Ifjabb Tóth János remekül kezdett, és az élrôl várhatja a folytatást
Mirkó István
Ifjabb Tóth János remekül kezdett, és az élrôl várhatja a folytatást
A rajtceremónia zajlott éppen a szombathelyi Claudius Hotel előtt, amikor a harmadik gyorsasági szakasz előkészítése közben egy műszakimentő-gépkocsi az árokba borult. Az autó vezetője, a fővárosi tűzoltó-parancsnokság főtörzsőrmestere a helyszínen életét vesztette, három utasa közül egy súlyosan, kettő könnyebben megsérült.
A műszaki mentőnek (vagy a Formula–1-ből is ismert nevén rescue-nek) az a fő feladata, hogyha egy versenyautót baleset ér, a legrövidebb időn belül odaérve a benne ülő orvos segítségével és irányításával kiszabadítsa a sérülteket.
A rescue csapat a versenyek előtt végignézi a pályákat, hogy minden eshetőségre felkészüljön: ha szakadék van az út mentén, arra, hogy onnan mentsen, vagy az erdőben a pilótákra leselkedő veszélyekre. Most is ez történt, az autó (amelyben két műszaki szakember, egy orvos és a mentőcsapat vezetője ült) már visszafelé haladt a pályán, amikor a baleset történt. A rendezők, a versenyzők és a résztvevők részvétüket fejezték ki az elhunyt családjának.
A baleset a Dozmat és Nárai közötti úton történt, ahol a harmadik gyorsasági szakaszt készítették elő, amelyet töröltek, a párosok utcai tempóban gurultak végig rajta.
Szomorú, hogy ebből az apropóból kell beszélnünk a versenyről, amely egyébként is szolgáltat témát bőven: elég, ha csak azt említjük, hogy az első kör (vagyis két szakasz) után 1.8 másodpercen belül volt a négy leggyorsabb pilóta.
A reggeli esőzés eléggé felajzotta a pilótákat, ment a nagy „matek”, ki milyen gumit válaszszon a murvás pályákra. A szakaszgyőzelmeken Turi Tamás (3 részsiker), Jan Kopecky (1) és ifjabb Tóth János (1) osztozott, utóbbi vezető pozíciója annak is betudható, hogy Turi az utolsó előtti gyorsaságin jobb első defektet kapott (10.5 kilométert tett meg felnin, utóbb pedig már féktárcsán), így odalett az első hely.
„Janika”, bár átvette a stafétabotot Turitól, nem dőlhet hátra nyugodtan a versenyzőülésében, mert Benik Balázs és a világbajnoki futamok állandó résztvevője, Kopecky ott lohol mögötte „lőtávolságon” belül.
„Ezeken a pályákon és ezekkel az ellenfelekkel szemben nem engedheti meg magának az ember, hogy viszszafogott legyen” – mondta ifjabb Tóth János, aki ezzel jelezte, hogy szombaton is a maximumra törekszik majd.
Szükség is lesz rá, hiszen Benik egész biztosan nem adja könnyen a bőrét, és bár Kopecky azt ígérte, hogy nem kockáztat (ő alapvetően esőre készült, úgyhogy a délutáni száraz pályákra már nem voltak alkalmasak a gumijai), ha alkalom adódik, valószínűleg kihasználja majd.
Az éllovas pozícióból a negyedik helyre visszacsúszó Turinak valószínűleg már csak akkor van esélye a végső sikerre, ha valami csoda történik (vagy például elered az eső), és ugyanez igaz a mögötte nem sokkal lemaradó Spitzmüller Csabára és Tagai Tamásra is.
GARANCIA BIZTOSÍTÓ-RALI, AZ OB 4. FUTAMA, SZOMBATHELY Abszolút sorrend 5 gyorsasági szakasz után: 1. ifj. Tóth János, Bahor Bea (JRT, Peugeot 307 WRC) 30:28.8, 2. Benik, Varga (OMV Benik Rally Team, Ford Focus WRC) 7.8 másodperc hátrány, 3. Kopecky, Schovanek (cseh, Skoda Fabia WRC) 11.0 mp h., 4. Turi, Tóth I. (Turi Rally Team, Skoda Fabia WRC) 47.7 mp h.