Az üldöző óriási esélyt kapott

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2006.07.30. 00:29
Címkék
Bár nem sikerült sorozatban harmadszor megszereznie az első rajtkockát, cseppet sem bánkódik Michael Schumacher a hockenheimi második pozíciója miatt. Fernando Alonso ugyanis csak a hetedik legjobb időt érte el – a pole a tavalyi rajtelsőségét megismétlő Kimi Räikkönené.
Michael Schumacher (jobbra) cseppet sem irigykedett Kimi Räikkönenre, pedig a finn elvette tôle a pole-t
Michael Schumacher (jobbra) cseppet sem irigykedett Kimi Räikkönenre, pedig a finn elvette tôle a pole-t
Michael Schumacher (jobbra) cseppet sem irigykedett Kimi Räikkönenre, pedig a finn elvette tôle a pole-t
Michael Schumacher (jobbra) cseppet sem irigykedett Kimi Räikkönenre, pedig a finn elvette tôle a pole-t
Michael Schumacher (jobbra) cseppet sem irigykedett Kimi Räikkönenre, pedig a finn elvette tôle a pole-t
Michael Schumacher (jobbra) cseppet sem irigykedett Kimi Räikkönenre, pedig a finn elvette tôle a pole-t

Michael Schumacher a lehető legjobb úton halad afelé, hogy tovább csökkentse jelenleg 17 pontos hátrányát Fernando Alonsóval szemben. Ez pedig kiváló hír azok számára, akik újra kiélezett versenyt szeretnének látni a világbajnoki címért, ráadásul így a Magyar GP-n is nagyobb lehet a tét.

A Ferrari német pilótája ugyanis az első, a vb-éllovas spanyol pedig a negyedik sorból vág neki a Német Nagydíjnak, amelyen, ha továbbra is gyengélkedik Alonso, tíz pont környékére csökkenhet öszszetettbeli előnye. A Renault ugyanis Hockenheimben is képtelen felidézni az idény első felében mutatott formáját, és a szabadedzések, valamint az időmérő alapján szemernyi esélye sincs arra, hogy megismételje tavalyi győzelmét a Karlsruhe mellett fekvő pályán.

A német örül a finn elsőségének

Schumi viszont könnyen győzhet, mert bár az első rajthelyet elhappolta előle Kimi Räikkönen, a Ferrari versenykörülmények között sokkal erősebb a McLarennél. Persze a hétszeres világbajnok sem mehet biztosra, a McLaren ugyanis eddig pole pozíciót sem szerzett az idén, és a Mercedes hazai pályáján történő feltámadása igazából úgy lenne teljes, ha a tíz pontot is besöpörné Räikkönen.

Schumacher örül a McLaren-Mercedes teljesítményének, persze jobban tetszene neki, ha vasárnap fordított sorrendben adnának interjút a versenyt követő hivatalos sajtótájékoztatón. „Felemelő érzés, hogy ilyen erős ellenfelünk akadt Kimi személyében, az egész persze úgy az igazi, hogy közben Fernando ennyire hátul van” – mondta Schumacher.

A német számára Felipe Massa remeklése is kiváló hír, ezzel teljesen bebiztosította magát, és reméli, hogy Räikkönen és a brazil is Alonso előtt tud maradni a versenyen. Räikkönen, aki pályafutása során kilencedszer indulhat az első rajtkockából, eddig sohasem ért célba Hockenheimben, kétszer ráadásul az első helyről volt kénytelen feladni a futamot. Tavaly is így járt, de ő és csapata reméli, az idén fordul a szerencséje.

„Az időmérővel még korántsem ért véget a hétvége, sőt a legfontosabb része még hátravan – mondta a finn, aki az utolsó előtti gyors körével szerezte meg a pole pozíciót, az utolsó próbálkozásakor viszont kisodródott a pályáról. – Sajnos nem sikerült olyan jól az utolsó köröm első része, mint az előzőé, ezért jobban nyomtam a szokásosnál. Emiatt kicsit kisodródtam, de végül szerencsére nem veszítettem el a pole-t.” ---- Malajziában már sikerült feljönni

Mondhatnánk, hogy az eset némiképp hasonlított arra, amikor Schumacher Monacóban a legjobb idő birtokában megcsúszott és megállt a pályán, hiszen ő is rosszabb részidőt teljesített az utolsó körében. Csakhogy Räikkönen szerencséjére ezzel senkit sem akadályozott, tovább tudott menni anélkül, hogy feltartotta volna a többi pole-aspiránst, és így a büntetés szóba sem kerülhetett.

Alonsót mindez nem vigasztalta. A címvédő és csapattársa, az ötödik rajthelyet megszerző Giancarlo Fisichella is az FIA által betiltott lengéscsillapító nélkül körözött, és esélye sem volt a pole pozíció megszerzésére. A spanyol mindenesetre úgy nyert tavaly Hockenheimben, hogy az idei edzéshez hasonlóan kikapott Räikkönentől és Jenson Buttontól is, és csak Juan Pablo Montoya utolsó kanyarban történő kicsúszásának köszönhette, hogy a harmadik rajtkocka az övé lett. Az idén a két Ferrari feljavulása, Rubens Barrichello Hondához szerződése és Fisichella jó köre miatt csúszott még hátrébb.

„Az volt a baj, hogy nem sikerült tökéletes formába hozni a gumijainkat a gyors körre, és így nem tudtuk megmutatni, milyen gyorsak is vagyunk valójában – mondta az immár 25 éves Alonso. – Ez persze nem jelenti azt, hogy hosszú távon is gyengék vagyunk, megvan a megfelelő beállításunk és stratégiánk ahhoz, hogy a dobogóra kerüljünk.”

Alonso az idén már indult a hetedik helyről, Malajziában a második pozícióba verekedte fel magát a verseny végére. Ahhoz, hogy ez most is sikerüljön, nemcsak remek autóvezetésre, hanem óriási szerencsére is szüksége van.

Kicsúszás és ütközés az időmérőn

A Hondák ugyanis rendkívül gyorsak, és a Ralf Schumacher, Pedro de la Rosa kettős is jó eséllyel pályázott a jobb rajthelyre, mielőtt összeütköztek az időmérőn. A spanyol széles íven, a német szűken vette a hajtűkanyart, amelyben a McLaren-Mercedes jobb hátsó kereke összeért a Toyota bal elsőjével. De la Rosa defekt, Ralf Schumi törött felfüggesztés miatt gurult a boxba, ahonnan némi reparálás után mehetett vissza a pályára.

„Előfordulnak ilyen balesetek, nem láthatunk a másik fejébe, nem tudhatjuk, mit akar csinálni – mondta Ralf, aki semmiképpen nem hibáztatható. – Azt hittem, azért megy ki a külső ívre, mert el akar engedni, végül mégis rám húzta a kocsiját. Nem hibáztatom, nem tudtuk elkerülni az ütközést.”

A spanyol is úgy vélte, félreértették egymást.

A Toyota másik pilótájának, Jarno Trullinak folytatódik a balszerencse-sorozata, motorcsere miatt az utolsó előtti rajtsorból kell indulnia. Mögüle a pénteki hajtóműcserén áteső Christijan Albers és az időmérő első harmadában farral a falnak csapódó Scott Speed rajtolhat. Speed egyébként a következő szavakkal próbálta meg oldani a hangulatot a Toro Rossón belül: ,,Ha a sebességeddel nem tudod magadra irányítani a kamerák figyelmét, más módszereket kell találnod.” ---- Max Mosley, a Nemzetközi Automobil-szövetség elnöke szombaton körlevelet intézett a csapatokhoz, közölve velük, hogy elkerülhetetlenné vált az általa már az év elején felvázolt motorbefagyasztás. Azaz a 2008-as idényt olyan motorokkal kezdik el a csapatok, amilyeneket az idei Brit Nagydíjon használtak, és amelyekre az FIA akkor rátette a pecsétjét. Ezek a hajtóművek egészen a 2010-es idény végéig változatlanok maradnak.

A nagy autógyárak hónapok óta lobbiztak a motorfejlesztés befagyasztása ellen, és meg is tudták volna akadályozni abban az esetben, ha július 16-ig teljes egyetértésben előállnak egy másik tervezettel. Indianapolisban sikerült is megállapodniuk arról, hogy bizonyos alkatrészeket évről évre fejleszthetnek, és már 2007-ben életbe lép az egyezmény. Csakhogy néhány kiscsapat nem írta alá az állásfoglalást, és mivel rohamosan közeledett a határidő, Max Mosley felvetette, hogy a gyárak hozzanak létre alapot, amelybe évi 15 millió fontot juttatnak. Ebből öt éven át garantálhatták volna a privát motorgyárak működését.

Ezzel az volt a gond, hogy amíg mindenki a Cosworthot tartotta az egyetlen független motorgyárnak, a Renault bejelentette, a számára erőforrást adó Mecachrome cég szintén privátnak számít. A motorjait ugyanis már nem a viry-chatilloni főhadiszállásán készíti, hanem a Mecachrome központjában. A Renault-t viszont senki sem akarja pénzzel tömni, úgyhogy az alkuból semmi sem lett.

A határidő lejárt, így életbe lép a Mosley-tervezet. Néhány gyár – főleg a Honda és a Toyota – korábban kivonulással fenyegetőzött, ha megvalósul az FIA-elnök ötlete. Ám Mosley szerint nincs miért fanyalogni, a gyárak a motoron kívül más területre összpontosíthatják figyelmüket.

„Az autógyárak mindig az elsők akarnak lenni, és így is bőven adódik lehetőségük arra, hogy új technológiát alkalmazzanak – mondta Mosley. – Rengeteg energia válik feleslegessé a Formula–1-ben, nagy kihívás lehet a gyárak számára, hogy olyan megoldásokat találjanak, amelyekkel elraktározzák és újrahasznosítják például azt a hőt, amely a fékezéskor felszabadul. Úgy vélem, három éven belül elkezdődhet az energia-újrahasznosítási verseny az F1-ben, és az nyer majd, aki a leghatékonyabb lesz. Öt év múlva pedig már nem a motor méretét, hanem a fogyasztását szabhatnánk meg a szabálykönyvben.”

Mosley úgy látja, az lenne a legésszerűbb, ha már a 2007-es idényben is az idei motorokat használnák, és nem költenének fölöslegesen a 2007-es fejlesztésekre. Ehhez azonban meg kell szerezni az összes istálló beleegyezését.

A lényeg, hogy a jelek szerint véget ért a hosszú, értelmetlennek tűnő vita a motorokról. Már csak az kellene, hogy Mosley döntésébe mindenki beletörődjön.

---- Tovább erősít a Formula–1-es pilótaválogatott ellen készülő Magyar All Stars csapat: keretébe két olyan védő került be, aki fizikai paraméterei miatt tavaly is tekintélyt parancsolt a Puskás Ferenc Stadion gyepén. A 197 centi magas Pérez Carlos és a 199 centis Hajós András állja majd útját a Michael Schumacher vezette együttes rohamainak. A két szakvezető nem csupán magassági szempontokat vett figyelembe, hanem „dumában” is megerősítette a csapatot, így Hajdú B. István és Bakács Tibor „Settenkedő” is bekerült a keretbe. A sportriporter újoncnak számít majd, míg a kritikus már tavaly is farkasszemet nézett a pilótákkal.

„Régen lemondtam arról, hogy huszonvalahány ezer ember előtt rúgjak labdába. Ez most vélhetően megvalósul, és nekem ettől kezdve már jutalomjáték lesz az egész meccs – mondta Hajdú B. István. – Azt nem hiszem, hogy a pilóták tőlem tartanának, de annyit ígérhetek, hogy egy személyben leszek a magyar csapat Ronaldója és Materazzija. A nyaralásomon híztam négy-öt kilót, úgyhogy egyre jobban hasonlítok a brazil klasszisra, a szavakkal viszont gond nélkül játszhatok, és lehetek a csapat provokatőre, azaz feszült helyzetekben Materazzi mintájára egy-két beszólással felhergelhetem a pilótákat.”

A MAI Casco Futball Grand Prix jegyei iránt országszerte hatalmas az érdeklődés, és a Ticket Express irodáiban már elfogytak az 1660 forintos kiemelt árú belépők, de továbbra is kaphatóak a 660 forintos, egységárú jegyek. A 12 éven aluli gyermekek az idén is ingyen tekinthetik meg a mérkőzést.



Szavazás

Ki lesz a Formula–1 világbajnoka 2006-ban?

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik