Bernie bácsi elintézte: újra van francia pilóta

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2006.05.06. 02:08
Címkék
Franck Montagny lehetőséget kapott a Super Agurinál, így több mint egy év után ismét lesz francia pilóta a mezőnyben. No de miért voltak távol ez ideig?Huszonnégy verseny telt el a 2004-es Japán Nagydíj óta úgy, hogy egyetlen francia pilóta sem állt rajthoz a Formula–1-ben. Azután, hogy több mint harminc éven keresztül minden versenyen ott volt legalább egy, esetenként hat-nyolc francia a mezőnyben, Olivier Panis visszavonulása után űr maradt.
Hiába tesztelt már három évet a Renault-nál, az Ide Judzsi helyére beugró Franck Montagny az eredménylista alján végzett az elsô edzésnapon ? ráadásul a kavicságytól sem maradt távol
Hiába tesztelt már három évet a Renault-nál, az Ide Judzsi helyére beugró Franck Montagny az eredménylista alján végzett az elsô edzésnapon ? ráadásul a kavicságytól sem maradt távol
Hiába tesztelt már három évet a Renault-nál, az Ide Judzsi helyére beugró Franck Montagny az eredménylista alján végzett az elsô edzésnapon ? ráadásul a kavicságytól sem maradt távol
Hiába tesztelt már három évet a Renault-nál, az Ide Judzsi helyére beugró Franck Montagny az eredménylista alján végzett az elsô edzésnapon ? ráadásul a kavicságytól sem maradt távol
Hiába tesztelt már három évet a Renault-nál, az Ide Judzsi helyére beugró Franck Montagny az eredménylista alján végzett az elsô edzésnapon ? ráadásul a kavicságytól sem maradt távol
Hiába tesztelt már három évet a Renault-nál, az Ide Judzsi helyére beugró Franck Montagny az eredménylista alján végzett az elsô edzésnapon ? ráadásul a kavicságytól sem maradt távol

Nagyhatalom sorkatonák nélkül

Egészen mostanáig, Franck Montagny színre lépéséig. Igaz, a Renault egykori (2003–2005) tesztpilótája a Super Aguri-Hondában nem fogja megváltani a világot, mégis van ismét olyan pilóta, aki az autóversenyzés egyik legfontosabb országának szülötte. A Nemzetközi Automobil-szövetség székhelye ugyanis Párizsban van, az első Grand Prix-t 1906-ban Franciaországban rendezték meg (és Szisz Ferenc győzelmét hozta), ráadásul a világbajnoki címvédő konstruktőr is francia, francia gumikkal és üzemanyag-beszállítóval. Pénz és politika gátolta a fiatalokat

Franciaországnak mindig is nagy befolyása volt a Formula–1-ben, de a kilencvenes évek végére pilótái „kihaltak” a mezőnyből, Alain Prost visszavonulása után Jean Alesi és Panis maradt a két reménység. Ám az egyetlen francia világbajnok két utódja meg sem tudta közelíteni a sikereit, ráadásul őket már senki sem követte az F1-be.

Hogy miért? Először is, mert Franciaországban mindenki másnál korábban betiltották a dohányreklámokat, a nagy francia cégek leállították a fiatal pilóták támogatását. Az Elf üzemanyag-szállítót, amely Prost és Alesi fiatalsága idején példátlan támogatást nyújtott a fiatal versenyzőknek, a francia kormány arra kötelezte, hogy egy-két fiatal kiemelt támogatása helyett ossza el a pénzt, és inkább adjon többeknek keveset. Panis volt az utolsó, aki az Elf pénzéből építette fel pályafutását.

Azóta ráadásul a Formula–1-et mindenekfelett tartó Jean-Marie Balestre-ét a ralimániás Jacques Regis váltotta a Francia Autóversenyzők Szövetségének élén, és mindent elmond a pénzmozgásról a Peugeot, a Citroën és Sebastien Loeb utóbbi évtizedben mutatott sikersorozata. Az F1-re koncentráló Renault ugyan elindította a maga pilótaképző programját, de ebből egyelőre semmit sem láthattunk. Montagny is elhagyta a csapatot, amikor elfogyott a türelme, az istálló pedig a finn Heikki Kovalainent szerződtette az olasz Giancarlo Fisichella és a spanyol Fernando Alonso mellé. (Ahhoz képest, hogy az F1-ben is piacorientált filozófiát valló Renault tavalyi európai bevételének felét a Franciaországban eladott Mégane-ok jelentették...)

Panis utoléréséhez azért több kell

Panis szerint a francia pilótaválságot Bernie Ecclestone is nehezen tűri, csak idő kérdése, mikor jár közben valamelyik fiatal tehetség ügyében. Montagny az első lépést az FIA Super Agurinak szóló felszólítása után megtette, ha minden jól megy, ott lesz vasárnap a rajtrácson. Ahhoz viszont, hogy – ha Prostéhoz nem is – Paniséhoz hasonló pályát fusson be, még több kell.

Szavazás

Ki lesz a Formula–1 világbajnoka 2006-ban?

Írja be az itt látható számot!
---- S ---- A
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik