„Ne dobjuk ki az álmainkat!”

S. TÓTH JÁNOSS. TÓTH JÁNOS
Vágólapra másolva!
2006.12.24. 01:35
Címkék
„Az embernek három fontos rendszerszervező biológiai képessége van: közös akciókban akar részt venni, közös hiedelmekben akar hinni és közös szociális konstrukciók részese akar lenni” – mondta egy alkalommal Csányi Vilmos akadémikus, etológus professzor. A megatársadalmakban ezt a régi módon nem lehetett kivitelezni, ezért jönnek létre a kváziközösségek. S bár a globalizáció korszakában az ember hajlamos bebújni betonkuckójába, a közösségi élményre továbbra is vágyik. A sportnak többek között ezért lehet fontos szerepe a modern társadalomban, bár a viselkedéskutató szerint illúzió azt remélni, hogy a sportnak napjainkban béketeremtő ereje lehet.
??a sport olyan szabályrendszer alapján m?ködik, amely az agressziót igyekszik regulák közé szorítani, és ez roppant pozitív dolog?
??a sport olyan szabályrendszer alapján m?ködik, amely az agressziót igyekszik regulák közé szorítani, és ez roppant pozitív dolog?
Rajz: Szalai Attila
??a sport olyan szabályrendszer alapján m?ködik, amely az agressziót igyekszik regulák közé szorítani, és ez roppant pozitív dolog?
??a sport olyan szabályrendszer alapján m?ködik, amely az agressziót igyekszik regulák közé szorítani, és ez roppant pozitív dolog?
??a sport olyan szabályrendszer alapján m?ködik, amely az agressziót igyekszik regulák közé szorítani, és ez roppant pozitív dolog?
Rajz: Szalai Attila
??a sport olyan szabályrendszer alapján m?ködik, amely az agressziót igyekszik regulák közé szorítani, és ez roppant pozitív dolog?

– Hajlamosak vagyunk azzal hízelegni magunknak, hogy sportnemzet vagyunk. Közben mi, kívülállók keveset tudunk a legmagasabb rendű emberi tevékenységek közé sorolható közösségalkotásról, egyáltalán, magáról a játékos emberről, a homo ludensről.
– Ott érdemes kezdeni, hogy az ember biológiai szempontból kis csoportokban él optimális körülmények között – mondta Csányi Vilmos. – A sok százezer éve kialakuló közösségek érdekes és lényeges tulajdonsága volt, hogy csökkentették a versenyt. Az állati csoportokban – márpedig az ember biológiája, biokémiája, élettana és genetikája alapján az állatvilághoz tartozik – még rendkívül erős és sokszor kegyetlen az egyedek közötti küzdelem: az erőforrásokért, a táplálékért, a nőstényekért vagy mondjuk a területért. Az emberi közösség e versenyt minimálisra szorította, de nem szüntette meg. Minden közösségben fellobban időnként, bár mederbe terelve. A közösségek közötti viadal már nem mindig szabályozott, így gyakorta háborúvá fajul.

Csányi Vilmos

Budapesten született 1935-ben. A biológiai tudományok doktora, az etológia magyarországi kutatásának úttörője, az ELTE Etológiai Tanszékének alapító tanára.

Több mint harminc könyv és megszámlálhatatlan – magyarul és angolul megjelenő – cikk, tanulmány szerzője, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja.
Precíz szabályok mellett szabad a küzdelem

– Vagyis a sportban a versengés iránti szenvedélyüket élhetik ki az emberek.
– Valóban erről van szó. A sport megteremti azokat a precíz szabályokat, amelyek alapján a küzdelem zajlik. Szabályozottan mindenféle kultúrában szabad, lehet versengeni. Ez óriási különbség az állatvilággal szemben, ahol nincs semmiféle korlát a két egyed viaskodása során. A modern társadalmakban, ahol egymásba ágyazott vagy egymás mellett élő közösségek léteznek, már a közösségek is versengenek egymással – ilyen két futballcsapat találkozója. Ugyanakkor érdemes világosan megkülönböztetni az üzleti sportot a civil sporttól. A fiatalok többsége azért igazol valamely klubba, mert szeret focizni, vívni, lovagolni vagy éppen birkózni, egy közösség tagja óhajt lenni, és nem pedig azért, mert bajnoki címekről álmodozik.
– Mintha egyre erősebb lenne az igény az efféle közösségek iránt.
– Ne csodálkozzon! Többet el lehet érni közösség tagjaként, mintha az ember egyedül van. Ha magányosan kell hegyet másznia, leül, amikor elfárad. Ha a családdal vagy baráti közösséggel kirándul valaki, s előre megbeszélik a résztvevők, meddig kell eljutniuk, az is folytatja, aki már húzza a lábát. S ha a fáradtságát valamennyire legyőzi, egy idő után agyi endorfinok, ópiumszerű anyagok keletkeznek, amelyek fájdalomcsillapítóként hatnak rá, és megkönynyítik a továbbhaladását. Először persze úgy érzi, mindjárt belehal, ha még egy lépést kell tennie, de megy néhány kilométert, s aztán már könnyed, lebegő állapotban halad tovább. Ha az állatcsoportban valaki lemarad, nem várják meg, nem beszélik rá a többiek, hogy mégis menjen velük. Aki megáll, azt elviszi az oroszlán vagy a hiéna. Nagyon emberi jellegzetesség tehát, hogy a közösségek segítenek az olyasféle erőfeszítések kifejtésében, amelyekre egyedül nem lennénk képesek.

Fontos, hogy nem csak a győzteseké a világ

– A versenysportban mégis kimarad, aki lemarad…
– A profik világában is léteznek közösségek, csak másként működnek. Hajdan az egyesületekben igazi közösségek fejlődhettek ki, az emberek jól érezték magukat, s közben még mozogtak is. Amikor a sport üzlet lett, e szempont némiképp háttérbe szorult. A lényeg, hogy a publikum megtalálja a szórakozását. Ez önmagában nincs ellentétben a közösségformálással, ugyanakkor megjelenik a közösségen belüli verseny; vagyis aki nem elég jó, kikerül a csapatból. Emiatt lehet keseregni, bár az életben sincs másként. Az már kevéssé örömteli, ha emberi értékek csorbulnak. Manapság a politikusok folyvást a versenyről, a versenyszellemről beszélnek. Azzal viszont nem törődnek, mi lesz a másodikkal, harmadikkal vagy éppen az utolsóval. Pedig a társadalomnak, a közösségnek az is tagja, aki nem nyer…
– Nincs abban ellentmondás, hogy miközben a globalizáció egybemos országokat, nemzeteket, a profi sport visszacsempész valamit a korábbi korok hangulatából, amikor izoláltabb közösségek éltek egyazon földrészeken belül is?
– Az ember fölöttébb szeret közösségeket létrehozni. Minden olyan lehetőséget, ami ezt lehetővé teszi, megragadja. Az etológusok ezt úgy mondják: csak a vércsoportok szerint nincs közösség, minden más felismerhető jegy alapján kialakulhat. Nem azzal van a baj, ha a különféle közösségek megjelennek. A baj akkor kezdődik, amikor e közösségek nem tartják be a szabályokat. Ha egy szurkolótábor rekedtre kiabálja magát, de itt megáll, s nem gondolja azt, hogy a riválist meg kell vernie, nincs vele az égvilágon semmi probléma.

– Bár így lenne! A huliganizmus azonban a modernkori sport egyik legnagyobb, és ez ideig csak tünetileg kezelt átka.
– A híres angol humánetológus, Desmond Morris azt írta e témában, hogy a szurkolótábor úgy viselkedik, mint egy törzs. Tagjai kifestik magukat, sajátos nyelvük van, és mindenkit agyon akarnak csapni, aki nem tartozik közéjük. Ez visszaesés a régi ősközösségi állapotba, amikor egy közösségen belül létezik az összetartás, viszont mindenki, aki azon kívül esik, ellenség, és gorombán kell bánni vele. Egy gazdagabb kultúrában, ahol nemcsak a foci létezik, hanem színház, hangverseny vagy éppen mozi is, a sport is a helyére kerül. Önmagában az, hogy vannak szurkolótáborok, amelyek fanatikusan biztatják kedvenceiket, nem baj. Az olimpián nem szoktak összeverekedni a drukkerek, azaz ismert a szurkolói érzelmek kifejezésének kulturált módja. A riasztó az, amikor a rajongók nem tartanak be bizonyos szabályokat, hanem verekednek, rombolnak. A hivatásos sport irányítóinak felelőssége és elemi érdeke, hogy ez ne így legyen, mert a botrány tönkreteszi a többség élvezetét, s ekként magát az üzletet is.

– Mindezek fényében a coubertini „A béke vagy te, sport” idea lehet-e több napjainkban, mint szép történelmi ábránd?
– Ez tényleg álom, de azért még nem kell lemondani róla. Az ember sok olyan dologban hisz, amelyről könnyű bebizonyítani, hogy nem egészen racionális. Az ókori olimpiák idején szüneteltek a háborúk, a modern világban ezt nem lehet elérni. Mondjunk le tehát arról, hogy lehet a háborút szabályozott versengéssel helyettesíteni? Én azt mondom, ne dobjuk ki az álmainkat! Akkor is táplálni kell e hiedelmet, ha az ember látja, a politikusokat, katonákat nemigen zavarja, hogy éppen olimpia zajlik. Viszont az emberek gondolkodása változik. Gondoljon bele, manapság a katonai hivatásnak nem olyan magas a presztízse, mint száz éve. Tisztességes foglalkozás persze, de roppant pozitív, ha fiatalemberek nem azt gondolják, hogy a legszebb dolog kimenni a harctérre és ott meghalni. Ebben a sportnak is fontos szerepe van, hiszen részben helyettesíti, levezeti azt az agresszivitást, amely az emberben genetikailag benne van.

A lelátón könnyebben elcsattan egy-egy pofon

– Mert amúgy agresszívek vagyunk?
– Az állatokhoz viszonyítva a legkevésbé sem, bár nem nulla az agressziószintünk. Közösségek között könnyű az agressziót felkelteni, egyének között sokkal nehezebb. Felszáll a buszra, s bár vadidegenek utaznak együtt, ritka a verekedés. Egy meccsen gyorsabban elcsattanhat egy-egy pofon. Viszont a sport olyan szabályrendszer alapján működik, amely az agressziót igyekszik regulák közé szorítani, és ez roppant pozitív dolog.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik