A Le Mans-i 24 órás viadalon a szereplők egy teljes napon át nyomták a gázpedált, a cél pedig az volt, hogy eldöntsék, ez idő alatt ki jut legmesszebbre - azaz ki teljesíti a legtöbb kört a Párizs és Nantes között félúton fekvő, 13 605 méter hosszú versenypályán. A dán Tom Kristensen, aki július 7-én ünnepelte a 38. születésnapját, az idén immár hetedszer szerepelt olyan egységben, amely nem talált legyőzőre, és ezzel egyedülálló rekordot állított fel. Megjelenéséig a Formula-1-ben is sikeres Jackie Ickx volt a csúcstartó, a belga versenyző hatszor diadalmaskodott.
Tom Kristensent a Le Mans-i rekorddöntése után királlyá koronázták
Tom Kristensent a Le Mans-i rekorddöntése után királlyá koronázták
Kristensen, akinek apja dán túraautó-bajnok és az északi ország első Dakar-indulója volt, hasonló utat járt be, mint a Formula-1-es pilóták, és neki is az volt a vágya, hogy a száguldó cirkuszban szerepeljen. Gokarttal kezdett, 1985-ben dán bajnok lett, és Mika Häkkinen előtt megnyerte az északi bajnokságot, majd 1987-ben másodikként zárt a vb-n. 1991-ben, amikor a nála két évvel fiatalabb Michael Schumacher bemutatkozott a Formula-1-ben, győzött a német Formula-3-as bajnokságban, két évre rá pedig a japán F3-as szériában. Ekkor a világ legjobbjának kiáltották ki kategóriájában, és közel állt ahhoz, hogy F1-es pilótává váljon.
Ám nem jöttek az ajánlatok, így a tengerentúlon tesztelt IRL-csapatnál, a Formula-1-ből először a Minardi hívta meg tesztelni 1997-ben, amikor Schumi már kétszeres világbajnok volt. Később tesztelt a Tyrrellnél, a Williamsnél és a Jaguarnál is, 2000-ben pedig az F1-be készülő Michelin a hivatalos tesztpilótájává választotta. 38 évesen már nincs esélye Formula-1-es állásra, de a hosszú távú kategóriákban így is sikeres pályát vallhat magáénak, 1999-ben megválasztották a XX. század legjobb dán autóversenyzőjének.
Első Le Mans-i diadalát 1997-ben aratta, éppen kerékpártúrán vett rész, amikor Ralf Juttner, a Porschét indító Joest-istálló mérnöke meghívta a csapatba. Diadala a pole pozícióval és a leggyorsabb körrel vált igazán meghatározóvá. A Joest 1999-ben Audira váltott, és bár Kristensen az első évben még nem volt a csapat tagja, az R8-as 2000-es bemutatkozásánál már összeállt a nagy hármas: a német Frank Bielával és az olasz Emanuele Pirróval zsinórban három diadalt aratott az egynapos versenyen.
A 2001-es sikert beárnyékolta Kristensen 1997-es társának, Michele Alboretónak a halála, aki tesztelés közben szenvedett végzetes balesetet. A Biela, Pirro, Kristensen trió történelmet írt Le Mans-ban, a verseny történetében először nyert sorozatban háromszor ugyanaz az egység ugyanazzal az autóval. A dán 2003-ra Bentleyre váltott, és hogy jól döntött, azt az újabb siker mutatta. A legendás gyár kalandja után Kristensen visszatért az Audihoz, igaz, már nem Bielához és Pirróhoz, hanem a japán Goh-csapathoz. Bentleys társa, Rinaldo Capello és a japán Ara Szeidzsi mellett megszerezte hatodik diadalát, amelyet a hét végén Marco Wernerrel és J. J. Lehtóval megismételt, átírva a rekordot, és tökéletes búcsúval megajándékozva az Audit, amely - egy darabig mindenképpen - elköszönt Le Mans-tól.
Az Audit kiemelkedő teljesítménye miatt plusz súllyal és aerodinamikai átalakításokkal sújtották, és emiatt volt is gyorsabb autó az R8-asnál. A Pescarolo-Juddok sebességben még igen, megbízhatóságban viszont nem verték meg a címvédőt. "Minden rajtnál hiszek benne, hogy megnyerem a versenyt, de ebben még az R8-as volánjánál sem lehetek biztos. Sokszor kérdezik, hogy melyik a legkedvesebb győzelmem, de én mindig azt mondom, hogy az első nélkül nem lenne meg a többi. A legjobban viszont erre emlékszem" - mondta Kristensen, aki három és fél órával a leintés előtt vette át a volánt, hogy a célig ő vezesse gépét.