Végre élvezhetik a békét

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2006.05.26. 02:14
Címkék
Az F1 gyári csapatai Barcelonában aláírták a sportág jövőjét garantáló gazdasági szerződést, és hosszú idő után először úgy mehettek Monte-Carlóba, hogy tudták, érdemes a 2007 utáni szponzori szerződésekről tárgyalni.
Ecclestone (jobbra) megkedvelte Briatorét, aki kulcsszerepet játszott a béke megteremtésében
Ecclestone (jobbra) megkedvelte Briatorét, aki kulcsszerepet játszott a béke megteremtésében
IMAGO
Ecclestone (jobbra) megkedvelte Briatorét, aki kulcsszerepet játszott a béke megteremtésében
Ecclestone (jobbra) megkedvelte Briatorét, aki kulcsszerepet játszott a béke megteremtésében
Ecclestone (jobbra) megkedvelte Briatorét, aki kulcsszerepet játszott a béke megteremtésében
IMAGO
Ecclestone (jobbra) megkedvelte Briatorét, aki kulcsszerepet játszott a béke megteremtésében

Monte-Carlóban a versenyhétvége a szurkolóknak és a pilótáknak a száguldás és a látvány többi pályától eltérő élménye miatt különleges, a roppant biztonságos, tág komplexumokkal ellentétben ugyanis itt hatalmas házak veszik körbe az alkalmi pályát, amely belülről szalagkorlát-labirintusnak tűnik. Történelmi jelentősége is van a Monacói Nagydíjnak, amelyet már több mint háromnegyed évszázada szinte teljesen ugyanazon a nyomvonalon rendeznek meg, a sofőrök így elmondhatják magukról, hogy valóban azon a pályán versenyeznek, amelyen egykor például Juan Manuel Fangio is.

Még idejében jött a megegyezés

Monte-Carlo csillogása rengeteg hírességet és üzletembert is vonz, ez pedig remek lehetőséget kínál a csapatvezetőknek, akik jó szponzori szerződések reményében beszélnek meg velük találkozókat. Az idei verseny közvetlen előzménye a gyári csapatok hosszú távú F1-es szerepvállalása volt, ami értelemszerűen alkalmat teremt a több évre szóló gazdasági megegyezésekre.

Mint ismeretes, az elszakadással fenyegetőző öt autógyár, a BMW, a Honda, a Mercedes, a Renault és a Toyota képviselői Barcelonában aláírták a megegyezést, amely szerint csapatuk 2012-ig a Formula–1-ben marad. A korábbi elképzeléseikkel ellentétben nem 60, hanem 50 százalékot kapnak meg az F1 éves reklám-, televíziós és egyéb promóciós bevételeiből, ugyanakkor nem 2008-tól, hanem már az idén megemelkedik ez az arány.

Az évente 800 millió dollárra taksált bevételnek 1997 óta a 23 százaléka illette meg a csapatokat, amelyek így is több mint a duplájára emelték a közöttük elosztandó összeget. Az istállók továbbra sem egyenlő részben részesednek, akárcsak eddig, a teljesítménnyel arányos lesz a díjazás.

Ecclestone a Renault vezetőit dicsérte

Bernie Ecclestone, a Formula–1 gazdasági vezetője, akivel a csapatok alkudoztak a részesedésükről, Barcelonából még úgy távozott, hogy nem írta alá az egyezményt, emiatt pedig kisebb riadalom lett úrrá a békére vágyók körében. Felvetődött, hogy a csapatok által aláírt egyezmény a saját igényeik alátámasztása és Ecclestone egyetlen választási lehetősége. Az F1 vezetője ezekre nem reagált, sőt néhány nappal később ő is aláírta a dokumentumot, és valóban véget vetett a belső viszálynak.

,,Mondtam, hogy az összes gyári csapattal meg fogunk egyezni – mondta Ecclestone. – Rengeteg alkudozás után – hála Alain Dassasnak, a Renault új igazgatójának és Burkhard Göschel professzornak a BMW-től – végül sikerült megegyeznünk. Nélkülük biztosan nem sikerült volna ésszerű megoldást találni.
Érdekes, hogy Ecclestone két, F1-en kívül álló üzletembert említett meg, a vele régóta vitában állókkal bizonyára személyes okok miatt sem tudott egyezségre jutni. A kivétel Flavio Briatore – a Renault csapatvezetője elég hamar belement az ötven százalékba, és Dassasszal együtt ő beszélte rá a többieket, hogy nyugodjanak bele a felezésbe.

A szabályokról még tárgyalnak

A csapatok ezzel az egyezménynyel Ecclestone-nal már békét kötöttek, de a szabályokról még mindig vitáznak a Nemzetközi Automobil-szövetséggel. A legkritikusabb pont a 2008-ban életbe lépő motorszabály, az FIA ugyanis le akarja tiltani az erőforrások fejlesztését, míg a gyárak erről hallani sem akarnak.
Az elmúlt hetekben többször is leszavazták a motorhomologizációt, amely nagyban csökkentené a költségeket. Ehelyett új ötlettel (a fejlesztések részleges korlátozásával) álltak elő, ráadásul ezt az elképzelést a Ferrari is támogatja, és mivel a Scuderia mostanában jóban van az FIA-val, lehet, hogy lesz megoldás.
A 2008-as szabályokat június végéig véglegesíteni kell, akkor lehet igazi béke a Formula–1-ben.

Káosz! Háromszor kellett megszakítani az edzést

A csütörtöki szabadedzések tovább fokozták a pilóták előzetes félelmeit a hivatalos időmérő edzésen rájuk váró káoszról. A délutáni egy órát háromszor kellett megszakítani, először egy elszabaduló bója, később Anthony Davidson, illetve Robert Kubica szalagkorlátnak ütközése miatt állt percekig az edzés. A harmadik számú pilóták azért a sebességükkel is felhívták magukra a figyelmet, a williamses Alexander Wurz volt a leggyorsabb Davidson előtt, de nincs miért szégyenkeznie a Red Bull-os Robert Doornbosnak (5.) és a midlandes Giorgio Mondininek (15.) sem. A versenyzők közül Juan Pablo Montoya volt a leggyorsabb, a viadal 2003-as győztese reménykedve várhatja a szombati folytatást. Csapattársa, Kimi Räikkönen is örülhet, mert, megúszta a motorcserét azután, hogy délelőtt csúnya füst hagyta el McLaren-Mercedesét. A vb-címért csatázó Fernando Alonso, Michael Schumacher duóból egyértelműen a spanyol áll jobban, délelőtt az első volt, délután pedig másfél másodpercet vert a németre.

Szavazás

Ki lesz a Formula–1 világbajnoka 2006-ban?

---- & ---- A
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik