Szombaton Londonból rajtol el a Tour de France mezőnye. Az első szakaszt szintén a szigetországban teljesítik a versenyzők, hogy aztán Belgiumon keresztül 23 nap múlva a párizsi ChampsÉlysées-n érjenek célba a kerekesek. A Tour de France 104 éves történetében harmadszor látogat el a brit szigetekre. Először 1974-ben Plymouth-ban járt a mezőny, majd 1994-ben a csatornaalagúton átkelve Brightont és Porthsmoutht kereste fel. Most először fordul azonban elő, hogy Angliából rajtol a Francia körverseny. A Whitehallnál kezdődő, a The Mallnál záruló 7.9 kilométeres szakasz biztonsági ellenőrzése a brit fővárost mostanság erőteljesen fenyegető terrorveszély miatt kemény feladatot ró a rendőrségre. A biztonsági előkészületek alaposságára jellemző, hogy az angol szakemberek már a tavalyi Tourt is végigkísérték Franciaországban, hogy az ottani tapasztalataik felhasználásával dolgozhassák ki a biztosítás tervét. Noha a rendőrség csütörtökön kritikusról jelentősre csökkentette a fenyegetettség fokát, vagyis nincs olyan titkosszolgálati információ, amely azonnali támadásra utalna, a biztonsági erők fokozottan készülnek a szombati prológra. Ötezer egyenruhást vezényelnek az utcákra, hiszen a rajt napján lesz két éve, hogy a londoni robbantások 52 ember életét követelték. A brit és a francia rendőrség, valamint a szervezők amúgy két éve dolgoznak azon, hogy a veszélyhelyzet megelőzése mellett ne sérüljön a Tour de France azon hagyománya sem, miszerint a körversenynek az utak mellett drukkoló nézők is elválaszthatatlan részei. Ami a versenyt illeti: július végén olyan versenyző állhat fel a győzelmi dobogóra, aki eddig még soha, hiszen a mezőnyben nem lesznek ott az elmúlt évek sárga trikósai, így a már visszavonult, a Tour-győzelmeket tekintve csúcstartó amerikai Lance Amstrong, az 1997-es győztes német Jan Ullrich, valamint a tavalyi bajnok amerikai Floyd Landis sem. Ullrich és Landis doppingbotrányba keveredett, a német ráadásul – lebukása miatt vagy sem – februárban visszavonult. 2006 bajnoka (?), Landis az első olyan Tourgyőztes lehet, akit hivatalosan is megfosztanak címétől. Doppingügye még mindig nem zárult le, könnyen elképzelhető, hogy hamarabb megtudjuk, ki nyeri meg idén a Francia körversenyt, mint azt, hogy ki győzött tavaly – hivatalosan. A rajtig még módosulhat az indulási lista (tavaly az utolsó pillanatban zárták ki a két legnagyobb esélyest, Ivan Bassót és Ullrichot), ám az esélyesek köre nagyjából behatárolható. Feltétlenül ide sorolandó a tavalyi második helyezett, a spanyol Oscar Pereiro Sio, csapat- és honfitársa, Alejandro Valverde (Caisse d’Epargne), a francia Christophe Moreau (AG2R), a szintén spanyol Carlos Sastre (Team CSC), az ausztrál Cadel Evans (Predictor-Lotto), valamint az Astana három kerekese, a kazah Alekszandr Vinokurov, a német Andreas Klöden és az olasz Paolo Savoldelli. A verseny során a kerekesek 3547 kilométert tesznek meg, a húsz szakaszból (plusz a nyitónapi prológ) hat hegyi etap (három hegyi befutóval), míg kettő egyéni indításos időfutam. A három hét során huszonegy hegyet hódítanak majd meg a versenyzők.