A napjaink legsebesebb versenyzőjének tartott Kimi Räikkönené lett az első török rajtelsőség. A Magyar Nagydíjat megnyerő Jégember könnyedén kormányozta McLaren-Mercedesét az első rajtkockába, a két Renault elé. A tréningen rengeteg volt a hiba, az új isztambuli pálya jó néhány versenyzővel kifogott az időmérőn, még a hétszeres világbajnok Michael Schumacher is megpördült.
Kimi Räikkönen megtartotta a Hungaroringen felvett lendületét, de a futamgyôzelemért meg kell vívnia a Renault-kkal
Kimi Räikkönen megtartotta a Hungaroringen felvett lendületét, de a futamgyôzelemért meg kell vívnia a Renault-kkal
A Hungaroringen előzetesen mindenki a McLaren és a Renault csatáját várta, a két csapat annyira kiemelkedik a többi közül az idén, hogy csupán egy gárda jegyzett győzelmet rajtuk kívül - a Ferrari is csak akkor, amikor Indianapolisban nem álltak rajthoz a michelinesek. Magyarországon a Renault váratlanul leszerepelt, de most megint a régi, Isztambulban Fernando Alonso és Giancarlo Fisichella is bekerült az első háromba.
Csak Räikkönen tudta megelőzni őket, azaz jól tartalékoltak Magyarországon, ahonnan a kétversenyes szabály miatt magukkal hozták motorjaikat. "A Hungaroringen az első kanyarban elszálltak az esélyeim, úgyhogy visszafogtam magam, és takarékon üzemeltettem a hajtóművet. Itt le kell győznünk a McLarent, a világbajnoki versenyfutásban ez nagyon fontos lenne a tekintély miatt. Nehéz feladat, de azzal, hogy ketten is a legjobb háromban vagyunk, bizonyítottuk a versenyképességünket" - fogalmazott a vb éllovasa, aki a harmadik helyről rajtol.
A második pozícióba társa, Fisichella az ő segítségével került, az utolsó kanyarkombináció előtti hátszélre Alonso tanácsára rádión keresztül figyelmeztették az olaszt. "Óriási szél volt, ami főleg a fékezéskor zavart, úgyhogy sokat számított a figyelmeztetés. A célunk természetesen a győzelem, de már annak is örülnék, ha végre visszajutnék a dobogóra" - mondta Fisichella.
Szavazás
A két Renault Juan Pablo Montoya korai gyors körét felülmúlva került az élre, rájuk csak az utolsóként pályára hajtó Räikkönen lehetett veszélyes. A finn előtt a két Schumacher és a két BAR-pilóta is megcsúszott, ők a pályára visszatérve homokossá tették az aszfaltot, ami megnehezítette Räikkönen feladatát. A finn azonban nem pörgette túl magát, összességében kényelmes tempóban szerezte meg a pole-t. "Péntekről szombatra virradóra megváltoztattuk az autót, amely már reggel tökéletes volt. Az edzés nagyon kiszámíthatatlan itt, az autóból nézve azért nem volt olyan egyszerű megszerezni a pole-t. A pálya az óra járásával ellentétesen halad, ami megterhelő, pláne egy ilyen hosszú kihagyás után" - utalt Räikkönen a nyári szünet árnyoldalára.
Ma azonban remek verseny ígérkezik, ez mindenkinek segíthet visszarázódni a júliusban megszokott kerékvágásba.
1. TÖRÖK NAGYDÍJ, a módosított rajtsorrend:
1.
K. Räikkönen
finn
McLaren-Mercedes
1:26,797
3
2.
G. Fisichella
olasz
Renault
1:27,039
3
3.
F. Alonso
spanyol
Renault
1:27,050
3
4.
J. Montoya
kolumbiai
McLaren-Mercedes
1:27,352
3
5.
J. Trulli
olasz
Toyota
1:27,501
3
6.
N. Heidfeld
német
Williams-BMW
1:27,929
3
7.
M. Webber
ausztrál
Williams-BMW
1:27,944
3
8.
F. Massa
brazil
Sauber-Petronas
1:28,419
3
9.
R. Schumacher
német
Toyota
1:28,594
3
10
C. Klien
osztrák
Red-Bull-Cosworth
1:28,963
3
11.
R. Barrichello
brazil
Ferrari
1:29,369
3
12.
D. Coulthard
brit
Red-Bull-Cosworth
1:29,764
3
13.
J. Button
brit
BAR-Honda
1:30,063
3
14.
T. Monteiro
portugál
Jordan-Toyota
1:30,710
3
15.
C. Albers
holland
Minardi-Cosworth
1:32,186
3
16.
J. Villeneuve
kanadai
Sauber-Petronas
idő nélkül
2
17.
R. Doornbos
holland
Minardi-Cosworth
idő nélkül
2
18.
N. Karthikeyan
indiai
Jordan-Toyota
motorcsere
1
19.
M. Schumacher
német
Ferrari
idő nélkül
2
20.
T. Szato
japán
BAR-Honda
1:30,175
3
Hátrányok méterben
Alábbi listánkon azt mutatjuk be, hogy hány méterre a cél előtt jártak a többiek abban a pillanatban, amikor Räikkönen befejezte a mért körét (az adatokat az átlagsebességekből és az időeredményekből következtettük ki).
Fisichella 14.84 Alonso 15.51 Montoya 33.93 Trulli 42.97 Heidfeld 68.75 Webber 69.64 Massa 97.97 R. Schumacher 108.31 Klien 130.01 Barrichello 153.69 Coulthard 176.50 Button 193.64 Szato 200.05 Monteiro 230.56 Albers 312.16 ---- Hermann Tilke pályatervező szerint ha mindenki dicsér egy aszfaltcsíkot, akkor azzal baj van. A németet nagyon mégsem zavarta, hogy szinte kivétel nélkül áradoztak az isztambuli ringről a Formula-1-es pilóták és sportvezetők. "A pilóták boldogok, a csapatok szintén, én pedig odavagyok a boldogságtól. Végre van egy olyan pálya, amely képes megmutatni, kik emelkednek ki a többiek közül. Spa-Francorchamps-hoz hasonlítanám, és ez kell a pilótáknak. Itt kitűnnek a férfiak a fiúcskák közül" - fogalmazott Bernie Ecclestone, a Formula-1 ura, aki egy személyben felelős azért, melyik pályákon rendeznek versenyt.
A tegnapi hivatalos időmérőn történt sok kicsúszás és a GP2-es futam mozgalmassága után érdekes F1-es viadalra van kilátás. "Nagyon nehéz pályát építettek ide, nem egyszerű megtalálni az ideális ívet, és sokkal több gond van a tanulással, mint hittem. Az egyes és a hármas kanyar azért nagy kihívás, mert beláthatatlan, a nyolcas pedig páratlan a Formula-1-ben" - mondta Alonso.
A négy kis hajlatból álló, összességében 180 fokos kanyarkombináció több pilótán is kifogott, alig volt versenyző, aki nem rontotta el legalább egyszer az összetett balost. Az időmérőn a Webber feltartása miatt megbüntetett Szato, továbbá Villeneuve és Button is ott rontotta el a maga körét, A Schumacher fivérek pedig az azt követő kilencesben csúszott meg - a címvédő utóbb a nagy szélre fogta hibáját. "Amit csütörtökön a robogóról érzékeltem, teljesen félrevezetett. Az autóban ugyanis nagy sebességgel és szinte az aszfalton ülve sokkal nehezebb minden, ehhez hasonlót még nemigen tapasztaltam" - fogalmazott Schumacher, akinek autójában motort cserélt csapata. Ráadásul a Ferrari jelentős gumigondokkal küzd, a mogyoródi tapadását meg sem közelíti a vörös négykerekű, és ez látszott is Schumi és Barrichello teljesítményén. ---- Ketten kétszázkétszer Räikkönennek köszönhetően a McLaren 202. alkalommal kvalifikálta magát az első sorba, ezzel utolérte a Williamst a vonatkozó örökranglista második helyén (az éllovas a Ferrari 312-vel). A Jégember tizennegyedszer rajtolhat a "frontvonalból", ebből nyolcadszor az első kockából. Az ötödször pole-ozó finn mellett csak Alonso (4) nyert egynél többször időmérőt az idén.
Itt 11:3, ott 13:1 Jár a gratuláció Fisichellának is, aki a melbourne-i idénynyitó óta másodszor verte meg közvetlen kollégáját, és először került be az első sorba - Alonso, mostani harmadik pozíciója ellenére, fölényesen vezet kettejük edzéspárharcában (11:3). A Toyotánál még ennél is simábban alakul a csata: Trulli-R. Schumacher 13:1.
Tízen túliak társasága Elszenvedte pályafutása 30. edzésvereségét a mindenkori csapattárstól Michael Schumacher. Az őt most huszonnegyedszer fölülmúló Barrichello mindazonáltal aligha örül, hiszen hetedszer szorult ki az első tízből az évadban, ami - a Ferrarinál eltöltött éveit figyelembe véve - példanélküli. Schumi - az ausztráliai 19., a malajziai 13., és az imolai 13. helye után - negyedszer került tízen kívülre 2005-ben, ami szintén negatív rekord.