Hétfőn hatalmas lépést tettek az autógyárak afelé, hogy meghosszabbítsák Formula–1-es tagságukat, és letegyenek az évek óta fenyegető ellensorozat létrehozásáról: leadták nevezésüket a 2008-as idényre.
Bernie Ecclestone újra nyert: az istállók behódolásával elmúlt az ellensorozat veszélye
Bernie Ecclestone újra nyert: az istállók behódolásával elmúlt az ellensorozat veszélye
A BMW, a Honda, a Mercedes, a Renault és a Toyota közel áll ahhoz, hogy megegyezzen Bernie Ecclestone-nal a Formula–1-be befolyó pénz jövőbeni elosztásáról, ennek bizonyítéka, hogy mind az öt ,,lázadó” autógyár leadta a nevezését a 2008-as Formula–1-es idényre. Ezzel, úgy tűnik, véglegesen le is tett az ellensorozat létrehozásáról.
A GPMA (Grand Prix Manufacturers Association) néven csoportosuló autógyárakat Max Mosley, a Nemzetközi Automobil-szövetség elnöke sürgette meg, nemrégiben ugyanis kijelentette, hogy amely istálló nem iratkozik fel március 31-ig a nevezési listára, kimarad a 2008-tól érvényes szabályok megtárgyalásából, ráadásul ha később meg is gondolja magát, nem feltétlenül lesz helye a mezőnyben.
A 2008-as idényben ugyanis legfeljebb 12 csapat indulhat el, és mivel az FIA csökkenteni akarja a költségeket, számos privát team csatlakozna az F1-hez. Köztük van Jean Alesi és a McLaren közös projektje, továbbá saját istállót szervezne David Richards, Eddie Irvine és Roger Penske is.
Az autógyártók évekkel ezelőtt azért fogtak össze, hogy nagyobb szeletet kapjanak az F1-es tortából. Az általános bevételből ugyanis csak a tévépénzből jut nekik, Ecclestone ennek a 47 százalékát osztja el a legjobb tíz istálló között. A reklámbevételből és a pályák versenyrendezési díjából semmit sem kapnak, ez pedig nagyon nem tetszik nekik.
Ezen akarnak változtatni, és a Formula–1 főnöke jó úton halad az autógyárakkal a megegyezés felé. Mindannyian tisztában vannak vele, hogy a Formula–1 csak akkor marad erős, ha egyben tartják. Elrettentő példának ott van az IndyCar 1995-ös szétesése, a több mint másfél évtizedig tökéletesen működő szériából lett két, szinte teljesen érdektelen sorozat, csak a jól teljesítő európai pilóták és a sajnálatos balesetek kapcsán lehet hallani róluk.
GPWC Ferrarival, GPMA japánokkal
A lázadó autógyárak szervezetének alapítói között egykor még nem volt ott a Honda és a Toyota, viszont közéjük tartozott a Ford és a Ferrari. Az olasz gyár a FIAT-tal a háta mögött egyik vezére volt az akkor még GPWC (Grand Prix World Championship) néven működő szervezkedésnek, amely 2008-ra önálló sorozat létrehozását tűzte ki. Ecclestone attól tartott, hogy tönkremegy, amit létrehozott, ezért 2004 decemberében 260 millió fontot ajánlott fel az istállóknak, ha nem lázadnak tovább, hanem aláírják az F1 működését szabályozó Concorde-szerződés 2012-ig való meghosszabbítását.
Amíg a gyárak többsége ellenállt, a Ferrari visszahőkölt, és elfogadva Ecclestone pénzét, aláírta az új szerződést. Az ezért a lépésükért eleinte kirekesztett maranellóiakat tavaly követték a privát csapatok, a Midland, a Red Bull és a Williams, és úgy tűnik, fokozatosan csillapodik a GPMA kiválási szándéka.
A Renault lehet a mérleg nyelve
Főleg mostanában, amikor a Renault is egyre inkább afelé hajlik, hogy 2008 után a lehető legolcsóbban megússza. Ezért is ült le nemrégiben a Ferrari és a Cosworth képviselőivel, hogy a 2008 és 2012 között használandó, fejlesztés nélküli motorokról tárgyaljon. A francia gyár F1 iránti elhivatottsága ezzel is bebizonyosodott, és a 2008-ra leadott nevezés is azt sugallja, hogy adott feltételek mellett a gyár szívesen marad a száguldó cirkuszban. Ha pedig követi a Ferrarit, és hamarosan aláírja a Concorde-szerződést, kész helyzet elé állítja a további négy gyárat. Ezzel pedig garantálhatja az egységes F1 jövőjét.