A Török Nagydíjon két olyan ütközés is történt, amelyen nem a pozícióért harcoló felek találkoztak egymással, hanem egy lekörözött és a vele egy, vagy többfordulónyi előnnyel álló versenyző. Az egyik ilyen koccanás Michael Schumacher és Mark Webber között történt, a hétszeres világbajnok pályafutása során már sokadszor "csattant" a Williams-istálló valamelyik autójával.
Mark Webber Isztambulban teljesen ártalmatlan szituációban találkozott a Williams-specialista Schumacherrel
Mark Webber Isztambulban teljesen ártalmatlan szituációban találkozott a Williams-specialista Schumacherrel
Isztambulban a 14. körben Mark Webber körhátrányban a két Ferrari közé szorult, miután defektje után új jobb hátsó kerékkel visszatért a pályára. Előtte Michael Schumacher haladt, és lassabb volt, mint a williamses. Webbert feltartotta a világbajnoki címvédő, ezért az egyik kanyarban elszánta magát, és megpróbálta megelőzni Schumit.
Csakhogy a német nem akarta elengedni, ráhúzta a kormányt, és a két autó összeütközött. Webber autóján ki kellett cserélni az első légterelőt, míg Schumi Ferrarija súlyosabb sérüléseket szenvedett, és a német versenye gyakorlatilag ezzel véget ért. "Hihetetlen volt, hogy az egyenesben össze-vissza cikázott, pedig rengetegszer megbeszéltük a gyűléseken, hogy ezt nem szabad csinálni, mert veszélyes. A kanyarban ezután mégis megpróbáltam megelőzni, de akkor rám húzta az autót. Amiatt, ami a kanyarban történt, nem hibáztatom, előtte viszont nem volt fair, amit művelt" - mondta Webber. "Nem értem, miért kockáztatott Mark, az ő helyzetében már semmi értelme sem volt ennek a manővernek" - replikázott Schumi.
Olaszország, 1995: találkozó Hill-lel
A német pilóta már naplót vezethetne a Williams-csapat autóival történt baleseteiből, ezek ugyanis roppant emlékezetessé váltak az évek során. Az első világbajnoki címét például úgy szerezte meg 1994-ben Ausztráliában, hogy Benetton-Fordját ráhúzta Damon Hill Williams-Renault-jára az egyik kanyarban, és miután mindketten kiestek, egy ponttal Schumi nyert. Egy évvel később kétszer is ütköztek egymással, Silverstone-ban és Monzában is mindketten kiestek, Schumacher simán megnyerte a vb-t.
Az 1997-es idényzárón Schumacher - immár Ferrarival - Jacques Villeneuve-vel csatázott a vb-címért, és akárcsak 1994-ben, pontelőnnyel érkezett az utolsó futamra. Jerezben megpróbálta ugyanazt, mint három évvel korábban Adelaide-ben, de ezúttal csak ő esett ki, Villeneuve harmadik lett, és megnyerte a vb-t. Schumi ezután a McLaren-Mercedesekkel csatázott, Williams-fronton viszonylagos csend uralkodott.
Malajzia, 2002: a Montoya elleni sorozat egyik elsô része
Aztán jött Juan Pablo Montoya, akivel 2002-ben Malajziában és Brazíliában, 2003-ban pedig az Európai GP-n ütköztek. Tavaly a Ferrari kiemelkedett a mezőnyből, egyszer mégis megtalálta Montoyát: a Monacói Nagydíjon a biztonsági autó mögött haladva az alagútban ütköztek össze. Az idén Schumi ismét összejött a Williamsszel, az idénynyitón Nick Heidfelddel, Isztambulban pedig Webberrel koccant. A németet ismerve talán nem kockázatos kijelenteni, hogy folytatása következik… ----
Névjegy
RONALDINHO Teljes neve: Ronaldo de Assis Moreira Született: 1980. március 21., Porto Alegre Nemzetisége: brazil Posztja: támadó középpályás Magassága/testsúlya: 180cm/71kg Klubjai: Gremio (1998–2001), Paris Saint-Germain (2001–) Legnagyobb sikerei: világbajnok (2002), Copa América-gyôztes (1999), Konföderációs Kupa-ezüstérmes, a torna gólkirálya (1999), U17-es világbajnok, a torna legjobb játékosa (1997), Rio Grande do Sul állam bajnoka (1999)
A Török Nagydíjon Schumacher és Webber ütközése mellett még egy történt, Juan Pablo Montoya a verseny hajrájában Tiago Monteiróval találkozott, és nagyrészt ennek a koccanásnak köszönhette, hogy elveszítette a második helyet, és a McLaren nem aratott kettős győzelmet. "Montoya megelőzött, majd visszajött elém, és ráfékezett. A kocsim ekkor elveszítette a leszorítóerejét, és hiába fékeztem, nem kerülhettem el, hogy nekimenjek. Sajnálom, hogy emiatt pozíciót veszített, de azzal, hogy a fékezési területen irányt változtatott, hibázott" - mondta Monteiro.
Montoya a Jos Verstappennel történt, 2001-es brazíliai ütközésére emlékezett vissza, akkor az élen állt, s ugyanilyen szituációban a holland Arrowsa "felmászott a hátára". A győzelme ment el ezen, de ilyet már mások is tapasztaltak. A legemlékezetesebb talán Michael Schumacher és David Coulthard ütközése volt 1998-ban Belgiumban, ahol a győzelem - és a vb-cím - felé száguldó Schumi beleszállt az előtte lassan haladó DC McLaren-Mercedesébe.
A lekörözések másoknak az előzésre adtak jó esélyt, Nigel Mansell 1989-ben a Magyar Nagydíjon Stefan Johansson "segítségével" jutott túl Ayrton Sennán, míg 2000-ben Belgiumban Mika Häkkinen Ricardo Zonta lekörözésekor utasította maga mögé Michael Schumachert.
Isztambulban Szato Takuma egyébként visszavette a körét Kimi Räikkönentől, a finn nem csinálta azt, amit Schumi Webberrel. Hasonló eset történt már az 1993-as Japán Nagydíjon, akkor az élete első F1-es versenyét futó Eddie Irvine Ayrton Sennától vette vissza a körét - a háromszoros világbajnok brazil ezt pofonnal "jutalmazta". ---- A Török Nagydíj előtt három pilóta volt még versenyben a világbajnoki címért, most viszont már csak kettőnek van valós esélye arra, hogy megszerezze a végső diadalt. Schumacher kiesése után negyven pontra került Fernando Alonsótól (képünkön balra), amit a hátralévő öt futamon valószínűleg akkor sem tudna ledolgozni, ha visszaállnának a tavalyi erőviszonyok.
Maradt Alonso mellett Kimi Räikkönen (jobbra), aki győzelmével két pontot faragott a hátrányából, és 24 egységgel követi a spanyolt. A Renault valóban túltette magát a magyarországi gyengélkedésén, és az isztambuli produktum láttán kijelenthető: ezt a világbajnokságot Alonso csak elveszíteni tudja. Ha ugyanis a hátralévő öt futamon a McLaren Räikkönen vezérletével kettős győzelmet arat, és Alonso a harmadik lesz, marad négy pont előnye. Azaz háromszor még az is belefér neki, hogy negyedik legyen (pontegyenlőség esetén a finn lenne a világbajnok - több győzelmének köszönhetően).
Flavio Briatore szerint a Renault ura a kialakult helyzetnek. "Monza jobban fekszik nekünk, mint Isztambul, a Brazil Nagydíj előtt pedig jelentős fejlesztéseket hajtunk végre. A kezünkben van a kulcs a vébécímhez" - mondta az olasz sportvezető. "A legutóbbi tíz versenyből hatot megnyertünk, győzelmi sorozatunk két futamnál jár. A sikerünkhöz szükség van a Renault botlására, de ezért mi semmit sem tehetünk, továbbra is a saját feladatainkkal foglalkozunk" - így Martin Whitmarsh, a McLaren igazgatója. ---- Olaszország Corriere della Sera: "Räikkönen tökéletesen versenyzett, Alonso pedig megköszönheti Montoya öngólját." La Repubblica: "A Schuma- cher-érában még sosem volt ilyen rossz a Ferrari és maga a világbajnok sem. Rejtélyes mélyrepülés - reménykedjünk 2006-ban." Il Tirreno: "Kimi szuper volt, de Alonso ünnepelt igazán."
Franciaország L’Equipe: “Alonso veszített Isztambulban, de nem sokat. A Renault tartja a távolságot a McLaren előtt, és már csak öt futamot kell kibírnia."
Spanyolország El Mundo: "Két győztese volt a török viadalnak: Räikkönen ért elsőként a célba, Alonso pedig közelebb került a végső diadalhoz." As: "Michael Schumacher trónja Fernando Alonsóé."
Törökország Hürriyet: "Törökország hibátlanul átment a Formula-1-es vizsgán." Vatan: "A pilóták a pályán, a nézők a sztrádán küzdöttek. Sokan úton rekedtek a verseny felé menet a forgalmi dugóban."