Elfüstölték tartalékjaikat

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2005.08.17. 22:01
Címkék
A Magyar Nagydíjon Európa elbúcsúztatta a dohányreklámokat a Formula-1-től, és bár Törökország egyelőre nem tagja az Európai Uniónak, Mumtaz Tahincioglu, a Török Autósport-szövetség elnöke tavaly leszögezte, náluk sincs helye a cigireklámoknak. Azaz, rövidesen valóban eltűnnek a dohánytermékek logói a Formula-1-ből, amelynek jelenlegi gazdasági hátteréhez óriási mértékben hozzájárultak a cigarettagyárak.
Az utóbbi években is volt arra példa, hogy levették a kocsikról a dohányreklámokat, amelyek rövidesen teljesen eltûnnek
Az utóbbi években is volt arra példa, hogy levették a kocsikról a dohányreklámokat, amelyek rövidesen teljesen eltûnnek
Az utóbbi években is volt arra példa, hogy levették a kocsikról a dohányreklámokat, amelyek rövidesen teljesen eltûnnek
Az utóbbi években is volt arra példa, hogy levették a kocsikról a dohányreklámokat, amelyek rövidesen teljesen eltûnnek
Az utóbbi években is volt arra példa, hogy levették a kocsikról a dohányreklámokat, amelyek rövidesen teljesen eltûnnek
Az utóbbi években is volt arra példa, hogy levették a kocsikról a dohányreklámokat, amelyek rövidesen teljesen eltûnnek

A Formula-1 és a dohánygyárak szoros kapcsolata 1962-re vezethető vissza, amikor egy brit kutatócsoport azzal állt elő, hogy a dohányzás káros az egészségre. Két évvel később az amerikai Luther Terry kijelentette, hogy a cigaretta szívása tüdőrákot okoz, így 1965-re Nagy-Britanniában be is tiltották a televíziós dohányreklámokat. A hetvenes évek elején az Egyesült Államokban is így határoztak, és a nyugat-európai országok is sorra betiltották a televíziós dohányreklám-sugárzást.

A vállalatoknak más hirdetési forrást kellett találniuk, és tökéletesnek bizonyult számukra az autósport, elsősorban a Formula-1. Az Imperial Tobacco az 1968-as Monacói Nagydíj előtt megegyezett a Lotusszal, így az egyik márkájának neve felkerült Graham Hill és Jackie Oliver autójának oldalára. A hetvenes évek elején a Philip Morris is megérkezett, az Imperial pedig egyre több márkáját festette különböző autók oldalára. A francia nemzeti dohányvállalat sem váratott magára sokáig, majd a svájci és az olasz cigigyárak is beszálltak, és lavinaszerűen ömlött a pénz a Formula-1-be. (A tengerentúlon is hasonlóan alakultak az események, az RJ Reynolds vállalat nemrég lejáró névadó szponzorációs szerződést kötött a NASCAR élsorozatával.)

Az egészségügyi és dohányzásellenes szervezetek ezt nem sokáig nézték tétlenül, a nyolcvanas évek közepén megalakult Európa rákellenes mozgalma, amely először fogalmazta meg a dohányreklámok teljes körű betiltásának gondolatát. Az első vihar 1992-ben tört ki, amikor a francia dohányzásellenes szervezet feljelentette a TF1 tévécsatornát, mert az a televízióban dohányt reklámozott a Formula-1 révén.

Szavazás

Ki nyeri a Brazil Nagydíjat?

A bírósági döntés szerint minden egyes felvillanó logóért tízezer frankot kellett volna fizetnie a tévétársaságnak, amely erre közölte: inkább nem közvetít semmit. Az ügyet ezután ejtették, de a francia érdekeltségű Williams-Renault-ra 35 millió frankos bírságot szabtak ki. Az FIA a balhé miatt törölte a Francia Nagydíjat, majd rövidesen minden megoldódott: a pénzbírságot ejtették, a Francia GP-t visszavették.

Egyre több országban helyezték kilátásba a dohányreklámok betiltását, Max Mosley, az FIA elnöke pedig egyre többször hangoztatta, hogy kiviszi Európából a Formula-1-et - csakhogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) dohányzásszabályozási törekvéseihez a többi kontinens országai is csatlakoztak.

A cigarettagyártók pedig egyre inkább visszahúzódtak, mert amíg tíz éve szinte minden csapatnak volt ilyen jellegű szponzora, az idén már csak a Ferrari, a Jordan, a Renault, a BAR és a McLaren támaszkodott dohánygyárra. A Magyar Nagydíj óta a McLaren is elállt ettől , így már csak négy csapatot érint a tilalom. A Ferrarit leszámítva a többiek retteghetnek, ugyanis a brit törvények szerint helyi csapat nem teheti az autóira dohánymárka nevét és logóját, ha a versenyt hazai tévécsatorna közvetíti. A törvény megszegése esetén jön a büntetés.

Az FIA 2006 végére ígérte, hogy betiltja a dohányreklámokat, de később ezt módosította, a jelen állás szerint csak "tanácsolja" a csapatoknak, hogy mellőzzék a cigit. A Ferrari az egyetlen, amely használhatja a kibúvót, Jean Todt szerint még hosszú évekig tarthat a Scuderia Philip Morrisszal kötött szerződése.

A cigiügy tehát augusztus elsejével sem oldódott meg, sőt, ha lehet, még bonyolultabbá vált.

1. Török Nagydíj, a 19 futamos Formula-1-es világbajnokság 14. állomása, Isztambul
A program. Péntek. 10: 1. szabadedzés (tv: n-tv, élő), 13: 2. szabadedzés (tv: DSF, 17 és 20.15 - felvételről). Szombat. 8: 3. szabadedzés (tv: DSF, élő), 9.15: 4. szabadedzés (tv: RTL, 10 - felvételről), 12: hivatalos időmérő edzés (tv: RTL, RTL Klub, élő). Vasárnap. 14: a verseny rajtja (tv: RTL, RTL Klub, élő)
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik