Massa nyert, de Alonso is örülhetett

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2006.08.28. 00:10
Címkék
Jenson Button után újabb versenyző iratkozott fel a nagydíjgyőztesek immár 97 főt számláló listájára: Felipe Massa, a Ferrari második számú pilótája. A pole-ból induló brazil magabiztos győzelmet aratott, de a Ferrari öröme nem felhőtlen, Fernando Alonso ugyanis legyőzte Michael Schumachert, és 12 pontosra növelte előnyét a pontversenyben.
Jenson Button után Felipe Massa (képünkön) is idén augusztusban aratta pályafutása elsô F1-es diadalát
Jenson Button után Felipe Massa (képünkön) is idén augusztusban aratta pályafutása elsô F1-es diadalát
MTI
Jenson Button után Felipe Massa (képünkön) is idén augusztusban aratta pályafutása elsô F1-es diadalát
Jenson Button után Felipe Massa (képünkön) is idén augusztusban aratta pályafutása elsô F1-es diadalát
Jenson Button után Felipe Massa (képünkön) is idén augusztusban aratta pályafutása elsô F1-es diadalát
MTI
Jenson Button után Felipe Massa (képünkön) is idén augusztusban aratta pályafutása elsô F1-es diadalát

Nem feltétlenül kell eső és három, a középmezőnyből rajtoló élpilóta ahhoz, hogy remek versenyt lássunk a Formula–1-ben: Isztambulban ideális időjárási körülmények között is klasszikus viadal alakult ki, méghozzá a vb két élmenője, Fernando Alonso és Michael Schumacher főszereplésével. Közben pedig a Magyar Nagydíj után ismét olyan sofőr diadalmaskodott, aki eddig még sohasem: Felipe Massa, aki annak köszönhette elsőségét, hogy Alonso megverte Schumachert.
Hiába a sok elemezgetés, hogy kinek melyik pálya fekszik, a forróság melyik guminak kedvez, egy-egy verseny olyan nüanszokon dőlhet el, mint a versenyigazgató döntése arról, hogy egy autó kicsúszásakor kell-e biztonsági időszakot hirdetni, vagy sem. A Török Nagydíj éppen ilyen viadal volt. Az Alonso és Schumacher között a világbajnokságért folyó csata isztambuli állomásán Vitantonio Liuzzi kicsúszásáig úgy tűnt, hogy a Ferrari német sofőrje jár jobban.

A biztonsági autó beküldése döntött

A rajtnál ugyan elment mellette a spanyol, de az első kanyarban már Schumi volt elöl, köszönhetően pole-ból rajtoló csapattársa, Massa remek helyezkedésének. Ezután biztosak lehettünk benne, hogy a Ferrari az ilyenkor megszokott menetrend szerint szépen megoldja, hogy Schumacher Massa elé kerüljön, és négy pontot faragjon Alonsóval szembeni hátrányából.

Ám ekkor jött Liuzzi megcsúszása, és az olasz félig a pályán ácsorgó autója miatt a versenyigazgató a pályára küldte a biztonsági autót. Ez volt az a pillanat, amikor a Ferrari számára rosszra fordultak az események. Történt, hogy a már esedékes kerékcserére és tankolásra az élen álló Massa és a közvetlenül mögötte haladó Schumacher egymás után érkezett. Amíg Massával végeztek, Schumachernek várnia kellett, és közben futottak a másodpercek. Alonso ezalatt elkezdte a saját szervizelését, és gyorsabban végeztek vele, mint a Ferrarinál a két pilótával.

Alonso tehát Schumacher elé került, ami a lehető legrosszabb volt a Ferrari számára. Hogyan lehetett volna mindezt elkerülni? Ha a Ferrari a rajt után arra utasítja Massát, hogy engedje el Schumachert, és a német érkezik előbb a boxba, Massa csúszott volna Alonso mögé. Kevésbé jó megoldás lett volna, de Schumacher érdekében kötelező lett volna kint tartani a brazilt – igaz, ezzel a Ferrari elvesztett volna néhány pontot a konstruktőrök pontversenyében, hiszen Massa a mezőny végére is visszaeshetett volna, ha a biztonsági időszak után jön ki. A harmadik verziót tavaly a belga Nagydíjon láthattuk a McLarentől: amíg az élen álló pilóta a boxba ment, a mögötte haladó lassan megy a box felé, hogy a többiek se tudják elkezdeni a saját szervizelésüket (biztonsági időszakban ugyanis tilos az előzés), és amikor odaér, a társa már végez – csakhogy ezt az első eset után betiltotta az FIA.

A Ferrari tehát elszúrta a kerékcserét, de még mindig nem volt veszve semmi sem, hiszen Schumacher Alonso mögött haladt. Előzésre azonban nem volt esélye, hiszen nem volt gyorsabb a spanyolnál, három-öt másodperces különbség állandósult a két versenyző között.

Szavazás

Ki lesz a Formula–1 világbajnoka 2006-ban?

Csak a scuderia tudott faragni a hátrányából

Mivel Schumi autójában több üzemanyag volt, a németnek esélye lett volna a második boxkiállások során az előzésre. Csakhogy hibázott, a nyolcas kanyarban kisodródott a pályáról, és a különbség kilenc másodpercre nőtt. Ezt úgy sem tudta ledolgozni Alonso és a saját szervizelése között, hogy négy kört mehetett a spanyolénál jóval könnyebb autóval.

Közvetlenül Alonso mögé jött vissza, és egy lehetősége maradt: az előzés. Csakhogy Alonso nem hagyta magát, a pálya bizonyos pontjain elhúzott a némettől, és végül megőrizte helyezését. A címvédő a lassú kanyarokban és azok után, a kigyorsításkor volt hátrányban Schumacherhez képest, a célegyenesben a leintéskor a német mellé is ért, de végül 81 ezredmásodperccel kikapott.

A tízpontos különbségből 12 pontos lett, a győzelem pedig Massáé. Annak ellenére, hogy a brazil a pole pozícióból rajtolt, és szinte végig vezetett a versenyen, tulajdonképpen az ölébe hullt a diadal, amelyről le kellett volna mondania, ha Alonso nem kerül Schumacher mögé.
A Ferrari ezzel az eredménynyel két pontra csökkentette hátrányát a Renault-val szemben, és ha két hét múlva Monzában minden a tervei szerint alakul, átveheti a vezetést.

Monzában kiderül, mi lesz Schumival

Az Olasz Nagydíj amiatt is fontos lesz a „vörösök” számára, hogy bejelentik a 2007-es pilótafelállásukat. Isztambulban is ment a találgatás afelől, hogy a Schumacher, Massa, Kimi Räikkönen trióból melyik két ember lesz a befutó. Bernie Ecclestone biztos benne, hogy a német visszavonul, míg Niki Lauda öt százalék esélyt lát a folytatásra.
Két hét múlva mindannyian okosabbak leszünk.

Körről körre
Rajt:
Massa és Alonso is lerajtolta M. Schumachert, de a spanyol az első kanyarhoz érve nagyot fékezett Massa mögött, ami miatt befért elé Schumi. A hirtelen lassító Alonsót Fisichella csak úgy tudta kikerülni, hogy közben megcsúszott, és káoszt okozott. Az eset nyertesei a Williams-pilóták voltak, Webber és Rosberg is az első hatba került.
1. kör: Fisichella, R. Schumacher, Heidfeld, Speed, Räikkönen az autó megrongálódása miatt a boxba hajtott. Monteiro autója is meghibásodott, a portugál kiesett. A pontszerző helyeken Massa, M. Schumacher, Alonso, Webber, Button, Rosberg, Liuzzi, Kubica volt a sorrend. Az első kanyart a pályabírók gyorsan megtisztították, de a pálya különböző pontjain maradtak törmelékek.
2. kör: a boxból kijövő Räikkönen a 4-es kanyarban megcsúszott, és a gumifalba csapódva feladta a versenyt.
4. kör: Kubica megelőzte Rosberget, Liuzzi gyorsan esett vissza a sorrendben.
13. kör: Liuzzi kicsúszott az első kanyarban, a pályára hajtott a biztonsági autó.
Első boxkiállások/1: Massa, M. Schumacher, Alonso, Button, Webber, és Kubica is a boxba hajtott a biztonsági időszak elején, a 13. körben. Massát szorosan követte Schumacher, akinek várnia kellett csapattársára. Ezalatt Alonso végzett, és a német elé, a 2. helyre került. A többiek a pályán maradtak.
16. kör: újraindult a verseny, a sorrend Massa, Alonso, M. Schumacher, Button, Rosberg, Klien, De la Rosa, Trulli, Barrichello volt.
21. kör: De la Rosa megelőzte Klient.
25. kör: Rosberg motorhiba miatt a boxba hajtott, és feladta a versenyt.
28. kör: M. Schumacher a nyolcas kanyarban kisodródott a pályáról, és öt másodpercet vesztett.
Első boxkiállások/2: Trulli és Coulthard 25-25., Klien 26., Barrichello 27., Fisichella és De la Rosa 30-30. kör.
Második boxkiállások: R. Schumacher 32., Kubica 34., Massa, Alonso, Button, Webber 39-39., M. Schumacher és Klien 43-43., Barrichello és Trulli 44-44. kör. M. Schumacher a négy kör alatt kis híján legfaragta nyolc másodperces hátrányát, közvetlenül Alonso mögé jött vissza a boxból.
58. kör: M. Schumacher folyton támadta Alonsót, de végül nem sikerült megelőznie, 81 ezreddel kikapott a spanyoltól. Előttük Massa megszerezte élete első nagydíjgyőzelmét.

---- Elismerte, hogy mázlija volt
Fernando Alonso, 2. a futamon, 108 pont

– A biztonsági autónak köszönhette a második helyét?
– Igen, nagyon szerencsések voltunk, hiszen csak így előzhettem meg Michaelt – mondta Fernando Alonso. – Utána a könnyű autónak köszönhetően megtartottam a második helyet. Az utolsó boxkiállás után pedig elég volt az előnyöm ahhoz, hogy fél autóval megverjem.
– Biztos volt benne, hogy maga mögött tudja tartani Schumachert?
– Igen, uralni tudtam a helyzetet. A motor teljesítményét mindig annak megfelelően szabályoztam, hogy milyen messze volt tőlem Michael, és amikor kellett, feljebb tekertem. Erre elsősorban a 12. kanyar előtt volt szükség, mert ott van a legnagyobb esély az előzésre. Az utolsó kanyarban azt hittem, ha nagyon lelassítok, meg tudom törni a lendületét, de elszúrtam, és majdnem rosszul jöttem ki belőle.
– Ilyen eredményre számított?
– Nem, azt hittem, gyorsabbak leszünk a Ferrarikhoz képest. A Spanyol Nagydíjhoz hasonló versenyre számítottam, de végül is elégedett lehetek, hiszen Michaelt sikerült megvernem.
– Megkönnyebbült, miután növelte az előnyét?
– Nem mondhatnám. Ha a Hungaroringen nem esek ki, most 22 pontról beszélnénk, és más lenne a véleményem. Így azonban nagyon gyorsan eltűnhet az előny.

Azt hitte, Alonso előtt marad
Michael Schumacher, 3. a futamon, 96 pont

– Volt más lehetősége a Ferrarinak a biztonsági időszakban, mint behívni mindkét autót?
– Nem, ez volt az egyetlen. Egyébként azt hittem, sikerül Fernando elé visszajönni.
– Nyert volna, ha nincs a safety car?
– Talán, de ezen tényleg nincs mit boncolgatni. A végén csak az eredményről kell beszélni, és örülök, hogy Felipe győzni tudott. Ez a jó a Ferrariban. Ha az egyik pilótának nem megy, a másik úgyis megörvendezteti a csapatot.
– Terv szerint támadta Alonsót, vagy csak „fogást” keresett, és megpróbált lecsapni az adódó lehetőségre?
– A lehetőségeket kerestem, mint mindig, amikor valaki mögött haladok. Az utolsó kanyarkombináció előtt Fernando nagyon szűken fordult, amiből következett, hogy a kijáratnál lassan gyorsult fel, és ott lehetett esélyem. Csakhogy a célegyenes nagyon rövid volt, nem volt elég az előzésre. Előtte voltak kanyarok, amelyekben a különböző gumitípusok miatt más-más íveken fordultunk, és bár próbálkoztam, sohasem kerültem elég közel.
– A nyolcas kanyarban viszont lassúnak tűnt.
– Igen, ami különösen furcsa volt azután, hogy előtte mindig a pálya középső részén voltunk a leggyorsabbak. Most viszont „ideges” volt itt a kocsi, aminek az okát meg kell vizsgálnunk. Ha úgy tetszik, az ott elkövetett hibámon ment el a második hely. ---- A McLaren-istálló jelezte, hogy hajlandó azonnal felbontani Juan Pablo Montoya szerződését, de csak abban az esetben, ha a NASCAR-debütálását tervező kolumbiai lemond a fizetéséről.

A spanyol Banesto Bank sajtóértesülések szerint 2007-től évi húszmillió dollárral támogatja a Fernando Alonsót szerződtető McLaren-istállót.

A GP2-ben viaskodó Timo Glock lehet a Williams tesztpilótája 2007-ben – szintén Németországból érkezhet az új főszponzor, a Deutsche Telekom, amely a T-Online nevén támogathatja az istállót.

Spanyolországból származó hírek szerint a Renault-val kötött szponzori szerződését meghosszabbító Telefónica azért lobbizik, hogy Pedro de la Rosa legyen a csapat egyik pilótája 2007-ben. ---- A Formula–1-es viadal rajtjára még órákat kellett várni, amikor délelőtt már gyülekeztek a nézők az isztambuli pályán. Akik korán kimentek, azoknak csodálatos élményben lehetett részük, hiszen az elmúlt évek egyik legnagyszerűbb teljesítményét produkálta a GP2-es sorozat pontversenyében vezető Lewis Hamilton. A verseny elején a hetedik helyről rajtoló brit megpördült, és visszaesett a 16. helyre. Ám nem adta fel, a török pálya adta lehetőségeket kihasználva tört előre, tíz körrel a vége előtt már a szombati győztes Nelson Piquet Jr. mögött, az ötödik pozícióban haladt. A Hungaroringen három hete kettős győzelmet arató brazilt is könnyedén megelőzte, ám a negyedik Timo Glockkal meggyűlt a baja. Első előzési kísérlete kudarcba fulladt, ráadásul visszaesett Piquet mögé. A brazilt másodszor is tisztán megelőzte, és ezután Glock sem tudott már ellenállni. Az utolsó három körben még a második helyezett Adam Carrollt is utolérte, és a verseny utolsó kanyarkombinációjában elvette tőle az ezüstérmet.

A Formula–1-esek is figyelték a futamot, a brit sajtó pedig internetes oldalain azonnal közölte: Ron Dennisnek, a McLaren elnökének nincs más választása, mint hogy 2007-re szerződteti Hamiltont Fernando Alonso mellé. Ebben az irányban a GP2 monzai idényzárásáig nemigen várhatunk lépéseket, de Hamilton bajnoki diadala esetén könnyen előfordulhat, hogy megkapja a szerződést az őt tíz évvel ezelőtt, 11 évesen felfedező Dennistől.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik