A gumik dönthetik el a vb-t

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2006.07.19. 00:58
Címkék
Ismét előkerültek a gumik, a Renault és a McLaren nyíltan kijelentette, hogy a Michelin abroncsai miatt szerepelt gyengén a Francia Nagydíjon. A Bridgestone tehát fölényben van, ami jó előjel a Ferrari számára a Német és a Magyar GP előtt.

Amikor a Ferrarinak nagyon jól vagy nagyon roszszul megy, rendre előkerül a gumik kérdése. 2003 nyarán és egész 2005-ben a Bridgestone abroncsoknak tudták be a Scuderia teljesítményének visszaesését, amikor pedig Michael Schumacher mindenkiből bolondot csinált, a Michelint találták meg. Így van ez most is, a hétszeres világbajnok indianapolisi és magny-cours-i sikerét követően kisebb riadalom lett úrrá a francia abroncsot használók táborában.

A gumik teljesítményét meghatározó tényezők

A hőmérséklet
– a gumik hatásfoka körülbelül 100 fokon optimális
– a túl alacsony hőmérsékletű abroncsnak kicsi a tapadása, a túl forró viszont gyorsan kopik – a gumi akkor a legjobb, ha hosszú az a hőmérsékleti sáv, amelyen nagy a tapadás de elhanyagolható a kopás
– a gumikat használat előtt melegítő párnával felmelegítik, és a felvezető körben a pilóták is gyakran csúsztatják őket

A keverék keménysége
– a lágy összetételű abroncsnak sokkal jobb a tapadása, a kanyarokban mintha sínen haladna az autó
– a kemény viszont lassabban kopik, ezért tovább bírja, és nagyobb sebességet lehet elérni vele az egyenesekben

A levegőnyomás
– az első kerekek 1.14 és 1.2, a hátsók 1.02 és 1.08 bar közötti nyomásúak lehetnek, egy század bar már olyan mértékben változtathat a teljesítményen, hogy azon a verseny is eldőlhet

Aerodinamika és felfüggesztés
– az aerodinamikai elemek első és hátsó kerekekre ható leszorítóereje és egyensúlya is fontos
– a guminak gyorsan el kell érnie az optimális hőmérsékletét, de nem szabad túlhevülnie a nagy nyomás alatt

A fékek
– a rosszul beállított fékek miatt leblokkolhat a kerék, a gumin emiatt sík rész keletkezik, és kerek helyett szögletessé alakul – ez a menetteljesítményt rontja, árt a felfüggesztésnek, és növeli a defekt esélyét
„Ezekkel a gumikkal nem lehettünk többre képesek – mondta Ron Dennis, a McLaren-csapat igazgatója. – Egyértelmű, hogy most a Bridgestone gumija a jobb, és keményen kell dolgoznunk a Michelinnel, hogy eltüntessük a hátrányunkat.”

A McLaren ebben az idényben még nem tudott versenyt nyerni, Kimi Räikkönen ötödik és Pedro de la Rosa hetedik helyezése átlagosnak mondható. A változás inkább a Renault-nál érzékelhető, a francia istálló ugyanis az idény első felében egyértelmű fölényben volt a Ferrarival szemben. Most viszont fordult a kocka, Schumacher megverte Fernando Alonsót, Felipe Massa pedig Giancarlo Fisichellát. Hogy a gumiknak is szerepük van ebben, arra a télen Michelinről Bridgestone-ra váltó Toyota fejlődése a bizonyíték.

„A Michelinnek fel kell ébrednie, mert bár sok szép közös emlékünk van, a hátralévő időben négy versenyt kellene megnyernünk, hogy világbajnokok legyünk” – mondta Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke. Mivel a Michelinnek jó ideig ez az utolsó F1-es idénye, fontos a gyár számára, hogy világbajnokként köszönjön el az F1-től.

A gumik szerepét lehetetlen meghatározni a teljesítmény százalékában, annyira összetett az autók felépítése. De mivel az autók az abroncsokon keresztül érintkeznek az aszfalttal, nem túlzás kijelenteni, hogy legalább olyan fontos a jó gumi, mint a jó motor vagy egy jó pilóta. Az abroncsokra ugyanis óriási nyomás nehezedik, a leszorítóerő miatt a négy keréknek egy kamion súlyát kell elbírnia (egyes szakértők szerint akkora a leszorítóerő, hogy az autó felgyorsulva fejjel lefelé is feltapadna az aszfaltra).

Ám hiába működik jól egy abroncs valamelyik autón, ha a másikon nem találják meg a megfelelő egyensúlyt vagy aerodinamikai beállításokat, egyrészt lassúbb lesz az autó, másfelől hamarabb elkopik az abroncs. A Hondánál és korábban a Toyotánál volt szembetűnő a gyorsabb kopás – amíg egy-két körön mindenkivel felvették a versenyt, hosszú távon gyengén tapadtak a gumik, és a versenyen lemaradtak.

A Bridgestone-nak jelenleg az az egyik nagy előnye, hogy jobban bírja a forróságot a Michelinnél. Márpedig Franciaországhoz hasonlóan a Német, a Magyar és a Török GP-n is hőség várható, ami a japánok mellett szól. A Michelin ezen a héten Jerezben teszteli új abroncsait, amelyekkel csodát kell tennie, ha szépen akar búcsúzni a Formula–1-től. ---- E ----
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik