Ha David Coulthard és Jenson Button nem művel csodát vasárnap Silverstone-ban, a Brit Nagydíj történetében először egymás után hat verseny telik el hazai győzelem nélkül.
Imago
Nagy-Britannia népe Jenson Button (balra) vagy David Coulthard sikerében bízik, ám egyiküknek sincs jó esélye arra, hogy a közeljövôben megszakítsa a nyeretlenségi szériát
Imago
Nagy-Britannia népe Jenson Button (balra) vagy David Coulthard sikerében bízik, ám egyiküknek sincs jó esélye arra, hogy a közeljövôben megszakítsa a nyeretlenségi szériát
Azok után, hogy a kétezres évek elején Michael Schumacher és a Ferrari dominált, jelenleg Fernando Alonso és a Renault ül a Formula–1 trónján. Egyik kombinációban sem találunk brit pilótát vagy csapatot, ami igen furcsa a nyolcvanas és kilencvenes évek után. A McLaren és a Williams ugyanis végig uralni tudta a két évtizedet, amely során olyan pilóták fordultak meg az F1-ben, mint Nigel Mansell, Damon Hill, Johnny Herbert, Eddie Irvine és David Coulthard.
Mindannyian legalább két diadalt arattak, Mansell és Hill világbajnoki címig is jutott. Az utolsó futamgyőzelmet Coulthard aratta közülük, még a 2003-as Ausztrál Nagydíjon. Azóta minden eddiginél több, 59 verseny telt el a Formula–1-ben brit pilóta diadala nélkül. Az F1 történetében kétszer volt egymás után három olyan idény, amely során nem arattak győzelmet brit sofőrök. A legelső három szezon, valamint az 1978 és 1980 közötti időszak. Ez utóbbi volt a legtöbb versenyből álló periódus, amely alatt sikerélmény nélkül maradtak a szigetország szurkolói. James Hunt az 1977-es idényzáró megnyerése után elhagyta a McLarent, és leáldozott a csillaga. A Stirling Moss, Jim Clark és Jackie Stewart által elkényeztetett britek három és fél szűk esztendő, azaz 53 sikertelen futam után örülhettek ismét: John Watson az 1981-es Brit Nagydíjon aratott győzelmével szakította meg a várakozást. Watson honfitársai szeme láttára vetett véget a böjtnek, amely történetesen egybeesett a McLaren-istálló sikertelenségi sorozatával is – azaz Hunt után Watson nyert újra az idén negyvenéves istálló színeiben. Méghozzá úgy, hogy a versenyt uraló Renault-k, valamint a további esélyesek, köztük a Ferrarik feladták a futamot.
Valami hasonló szerencse kellene a Button, Coulthard duónak is a győzelemhez, mert autójuk nincs partiban a Renault-kkal, illetve a Ferrarikkal, és egyre inkább elmarad a McLaren-Mercedesektől is. Button Hondája az idény elején még versenyképesnek tűnt, de azóta jócskán visszaesett, a pilóta már nem is mer gondolni a futamelsőségre.
Szavazás
Button már csak a pontszerzésben bízik
„Rengeteget dolgoztunk az elmúlt hetekben, Silverstone-ban is a maximumot akarjuk nyújtani – mondta Button. – Ám tisztán látszik, hogy nem vagyunk egy szinten a legjobbakkal. Be kell érnünk a pontszerzéssel, és azért is nagyon meg kell szenvednünk, hogy mindkét autónk a pontzónába jusson.” Coulthardnak, aki a McLarennel kétszer is megnyerte a Brit GP-t (2000-ben éppen ő aratta az eddigi utolsó hazai sikert Silverstone-ban), még rosszabbak az esélyei. Monte-Carlóban ugyan remekül autózott és megszerezte a Red Bull első dobogós helyezését, ám versenygépének adottságai sokkal jobban meghatározzák majd a silverstone-i eredményét.
Az 1950 és 1954, valamint az 1972 és 1976 közötti időszakban öt éven át nem volt hazai győztese a Brit Nagydíjnak. Ezek voltak a legtartósabb ilyen szériák, tavaly pedig harmadszor is összejött egy ilyen negatív ötös, amely az idén hatossá válhat, azaz az eddigi leghosszabb rossz sorozat küszöbén állunk.
Hamilton lehet a megváltó
Egyesek már lemondtak arról, hogy a Button, Coulthard kettős valamelyik tagja szakítja meg a rossz szériát, és inkább a fiatalok felé kacsingatnak. Anthony Davidson, Dan Wheldon, Adam Carroll és Gary Paffett ígéretesnek tűnt az elmúlt években, de egyikük sem keltette fel annyira az F1-es csapatfőnökök figyelmét, mint Lewis Hamilton.
A GP2 újonca a pontverseny éllovasaként érkezik az F1 hazai betétfutamára, ráadásul jó esélye van arra, hogy ha Kimi Räikkönen és Juan Pablo Montoya is elhagyja a McLarent, Fernando Alonso csapattársa legyen a wokingiaknál. Ám Button szerint ettől még nem lesz egyszerű Hamilton feladata, sőt. „Minden valamirevaló ifjonc úgy érkezik a Formula–1-be, hogy előtte királlyá vált az alacsonyabb kategóriákban, aztán megdöbben, mennyire más itt minden – fogalmazott Button. – Féltem Lewist attól, hogy megnyeri a GP2-t, és azonnal Alonso csapattársa lesz. Ez visszavetheti, sokkal ésszerűbb lenne, ha előtte tesztelne egy évet. A gyengébb csapatban való versenyzés sem megoldás, mert akárcsak Nico, lesznek mélypontok, amelyektől sokat szenvedhet.” Button óvatosságával sokan nem értenek egyet Nagy-Britanniában, ahol végre valamelyik honfitársukat szeretnék látni a dobogó tetején. ---- Tizenegy pilóta húsz versenyen 21 győzelmet aratott az eddigi Brit Nagydíjakon. Ez úgy lehet, hogy az 1957-es versenyt az akkori szabályok adta lehetőséggel élve Stirling Moss és Tony Brooks közösen nyerte meg. A pontjaikat elfelezték, de a statisztikákban mindkettőjük neve mellett szerepel a diadal (mivel nem ez volt az egyetlen ilyen eset, az F1-ben jóval több futamgyőzelmet számlálnak, mint versenyt). A legsikeresebb Jim Clark volt öt diadallal, mögötte Nigel Mansell a második legsikeresebb, néggyel.
1955 Stirling Moss (Mercedes)
Aintree
1957 Stirling Moss
és Tony Brooks (Vanwall)
Aintree
1958 Peter Collins (Ferrari)
Silverstone
1962 Jim Clark (Lotus)
Aintree
1963 Jim Clark (Lotus)
Silverstone
1964 Jim Clark (Lotus)
Brands Hatch
1965 Jim Clark (Lotus)
Silverstone
1967 Jim Clark (Lotus)
Silverstone
1969 Jackie Stewart (Matra)
Silverstone
1971 Jackie Stewart (Tyrrell)
Silverstone
1977 James Hunt (McLaren)
Silverstone
1981 John Watson (McLaren)
Silverstone
1986 Nigel Mansell (Williams)
Brands Hatch
1987 Nigel Mansell (Williams)
Silverstone
1991 Nigel Mansell (Williams)
Silverstone
1992 Nigel Mansell (Williams)
Silverstone
1994 Damon Hill (Williams)
Silverstone
1995 Johnny Herbert (Benetton)
Silverstone
1999 David Coulthard (McLaren)
Silverstone
2000 David Coulthard (McLaren)
Silverstone
---- A FIAT azt tervezi, hogy visszavásárolja az olasz Mediobanca bankcsoporttól a Ferrari részvényeinek 29 százalékát, amelyeket nemrég azért adott el, mert anyagi válságba került.
A Toyota és a Honda azzal fenyegetőzik, hogy kiszáll az F1-ből abban az esetben, ha az FIA megtiltja a motorfejlesztést 2008 után.
Bernie Ecclestone szerint Michael Schumacher nem vonul vissza az idény végén, és úgy vélekedik, hogy a döntését nem fogja befolyásolni, hogy világbajnok lesz-e vagy sem.