Felipe Massa szerezte meg a pole pozíciót a Török Nagydíjon, az élete első rajtelsőségét ünneplő brazilnak azonban nincs sok esélye a győzelemre, hiszen mellőle csapattársa, Michael Schumacher indul. A második sort a Renault autói foglalják el Fernando Alonso, Giancarlo Fisichella sorrendben.
AFP
Miközben Felipe Massa a rajtelsôség megszerzése után belebújt a kamerába, Michael Schumacher annak örült, hogy hibái ellenére második lett
AFP
Miközben Felipe Massa a rajtelsôség megszerzése után belebújt a kamerába, Michael Schumacher annak örült, hogy hibái ellenére második lett
A kaotikus Magyar Nagydíj után, úgy tűnik, a Formula–1 visszazökkent az Egyesült Államok Nagydíja óta megszokott kerékvágásba, azaz ismét a Ferrari a legerősebb. A Scuderia és Michael Schumacher célja, hogy folytassa a felzárkózását a Renault-hoz és Fernando Alonsóhoz, és minden jel arra utal, hogy sikerrel jár Isztambulban.
Az első rajtsor ugyanis a „vörösöké” lett, megelőzték a vb-címvédő istálló pilótáit. A két csapat közötti hétpontos különbség el is tűnhet vasárnap, sőt a Ferrarinak jó esélye van arra, hogy átvegye a vezetést a konstruktőrök versengésében. Schumacher a legjobb esetben is csak egyenlíthet, ehhez úgy kell nyernie, hogy közben Alonso nem szerez pontot.
A német pilóta a hét végi formája alapján jó esélyekkel indul, a Ferrari kiemelkedő teljesítménye miatt csak az élete első pole pozícióját megszerző Felipe Massa lehetne veszélyes rá. Csakhogy a Ferrari célja a vb-cím, és nem engedi meg magának, hogy a trófea megszerzésére esélyes versenyzőjének útjába álljon a másik. Massa is tisztában van vele, ha Schumacher mögötte van, nem nyerhet, mert ezzel ártana csapatának. Nem is beszélt esetleges sikeréről az időmérő után. „Nagyszerű ez a pillanat, az első pole pozíció sokkal fontosabb a többinél – mondta Massa. – A verseny nehéz lesz, főleg a rajtnál kell nagyon odafigyelnünk. Ám mi vagyunk elöl, nálunk az előny, és a Ferrari versenytávon roppant erős.”
Massa a második helyre könynyedén odaérhet, a Bridgestone gumiknak ugyanis ideálisak a körülmények, vasárnap mintegy negyvenfokos meleg várható. Az aszfalt hőmérséklete is bőven ötven fok fölé emelkedhet, ami ezen a nyáron egyértelmű Bridgestone-fölényt vetít előre. A Ferrari ráadásul bevetette új hátsó felnijét, amely egyrészt javítja az autó aerodinamikai teljesítményét, másfelől szabályozza a fék által termelt hő gumikra gyakorolt hatását. Ezzel egyenletessé teheti a kerék hőmérsékletét, ami befolyásolja a keréknyomást. A Renault ellensúlyos lengéscsillapítójának betiltása után ez az eszköz is kérdéseket vet fel, de a Nemzetközi Automobil-szövetség szerint nem szabálytalan. Imolában már próbálkozott vele a Ferrari, a mostani annak továbbfejlesztett változata.
A Ferrari a szabadedzések után az időmérőn is remekelt, a háromrészes kvalifikáció első 15 percében Massa, a másodikban Schumi volt a leggyorsabb, a német ráadásul 1:25.850 percével a hétvége legjobb időeredményét érte el. Ezután kissé meglepő, hogy a pole pozícióról döntő edzésen kikapott Massától. A rajtelsőség elszalasztásában az első mért körében elkövetett hibája is szerepet játszott, utána ugyanis a másodikban ismét kisodródott, majd már nem kockáztatott. Alonso ennek köszönhetően közel is került hozzá az időeredményével, és a harmadik helyről, a pálya tiszta oldaláról rajtolhat. Az első rajtsort fennállása során ötvenedszer elfoglaló Ferrari Indianapolisban és Magny-Cours-ban is bemutatta, hogy az első kanyar előtt eléggé össze tud játszani ahhoz, hogy megtartsa pozícióit. Csakhogy akkor mindkétszer Schumi indult az élről, és Massa mögüle.
A címvédő kiváló rajtoló, abban bízhat, hogy ki tudja játszani a ferrarisokat. Győzelmi esélyeit megnövelné, ha ez a negyedik helyről induló Giancarlo Fisichellának is sikerülne, és a kék autók a vörösök elé kerülnének.
Eső nem várható, ezért a Magyar GP-n létrejövő váratlan sorrendre sem lehet számítani, a többiek a maradék pontokért csatázhatnak egymással. A Hungaroringen dobogóra állók közül a harmadik Nick Heidfeld és a győztes Jenson Button foglalja el a harmadik sort, Pedro de la Rosa ugyanakkor be sem jutott a legjobb tíz közé. Buttonék is a szerencsének köszönhetik előrelépésüket, Ralf Schumacher ugyanis eredetileg az ötödik lett, a motorcseréje miatt került a 15. pozícióba. A legutóbbi két futamot a pole pozícióból kezdő, a tavalyi Török Nagydíjat az első rajtkockából indulva megnyerő Kimi Räikkönennek meg kell elégednie a hetedik hellyel, a negyedik sort Robert Kubicával osztja meg. A finn elismerte, többre vágyott, de olyan kicsik voltak a különbségek, hogy már a legapróbb hibákért is több pozícióval bűnhődött – Heidfeld és Button is körülbelül nyolc századra volt tőle. ---- Michael Schumacher 90 pont, 2. rajthely
– Miért nem sikerült megszereznie a pole pozíciót? – Őszinte leszek, mindkét mért körömet elszúrtam, kicsit kisodródtam a pályáról – mondta Michael Schumacher. – Az első kanyar valamiért használt és új gumikkal sem ment, az első körömet meg is szakítottam emiatt. Második nekifutásra két kört terveztem egymás után, de miután az elsőt elrontottam, a másodikban már nem volt az igazi a kocsi.
– Felipe Massa megelőz-te, mit szól ehhez? – Nagyszerű munkát végzett, örülök a sikerének. De most az a fontos, hogy az első sorból rajtol, és én ott vagyok mellette.
– Tavaly gyengélkedett a Ferrari. Mennyire nyújt más élményt a pálya egy versenyképes autóval? – Össze sem lehet hasonlítani a két érzést, annyira más. Tavaly összevissza csúszkált az autó, egyszerűen nem arra ment, amerre szerettem volna. Az idén viszont remek a gép, mi vagyunk a leggyorsabbak, és nagyon élvezetes a pálya.
– A második rajthely a pálya koszos oldalán található, mit sejtet ez a startra nézve? – Vannak pályák, amelyeken sokkal jobb a harmadik rajtkocka a másodiknál, mert annyival tisztább az az oldal. Elemeznünk kell a tavalyi rajtot, mekkora volt akkor a különbség a két oldal között.
– Mondana néhány szót a pilótagyűlésen Pedro de la Rosával folytatott vitájáról? – Én nem sokat beszéltem, Pedro és Alex Wurz inkább Charlie Whitinggal (az FIA-versenyigazgatójával – a szerk.) tárgyalta meg a Magyar Nagydíjon történtekkel kapcsolatos nézeteit. ---- Fernando Alonso 100 pont, 3. rajthely
– Mit szól a harmadik rajtkockához? – Nagyon boldog vagyok – mondta Fernando Alonso. – Tudtuk, hogy a Ferrari egy körön nagyon erős, nem is számíthattunk jobbra annál, mint hogy Giancarlóval a második sorba kerülünk. Ez feldob minket.
– Megszoríthatják a Ferrarit a futamon? – Hiszünk benne, hogy versenytávon közelebb vagyunk hozzájuk. Előre tudtuk, hogy egy körön nem lehet megverni a Ferrarit, ezért már a szabadedzéseken is inkább a versenystratégiára összpontosítottunk.
– Hogyan nyerhet ebből a helyzetből? – A saját versenyünket kell teljesítenünk, nem pedig másokkal foglalkozni. Hibátlan, gyors autóvezetéssel a második pozícióba mindenképpen odaérhetünk. Az első hely persze annál is jobb lenne, és úgy érzem, van esélyünk a megszerzésére. A valódi erőviszonyokat a tíz-tizenöt körnél tovább koptatott gumik határozhatják meg, azt viszont egyelőre senki sem tudja, kinek lesz jobb az abroncsa hosszas használat után.
– A rajtnál mennyire erőlteti az előzést? – Ezt egyelőre nem lehet tudni. Attól függ, hogyan reagálok a startjelzésre, és hogy teszik ezt a Ferrarik. A mai Formula–1-ben általában csak a rajtnál és a boxkiállásoknál lehet előzni, ezért ha olyan lesz a szituáció, a jobb helyezés érdekében mindenképpen próbát kell tennem.
– A szezonzárás közeledtével mennyire érzi az önre nehezedő teher növekedését? – A Formula–1-ben mindig minden pilótán van valamekkora teher, meg kell oldanod a feladatodat. Az élcsapatban a feladat a győzelem megszerzése, és ez állandó, nem függ az időponttól. ---- A Ferrarinak áll a zászló, pilótái magabiztosan szerezték meg az első rajtsorból való indulás jogát. Csakhogy amint közeledik a világbajnokság vége, és egyre szorosabbá válik a küzdelem, a hibázás lehetősége is megnövekszik. Michael Schumachertől többször is láthattuk az évek során, hogy nyomás alatt megtörik, és butaságot csinál, ugyanakkor az esetek többségében makulátlan autóvezetéssel demoralizáló győzelmet arat. Nem tudhatjuk, melyik arcát mutatja vasárnap, de mivel Massa segítheti hátvédként, és az isztambuli viadal után még négy futam van hátra, a megbízható Schumira számíthatunk, aki tovább csökkenti Alonsóval szembeni hátrányát. Az autóján nem fog múlni, de kérdés, Massa tudja-e tartani Alonsót, és megszerzi-e a második helyet a német mögött? Ezt úgy érheti el a Ferrari, ha a lehető legtovább az élen tartja a brazilt, aki vezető pozícióban megtáltosodhat, és az élen, feldobott lelkiállapotban jobb időeredményeket érhet el, mint abban az esetben, ha Schumacher már a rajtnál elmegy mellette. Úgy tűnik, megint óriási taktikai csatát vív egymással a Ferrari és a Renault agytrösztje, Ross Brawn és Pat Symonds vezetésével, bár valószínűleg a tét a második hely lesz. Meglepő lenne, ha más is felférne a dobogóra, ha Schumi, Massa és Alonso nagyobb gond nélkül teljesíti a futamot.
NS-tipp: 1. Michael Schumacher 2. Felipe Massa 3. Fernando Alonso ---- Péntek délután és este újra felkorbácsolta az indulatokat Michael Schumachernek a Magyar Nagydíj hajrájában mutatott autóvezetése. Emlékezetes, hogy a német a már felszáradt aszfalton az elhasznált esőgumijain roppant, olykor túlzott agresszivitással védte pozícióját a száraz abroncsokkal őt támadó Pedro de la Rosával, majd Nick Heidfelddel szemben. A téma a pilóták szokásos értekezletén került elő, és De la Rosa heves szócsatába keveredett Schumival. Mások is bekapcsolódtak a vitába, és nekiestek a hétszeres világbajnoknak. Végül nem jutottak közös nevezőre abban a kérdésben, hogy a pozíció védelmezése mikor lépi át az etika határait.
Schumacher kiesett a Hungaroringen, és csak Robert Kubica kizárásának köszönhetően szerzett egy pontot. Ross Brawn, a Ferrari technikai igazgatója elismerte, a csapat hibázott, amikor engedte Schumachernek, hogy küzdjön a pozíciójáért. „Pénteken gondunk volt a száraz gumikkal, ezért a kerékcsere lehetőségét elvetettük – mondta Brawn. – Ám biztosan okosabb lett volna, ha azt mondjuk neki, engedje el a nála gyorsabbakat.” ---- Nelson Angelo Piquet zsinórban a harmadik győzelmét aratta a GP2-sorozatban, s ezzel már hat pontra megközelítette a pontversenyben vezető Lewis Hamiltont. A háromszoros világbajnok Nelson Piquet fia a Hungaroringhez hasonlóan Isztambulban is a pole-ból indulva, a verseny leggyorsabb körét teljesítve nyerte meg a szombati futamot. A második Hamilton lett, de előnyéből Piquet bónuszpontjai miatt nem kettő, hanem öt pontot veszített – vasárnap tíz órakor a sprintfutamon visszavághat. (Eldőlt, hogy a konstruktőrök között megvédte bajnoki címét a Hamiltont és a francia Alexandre Prémat-t foglalkoztató ART-csapat.) Piquet-ről egyébként elterjedt az a pletyka, hogy jövőre az F1-es Renault kötelékébe kerül, méghozzá harmadik számú pilótaként Giancarlo Fisichella és vélhetően Heikki Kovalainen mögött. ---- Spanyol sajtóértesülések szerint a McLaren az idény végéig ragaszkodik Pedro de la Rosához, a spanyol indulhat az összes hátralévő versenyen.
Isztambulban az a szóbeszéd járja, hogy a Toyota és a BMW pilótacserét tervez 2008-ra Ralf Schumacher és Nick Heidfeld között.
Gerhard Berger, a Toro Rosso tulajdonosa elárulta, nem változtat idei csapatfelállásán, azaz jövőre is Scott Speed és Vitantonio Liuzzi ül az autóiba.