Csütörtökön Monzában az augusztusi Magyar Nagydíjon előzetes törésteszt nélkül használt váltója miatt 50 ezer dolláros büntetést kapott a McLarenistálló, amely sokkal nagyobb bajba kerülhet, amit várhatóan nem lehet pénzzel elintézni. A kémbotrány legújabb bizonyítékáról van szó, amely alátámasztja, hogy nem csak Nigel Stepney és Mike Coughlan magánakciója volt a Formula–1-et az elmúlt hónapokban felkavaró eset.
Max Mosley, a Nemzetközi Automobil-szövetség elnöke az istállóknak írt levelében közölte, a csapat pilótái közötti elektronikus levelezésből derült ki, hogy ők is tudnak a két mérnök akciójáról. Bár Mosley konkrétumokat nem árult el, a német Auto Motor und Sport magazin úgy tudja, Coughlan Pedro de la Rosának, a csapat tesztpilótájának írt e-mailt Stepney adatai alapján a Ferrarik beállításairól, és De la Rosa ezeket az információkat továbbította Fernando Alonsónak.
Ez még a tavasszal történt, és nem lehet tudni, ki hozta ezt a levelezést az FIA tudomására. Mosley mindenesetre felszólította a McLaren pilótáit, hogy segítsék az FIA nyomozását, ne tartsanak vissza semmiféle információt, cserébe garantálja nekik, hogy őket nem sújtják pontlevonással. Ha viszont eltitkolnak információkat, amelyekre később fény derül, súlyos szankciókra számíthatnak.
Egyes hírek szerint Alonso és De la Rosa már át is nyújtotta a szóban forgó üzeneteket az FIA-nak, de Mosley intelme Hamiltonnak is szól. A kémbotrány csütörtöki újratárgyalásán ezek a levelek – ha léteznek – bizonyíthatják, hogy a McLarennél többen is tudtak az információkról, hiszen ha már a pilóták is ismerték a Stepneyféle dokumentációt, vélhetően a mérnökeik elől sem titkolták el. Innen pedig már csak egy lépés, hogy fel is használják.
Azaz a McLaren csütörtökön valószínűleg nem ússza meg büntetés nélkül a tárgyalást, és nem elképzelhetetlen, hogy a csapatot kizárják a konstruktőr-vb-ből, esetleg eltiltják néhány futamról. Az FIA-nak nincs következetes büntetési rendszere, ezért nehéz megjósolni, mi lesz a szankció.
Alonso és Hamilton mindenesetre az újságírók előtt nem mutatta, hogy tartana a büntetéstől.
„Miért tennék olyat, ami árt a csapatnak? – kérdezte Alonso. – Amiért megbüntetik a McLarent, azért megbüntetnek engem is. Egy csapat vagyunk, és mindenben osztozunk. Monzába is azért jöttünk, hogy együtt nyerjünk, és senki sem hiszi, hogy baj történne az istállóval.”
Hamilton szerint a Ferrari próbálja kibillenteni az istállót egyensúlyából, hogy ezzel is növelje nyerési esélyeit a hazai versenyen.
„Elképesztően csalódottak lennének, ha nem nyernék meg a hét végi futamot, mi viszont óriási elégtételt éreznénk – mondta Hamilton. – Számomra különösen nagy öröm lenne itt nyerni azután, amin a Ferrari miatt csapatunk végigmegy. Tudom, kikkel dolgozom együtt, megbízom bennük, és ígérem, a pályán kiderül, hogy mi vagyunk a jobbak.”
Közben Nigel Stepney is lépett, a Ferraritól az eset kirobbanásakor elbocsátott mérnök megírta levelét az FIA-nak. Az Olaszországban bírósági eljárás előtt álló mérnök leveléből az olasz La Repubblica idézett.
A lap szerint Stepney továbbra is tagadja, hogy bármilyen információt adott volna Coughlannek az F2007-esről, szerinte ellopták tőle az iratokat. Azt viszont nem tagadta, hogy találkozott a rivális mérnökével, és megosztotta vele aggályait a Ferrari idény eleji, szabálytalan fenéklemezéről.
„Olyan embernek akartam kikérni a véleményét, akit nagyra tartok, és akiben megbízom” – idézi Stepneyt a La Repubblica. Ami Coughlant illeti, ha igazak az Auto Motor und Sport információi, a McLaren állásából felfüggesztett főtervezőjét be is börtönözhetik, amiért a nyáron megírt vádalkujában nem említette meg a De la Rosának küldött e-mailt, azaz félrevezette a bíróságot.
Messze még a vége…