Szegény gazdagok

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2006.03.23. 01:36
Címkék
Óriási csalódás a Toyota eddigi 2006-os szereplése, az F1 legnagyobb költségvetésével dolgozó istálló az élmezőny helyett a futottak még kategóriában szerepel.
Ralf Schumacher a fejét vakarja ? a szezonnak nagy reményekkel nekivágó Toyota eddig nem rémítette meg az ellenfeleket, sôt?
Ralf Schumacher a fejét vakarja ? a szezonnak nagy reményekkel nekivágó Toyota eddig nem rémítette meg az ellenfeleket, sôt?
Imago
Ralf Schumacher a fejét vakarja ? a szezonnak nagy reményekkel nekivágó Toyota eddig nem rémítette meg az ellenfeleket, sôt?
Ralf Schumacher a fejét vakarja ? a szezonnak nagy reményekkel nekivágó Toyota eddig nem rémítette meg az ellenfeleket, sôt?
Ralf Schumacher a fejét vakarja ? a szezonnak nagy reményekkel nekivágó Toyota eddig nem rémítette meg az ellenfeleket, sôt?
Imago
Ralf Schumacher a fejét vakarja ? a szezonnak nagy reményekkel nekivágó Toyota eddig nem rémítette meg az ellenfeleket, sôt?

A Formula–1-es idény kezdete előtt – szokás szerint – rengeteg kérdés vetődött fel az erőviszonyokról. Ezek egyike úgy hangzott: a várhatóan szoros versengésben vajon melyik japán óriás szerzi meg a távol-keleti ország első győzelmét? A Honda és a Toyota egyaránt hatalmas erőfeszítéseket tett a felkészülés során, ehhez képest az első két verseny alapján csak a Hondának van esélye rá, hogy az élmezőnyhöz tartozzék.

A kalandvágyból leégés lehet

A Formula–1 két leggazdagabb istállójáról van szó, ráadásul a becslések szerint a Toyota több mint tíz százalékkal nagyobb költségvetésből gazdálkodik, mint a Honda (360 millió euró, azaz 95 milliárd forint áll a 320 millió euróval, vagyis a 84 milliárd forinttal szemben). Mégsem jönnek az eredmények, ami, ha nem változik meg az év hátralévő részében, alaposan csökkentheti a gyár vezetőségének az F1 iránti szenvedélyét.
Az idén ugyanis már győzelmeket várnak a csapattól. Noha a gárdához közel álló források szerint a Renault-val ellentétben a Toyota nem elsősorban reklámcélokra használja az F1-es szereplést, részben kíváncsiságból vagy kalandvágyból próbálja ki magát benne, a vezetőség biztosan nem tűri sokáig, hogy a gyári csapatok korszakában az utolsók között kullogjanak. A tavalyi fejlődés (negyedik hely a konstruktőrök pontversenyében), és az igen alapos téli felkészülés után jogosak a vezetők igényei.

Csakhogy hiába a tél elejére elkészített autó, valami nagyon nem stimmel a kölnieknél. A gondokat három tényező befolyásolja.
Az egyik, hogy az F1-es istállók többségével – e körbe tartozik a francia Renault, a japán Honda és az osztrák Red Bull is – ellentétben nem Angliában, hanem Németországban van a csapat központja. A helyválasztás miatt már a kezdetekkor sokan kétségbe vonták a Toyota jövőbeli sikereit – az istállónál alkalmazott szakemberek többsége ugyanis addig Angliában élt, és nem szívesen mozdult ki megszokott közegéből. S bár úgy tűnik, bejött a jóslatuk, a Ferrari példája azért azt mutatja, hogy a kontinensen is lehet nyerőképes istállót működtetni.

Nem tapadnak a gumik az aszfalthoz

A másik ok a pilóták személye. Ralf Schumacher és Jarno Trulli nem tartozik a jelenkor elitjéhez. Az olasz tavaly zseniális volt az egykörös időmérő rendszerben, de az idén meg sem tudja közelíteni az akkori teljesítményét, még egyszer sem került be a legjobb tízbe a kvalifikáció során. Ralf Schumacher tavaly „végigaludta” a szezon első felét, s bár igyekezett az utolsó futamokon, nemigen győzte meg a csapatvezetőséget.

A harmadik tényező a gumiszállító-váltás. Hiába japán cég a Bridgestone is, a Toyota nehezen alkalmazkodik a készítményeihez. Az első két versenybeli gyenge szereplését azzal magyarázza a csapat, hogy az autó aerodinamikai felépítése miatt túl kis terhelést kapnak a kerekek, így a gumi nem tud felmelegedni, nem tapad megfelelően az autó az aszfalthoz, amitől csökken a kanyarodási sebesség. A McLaren tavaly ugyanezzel a gonddal küzdött az év elején, de villámgyorsan megoldotta, és végül a mezőny leggyorsabb autója lett az övé.

Mike Gascoyne és gárdája is képes lehet a problémák megoldására, a technikai igazgató már a januári bemutatón elmondta, hogy a májusi Monacói GP-re megérkezik az új autó. A Toyota előbbre léphet vele, de jó nagyot kell ugrania, ha az élmezőnyhöz akar tartozni. Ausztráliában, a következő futamon biztosan elégedettek lennének azzal is, ha fel tudnák venni a versenyt a Williamsszel és a BMW Sauberrel.

A nyerő autóhoz sztárpilóta is kell

Ahhoz viszont, hogy folyamatosan győzelmi esélyekkel induljanak, az kell, ami eddig sohasem volt a Toyotánál: csúcspilóta. Nem véletlenül hozták szóba a csapattal a télen Fernando Alonsót, majd a spanyol McLaren-szerződésének bejelentése után Kimi Räikkönent is. Ha sikerül megépíteni a legjobb autót, akkor is kell nagy kaliberű versenyző. Pénz biztosan lesz rá, hogy megfizessék.
Két második hely a csúcs
Évad PilótákVb-hely Legjobb Legjobb Éves költségvetés
(pont)eredm.rajthely(millió euró)
2002 McNish, Salo10. (2)6. (2x)8. (1x)350
2003 Da Matta, Panis8. (16)5. (1x)3. (2x)400
2004 Da Matta, Panis, Trulli, Zonta8. (9)5. (1x)6. (1x)380
2005 R. Schumacher, Trulli4. (88)2. (2x)1. (2x)400
2006 R. Schumacher, Trulli???360
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik