A két és fél nap alatt öszszesen 160 ezer (!) néző látta a hét végi Start Autó-ralit, amelynek a végén a 2003-as bajnok Benik Balázst ünnepelte a közönség. A szurkolók nem mindig viselkedtek fegyelmezetten, pedig a rendezők nyolcszámjegyű öszszeget költöttek a biztonságra.
Mirkó István
A szurkolók sokszor nem törôdnek a veszéllyel, a kockázattal ? az utolsó pillanatban ugranak el a nagy sebességgel érkezô versenyautók elôl
Mirkó István
A szurkolók sokszor nem törôdnek a veszéllyel, a kockázattal ? az utolsó pillanatban ugranak el a nagy sebességgel érkezô versenyautók elôl
Az első gyorsasági szakasz volt a legnehezebb. Több ezer néző tolongott egy-egy kanyarban (a népszerű nézői pontokat persze mindenki megtalálja), amivel semmi baj nem lett volna, ha a szalag mögött maradnak. Ám hiába mentek végig a pályán az előfutó autók, hiába jött a helikopter, mire az első versenyautó megérkezett, már megint az úton voltak a szurkolók.
A biztonságról számokban
800 biztonsági ember dolgozott a hét végi Start Autó-ralin
50 méterenként állt rendező a gyorsasági szakaszokon
80 kilométernyi műanyag szalaggal jelölték ki a pályákon, hogy hova állhatnak a nézők
3 kilométernyi fémkerítést és 2 kilométernyi fémkordont használtak fel az útlezárásokhoz
Ifjabb Tóth János volt a legnehezebb helyzetben (címvédőként ő száguldott végig elsőként a pályán, és a nézők miatt többször kellett lassítania), de a versenyzők közül többen is panaszkodtak, hogy nem merték tiszta erőből nyomni a gázt az Egerszalók–Tarnaszentmária szakaszon. Pedig a rendezők mindent megtettek, iszonyú mennyiségű szalagot használtak el, figyelemfelhívó táblákat helyeztek el a pályák szélén, amelyek mind-mind azt a célt szolgllták, hogy tájékoztassák, megfékezzék (?) a rajongókat. A sporttörvény határozza meg, hogy a szervezőknek mire van joguk ilyen helyzetben, és végső esetben akár azt is megtehetik, hogy a rendbontókat eltávolítsák a sporteseményről. Persze 160 ezer nézőt kezelni (ennyien látták két és fél nap alatt a viadalt) nem könnyű feladat.
,,Nem a nézőszámmal van itt a gond, hiszen a világbajnoki futamokon duplaennyi szurkoló van, hanem sajnos a magyar mentalitással – mondta Lakatos Róbert, a Start Autó-rali főszervezője. – Ez a verseny zajlik minden évben a legmagasabb biztosítási rendszerrel, itt alkalmazzuk a legtöbb rendezőt, ám a magyar morállal nehéz szembeszállni. Az emberek gondolkodás nélkül állnak be – sőt ülnek és fekszenek – a nézők elől elzárt területre, és ha szólnak nekik, akkor nem bocsánatot kérnek, hanem még nekik áll feljebb.”
A világbajnoki futamokon, ahol semmivel sem tartják nagyobb nyomás alatt a szervezők a nézőket, senkinek sem jut eszébe, hogy a szalagon átlépve a pálya szélére álljon. Ott ugyanis a szakasz rajtja előtt végigmegy egy helikopter a pályák fölött, és ha az abban ülő szakértő kezelhetetlennek látja a helyzetet, egyszerűen törlik a gyorsaságit. Azt pedig senki sem akarja.
,,Jogunkban áll szakaszt törölni, ezen a viadalon is felvetődött ennek a gondolata, éppen az ominózus Egerszalók–Tarnaszentmária gyorsaságival kapcsolatban – folytatta Lakatos. – Úgy gondoltuk, sétatempóban sem küldjük végig a mezőnyt a szakaszon, hanem elirányítjuk másfelé. Ám a második körre szerencsére sikerült rendet teremteni, persze azon az áron, hogy be kellett küldeni a helikoptert, és szabályosan meg kellett fenyegetni a nézőket, hogy ha nem tartják be a szabályokat, a mezőny színét sem látják majd.”
Hazánkban (no és persze a világbajnokságon is) a rendezők óriási összegeket költenek a biztonságra, lapunk információi szerint a Start Autó-ralin is nyolcszámjegyű volt az erre fordított összeg. Ám az ellen nincs orvosság, ha egy-egy renitens (nem is mindig tiszta fejjel) berohangál a pályára, hiszen nem állíthatnak őrt minden egyes szurkoló mellé. A rendezőknek egyrészt az a céljuk, hogy megfeleljenek a versenyzőknek, másrészt, hogy kiszolgálják a nézőket, de a szurkolók együttműködésére is szükség van ahhoz, hogy a futamok balesetmentesek legyenek.