Kimi Räikkönen és Michael Schumacher indul az első sorból az Olasz Nagydíjon. A vb-pontversenyben vezető Fernando Alonso az ötödik helyet szerezte meg, de Felipe Massa feltartása miatt megbüntették, visszasorolták a 10. rajtkockába. Ezzel Schumi kiváló lehetőséget kapott vb-hátránya csökkentésére a versenyen, amelyre árnyékot vet a Ferrari este esedékes sajtótájékoztatója – feltehetőleg Schumi visszavonulásáról.
Mivel a monzai elméletileg az egyik legjobb pálya az előzések szempontjából az összes F1-es helyszín közül, itt nem sokat számít, hogy ki indul a pole pozícióból. Ezt az is alátámasztja, hogy 1965 és 1997 között mindössze háromszor győzött a rajtelső. Ugyanakkor ha azt nézzük, hogy az elmúlt hat évből ötször is az nyert, aki az első rajtkockából indult, kiválóak Kimi Räikkönen esélyei. A finn a legutóbbi négy hivatalos időmérő edzésből a harmadikat, pályafutása során a tizenegyediket nyerte meg, ráadásul ezt Monzában (ahol tavaly is megnyerte az időmérőt, de motorcseréje miatt csak a 11. helyről indulhatott), ahol vasárnap minden bizonnyal bejelentik, hogy jövőre a Ferrarinál folytatja pályafutását. Az olasz szurkolótábor emiatt talán nem is haragudott annyira a finnre, hogy két ezredmásodperccel megverte Michael Schumachert. A német is nagy bejelentés előtt áll, tőle várhatóan azt hallhatjuk majd, hogy az idény végeztével szögre akasztja a bukósisakját. Ha így tesz, Juan Pablo Montoya és Jacques Villeneuve után harmadikként hagyja el az F1-et a nagyágyúk közül. Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke meghökkentő nyilatkozatot adott a hétszeres világbajnokról, akit nem tart akkora sztárnak, mint a másik két távozót. „Az utolsó nagy klasszikus F1-es sztár Ayrton Senna volt, hozzá azóta csak Villeneuve-öt tudnám hasonlítani – mondta Briatore. – Montoya is közel volt hozzá, de most, hogy elmentek mindketten, sztárok már nincsenek, csak bajnokok. Nem olyan összetett a személyiségük, hogy kultusz alakuljon ki körülöttük. A következő három évben azonban olyan fiatalok érkeznek és válnak meghatározó tagjaivá a mezőnynek, akikben benne van, hogy minden tekintetben felnézzenek rájuk az emberek.” Schumacher persze nem tudja kiverni a fejéből a vasárnapi döntést, az emberek mindenhol erről beszélnek, és szombaton tovább nőtt ama transzparensek száma a lelátókon, amelyekkel a németet éltetik. A szurkolókban egyre inkább nő a félelem, hogy utoljára látják Európában versenyezni a Ferrari valaha volt legsikeresebb versenyzőjét. Schuminak persze meg kell nyernie a versenyt, ha világbajnokként akar visszavonulni, a monzai siker kulcsfontosságú a bajnoki trófea megszerzéséhez. A vb-n 12 pontos előnnyel vezető Fernando Alonso ugyanis csak a tizedik helyről indulhat, és mivel az időmérő utolsó harmadában defektet kapott, lehet még gondja az autóval a versenyen. A spanyol egyébként az ötödik helyet szerezte meg azután, hogy az első kanyarban elfékezte magát, majd a jobb hátsó kerekéről levált a gumi. Ám hiábavaló volt a gyorsszerviz utáni töretlen agresszivitás. Az időmérő utolsó pillanataiban kezdett ugyanis neki utolsó támadásának, és a boxból éppen Felipe Massa elé jött vissza. Ha elengedte volna a mögötte igyekező, az első három rajthelyről öt futam után kiszoruló brazilt, bizony nem lett volna lehetősége a mért körre. Így előtte maradt, Massa pedig az időmérő után azonnal jelezte a sportfelügyelőknek, hogy Alonso feltartotta, és emiatt a spanyolt be is idézték. A döntés este született meg, Alonso három legjobb idejét elvették, így az ötödikről visszaesett a tizedik helyre. Innen nehéz lesz támadásba lendülnie, de láttunk már csodákat tőle – ráadásul ez Monza. Így nyolc hellyel hátrébb került fő riválisánál, a hazai pályán versenyző Schumachernél, és hogy ebből a távolságból mennyit tud lefaragni, attól függ, hogy versenytávon is megmarad-e a minimális különbség az autók között, vagy a Ferrari és a Renault az idei trendnek megfelelően túlnő a többieken. Alonso a csapattársa mellől rajtol, Giancarlo Fisichella ugyanis csak a tizedik helyet szerezte meg, Alonso büntetésével lett 9. Az olasz pilótáknak nem ment, Jarno Trulli Fisico mögött ragadt, Vitantonio Liuzzi pedig az első kvalifikációs körből sem tudott továbbjutni. A Toyota gyengélkedett, a pénteki szabadedzéseket Anthony Davidson tesztpilóta sorozatos motorhibái miatt kihagyó Honda-páros viszont a régi motorokkal nem vallott szégyent. A legkellemesebb meglepetést a BMW-sek szerezték, Sebastian Vettel pénteki remeklése után Nick Heidfeld és Robert Kubica a délelőtti szabadedzésen partiban volt a ferrarisokkal, és az időmérőnek is mindhárom szakaszán számolni kellett velük. Heidfeld a harmadik, Kubica a hetedik helyről indulhat, persze kérdéses, hogy a fehér autók mire lesznek képesek az 53 körös távon.
---- A fő esélyes Kimi Räikkönen pole pozíciója ellenére Michael Schumacher – aki azután, hogy Törökországban nem tudta kihasználni autója képességeit és csak a harmadik lett – mindenképpen győzni szeretne, pláne, hogy valószínűleg ez lesz az utolsó F1-es versenye Európában és Monzában. A német örülhet, hiszen megbüntették Alonsót, aki így nyolc hellyel mögüle rajtol. Ugyanakkor Alonso Renault-ja remekül indul, és a hosszú célegyenes végére jó pár hellyel előrébb kerülhet. A győzelemről és a dobogós helyről azonban nagy valószínűséggel le kell mondania, örülhet, ha minél több pontot megtart előnyéből. Mindenesetre érdekes, hogy éppen Monzában, Schumi esetleges utolsó európai futamán büntetik meg Alonsót. Igaz, ilyen már másokkal is előfordult, csak éppen nem a vb-címért folyó csatázás közben. Az is furcsa, hogy Jamamoto defektjekor leállították az edzést, Alonsóé esetében pedig nem, pedig voltak szilánkok a pályán – hazai pálya… A dobogó elcsípése már-már emberfeletti bravúr lenne Alonsótól, hiszen roppant kiegyensúlyozott a mezőny, és a Ferrarihoz tartó Räikkönen nem fogja hagyni magát leendő szurkolótábora előtt. Massa pedig erőt meríthet isztambuli győzelméből, és az sem elképzelhetetlen, hogy megszorítja Schumachert. A Ferrari-szurkolók számára úgy lehet tökéletes a monzai hétvége, ha a jelenlegi király és a két trónörökös pezsgőzhet vasárnap délután. Aztán pedig jöhet a várva várt sajtótájékoztató…
NS-tipp: 1. Michael Schumacher 2. Felipe Massa 3. Kimi Räikkönen ---- – Massa felháborodott az utolsó percekben történtek miatt. – Igaz, hogy a boxból jöttem ki, de senkinek sem ártottam ezzel – mondta Fernando Alonso. – Massa három- vagy négyszáz méterrel mögöttem jött, még fogtam is neki a szelet anélkül, hogy akadályoztam volna. Nem értem a döntést.
– Mire számít ezek után a versenyen? – Nem szabad feladni, nem történt tragédia, jó autóval még innen is fel lehet jönni a dobogóra.
– Mi okozta a defektet? – A betétversenyek szereplői itt rengeteg koszt hagynak a pályán. A Porschék előttünk köröztek, és sok autó tört össze, az aszfaltot pedig nem tisztították meg rendesen. Ez csupán balszerencse, éppen én mentem rá valami szilánkra.
– Nem aggódik a gumijai miatt? – Semmi köze a Michelinhez, Jamamotóval ugyanez történt, pedig ő Bridgestone gumikat használ. Aggodalomra persze minden okunk megvan, az 53 kör alatt ez bárkivel megtörténhet, mind a huszonketten ugyanúgy tarthatunk ettől. Ám biztos vagyok benne, hogy éjszaka és a verseny előtt megtisztítják a pályát. ---- – Jobbra számított? – Szebb lett volna elcsípni a pole pozíciót, főleg ha arra a két ezredre gondolok, de így is remek helyzetben vagyunk – mondta Michael Schumacher. – A szurkolóink előtt nagyon jó lett volna pole pozícióból indulni, de a lényeg úgyis a verseny, és mivel a múlt heti tesztelésen kiegyensúlyozottak voltunk, nagyon bizakodom.
– Alonsót sikerült megvernie. – Mindenképpen jobb ez így, mintha előttem vagy mellettem lenne. Majdhogynem tökéletes a rajtfelállás, Nick is elöl van, örülök, hogy másik német is van az első háromban, nagyon biztató a kialakult helyzet.
– Nem rossz a rajtfelállás a vébé szempontjából sem. – Nem ám, főleg Alonso miatt. Nagyon tetszene, ha a verseny végén is így állnánk, vagy még ennél is jobban.
– Sokak szerint a gumik dönthetnek. Ön mit gondol erről? – Természetesen az nyerhet, akinek a legjobb gumijai vannak, de ez az autó minden alkatrészére igaz. Elég sok gumi lerakódott az aszfaltra, úgyhogy megfelelő a tapadás, nincs miért panaszkodnom. ---- Lewis Hamilton kikapott Nelson Angelo Piquet-től a GP2 szombati fő versenyén Monzában, de mivel szorosan a brazil mögött, a harmadik helyen ért célba, csak két pontot vesztett el nyolcegységes előnyéből. Azaz Piquet vasárnap csak úgy nyerheti meg a bajnokságot, ha győz (ami hat pontot ér) és ő jegyzi a leggyorsabb kört (plusz egy pont). A pontegyenlőség a jobb helyezések miatt a britnek kedvez, ráadásul mivel a szabályok szerint a szombati első nyolc fordított sorrendben indul, a McLaren brit kiszemeltje a hatodik, a Renault leendő tesztpilótája pedig a hetedik rajtkockában foglalhat helyet. Ha Hamilton vigyáz Piquet-re, megnyeri a bajnokságot, és már csak azzal kell foglakoznia, meglesz-e a mclarenes szerződés Fernando Alonso mellé a McLarennél. A győzelmet szombaton egyébként hazai pilóta, az egykori F1-es Giorgio Pantano szerezte meg. A bajnoki címről döntő sprintversenyt vasárnap 11.15-től felvételről sugározza az Eurosport.
GP2, 20. futam, Monza 32 kör (185.067 km): 1. Giorgio Pantano (olasz, Fisichella) 51:31.171 (átlag: 215.530 km/óra), 2. Piquet (brazil, Piquet) 5.054 mp h., 3. Hamilton (brit, ART) 6.887 mp h. A pontverseny élcsoportja: 1. Lewis Hamilton 107 pont, 2. Piquet 101, 3. Prémat (francia, ART) 66 ---- Szombaton az a hír járta Monzában, hogy új tulajdonosa van a Midland-istállónak, amely a következő szezonban Spyker MF1 néven indul el a világbajnokságon. Alex Shnaider, aki két éve vásárolta fel a Jordan-istállót, 90 millió dollárt kapott érte a Michiel Mol nevével fémjelzett holland-arab konzorciumtól. Ez ugyanannyi, amennyit ő fizetett egykor, pedig jóval nagyobb összegekről is volt már szó. A Spyker egy új holland autógyár, amelyről eddig (hasonlóan az ugyancsak Spyker nevű, 1880-ban megalapított, de 1926-ban végleg bezáró céghez) legfőképp a Párizs–Peking túrák kapcsán, összkerékhajtású gépeiről lehetett hallani. A csapat így várhatóan megtartja Christijan Alberst, aki hollandként maradhat az istállónál. Új vezető is érkezhet, Mike Gascoyne tulajdonképpen visszatér a gárdához, amelynél 1998 és 2000 között – még amikor Jordan volt – dolgozott. Legutóbb a Toyotánál volt technikai igazgató, de a japánokkal összeegyeztethetetlen nézetei miatt leváltották. A csapat a Ferraritól kaphat motorokat, ráadásul nem csupán az F1-es Spyker juthat hozzá a maranellói hajtóművekhez, hanem a szériában gyártott négykerekűi is. ---- Christian Klien visszautasította a Red Bull ajánlatát, s lemondott arról, hogy jövőre a ChampCarban szerepeljen.
A Formula–1-es pilóták felszólaltak a monzai pálya rossz állapotú biztonsági zónái ellen, és leszögezték: ha nem alakítják át a kavicságyas bukótereket aszfaltborításúra, nem versenyeznek itt jövőre.
Adrian Newey, a Red Bull technikai igazgatója megsürgette az istálló vezetőit, döntsék el, milyen motort használnak jövőre, ellenkező esetben késni fog az új autó építése.