben nem tudott uralkodni Williams-Renault-ja fölött, egymás után háromszor is megcsúszott, az utolsó eset után, a 11. körben ki is szállt a kocsijából.
Berger és Schumi Hill első, negyedik körben történt kicsúszása után került az angol elé, és ekkor eljöttek a német nagy pillanatai. Szenzációsan versenyzett, az ötödik körben Bergert, a kilencedikben Alesit, a tizenkettedikben Villeneuve-öt előzte meg. A kanadai lehagyása után, a kör végén az előnye 2.9 másodperc volt, ez körről körre 6.6-ra, 10.5-re, 14.9-re nőtt, ezekben a fordulókban teljesítette a verseny leggyorsabb körét, amely 2.2 másodperccel volt jobb a következő pilóta legjobbjánál. A szakadó esőben nem akadt ellenfele a ferrarisnak, akit nem lehetett megállítani. A 18. körben a motorjából furcsa hangok jöttek ki, ezért visszafogta magát - ám így is 45.302 másodpercet adott a második helyezett Alesinek, akit Villeneuve követett a célba.
A Ferrari visszafogottan ünnepelt, Jean Todt csapatvezető szerint "ez csak egy szerencsés győzelem volt, a további sikerekért keményen kell dolgozni".