Talmácsi Gábor szombaton látszólag felrúgta a KTM-en belüli egyezséget, és legyőzte Mika Kalliót Katarban. A csapatutasításokból eredő botrányos esetek azonban nemcsak a gyorsasági motorban léteztek, léteznek, hanem más sportágban is.
dppi
Villeneuve 1982-ben gondolni sem mert arra, hogy Pironi nyer, érzelmeit nem is titkolta az eredményhirdetéskor – késôbbi halálos balesete miatt többé ki sem békülhettek…
dppi
Villeneuve 1982-ben gondolni sem mert arra, hogy Pironi nyer, érzelmeit nem is titkolta az eredményhirdetéskor – késôbbi halálos balesete miatt többé ki sem békülhettek…
Talmácsi Gábor Katarban csapattársa, a világbajnoki címre pályázó Mika Kallio mögött versenyezte végig a futamot, az utolsó métereken azonban előzésbe kezdett. A leintéskor az először örülő csapattagok - vezetők és szerelők - a fejüket fogták, a boxban senki sem szólt Talmácsihoz, mindenki a csalódott Kalliót vigasztalta.
Hogy miért? A verseny előtt a két motoros között 50 pontnyi különbség volt, a csapat ezért megkérte Talmácsit, hogy segítse finn társát, aki átvehette a vezetést a pontversenyben a svájci Thomas Lüthitől. Át is vette, de csak két pont a különbség - ha Kallio nyer, az előnye hétpontos. Ráadásul nemcsak a KTM-en belül dühöngenek, a nemzetközi sajtó is értetlenül áll a történtek előtt, még akkor is, ha Talmácsit többen is esélyesnek tartják a vb-címre (éppen ezért az értetlenség a KTM-nek is szól az elhamarkodott csapatutasítások miatt).
Nem példátlan ez a helyzet a technikai sportokban, más szakágakban is történtek világraszóló botrányok, összeállításunkban ezek közül csemegézünk. A csapatutasítások kapcsán az autósport-rajongók nagy része a Formula-1-re, azon belül is a Ferrarira gondol. A Scuderia politikájában visszatérő elem a csapaton belüli rangsor felállítása, ez a kezdetek óta bevett szokás a maranellóiaknál.
Collins átadta autóját Fangiónak
Ezúttal három esetet említünk, az első, amely igazából nem is a csapaton múlt, az 1956-os Olasz Nagydíjon történt. A világbajnoki címe felé száguldó Peter Collins a monzai futamon kerékcsere közben kiszállt Ferrarijából, s átadta az autóját korábban tönkretevő Fangiónak, aki a második helyért járó töredékpontokkal világbajnok lett, immár negyedszer. Akkoriban volt lehetőség az autó átadására, és rengetegszer éltek is vele - csapatutasításra. Ezúttal azonban Collins saját elhatározásra cselekedett, mondván, ő még fiatal, lesz lehetősége vb-t nyerni. A nemes gesztust nem jutalmazta a sors, Collins 1958-ban életét vesztette.
Barrichello engedett, Pironi viszont nem
A következő eset 1982-ben történt, Imolában, ahol Gilles Villeneuve és Didier Pironi volt a Ferrari két pilótája. A futam előtt megbeszélték: aki az elején előrébb halad, azt a biztonság kedvéért nem támadja meg a másik. Pironi azonban csatázni kezdett a kanadaival, aki felvette a kesztyűt. Az élvezetes harc végén Villeneuve biztos volt a győzelemben, hiszen így szólt a megállapodás, ám Pironi előzött, és nyert. Villeneuve, akárcsak Kallio, becsapva érezte magát, ám akkor a csapatvezetőség Pironi mellé állt, az, hogy nincs minden rendben, csak a kanadai arcán látszott. A két versenyző összerúgta a patkót, és mivel két héttel később Villeneuve halálos balesetet szenvedett, a kibékülésre már nem volt alkalmuk.
A legutóbbi esetben nemcsak a vesztes pilóta, szinte az egész világ csalódott volt az eredményhirdetéskor. A 2002-es Osztrák Nagydíjon Rubens Barrichello indult a pole pozícióból, biztosan vezetett a versenyben csapattársa, Michael Schumacher előtt, amikor az utolsó kanyar után maga elé engedte a németet. Az A1 Ringen, ahol egy évvel korábban kísértetiesen hasonló módon adta át Rubinho Schuminak a második helyet, a közönség végigfütyülte a díjátadó ceremóniát, és a sajtóközpontban is látványosan utálták az interjút adó Schumachert.
Todt pénzfeldobással döntötte el a Dakart
A Ferrari egykori pilótái, mint Niki Lauda vagy Scheckter, egyetértettek a Ferrari döntésével, más szakemberek viszont támadták a Scuderiát. Jean Todt nem hiába került egyébként a Ferrari élére, pályafutása korábbi szakaszaiban is gyakran alkalmazott utasításokat, amelyekkel versenyeket döntött el. A legemlékezetesebb eset az 1989-es Dakar-ralin történt, amikor a Peugeot csapatfőnökeként egy tízfrankos feldobásával döntötte el, hogy a mezőnyből kiemelkedő Ari Vatanen, Jacky Ickx párosból melyik versenyzőé legyen a diadal - csak hogy ne hajtsák szét feleslegesen autóikat (Vatanen az egyezség előtti napon bukfencezett 405-ösével). A fej került fölülre, és Vatanen nyert.
A Peugeot a rali-világbajnokságon sem zárkózott el a csapatutasításoktól, a 2000-es Korzika-ralin Corrado Provera csapatfőnök megtiltotta Francois Delecournak, hogy megelőzze társát, az élen álló Gilles Panizzit. Ezt az utasítás kiadását követő szakaszban még megszegte, és visszaelőzött, ám utána visszavett. Sírt a parc fermében, és nem válogatta meg a szavait, amelyekkel Proverát bírálta - a vége az lett, hogy megvált a Peugeot-tól. ---- K ---- A