Egy híres földmérő

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2006.03.21. 01:01
Címkék
Ha a világ legsikeresebb emberei között kutakodunk, a Formula–1-ben is mindenképpen érdemes körülnézni. A Michael Schumachert és Fernando Alonsót a csúcsra juttató Flavio Briatore személyében megtaláljuk azt, aki mindenben sikeres: sportsikereket ér el, rengeteg pénzt keres és a bombanők is hajtanak a kegyeiért.
Flavio Briatore felfedezettjével, Michael Schumacherrel...
Flavio Briatore felfedezettjével, Michael Schumacherrel...
Flavio Briatore felfedezettjével, Michael Schumacherrel...
Flavio Briatore felfedezettjével, Michael Schumacherrel...
Flavio Briatore felfedezettjével, Michael Schumacherrel...
Flavio Briatore felfedezettjével, Michael Schumacherrel...
Flavio Briatore, a Formula–1 történetének egyik legjobb csapatfőnöke. Csodás hónapokat él át: tavaly mindkét világbajnoki címet megszerezte az általa irányított istálló, amely az idén is fantasztikusan kezdett. A hét végi Malajziai Nagydíjon Giancarlo Fisichella és Fernando Alonso kettős győzelmet aratott, ezzel az idén is toronymagas esélyessé léptette elő a Briatore által vezetett istállót.

A száguldó cirkuszban nemcsak sztárpilótáiról, a 15 éve felfedezett Michael Schumacherről vagy napjaink királyáról, Fernando Alonsóról, hanem Briatoréról is szuperlatívuszokban beszélnek. Pedig az 56. születésnapjához közeledő olasz 18 éve még azt sem tudta, eszik vagy iszszák a száguldó cirkuszt.

Flavio Briatore 1950 áprilisában a Tengeri-Alpokban fekvő Verzuolóban született, szülei általános iskolai tanárok voltak. Az ifjú Flavio nem szeretett tanulni, ezért a főiskolán a földmérő szakot választotta. Olaszországban ez igen elterjedt szakma, azok, akiknek nincs esélyük a doktori, jogász vagy hasonló diplomák megszerzésére, ezt az irányt választják (a futballistáknál is népszerű, több sztár, például Francesco Totti is ebből szerzett felsőfokú végzettséget).

Briatore a diplomáját úgy szerezte meg, hogy szinte minden vizsgán átrugdosták a tanárai. Mivel alig konyított a szakmájához, nem is dolgozott földmérőként, ehelyett fiatalon síoktatást vállalt (saját elmondása szerint belekóstolt a raliversenyzésbe és a francia idegenlégióban is szolgált). Később étterem nyitására adta a fejét, első vendéglője a Tribüla nevet viselte. Ez volt Briatore beceneve, a jelentése szerint a viselője semmilyen eszköztől, még a törvényellenestől sem riad vissza, hogy elérje célját. Ilyen névvel nem csoda, hogy az étterem rövid életű volt.

Briatore ezután a környék nagyvárosába, Cuneóba költözött, ahol összeismerkedett Attilio Duttóval, a Paramatti Vernici festékgyár elnökével. Dutto 1979-ben a Vörös Brigádok terrorjának áldozatává vált, és miután főnöke felrobbant a saját autójában, Briatore úgy gondolta, jobb lesz hagyni a csudába a festéküzletet.

Benettonnal kötött barátsága indította el

...és Fernando Alonsóval is világbajnoki címig jutott
...és Fernando Alonsóval is világbajnoki címig jutott
...és Fernando Alonsóval is világbajnoki címig jutott
Már csak azért is, mert időközben elkezdett járni a milánói tőzsdére, ahol találkozott és szoros barátságot kötött Luciano Benettonnal, a Benetton cég megalapítójával. Benetton nagyon is megbízott Briatoréban, és óriási szerepet ruházott rá: megbízta a vállalat amerikai terjesztésével.

Még mindig 1979-ben jártunk, amikor Briatore felelőssé vált az első öt amerikai Benetton-üzlet működtetéséért. Főhősünk tökéletesen megvalósította az amerikai álmot, remekül eltalált, liberális szellemű reklámkampányának köszönhetően kilenc év alatt nyolcszázra nőtt a cég boltjainak száma.

Briatore jókora részesedést kapott minden egyes üzletből, így gazdag emberré is vált. Belekóstolt a dúsgazdagok életébe, magánrepülővel ingázott a Virgin-szigetek és New York között. Az olasz-amerikai üzleti gócpont közvetlen közelében tartózkodott, érdemes volt vele jóban lenni.

Ám a Benetton sikere nem tartott sokáig, az üzlettulajdonosok a sűrűsödő boltok miatt (a New York-i Fifth Avenue-n hét Benetton-cégtábla is díszelgett) már nem jutottak akkora bevételhez, mint korábban. Emiatt az áruházak negyedét be kellett zárni, Briatore pedig úgy érezte, ennél többet nem érhet el a Benettonnal Amerikában.

Eleinte nem érdekelte a Formula–1

Luciano Benetton addigra éppen kitalálta a következő feladatot Briatore számára: kinevezte az 1985-ben megalapított (a Toleman felvásárlásából megszületett) Formula–1-es csapata kereskedelmi igazgatójává. Briatore 1988-ig nem mutatott érdeklődést a száguldó cirkusz iránt, de Benetton meggyőzte, hogy menjen el novemberben az Ausztrál Nagydíjra. Fanyalgott, de ez nem érdekelte Benettont, azt kérte barátjától, hogy csináljon nagycsapatot az istállóból.

A kereskedelmi igazgatóság csak álca volt, tulajdonképpen szabad kezet kapott, és ezt kihasználva le is váltotta a teljes csapatvezetőséget. Új eszmét vitt a Formula–1-be, eszerint a szponzorpénzekből kell megoldani az istálló működését. A legjobb szakembereket alkalmazta, Tom Walkinshaw-t kinevezte sportigazgatóvá.

1991-ben Walkinshaw-val közösen elhappolták Eddie Jordantől Michael Schumachert, aki kiválóan megértette magát a mérnökökkel, és a team elindult a csúcs felé. 1994-ben megnyerték az egyéni vb-t, s Briatore a fényes jelen meghosszabbításának reményében furcsa üzletbe kezdett. Megvásárolta a Ligier-csapatot, amelynek Renault-motorszállítási szerződését átruházta a Benettonra.

A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) nem tűrte ezt a simlisséget, és kötelezte Briatorét, hogy adja el a Ligier-t. Amíg ezek az üzletek alakultak, Schumacher nyert ugyan még egy vb-t, az idény után azonban távozott a Ferrarihoz.

A Benetton hanyatlása során Briatorénak újabb ötlete támadt: tudta, hogy a British American Tobacco a Formula–1-be igyekszik, ezért részesedést vásárolt a Minardiban azzal a tervvel, hogy jóval drágábban eladja nekik. Már mindenben megegyezett az üzletről a dohánycéggel, amikor a tulajdonostársak tudomást szereztek a tervéről. Ők hallani sem akartak az eladásról, ezért visszavásárolták Briatore részét.

A Benettonnál Luciano Benetton átadta a csapat felügyeletét fiának, Roccónak, aki 1997-ben kirúgta Briatorét.

Schumacher után Alonsót is felfedezte

Briatore karjaiban az elmúlt 15 évben több szupermodell is felt?nt: tőbbek között Naomi Campbell is
Briatore karjaiban az elmúlt 15 évben több szupermodell is felt?nt: tőbbek között Naomi Campbell is
Briatore karjaiban az elmúlt 15 évben több szupermodell is felt?nt: tőbbek között Naomi Campbell is
Miután 2000 végén Rocco Benetton belátta, hogy nem képes fenntartani a csapatot, eladta azt a Renault-nak, és a francia cég visszahelyezte Briatorét az istállóvezetői székbe. Briatore eddigre nagyon jól megismerte a szakmát, újfent jó mérnököket alkalmazott, és felfedezte Fernando Alonsót.

A csapatban versenyzőként 2003-ban bemutatkozó spanyol ugyanúgy a harmadik teljes, Briatoréval töltött szezonjában lett világbajnok, mint egy évtizeddel korábban Schumacher, és az első két 2006-os verseny után jelek arra utalnak, hogy a némethez hasonlóan Alonso is kétszeres világbajnokként hagyja el Tribüla istállóját.

A pletykák szerint Briatore is távozik a csapattól, amelynek nincs biztosítva a Formula–1-es jövője. Ám ezek a szóbeszédek korántsem megbízhatóak, hiszen más információk szerint az üzletember készen áll arra, hogy felvásárolja a gárdát a Renault-tól. Van miből, hiszen Briatore több lábon áll, éjszakai klubokat vezet Szardínián és Saint-Tropez-ban. Emellett van egy kenyai farmja, ahová inkább pihenni jár. Télen a csapat jó néhány hetet eltölt ott, mert a hely egyben pompásan kiépített edzőközpont is.

Óriási felelősséggel járó, mostanában rengeteg örömet szerző munkája mellett a legmagasabb fokú luxus teszi az életét olyanná, amilyenre kevés földmérő számíthat. ---- S ---- A
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik