Michael Schumacher: Visszavonulok!

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2006.09.11. 04:01
Címkék
Michael Schumacher nyert Monzában, ahol pályafutása európai utolsó F1-es futamán állt rajthoz. Bejelentette ugyanis, hogy visszavonul, és jövőre Kimi Räikkönen ül be a helyére a Ferrarihoz. Az Olasz GP-t feladta Fernando Alonso, akinek 12 pontos előnye kétpontossá olvadt. A Ferrari már előzött is.
Michael Schumacher a dobogón mintha azt mondta volna Kimi Räikkönennek: jövôre ez a rajongás már neked szól
Michael Schumacher a dobogón mintha azt mondta volna Kimi Räikkönennek: jövôre ez a rajongás már neked szól
EPA
Michael Schumacher a dobogón mintha azt mondta volna Kimi Räikkönennek: jövôre ez a rajongás már neked szól
Michael Schumacher a dobogón mintha azt mondta volna Kimi Räikkönennek: jövôre ez a rajongás már neked szól
Michael Schumacher a dobogón mintha azt mondta volna Kimi Räikkönennek: jövôre ez a rajongás már neked szól
EPA
Michael Schumacher a dobogón mintha azt mondta volna Kimi Räikkönennek: jövôre ez a rajongás már neked szól

Ezt a versenyt nem nyerhette meg más, csak Michael Schumacher. A német, akinek visszavonulását a Ferrari már a díjátadó ceremóniával egy időben közzétette hivatalos nyilatkozatban, fantasztikus autóvezetéssel ötödször, egyben utoljára győzött az Olasz Nagydíjon. A befejezésről meghozott döntésének bejelentését megkönnyíthette Fernando Alonso kiesése, a német ugyanis három versennyel a vége előtt két pontra felzárkózott, azaz teljesen nyílttá vált a versenyfutás.

Árulkodó jelek a díjátadáskor

Amikor Schumi a verseny végén kiszállt az autóból, hosszasan ölelkezett Luca di Montezemolóval, a FIAT és a Ferrari elnökével, aki a könnyeivel küszködött. Amikor felhangzott az olasz himnusz, Schumacher megkopogtatta ferraris utódja, Kimi Räikkönen vállát, és odaszólt neki. Talán azt mondta, jövőre ezek a pirosba öltözött drukkerek már őt fogják így éltetni.
A pezsgőzés előtt Jean Todt csapatvezetővel karöltve üdvözölte a tifósókat, a finn és a dobogóra pályafutása harmadik versenyén felálló Robert Kubica a háttérben locsolkodott. Schumi még egyszer, utoljára magába szívta a rengeteg szurkoló látványát és a belőlük áradó rajongást. Ezt az élményt kizárólag Monzában, kizárólag Ferrari-versenyző élheti át, a hétszeres világbajnok immár ötödször, 2003 óta először – egyben utoljára.

Finn, brazil páros a maranellóiaknál

A sajtótájékoztató még el sem kezdődött, a leginformáltabb internetes oldalakon már fent volt a cikk arról, hogy a Ferrari közölte: Schumacher visszavonul. A német komoly tekintettel, valószínűleg előre végiggondolt, jól megtervezett mondatokkal tájékoztatta a jelenlévőket és a tévénézőket a döntésről, amelyről már napok óta tudtunk.

A világsajtóban két évvel ezelőtt felröppentek a hírek, hogy Kimi Räikkönen opciós szerződést kötött a Ferrarival. Ezt persze sokáig tagadták, még az idén is hevesen cáfolták a Ferrari vezetői, akik még a Renault vezetőségével is elhitették, hogy Räikkönen szabadon igazolható. Aztán amikor a franciákban tudatosult, hogy Räikkönen a Ferrarié, és amikor Felipe Massa rendszeresen bizonyítani tudta, hogy méltó a Ferrari hagyományaihoz, Schumacher úgy döntött, nem áll a fiatalok útjába.

Jöhet Räikkönen, akivel 2009 végéig szóló szerződést kötöttek a konstruktőr-vb első helyére ugró maranellóiak, és megvívhat Massával a trónért. Nemcsak a Ferrari új uralkodói címe lesz a tét, hanem a világbajnokság is. Az egyik külső ellenfél pedig Räikkönen mclarenes utódja, Alonso lesz.

Szavazás

Ki lesz a Formula–1 világbajnoka 2006-ban?

Szimpátiatüntetés a Renault mellett

A spanyol címvédőként szeretne nekivágni a 2007-es idénynek, de a Monzában történtek miatt erre már koránt sincs akkora esélye, mint napokkal ezelőtt. Az után ugyanis, hogy szombat este az ötödik rajthelyről visszasorolták a tizedikre, a versenyen a harmadik helyre is feljött, de a motorja nem bírta, és fel kellett adnia a versenyt. 12 pontos előnyéből tízet elveszített, azaz elhanyagolható a különbség ő és Schumacher között a hátralévő három futam előtt.
A monzai vereséget elfogadta a spanyol, de csapatával együtt nem tudta túltenni magát a sportfelügyelők szombati döntésén. Mint ismeretes, a spanyoltól azért vették el a három legjobb köridejét, mert Massa azt állította, feltartotta őt az egyik mért körében. A videofelvételek bizonyították, hogy Alonso végig messze Massa előtt haladt, ezért a spanyol és az olasz sajtó is felháborodott, mi több, a pilóták nagy része ijedtséggel fogadta a döntést.
A kérdés: mit lehet ezek után csinálni az időmérőn? Max Mosley, az FIA elnöke máris jelezte, hogy jövőre átalakítják az erre vonatkozó szabályt. Ez azonban nem segít Alonsón, aki bár bizakodik, már nem számít a vb esélyesének.

---- Michael Schumacher döntése nem őszinte, ha csak rajta múlna, még legalább öt évet biztosan versenyezne. Csakhogy túlnőtt rajta ez a teher, már évek óta azt követeli tőle az F1-re óriási hatással lévő brit sajtó, hogy vonuljon vissza. Schumacher a német RTL azon kérdésére, hogy mi vezetett a döntéshez, nem tudott rögtön válaszolni, sokáig hezitált. Aztán előjött a motivációval és a családdal. Utóbbival könynyen takarózhat, mert a világon minden ember megérti, hogy egy ilyen hosszú pályafutás után az ember minden idejét a szeretteivel akarja tölteni, ha úgy tetszik, behozni az elmúlt évek lemaradását. Ám Schuminak eddig is megvolt ez, semmiben sem szenvedett hiányt. A motiváció ügyében elég lenne végignézni az idei versenyeket: ezt elszántság nélkül nem lehet ilyen szinten csinálni – hacsak nem az jelent neki pluszt, hogy az utolsó idényében akar vébét nyerni.

Elárulta, hogy Indianapolisban hozta meg döntését, amelybe a Ferrari kényszerítette bele, hiszen Räikkönen szerződtetése után Massa jövőjéről is dönteni kellett. Ő pedig nem akart a brazil útjába állni. Félő azonban, hogy a pályafutása során szinte végig önzőnek kikiáltott Schumi önzetlen lépése miatt kicsit elvész a világban. Úgy jár, mint Mika Häkkinen, aki nem sokáig bírta elzárva a külvilágtól és a versenyautóktól. Neki is hiányzik majd a pörgés, az állandó koncentráció.
Élvezte az autóvezetést, és mi is élvezhettük, amit a négykerekűben ülve produkált. Elég a monzai tifósók tengerén végignézni, és láthatjuk, mit veszít el a német, aki a világ szeme láttára vált sihederből kultikus személlyé.

Az élet azonban, akárcsak Ayrton Senna halála után, megy tovább. 2007-ben pedig új korszak kezdődik a Formula–1-ben: a Schumacher utáni éra – Hamiltonnal, Kovalainennel, Kubicával. ---- A Ferrari visszavárja bajnokát

– Milyen érzésekkel vonul vissza?
– Nincsenek rá szavak, hogy elmondjam – mondta Michael Schumacher. – Imádom az autósport világát, és elmondhatatlan, mennyi mindent kaptam tőle az életem során. Mindenkinek köszönöm a támogatást, elsősorban feleségemet, Corinnát és két gyermekemet emelném ki, ők adtak erőt mindenhez, amit a Formula–1-ben elértem. A jövőben sokkal több időt tölthetek velük, nekik szentelem az életem. Persze, előbb még meg kell nyerni a világbajnokságot.

– Melyik volt pályafutása legszebb szakasza?
– Minden pillanatát szerettem, a jókra és a rosszakra is jó szívvel gondolok vissza. Leginkább a Ferrarinál töltött idő jelent boldogságot, kiváló emberekkel dolgozhattam, dolgozhatok együtt. Szeretnék a jövőben is része lenni ennek a gárdának, és tudom, hogy számítanak rám.

– Gondolja, hogy találhatott volna ennél jobb alkalmat a bejelentésre?
– Különleges ez a nap. Nagy győzelmet arattunk, a világbajnokságban is felzárkóztunk. Persze, a következő versenyek döntenek, nem szabad lazítanunk, további három győzelemmel és a vébécím megnyerésével lenne tökéletes a búcsú. Tudom, sokan bosszankodtak amiatt, hogy eddig kellett várni, de remélem, belátják, így volt a legjobb.

– Mit szól ahhoz, hogy Kimi Räikkönen lesz az utóda?
– Már régóta tudtam, hogy ő lesz a következő Ferrari-pilóta, és elégedett vagyok a csapat döntésével. Felipe Massa pedig jó társa lesz, s elmondhatom, megérett a nagy feladatokra. ---- Még mindig én vagyok elöl

– Mit gondol a rajtbüntetéséről?
– Ha feltartásnak minősítik, amit Massával tettem, rengeteg gond lesz még az időméréseken – mondta Fernando Alonso. – Lassan már autóversenyzésről sem beszélhetünk, ha megszabják, milyen meszsze mehet az egyik autó a másiktól. Szeretem a versenyzést, rengeteg szurkoló van itt, Monzában, sokan jöttek Spanyolországból, de többé nem tartom sportnak a Formula–1-et.

– Milyen reakciókat kapott?
– Rengetegen álltak mellém, a versenyzőtársaim többsége felháborodott, ami nagyon jólesik. Még a pályabírók közül is volt, aki azt mondta, az igazságtalanság után nekem szurkol, és az olasz sajtó is azt írja, hogy megloptak. Ám ez, amellett, hogy feltüzel, nem nyugtat meg, hiszen ami az idén zajlik, az a Formula–1 szégyene.

– Milyen esélyei maradtak a világbajnoki címre?
– Úgy vélem, továbbra is mi vagyunk a favoritok, az előny még mindig nálunk van. Tudom, akadnak, akik nem a pályán akarják eldönteni a versenyfutást, de hiszek benne, hogy az őszinte emberek győznek. Ez a futam kegyetlen döntéssel kezdődött, és a balszerencse is óriási szerepet játszott. Nem ijedünk meg attól, hogy szoros a küzdelem, a magabiztosságomat nem vehetik el tőlem, s az utolsó méterekig küzdünk. ---- A Red Bull istálló pilótát vált – az utolsó három futamon Christian Klien helyett Robert Doornbost indítja David Coulthard mellett.
A Midlandet felvásároló Spyker bejelentette, 2007-től Mike Gascoyne lesz a műszaki vezetője.

2007 rajtlistája
A Ferrari vasárnapi bejelentésével majdnem teljes lett a jövő évi rajtlista. Már csak néhány folt maradt, a McLaren és a BMW például még nem jelentette be, ki lesz a második számú pilótája. Tippjeink azonban vannak, ezeket halvány betűvel tüntettük fel.

Ferrari: Kimi Räikkönen, Felipe Massa
Renault: Giancarlo Fisichella, Heikki Kovalainen
McLaren: Fernando Alonso, Lewis Hamilton?
Honda: Jenson Button, Rubens Barrichello
BMW: Nick Heidfeld, Robert Kubica?
Toyota Ralf Schumacher, Jarno Trulli
Red Bull: David Coulthard, Mark Webber
Williams: Nico Rosberg, Alexander Wurz
Toro Rosso: Vitantonio Liuzzi, Scott Speed
Spyker MF1: Christijan Albers, ?
Super Aguri: Szato Takuma, ?
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik